Över 1 miljon Oculus Quest 2 såldes förra kvartalet

Robot
Över 1 miljon Oculus Quest 2 såldes förra kvartalet

Rekordförsäljning för nya VR-headsetet.

#oculus-quest-2, #virtual-reality


Medlem

Väl förtjänt! Det man får för pengarna med Oculus Quest 2, det är helt enkelt oslagbart.

Medlem

Det finns 2 saker med Quest 2 jag vill anmärka.

Ska man vara aktiv spelare och inte bara sitta still måste man byta ut headstrapen. Det går inte att använda original som den levereras med. Den håller inte headsetet på plats ordentligt och det påverkar bla synen/bilden. Man inser ganska direkt att man måste köpa "elite strap", antingen officiella eller nån 3e part.

Svärtan är verkligen dålig jämfört med Quest 1, men det kan jag leva med.

Annars är Quest 2 perfekt om man går efter pris/prestanda


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Svärtan är verkligen dålig jämfört med Quest 1, men det kan jag leva med.

Detta är något jag var orolig över men har inte alls sett det som ett problem. Tvärtom imponerad. Men kanske inte borde testa min gamla Quest igen för att jämföra

Medlem

VR är bara en fluga som snart försvinner


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Detta är något jag var orolig över men har inte alls sett det som ett problem. Tvärtom imponerad. Men kanske inte borde testa min gamla Quest igen för att jämföra

Kanske beror på spel med Red Matter och Vader immortal är det väldigt tydligt om man säger så


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det enda jag vill spela i vr är Alyx. Skulle Oquest 2 vara ett bra köp för spelet?

Medlem
Skrivet av bickelito:

Det enda jag vill spela i vr är Alyx. Skulle Oquest 2 vara ett bra köp för spelet?

Har du dator att driva spelet och Questen så ja, du bör ha nått i klass med RTX3060 och uppåt. Att köra PCVR trådlöst med Virtual desktop är lite mer krävande än trådat med Link vilket kan vara värt att tänka på. Men i spel som half life alyx så är trådlöst helt klart att föredra.

EDIT: och som jag sagt till andra, skaffa VR för Alyx för all del men sluta inte där, finns så mycket mer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du dator att driva spelet och Questen så ja, du bör ha nått i klass med RTX3060 och uppåt. Att köra PCVR trådlöst med Virtual desktop är lite mer krävande än trådat med Link vilket kan vara värt att tänka på. Men i spel som half life alyx så är trådlöst helt klart att föredra.

EDIT: och som jag sagt till andra, skaffa VR för Alyx för all del men sluta inte där, finns så mycket mer

Jag kör HL Alyx med mitt 5700XT och ligger på 90-85 fps trådlöst via Virtual Desktop.

Bytte mitt OG Vive mot en Quest 2 och den uppgraderingen var överlägsen. Kommer aldrig mer spela trådat VR


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Var sugen på att skaffa men avstod då jag inte använder facebook.

Medlem
Skrivet av Ankh:

VR är bara en fluga som snart försvinner

Menar du att 1 miljon är mycket för en produkt som Facebook står bakom? Hoppas att du trollar..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Menar du att 1 miljon är mycket för en produkt som Facebook står bakom? Hoppas att du trollar..

Vem trollar? Det är ganska bra försäljning för att vara VR. du vet det är ingen stor marknad än.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Menar du att 1 miljon är mycket för en produkt som Facebook står bakom? Hoppas att du trollar..

Det är VR....
Är nog snarare du som trollar.

Redaktör
Skrivet av baxtex:

Var sugen på att skaffa men avstod då jag inte använder facebook.

Det går att lösa. Regga ett FB-konto med en mailadress du inte har till nåt annat, och använd Paypal som betalmetod. Då får Facebook minimalt med info om dig (om det var därför du avstod).


signatur
Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

Menar du att 1 miljon är mycket för en produkt som Facebook står bakom? Hoppas att du trollar..

I våras uppskattades det att kanske 1-1,5 miljon Steam-användare använde VR, alltså fyra år efter att första Rift och Vive släpptes skarpt. Ställ det mot nära 1,1 miljoner sålda Quest 2 på ett kvartal. Då ser siffran bättre ut.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kanske beror på spel med Red Matter och Vader immortal är det väldigt tydligt om man säger så

Vader Immortal minns jag var jävligt mörkt. Fick lite sug efter att spela om det nu när jag kollar igenom alla Star Wars-filmer igen.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Menar du att 1 miljon är mycket för en produkt som Facebook står bakom? Hoppas att du trollar..

Man tycker borde avslöjat det?

VR är starkt på gång! (jag är superfan av VR...var med och kickstartade Oculus Rift "back in the days" och har flera olika headset nu).

Edit: Folk har ju en tendens att kalla det "en fluga" och jämför med 3d filmer osv.. jag håller definitivt inte med dom.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det går att lösa. Regga ett FB-konto med en mailadress du inte har till nåt annat, och använd Paypal som betalmetod. Då får Facebook minimalt med info om dig (om det var därför du avstod).

Tycker problemet går längre än så, man stöttar ju deras plattform genom att köpa in sig i den, bättre att stödja de övriga VR-aktörerna istället.

Sen om man redan har ett Facebook-konto kan det vara riskabelt att skapa ett till, då Facebook har som policy att banna dubbelkonton, vilket i princip brickar din Oculus.
Extremetech har skrivit en rad artiklar om Oculus som summerar alla problemen med deras platform: https://www.extremetech.com/tag/oculus

Medlem
Skrivet av fzusr:

Tycker problemet går längre än så, man stöttar ju deras plattform genom att köpa in sig i den, bättre att stödja de övriga VR-aktörerna istället.

Sen om man redan har ett Facebook-konto kan det vara riskabelt att skapa ett till, då Facebook har som policy att banna dubbelkonton, vilket i princip brickar din Oculus.
Extremetech har skrivit en rad artiklar om Oculus som summerar alla problemen med deras platform: https://www.extremetech.com/tag/oculus

Problemet just nu är att det finns ingen som erbjuder nått alternativ. Alla andra kräver en dator eller Playstation 4/5.
Det finns ingen anledning att skapa ett till konto för VR om man redan har ett Facebook konto.
Dom kommer inte integreras mer med varandra än att du inne i Oculus kan välja att dela ditt innehåll via Facebook.
Att bli avstängd på Facebook brickar inte din Oculus, inte en banning heller.
Man måste även skilja på avstängd och bannad.
Blir man avstängd har det visat sig att man fortfarande kan använda sin Oculus. Man ska ju så klart åtgärda så man inte blir avstängd och inte fortsätta så.
Blir man bannad så är det tack och hej förmodligen men headsetet går fortfarande att fabriksåterställa.

Bricka säger man när nått är färdigt för skroten typ


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ankh:

VR är bara en fluga som snart försvinner

Absolut, att det säljs 1 miljon Quest 2-enheter ändrar inte det faktum att VR är tvärdött och majoriteten av dessa sedan samlar damm i hyllan när det ett år gamla HL:Alyx är avklarat.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Absolut, att det säljs 1 miljon Quest 2-enheter ändrar inte det faktum att VR är tvärdött och majoriteten av dessa sedan samlar damm i hyllan när det ett år gamla HL:Alyx är avklarat.

Kanske - kanske inte. Varför spekulera i något man iinte kan förutse? 1 miljon quests - men det är ju inte den enda VR som sålts.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av kebbe:

Absolut, att det säljs 1 miljon Quest 2-enheter ändrar inte det faktum att VR är tvärdött och majoriteten av dessa sedan samlar damm i hyllan när det ett år gamla HL:Alyx är avklarat.

Du behöver läsa på lite, du grundar ditt uttalande på känslor och trollande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

Absolut, att det säljs 1 miljon Quest 2-enheter ändrar inte det faktum att VR är tvärdött och majoriteten av dessa sedan samlar damm i hyllan när det ett år gamla HL:Alyx är avklarat.

Det är 60 titlar bara i Quest store (alltså - ingen av dom är Alyx) som har sålt för över 1M USD. I mars var det 20st, i september 35st och nu alltså 60st. Så nej - ditt VR-hat är inte befogat här heller
(https://uploadvr.com/oculus-quest-title-revenue-60/)

Det växer så det knakar, det kommer fler och fler spelvärda spel och VR är här för att stanna. Sen finns det ett medienarrativ som är att Alyx är det enda som är värt att spela, men det stämmer helt enkelt inte

RP
Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det är 60 titlar bara i Quest store (alltså - ingen av dom är Alyx) som har sålt för över 1M USD. I mars var det 20st, i september 35st och nu alltså 60st. Så nej - ditt VR-hat är inte befogat här heller
(https://uploadvr.com/oculus-quest-title-revenue-60/)

Det växer så det knakar, det kommer fler och fler spelvärda spel och VR är här för att stanna. Sen finns det ett medienarrativ som är att Alyx är det enda som är värt att spela, men det stämmer helt enkelt inte

Haller med 100% har, det ar en tekniskt utveckling, bada for VR hardvara samt for PC hardvara.
Har ar det ett standalone VR som ar riktad mot bade non-PC och PC users. Vilket bidrar till att fler utvecklare borjar titta pa VR som en platform.

Jag kopte precis medal of honor, som jag kor med Link, jag far direkt Alyx vibbar nar de kommer till immersion, otroligt valgjort, sen gillar jag dock inte overgangarna, dvs att man spelar mission > svart skarm > mission > svart skarm osv. Tror release var lite val fram-pushat, dom kunde ha finslipat det dar lite... de hade gjort valdigt gott for spelet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det går att lösa. Regga ett FB-konto med en mailadress du inte har till nåt annat, och använd Paypal som betalmetod. Då får Facebook minimalt med info om dig (om det var därför du avstod).

Tyvärr så behövs det ju även telefonnummer och grejjer.

Medlem

Är så sugen på att testa vr, nån dag när jag blir rik ska jag köpa en oculus quest.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Tyvärr så behövs det ju även telefonnummer och grejjer.

Telefonnummer och grejer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av baxtex:

Tyvärr så behövs det ju även telefonnummer och grejjer.

Nej, Facebook skriver att du kan regga med antingen epost eller telefonnummer.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej, Facebook skriver att du kan regga med antingen epost eller telefonnummer.

Jag testade att göra ett konto förra veckan med en email sedan måste man verifiera med ett nummer. Det kanske skiljer sig mellan regioner. Om du lyckas komma förbi det så säg gärna till. 😀

Redaktör
Skrivet av baxtex:

Jag testade att göra ett konto förra veckan med en email sedan måste man verifiera med ett nummer. Det kanske skiljer sig mellan regioner. Om du lyckas komma förbi det så säg gärna till. 😀

Aha. Jag gick på infon från dem själva. Är ett antal år sen jag skapade mitt konto, och gör inte nya dagligen så att säga.


signatur
1
Skriv svar