FZ 25 År - Vi snackar med Daniel Kaplan, Mojangs förste anställde

Robot
FZ 25 År - Vi snackar med Daniel Kaplan, Mojangs förste anställde

Premiär för en ny podcastserie där vi möter svenska spelskapare.

#25-årspodden, #daniel-kaplan, #fz-25, #mojang


Fragtjuv

Jadu, för 25 år sedan så var det Super Nintendo som gällde för min del! Jag tror att det mesta kretsade till plattformsspel med Super Mario i spetsen. Jag såg tv-spel som en form av lek man kunde ägna sig med de andra ungarna i området och egentligen var det nog ingen skillnad på att spela fotboll eller att spela Mario Kart.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Levde inte ens för 25 år sedan.

Youtuber

Spel har varit mitt allt sen jag föddes 1984, för 25 år sedan spelade jag Quake Shareware som en dåre, polarn fick Vodoo-kort och det var ashäftigt, och idag lever jag på att spela. Mycket tack vare Mojang


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem

Mycket intressant, ser fram emot fler avsnitt!

eld
Medlem

En av dom trevligaste personerna man har haft glädjen att få känna <3

Medlem

Svårt att minnas vad en gjorde för 25 år sedan men tror det var mycket Doom, Quake och diverse tv-spel för min del. Arkad och flipper när det fanns tillfälle. En kompis hade bl.a ett flipperspel i sitt garage.

OnTopic: Kul intervju

C64
Medlem

Ville inte Herr Markus Persson ställa upp på en intervju ?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av C64:

Ville inte Herr Markus Persson ställa upp på en intervju ?

Inte frågat


signatur
C64
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Inte frågat

Megadelux
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Inte frågat

Fråga! Man kan inte få mer än ett nej.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av C64:
Skrivet av renod:

Fråga! Man kan inte få mer än ett nej.

Okejrå!


signatur
Medlem
Skrivet av C64:

Ville inte Herr Markus Persson ställa upp på en intervju ?

Känns ganska gjort eller är det bara jag?

Mycket intressantare med de som varit med på resan men inte uppmärksammats på samma sätt som Markus Persson. Känns mer jordnära och "på riktigt" om du missförstår mig rätt.

För övrigt intressant podd även för en annan som varken är insatt i branschen eller har ambition att göra egna spel öht.

ELF
Medlem

Satt säkert och spelade något demo från en demo diskette eller cd. Minns ej när tidningarna började skicka med cd istället.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

För 25 år sen var det nog QW och Quake med reaperbots som gällde, om jag inte redan då hade gått över till Action Quake 2, all ledig tid spenderades framför datorn eller på mopeden

Medlem

För exakt 25 år sedan, eller lite mer, så var det Doom!

Quake hade inte kommit då, och inte heller StarCraft som jag spelade extremt mycket när det kom.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

C64
Medlem

Tack vare den här tråden så hade jag en dröm att FZ hade en server där man spelade Quake 1 banorna man tryckte bara på play så hoppade man i spelet Va tänk så enkelt

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av C64:

Tack vare den här tråden så hade jag en dröm att FZ hade en server där man spelade Quake 1 banorna man tryckte bara på play så hoppade man i spelet Va tänk så enkelt

Haha, det vore något!


signatur
Medlem
Skrivet av X-me:

För 25 år sen var det nog QW och Quake med reaperbots som gällde, om jag inte redan då hade gått över till Action Quake 2, all ledig tid spenderades framför datorn eller på mopeden

Skyller mina taffliga högstadie-, gymnasie- och universitetsbetyg på AQ2

Medlem

Wow det här var riktigt bra! Ska bli kul att höra mer!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sajh:

Skyller mina taffliga högstadie-, gymnasie- och universitetsbetyg på AQ2

Bara fylla i K/D i CV:et!

Skrivet av ohGr:

Wow det här var riktigt bra! Ska bli kul att höra mer!

Kul!


signatur
1
Skriv svar