Har du köpt något av en scalper?

Medlem
Har du köpt något av en scalper?

Jag är nyfiken är det någon här på forumet som har mer pengar än tålamod att vänta tills det finns att köpa i butik för "vanliga" priser?

Skulle hellre sadla om till ridning som intresse innan jag betalar en krona mer än vad scalpersen har betalat för hårdvaran. Förr i tiden var det olagligt med ocker, men numera är det fullt lagligt med ockerpriser.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem

Inte saker med tillfällig brist, har däremot köpt såväl konsertbiljetter som samlarprylar av scalpers för vad jag ansett vara rimliga priser sett till alternativet att vara utan.

Medlem

Nej och skulle med största sannolikhet inte göra det heller. Men jag är äldre och kan vänta om jag inte får något på releasen, inte viktigt att tex lira saker dag ett längre.

Medlem
Skrivet av Digital_Lifestyle:

Skulle hellre sadla om till ridning som intresse innan jag betalar en krona mer än vad scalpersen har betalat för hårdvaran. Förr i tiden var det olagligt med ocker, men numera är det fullt lagligt med ockerpriser.

Ocker är fortfarande olagligt.

Brb 9 kap 5 § "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."

Medlem
Skrivet av Boogie:

Ocker är fortfarande olagligt.

Brb 9 kap 5 § "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."

Vilket tur då att inget av det där gäller en spelkonsol.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Finns många som köpt något för ett högre pris än nypris utan att de därmed har köpt från en scalper.

Att exempelvis köpa en PS5 för över nypriset behöver inte betyda att man köpt från någon som vill utnyttja bristen på produkter utan det kan mycket väl vara någon som säljer av andra anledningar.

Att sälja något man äger till ett pris som personer är villiga att betala behöver inte vara fel även om det är högre än orginalpris.

Det jag menar är att det är väldigt svårt att veta om man köper från en scalper eller ej när man köper något för överpris.

Inaktiv

Nej det har jag inte och svårt att tänka mig att jag någonsin skulle göra det, menar det är bara materiella ting.

Men dåliga affärer har jag lyckats med både en och två gånger. Säkert blivit lurad utan att veta om det också.

Medlem

Nix, skulle jag aldrig av ren princip. Tycker det är otroligt fult.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Nej.

Funderade dock ett ögonblick på att köpa den officiella strategiboken till nyversionen av FF12 som släpptes sommaren 2017 från scalpers. Hade förhandsbokat boken hos adlibris, men fick den inte och det enda sättet jag såg var att importera den från scalpers för fyra gånger mer. Men bestämde mig för att inte göra det, och har fortfarande inte boken.

Medlem

När jag var liten lärde jag mig att ej mata fiskmåsarna, detta har många användningsområden 🙂

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nej.

Funderade dock ett ögonblick på att köpa den officiella strategiboken till nyversionen av FF12 som släpptes sommaren 2017 från scalpers. Hade förhandsbokat boken hos adlibris, men fick den inte och det enda sättet jag såg var att importera den från scalpers för fyra gånger mer. Men bestämde mig för att inte göra det, och har fortfarande inte boken.

Jag har guideboken till originalspelet, köpte den för 2-300kr på webhallen när spelet va aktuellt

Både ps5a och 3090 inhandlades med viss premium på blocket.

Helt klart värt nån extra tusing för att få det direkt

Avstängd

Biljetter till konserter, matcher osv. givetvis, där har man ofta inget val. Men t.ex har jag fått vänta på ett 3080, köper hellre från pålitlig butik än smutsig scalper (har dessutom ingen brådska)

jbx
Medlem

Köpte 3080 av scalpers, betalade typ 1000kr mer än butikspriset.
Dessutom så hade personen köpt kortet till de lägre priset som var vid release, eftersom jag missade det så hade jag fått vänta månader och betala samma pris till butik som jag nu köpte kortet för på Blocket. Win win alltså.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Vi är svenskar
Vi köper allt för scalper pris.

Så att någon person höjer priset 1000 mer än normalpriset är inget konstigt alls för en svensk


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Räknas pre-orders från greedy spel företag som att köpa ifrån scalpers?

Medlem

Kanske inte är scalping men jag köpte ett grafikkort från en miner förra bitcoin bubblan till ett överpris. Däremot så lyckades jag sälja mitt gamla kort för nypris vilket gjorde att det blev ett rimligt pris i slutändan.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Räknas pre-orders från greedy spel företag som att köpa ifrån scalpers?

Vad tror du?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Både ps5a och 3090 inhandlades med viss premium på blocket.

Helt klart värt nån extra tusing för att få det direkt

Det är ju tack vare sådana som dig att du får köpa för någon tusing extra. Hade ingen handlat av scalpers så hade du hunnit få en konsol vid release 😎


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av baggso:

När jag var liten lärde jag mig att ej mata fiskmåsarna, detta har många användningsområden 🙂

Haha

Quake-konnässsör

No, hell no, NO!

Medlem

Jag köpte på mig ett antal NES Classic när den kom för några år sedan. Det var en lyckosam affär kan man säga!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Köper endast i butiker, aldrig av privatpersoner, så nej.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Aldrig! Inte ens om jag hade obegränsat med slantar.
Däremot så känns det lite svårt att dra gränsen för vad som är en scalper..våra kära butiker som vi brukar beställa från ser ju ut att ta chansen och ta hutlösa priser.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Köpte en Oasis-biljett en gång, 500 spänn kontant vid Medborgarplatsen...


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Biljetter i något sammanhang, men aldrig hårdvara. Det vore smutsigt. Skulle dock inte dra mig för att sälja, om orken och kunnandet fanns. Lika smutsigt, men pengar xD


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag betalade faktiskt överpris för en NES mini classic men då hade ju också Nintendo sagt att dom skulle tillverkas i begränsat antal så när dom var slutsålda antog jag att det inte skulle komma fler, men det gjorde det ändå några månader senare.

Medlem

Nää bara jävlas med dem, då dem är giriga så är det riktigt kul.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Aldrig känt mig desperat nog att köpa av scalpers, ej ens konsertbiljetter som jag köpt direkt efter släpp om det varit något av intresse. Men de kanske kommer nån gång

Skriv svar