Sony sålde 4,5 miljoner Playstation 5-konsoler 2020 – gör förlust på varje enhet

Robot
Sony sålde 4,5 miljoner Playstation 5-konsoler 2020 – gör förlust på varje enhet

Lägre pris än önskat för att möta konkurrenten.

#playstation-5


Medlem

Hur är det intressant att de säljs med förlust?
Konsoler har gjort så länge och är vanlig praxis
De tjänar igen det på spelen och tjänster

jbx
Medlem
Skrivet av Karmak:

Hur är det intressant att de säljs med förlust?
Konsoler har gjort så länge och är vanlig praxis
De tjänar igen det på spelen och tjänster

Och tillbehören, handkontroller säljs med vinst.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Karmak:

Hur är det intressant att de säljs med förlust?
Konsoler har gjort så länge och är vanlig praxis
De tjänar igen det på spelen och tjänster

Fast det beror väl på fabrikatör.
Nintendo brukar inte sälja sina konsoler till förlust, inte ens inledningsvis.

Avstängd

Är, som många andra också redan sagt, vanlig praxis att sälja konsolen till förlust.

Kom ju även rapporter tidigare om att även Microsoft gör samma sak med både Series S och X där den förstnämnde innebär en större förlust än X.

Frågan som borde ställas egentligen är väl vem av Sony eller Microsoft som går mer back per såld enhet
Personligen tror jag Sony backar mer.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Uuuuh,,, är det här en ny recensent på FZ?
Att konsoler säljer till förlust har väl varit allmänt känt sen 20 år tillbaks.

Redaktör
Skrivet av Karmak:

Hur är det intressant att de säljs med förlust?
Konsoler har gjort så länge och är vanlig praxis
De tjänar igen det på spelen och tjänster

Skrivet av Checker:

Är, som många andra också redan sagt, vanlig praxis att sälja konsolen till förlust.

Kom ju även rapporter tidigare om att även Microsoft gör samma sak med både Series S och X där den förstnämnde innebär en större förlust än X.

Frågan som borde ställas egentligen är väl vem av Sony eller Microsoft som går mer back per såld enhet
Personligen tror jag Sony backar mer.

Jag vet. Men det var intressant att få det bekräftat av Sony själva. Det spekulerades kring det här innan releasen.


signatur
Medlem

Är det därför produktionen av nya maskiner går så sjukt långsamt? Ekonomiavdelningens tårar rinner ner på produktionsbandet och orsakar haveri (motsatsen till att skratta hela vägen till banken).

Skämt åsido så gissar jag att "förlust på varje enhet" beror på hur man väljer att räkna. Lägger du på PS-plus och två handkontroller (under maskinens livslängd) samt köp i PS-store så lönar det sig nog.

Medlem

Nu killgissar jag, men marknaden tycker uppenbarligen att de satte ett för lågt pris inledningsvis med tanke på att scalpers hamstrar konsoler som om de vore toalettpapper.

Medlem

Dra åt fasiken vad konsoler. Vilket galet tryck det är efter PS5. Sony måste gjort något rätt med sin playstation 4 som fått så många att vilja skaffa en ny konsol på stört så här.
Annars brukar det ändå ta en liten stund med en ny generation tills det kommer lite fler spel o så men inte den här gången tydligen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Handkontrollerna brukar inte direkt gå ner i pris heller över åren om jag inte har fel?

Medlem

Blir ju lite bra PR också,..

ELF
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Handkontrollerna brukar inte direkt gå ner i pris heller över åren om jag inte har fel?

Men de snålar ändå in på kvaliteten.
Beklagade mig på Swec igår angående batteritiden i DS4 1000mAh. Verkar dessutom omöjligt att hitta ett större till min modell...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av jeppe109@hotmail.com:

Fast det beror väl på fabrikatör.
Nintendo brukar inte sälja sina konsoler till förlust, inte ens inledningsvis.

Valde inte Nintendo att sälja Wii-U med förlust? Och Gamecube chocksänktes ju för att möta konkurrensen med PS2.

Men överlag har ju Nintendo sålt med vinst, Switch är ju senaste exemplet.

Medlem
Skrivet av ELF:

Men de snålar ändå in på kvaliteten.
Beklagade mig på Swec igår angående batteritiden i DS4 1000mAh. Verkar dessutom omöjligt att hitta ett större till min modell...

Det gillar jag med xbox one controller som använder AA batterier, snabbt art byta och du har en nyladdad dosa och de håller också väldigt länge.

Dex
Medlem
Skrivet av Karmak:

Hur är det intressant att de säljs med förlust?
Konsoler har gjort så länge och är vanlig praxis
De tjänar igen det på spelen och tjänster

Skrivet av ForrestFox:

Uuuuh,,, är det här en ny recensent på FZ?
Att konsoler säljer till förlust har väl varit allmänt känt sen 20 år tillbaks.

Förstår inte riktigt här. Är kanske ingen super stor nyhet att dom säljs med förlust, men bara för att dom gamla konsolerna såldes mot förlust så innebär väl inte det att det inte är någon intressant nyhet alls att den nya gör det också?

Känns som en väldigt konstig sak att klaga på, men det är kanske bara jag.

Medlem

Spelen och handkontroller är väl minst 100kr dyrare än ps4 spelen oxå...?

Medlem

Hur mycket går de i förlust för varje konsol? Om ett spel sålt innebär att de går plus så gör det nog inget, men om det krävs 5-10 st spel så är det värre.

Medlem
Skrivet av Dex:

Förstår inte riktigt här. Är kanske ingen super stor nyhet att dom säljs med förlust, men bara för att dom gamla konsolerna såldes mot förlust så innebär väl inte det att det inte är någon intressant nyhet alls att den nya gör det också?

Känns som en väldigt konstig sak att klaga på, men det är kanske bara jag.

Nej, det är en konstig sak att klaga på. Det är en bekräftelse från Sony att så är fallet, det är klart man bakar in det i en nyhet om ett konsolsläpp.

Medlem
Skrivet av Dex:

Förstår inte riktigt här. Är kanske ingen super stor nyhet att dom säljs med förlust, men bara för att dom gamla konsolerna såldes mot förlust så innebär väl inte det att det inte är någon intressant nyhet alls att den nya gör det också?

Känns som en väldigt konstig sak att klaga på, men det är kanske bara jag.

Det är inte direkt någon intressant nyhet eftersom alla visste det redan

Intressant nyhet skulle varit att de inte sålde med förlust

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag vet. Men det var intressant att få det bekräftat av Sony själva. Det spekulerades kring det här innan releasen.

Exakt. Jag vet inte hur det är med andra men jag föredrar att förhålla mig mindre till min inre teorimotor och mer till information från mer pålitliga källor.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Avstängd
Skrivet av SunShine:

Dra åt fasiken vad konsoler. Vilket galet tryck det är efter PS5. Sony måste gjort något rätt med sin playstation 4 som fått så många att vilja skaffa en ny konsol på stört så här.
Annars brukar det ändå ta en liten stund med en ny generation tills det kommer lite fler spel o så men inte den här gången tydligen.

Verkligen.
Tidigare rapporter visar att det gjordes lika många ps5 pre-orders på första 12 timmarna då pre-orders öppnade (den officiella alltså som började 16 september) som Ps4 sålde på 12 veckor.

Edit: Var tydligen Sony Interactive Entertainment CEO Jim Ryan som sade det i en intervju med Reuters. Så ganska säker källa.

Skrivet av Tomas Helenius:

Jag vet. Men det var intressant att få det bekräftat av Sony själva. Det spekulerades kring det här innan releasen.

Så sant, så sant


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Inaktiv

Med tanke på hur mycket efterfrågan kontra tillgång det är på ps5 hade dom lungt kunnat höja priset någon tusenlapp och kanske gå jämt ut.
Nintendo säljer ju tex aldrig enheter till förlust, folk betalar om dom vill ha.

Medlem

Skönt att höra att Sony går bra! Det är de värda. Det de förlorar på konsolpriset tar de igen på tillbehören och spelen.

Bara som ett exempel har jag försökt köpa nya Xbox Series X handkontrollen för under 600 riksdaler. Lättare sagt än gjort! Om möjligt önskar jag få med den trådlösa USB-tjosan (den mindre varianten för att koppla till PC:n) tillsammans med handkontrollen. Så tills vidare väntar jag tålmodigt tills priset går ner.

Backloggens befriare
Skrivet av Karmak:

Det är inte direkt någon intressant nyhet eftersom alla visste det redan

Intressant nyhet skulle varit att de inte sålde med förlust

Du måste ha det jobbigt på internet med all information du inte finner intressant.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Sony står ju inte direkt och faller med sina konsolpriser. Samma sak för Microsoft som har flera andra ben som kan kompensera. 800 kr för ett Sony exklusive, PS Now, PS Plus, en ny TV, ett par nya ANC-lurar och plötsligt gör det inte lika mycket att PS5 backar.

PS4 Pro gick ju med vinst trots att PS4 gick med förlust, kan mycket väl bli samma sak i den här generationen.

Nintendo sticker ut men de har också en enormt stor marknadsandel på sin hemmaplan och ett mer särpräglat fokus på barn och familjespel. Med det sagt föredrar jag hållbara priser. Betalar hellre ett högre pris för basenheten och ett rimligare pris/bättre prismodell för spelen.

It's not a lake, it's an ocean

Och bara 1,4 miljoner PS4 (jämfört med 6 miljoner under samma kvartal 2019). PS4 verkar vara på väg att falla i dvala tidigare än väntat.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av ELF:

Men de snålar ändå in på kvaliteten.
Beklagade mig på Swec igår angående batteritiden i DS4 1000mAh. Verkar dessutom omöjligt att hitta ett större till min modell...

Ja de har inget gigantiskt batteri direkt. 1500mAh på DualSense till PS5.

Medlem

Högsta intäkterna för ett kvartal någonsin inom spelbranschen.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Sony står ju inte direkt och faller med sina konsolpriser. Samma sak för Microsoft som har flera andra ben som kan kompensera. 800 kr för ett Sony exklusive, PS Now, PS Plus, en ny TV, ett par nya ANC-lurar och plötsligt gör det inte lika mycket att PS5 backar.

PS4 Pro gick ju med vinst trots att PS4 gick med förlust, kan mycket väl bli samma sak i den här generationen.

Nintendo sticker ut men de har också en enormt stor marknadsandel på sin hemmaplan och ett mer särpräglat fokus på barn och familjespel. Med det sagt föredrar jag hållbara priser. Betalar hellre ett högre pris för basenheten och ett rimligare pris/bättre prismodell för spelen.

Antar att man räknar in fler saker än tillverkningskostnad.
Jag har bilden av att man sällan säljer konsoler med förlust längre, tillverkarna gick väl ifrån det förra eller förr förra generationen.

Bloomberg: "For context, the PS4 cost around $381 to manufacture and retailed for $399 when it released in 2013. "

Så att andra konsoler säljs med förlust, inkluderar det mer än bara tillverkningskostnaden?
Nyheten sticker alltså ut, eftersom att många även här verkar tro att man väldigt sällan säljer utan vinst vid release.

12
Skriv svar