Fredagspyssel - Nördiga glasunderlägg

Medlem
Fredagspyssel - Nördiga glasunderlägg

Efter en halvtung jobbvecka kände jag att jag behövde sätta mig ner och PYSSLA!

Egentligen påbörjade jag väl det här lilla projektet för nåt år sen men slutförde det inte på grund av att skrivaren jag hade. Nu har jag köpt en ny skrivare sen ett tag tillbaka och hittade på den gamla filen som jag jobbat med.

Helt enkelt så har jag fixat ihop ett gäng nördiga glasunderlägg, i form av floppydiskar med etiketter från gamla spel.
Att hitta "färdiga" etiketter i bra kvalitet visade sig vara väldigt svårt, så fick fixa egna. Vill inte säga att jag gjort dem, då jag har stulit logotyper som jag vektoriserat eller hittat vektor-versioner av.

Var lite slarvig när jag klippte ut första etiketten, får skriva ut en ny och skära med kniv istället. Blev inte alls nöjd med hur det blev, men funkar som visningsexempel

Recept:
- En fungerande färgskrivare
- Självhäftande papper (Köpte mina på Clas Ohlson, inte det bästa men funkar)
- 3½" floppydisks (förslagsvis några där magnetdisken har gjort sitt dvs trasiga)
- Fantasi och tålamod om du vill göra egna etiketter

Om nån är intresserad av de etiketter jag gjort så hojta till så kan jag slänga upp filen på nån mysig molntjänst.


signatur

no remorse

Skribent

Riktigt roligt, och en bra konversationsstartare vid soffbordet.

Medlem

Väldigt kul idé! Skulle också vilja ha disketter som underlägg, men måste hitta ett soffbord jag är rädd om först.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

eld
Medlem

Sjukt snyggt på ett sätt nog inte alla i världen kommer kunna uppskatta :D, undrar om nästa steget är att sätta dom i epoxy för att lätt kunna tvätta i diskmaskin och undvika kafferingar på de fina etiketterna?

Medlem

Gör så att någon av monkey island disketterna har nummer 22, 36 eller 114 och ta nördighetsfaktorn till nästa nivå.

Medlem

Sådan jävla hädelse att ställa dricka på just DEN disketten.

Pjuu, verkar vara fake news... satt och fick dubbla infarkter här.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Sådan jävla hädelse att ställa dricka på just DEN disketten.

Pjuu, verkar vara fake news... satt och fick dubbla infarkter här.

Man skulle till och med kunna kalla det... ociviliserat...

Jag hittar ut själv.

Medlem

Riktigt snyggt!

Backloggens befriare
Skrivet av eld:

Sjukt snyggt på ett sätt nog inte alla i världen kommer kunna uppskatta :D, undrar om nästa steget är att sätta dom i epoxy för att lätt kunna tvätta i diskmaskin och undvika kafferingar på de fina etiketterna?

Mm, min tanke också


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Oj, det här var ett kul projekt att se! Väcker såna där härliga barn- och ungdomsminnen! Har nog alla de där diskarna i originalform i mitt barndomshem, nerpackat någonstans, föutom Monkey Island som jag bara hade i 5¼"-format.

Om du vill vill ta det ytterligare en nivå, eller bara har passande hobbyintressen generellt, kan du ta en titt på en Cricut som borde kunna hjälpa till med fina kanter på etiketterna Det är inte den billigaste maskinen, men har ett stort användingsområde.

Bra jobbat, var riktigt kul att se och är en strålande ide!

Inaktiv

Kreativt och häftigt

Medlem

Kul och tack för all feedback, jag har inte hunnit kika tråden sen jag postade och såg att många varit in och kommenterat

Skrivet av eld:

Sjukt snyggt på ett sätt nog inte alla i världen kommer kunna uppskatta :D, undrar om nästa steget är att sätta dom i epoxy för att lätt kunna tvätta i diskmaskin och undvika kafferingar på de fina etiketterna?

Jag har haft lite tankar att skära till och fräsa ur korkmatta och be glasmästaren skära till några bitar. Men epoxy lät ju som en strålande ide får kolla upp det...enligt min Youtube så kan man ju dränka allt i epoxy, med rätt bra resultat

Skrivet av Stovepipe:

Gör så att någon av monkey island disketterna har nummer 22, 36 eller 114 och ta nördighetsfaktorn till nästa nivå.

Haha sjukt bra idé, taget!

Skrivet av Hipshot:

Sådan jävla hädelse att ställa dricka på just DEN disketten.

Pjuu, verkar vara fake news... satt och fick dubbla infarkter här.

Du kan vara lugn, det är fake news och jag skulle ALDRIG tänka tanken Det tog till och med emot att ta mina oanvända Verbatim-disketter till det här projektet...


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Oj, det här var ett kul projekt att se! Väcker såna där härliga barn- och ungdomsminnen! Har nog alla de där diskarna i originalform i mitt barndomshem, nerpackat någonstans, föutom Monkey Island som jag bara hade i 5¼"-format.

Om du vill vill ta det ytterligare en nivå, eller bara har passande hobbyintressen generellt, kan du ta en titt på en Cricut som borde kunna hjälpa till med fina kanter på etiketterna Det är inte den billigaste maskinen, men har ett stort användingsområde.

Bra jobbat, var riktigt kul att se och är en strålande ide!

Kul att det var uppskattat

Cricut ser ut som en riktigt frän mackapär, lite pricey men såg nån demovideo och blev sjukt imponerad. Nu tror jag att en hörnstans/hörnpunch får duga så länge ^^


signatur

no remorse

eld
Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Jag har haft lite tankar att skära till och fräsa ur korkmatta och be glasmästaren skära till några bitar. Men epoxy lät ju som en strålande ide får kolla upp det...enligt min Youtube så kan man ju dränka allt i epoxy, med rätt bra resultat

yep! gör en liten form, fyll på botten med epoxy och låt det stelna lite, lägg i diskett och fyll ovanpå. Slipa sedan kanterna efter behov när allt stelnat.

Det enda jobbiga kan ju vara bubblor

Medlem

ställa disk på diskett? Passande.

FLX
Medlem
Bubbelfritt
Skrivet av eld:

Det enda jobbiga kan ju vara bubblor

Det brukar försvinna med varmluftspistol

Medlem

Jag har gjort liknande för ett par år sedan. Köpte sånt där bordsbensskydd, fast stor rektangel på ICA. Limmade på undersidan och skar till hörnen blir riktigt bra.

1
Skriv svar