TOPP 3 KRYDDOR!

Medlem

1. Dill, älskar smaken och har börjat använda det mer och mer

2. Nån japansk chiliblandning S&B (Googlade: Shichimi/Nanami Togarashi heter den. Funkar bra till allt)

3. Svarpeppar, klassiker!


signatur

no remorse

Inaktiv

Jag har knappt använt salt i maten på 10 år så den går fetbort ändå Men svartpeppar, grillkrydda och cayenne går åt här.

Medlem

1. Svartpeppar
2. Chili
3. Basilika

Medlem

Jobbat som kock i många år, finns knappt nån mat som inte har lök/vitlök i sig. En "Umami" krydda beroende hur man tillagar.

1. Lök i alla former
2. Fett i alla former
3. Peppar i alla former


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Citronpeppar (blandning? Isf tellicherry black Pepper istället)
Kardemumma
Oregano

Kryddblandningar:
Salladskrydda
Pommeskrydda
Persillade

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag har knappt använt salt i maten på 10 år så den går fetbort ändå Men svartpeppar, grillkrydda och cayenne går åt här.

Grillkrydda och många andra krydd blandningar består av 40-60% salt....


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Spiskummin
Paprikapulver
Oregano

Quake-konnässsör

Galanga
Mynta
Tamarind

Medlem

Oregano
Timjan
Spiskummin

Dessa används nog flitigast hemma utöver salt och svartpeppar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av keffkebab:

Ja, torrostade (hela) kryddor för malning är magi. Torrostad kummin, omg.

Bakade precis bröd med rostad kummin. Vansinnesgott


signatur
Medlem

Timjan,
Oregano,
Mint

Skägg.
10 Chambers

Mina nomineringar (skiter i att skriva de som redan skrivits)

  • Dill (ört eller krydda?)

  • Kryddpeppar (köttbullarna, kroppkakorna)

  • Vitlökspulver (umamiboost i allt)


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

Citron, timjan, enbär.

Backloggens befriare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bakade precis bröd med rostad kummin. Vansinneshopp!

Aaah, fasiken va fint!! Skickar du en skiva på posten?!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

1. Saffran
2. Curry
3. Svartpeppar

Medlem

1. Ost (Västerbotten. Parmesan)
2. Tomat (Torkad, puré, färsk)
3. Vitlök (Färsk, pulver)

Fight me!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Så länge man använder dem så har de sin plats. Tyvärr risk att de blir gamla, de tappar ju smak med tiden.

Nja vet inte om det där stämmer. Jag har en del kryddor hemma som är minst 10-15 år som smakar som "de" ska. Alla mina kryddor står i ett kryddskåp ovanför spishällen. Kanske var kryddorna bättre förr eller så har jag känsla för kvalitet.

Förutom salt och svartpeppar så är det väl paprikapulver, oregano och vitlök (hel i klyftor) som jag inte skulle klara mig utan. Tabasco, kinesisk och japansk soja m.fl men de räknar jag inte till krydder då de är "såser".

Redaktör
Skrivet av Roughack:

1. Ost (Västerbotten. Parmesan)
2. Tomat (Torkad, puré, färsk)
3. Vitlök (Färsk, pulver)

Fight me!

Du vinner på knockout.


signatur
Redaktör
Skrivet av I am Grööt:

Nja vet inte om det där stämmer. Jag har en del kryddor hemma som är minst 10-15 år som smakar som "de" ska. Alla mina kryddor står i ett kryddskåp ovanför spishällen. Kanske var kryddorna bättre förr eller så har jag känsla för kvalitet.

Smaken förändras över tid, ingen tvekan. Köp en ny burk av samma och jämför lukt/smak med den gamla sida vid sida.


signatur
Medlem

Bara 3, vilka kryddor tar du med till en öde ö 🤔

Salt och svart peppar, sriracha.

Medlem

Älskar grillkryddan man hade på knäckebröd i skolan. Så gott någon som vet vart man kan köpa?

Inaktiv
Skrivet av cybo:

Grillkrydda och många andra krydd blandningar består av 40-60% salt....

Tack för upplysningen. Ska ha det i åtanke de gånger jag använder mig av grillkrydda

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Älskar grillkryddan man hade på knäckebröd i skolan. Så gott någon som vet vart man kan köpa?

Vi fick nöja oss med citronkrydda som pålägg. Gillar det fortfarande på avokado och ibland på knäcke när påläggen är slut. Din fråga, grillkrydda finns väll i varje matbutik?

Medlem

Som barn blev jag gödd på bara husmanskost med resultatet att jag idag inte klarar av det utan att få kväljningar. Som vuxen började jag laga mycket asiatiskt mat och blev helt förälskad i smakprofilerna, framförallt i östasiatiskt mat.

Mina topp tre, men inte nödvändigtvis mest använda, kryddor är:

1. Gochugaru. Kraftigt röda sydkoreanska chiliflingor/chilipulver med fler nyanser än västerländska motsvarigheter. Kan ibland vara soltorkade och benämns då som Taeyang Gochugaru på förpackningen. Är ganska milda överlag(beror lite på märke) och går att använda mycket utan att hettan tar över. Går åt ungefär 2 kg per år för mig(Kimchi t.ex. kräver ett par deciliter per kålhuvud). Säljs i stora förpackningar om 500gram och tipsar om att man kan frysa förpackningen för att öka hållbarheten om man inte gör av med så mycket i taget.

2: Sichuanpeppar. Unik blommig smak som skapar en vibrerande känsla i munnen. Viktigaste kryddan i fläsk- och tofubaserade grytan mapo tofu, min absoluta favoriträtt från Kina. Man rostar dem i torr stekpanna tills det luktar blommor, innan man mortlar ner dem eller använder hela i hemgjord chiliolja.

3: Koji-salt. Koji är resultatet av en mögelsvamp som odlats på ris/sojamjöl. Koji är vad som skapar unami-smaken i sojasås, miso, mirin, risvinäger..etc. Använder istället för MSG (Natriumglutamat som i övrigt är väldigt populärt i många asiatiska matkulturer men som jag tycker smakar för metalliskt) för att förstärka övriga smaker.

KoP
Medlem

1.Salt
2. Svartpeppar
3. Vitlökssalt

Medlem

Aromat
Grillkrydda
Vitlökssalt

Medlem
Skribent
Skrivet av Kyrre:

Älskar grillkryddan man hade på knäckebröd i skolan. Så gott någon som vet vart man kan köpa?

Piffi allkrydda?

Medlem

1 Salt
2 Peppar
3 Socker

ZF
Medlem

1. Timjan
2. Fänkål
3. Kanel

Skriv svar