Gearbox Software köps av svenska Embracer för tre miljarder kronor

Robot
Gearbox Software köps av svenska Embracer för tre miljarder kronor

Embracer passar dessutom på att shoppa två till studios.

#embracer, #gearbox-studios


Medlem

Det var ganska billigt för Gearbox tyckte jag. Embracer (gamla nordic games ifall jag inte mins fel) verkar ha en bottenlös påse pengar. Nästan like Starbreeze vibbar över köpfesten.

Medlem

kontaknter!


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av MrStrange:

kontaknter!

Konstiga tanter!

Skrivet av Aletheides:

Det var ganska billigt för Gearbox tyckte jag. Embracer (gamla nordic games ifall jag inte mins fel) verkar ha en bottenlös påse pengar. Nästan like Starbreeze vibbar över köpfesten.

Närmare 11 miljarder under en sexårsperiod är ju inte småpotatis. Mojang köptes för lite mindre än dubbla pengen.


signatur
RHK
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det var ganska billigt för Gearbox tyckte jag. Embracer (gamla nordic games ifall jag inte mins fel) verkar ha en bottenlös påse pengar. Nästan like Starbreeze vibbar över köpfesten.

På vilket sätt är det Starbreeze vibbar? Känns som de inte kunde vara mer annorlunda.

Embracer växer genom att göra nyemissioner vilket medför en väldigt låg belåning och risk så länge man köper fina bolag till bra priser och från vad jag sett så köper man till relativt låga PE-tal varje gång.

Medlem

Hoppas innerligt på ett nytt Duke Nukem som går tillbaka till grunderna, som t ex DOOM 2016 gjorde.

KoP
Medlem

Är Gearbox ens värt så mycket?

Medlem

Hoppas att Randy cashar ut så att dom får någon kompetent ledare.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Den aktien kommer bara att stiga med åren om man får behålla de fina resultaten man haft.
Borderlands 4 lär vi nog inte få se inom en 2 års period dock skulle jag gissa.

Medlem

Gearbox är även ägare och utgivare till Homeworld 3 som BBI och Gearbox håller på med just nu. När det släpps så lär det generera en del pengar det med. Jag tycker detta var ett bra köp av Embracer.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Gearbox är även ägare och utgivare till Homeworld 3 som BBI och Gearbox håller på med just nu. När det släpps så lär det generera en del pengar det med. Jag tycker detta var ett bra köp av Embracer.

Gearbox track record är förstås lite svajigt men sista åren har det ändå varit stabilt.

Medlem

Hade inte en aning om att vi hade en så stor koncern. Well. Okej. Hoppas inte de kör på samma spår som Tencent, EA, osv.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Duke Nukem blir svenskt, det borde vara nyheten.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Hade inte en aning om att vi hade en så stor koncern. Well. Okej. Hoppas inte de kör på samma spår som Tencent, EA, osv.

De kör på exakt samma spår som tencent. Köper utvecklare runt om världen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Duke Nukem blir svenskt, det borde vara nyheten.

Döpa om serien till "Sprängarn".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Döpa om serien till "Sprängarn".

Ha ha. Ja, eller Hertig Nukleär

Medlem

Embracer-aktien har legat stabilt på en ganska låg nivå senaste veckorna, så jag har köpt på mig en del. Skönt att man tänkt rätt för en gångs skull. Aktien har gått upp 13,3 procent nu under förmiddagen...

Skribent
Skrivet av Garibald:

Ha ha. Ja, eller Hertig Nukleär

haha! Ännu bättre!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Embracer köper gearbox för 3 miljarder. Idag gick embracer upp med 13% (just nu) vilket är eger embracer ett börsvärde på 96 miljarder. Dvs embracer börsvärde gick upp 11 miljarder pga ett köp på 3 miljarder. Intressant hur aktiemarknaden fungerar.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Embracer köper gearbox för 3 miljarder. Idag gick embracer upp med 13% (just nu) vilket är eger embracer ett börsvärde på 96 miljarder. Dvs embracer börsvärde gick upp 11 miljarder pga ett köp på 3 miljarder. Intressant hur aktiemarknaden fungerar.

Jo, fast det betyder ju inte att de investerade 3 miljarder och fick 11 miljarder tillbaka. Jag vet att det inte var det du sa, men det är ändå värt att nämna. Speciellt nu när "stonks" är på allas läppar men få vet hur det fungerar

Medlem
Skrivet av Hipshot:

De kör på exakt samma spår som tencent. Köper utvecklare runt om världen.

Yaaay...


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

har de släppt något spel av värde än så länge, som inte är en remaster av någon gammal klassiker?

Medlem
Skrivet av Jozo:

har de släppt något spel av värde än så länge, som inte är en remaster av någon gammal klassiker?

Metro Exodus
Hunt: showdown
Remnant
Cities skyline

Fyra exempel.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Metro Exodus
Hunt: showdown
Remnant
Cities skyline

Fyra exempel.

Tack för svaret, har helt missat att det är dem som har släppt senaste Metro!

Medlem

Köper hellre aktien än spelen. Men det är samtidigt svindlande summor i branschen just nu. Det är en finurlig strategi att generera tillväxt via förvärv i dagens skruvade ekonomi. Gäller att inte bli en ny tändstickskung bara.

Medlem
Skrivet av Jozo:

har de släppt något spel av värde än så länge, som inte är en remaster av någon gammal klassiker?

Skrivet av jehuty:

Metro Exodus
Hunt: showdown
Remnant
Cities skyline

Fyra exempel.

Cities Skylines är publicerat av Paradox Interactive, ett annat svenskt företag, men som inte är del av Embracer Group.
Det är gjort av en finsk studio.

Däremot så äger dem Gunfire Games som har släppt Darksiders 3 och Darksiders genesis under THQ Nordic flagg. Sen finns de nya expansionerna till Titan Quest om man vill räkna in dem.
Andra exempel är Satisfactory (från Skövde-studion Coffe Stain studios, som ägs av Embracer Group) och Desperados 3.

Medlem

De brukar gilla ge ut remakes på äldre spel. Dags för Aliens: Colonial Marines Bughunt Edition?

Medlem

Jag är lite nyfiken på vad alla dessa inköp kommer betyda för branchen, det blir väl mindre och mindre konkurrerande företag vilket inte brukar vara så bra?

Microsoft, Sony, Embracer och Tencent har väl snart ätit upp hela marknaden, eller är det en överdrift att uppleva det så?

Medlem

Mycket intressant. Duke Nukem och Borderlands blir svenskt, smaka på den liksom!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det var ganska billigt för Gearbox tyckte jag. Embracer (gamla nordic games ifall jag inte mins fel) verkar ha en bottenlös påse pengar. Nästan like Starbreeze vibbar över köpfesten.

När man betalar genom att ge ut egna aktier blir det väldigt billigt. Nästan som att trycka sina egna pengar.

1
Skriv svar