Epic Games Store kommer få många fler exklusiva spel

Medlem

Exklusivitet=monopol=motsatsen till konkurrens.

Konkurrensargumentet fungerar inte här. Inse faktum

Däremot så är exklusiviteter naturligtis jättebra för EGS och deras ägare.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Gurg:

Exklusivitet är ju inte är konkurrens dock. Vad skall du göra när epic har konkurrerat ut steam och tar 800kr för varje spel då de har exklusivitet på alla bra spel?

Exklusivitet ger konkurrens dock
Och ditt scenario tror du kommer hända? Vad säger det om Valve isf som inte kan göra en enda satsning?

Medlem

Jättebra med konkurrens men exklusivitet ger tyvärr inte konkurrens. Vissa andra aktörer är inte så bra de heller med avtal som innebär att spel inte får säljas billigare på andra ställen. Det senare tycker jag nästan är värre än tisdexlussivitet.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jättebra med konkurrens men exklusivitet ger tyvärr inte konkurrens.

Det är precis vad det gör. För när/om folk går till en annan platform för ett exklusivt spel så finns chansen att dom kommer tillbringa mer och mer tid/pengar där. Vilket gör att om Epic har lite lägre pris på spel man tycker är intressanta så kommer man köpa dom där istället. Det skapar en konkurrens mot Steam

Medlem
Skrivet av henkka:

Det är inte så det fungerar. Om Epic har en bättre deal så måste Steam vara schysstare mot utvecklare och också sänka sina överpriser. = bättre för oss.

Är väl precis så det funkar? Epic slänger pengar på utvecklare och köper deras exklusivitet ,och eftersom du bara kan köpa spelet på epic då de har ett avtal så kan de ta hur mycket som helst för det?

Jag håller med om att steam behöver en utmanare men då vill jag som konsument kunna välja. Inte bli tvingad att köra en specifik launcher för att någon har betalat en massa pengar för att spelet inte skall få säljas i andra butiker.

Och jag ser då inte att epic säljer spel billigare än vad steam gör. De har ju mer eller mindre exakt samma priser på stora spel.

Medlem

Bra! Steam har blivit alldeles för stora och lata, bra att epic kommer och ger dem en känga.

Medlem

Alla ni som försvarar EGS och deras exklusiviteter, skulle ni fortfarande vara lika positiva till fenomenet om det var Steam som pysslade med detta? Eller är det bara för att ni hatar Steam?

Just asking.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Alla ni som försvarar EGS och deras exklusiviteter, skulle ni fortfarande vara lika positiva till fenomenet om det var Steam som pysslade med detta? Eller är det bara för att ni hatar Steam?

Just asking?

Om Epic va en gigant och Steam va ny och köpte exklusiviteter, ja

Medlem
Skrivet av Gurg:

Och jag ser då inte att epic säljer spel billigare än vad steam gör. De har ju mer eller mindre exakt samma priser på stora spel.

På AAA titlar, ja. Det är mer mindre titlar som Medium, Control och massa indie-titlar som har lägre priser

Medlem

Kommer bara vara massa pissiga indie-spel eller halvkassa AA-spel som ingen egentligen vill spela ändå. *shrug*

Medlem

Problemet är inte Epic. Själv jobbar jag som support för många stora bolag och ser problemet från insidan (nämner inga namn). Även när ni ser "Made in Sweden" på en produkt så väljer nästan alla stora, svenska bolag att ha sin produktion i Kina. Varför? Jo för att det kostar 1/4 mot att ha produktionen i Sverige. Dessutom slipper dom arbetsgivaravgift och försäkringskostnader i dom summor som du måste betala i Sverige.


signatur

"Kebab?"

Quake-konnässsör
Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Det är precis vad det gör. För när/om folk går till en annan platform för ett exklusivt spel så finns chansen att dom kommer tillbringa mer och mer tid/pengar där. Vilket gör att om Epic har lite lägre pris på spel man tycker är intressanta så kommer man köpa dom där istället. Det skapar en konkurrens mot Steam

Av jo det har du rätt i men det hade varit mycket bättre om konkurrensen handlat om att ge oss konsumenter bäst pris istället. Tyvärr sätter Valve stopp för det med deras avtal. Jag hade mycket hellre sett konkurrens där epic använde sina pengar för att ge ut spel gratis åt utgivare ett år och att spel därav kunde vara 30% billigare där än på steam. Och att man då på så sätt lockar över spelare till andra platformar.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Om Epic va en gigant och Steam va ny och köpte exklusiviteter, ja

Okej.

Jag tycker ni har fel. (OBS Detta är en åsikt. inte ett påstående.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av BadMF69:

Problemet är inte Epic. Själv jobbar jag som support för många stora bolag och ser problemet från insidan (nämner inga namn). Även när ni ser "Made in Sweden" på en produkt så väljer nästan alla stora, svenska bolag att ha sin produktion i Kina. Varför? Jo för att det kostar 1/4 mot att ha produktionen i Sverige. Dessutom slipper dom arbetsgivaravgift och försäkringskostnader i dom summor som du måste betala i Sverige.

Ja. Den internationella konkurrensen om billig arbetskraft kommer alltid drivas med länder där människor jobbar under slavliknande förhållanden är bas nivå. Idag är det Kina, men eftersom levnadsstandarden ökar där så kommer till slut tillverkningen flytta därifrån till tex sydamerika eller Afrika då det kommer vara billigare där. Företag är multinationella så de behöver idag inte respektera nationsgränser när de väljer var de lägger produktion eller anställer personal. Regleringar för att motverkar detta är dock idag förhindrade av nationsgränser då världshanden är avreglerad. Så företagen kan fritt skita i all reglering.

Det är inte bara tillverkningsindustri som anställer i andra länder för att de skall slippa betala "sociala avgifter". Dvs slippa ta något ansvar för personalens väl. Inkluderat i sociala avgifter är inbetalningar till system för pension, sjukvård, försäkringar mot arbetslöshet eller skada osv. Det har även idag blivit populärt att locka tex Svenska ungdomar till sydeuropeiska länder med löften om sol, bad, festande och kända fotbollslag etc för att där jobba utan arbetsrätt, inbetalningar för pension etc men till en betydligt lägre lön än vad som skulle motiveras. Sociala avgifter så som pensionsinbetalningar är pengar som arbetstagaren avstått från i sitt löneutrymme för avsättning för framtiden. I dessa utlandsexpeditioner med svenska ungdomar får inte ungdomarna detta löneutrymme utbetalat så de kan själv bestämma vad de vill göra med det, tex spara, utan den går oavkortat till företaget som vinst/kostnadsbesparing. För den oftast unga arbetstagaren är det inte alltid tydligt vilka konsekvenser detta har. Jäkligt grisigt.

Exempel på branscher där detta är mer vanligt idag är tex kundtjänst eller support för olika kända svenska företag.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Kommer bara vara massa pissiga indie-spel eller halvkassa AA-spel som ingen egentligen vill spela ändå. *shrug*

Hittills har du fel, men du kanske har rätt om framtiden. Tror inte det med tanke på vilket företag det är men det får vi väl se

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Av jo det har du rätt i men det hade varit mycket bättre om konkurrensen handlat om att ge oss konsumenter bäst pris istället.

Vilket det på ett sätt är iom att många titlar är billigare hos Epic. Det gäller spel som inte är fullt AAA, utan spel som Medium, Control, och sen indie-titlar. Sen att dom väldigt ofta har bra rabatter och när dom har sina reaveckor ger en en voucher för varje köp du gör, vilket gör att du får rabatt på redan rabatterade spel
Jag har under reaveckor hämtat ut gratisspel, fått en 100:- voucher och köpt spel som SW: Fallen Order, Hades och Disco Elysium för nästan ingenting

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Vilket det på ett sätt är iom att många titlar är billigare hos Epic. Det gäller spel som inte är fullt AAA, utan spel som Medium, Control, och sen indie-titlar. Sen att dom väldigt ofta har bra rabatter och när dom har sina reaveckor ger en en voucher för varje köp du gör, vilket gör att du får rabatt på redan rabatterade spel
Jag har under reaveckor hämtat ut gratisspel, fått en 100:- voucher och köpt spel som SW: Fallen Order, Hades och Disco Elysium för nästan ingenting

i stort sett varenda steamspel går att hitta billigare hos tredjepartförsäljare, så den jämförelsen funkar inte riktigt.

Medlem
Skrivet av superlim:

i stort sett varenda steamspel går att hitta billigare hos tredjepartförsäljare, så den jämförelsen funkar inte riktigt.

Det är klart den gör, då vi inte pratar om dom säljarna utan platform mot platform

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Det är klart den gör, då vi inte pratar om dom säljarna utan platform mot platform

men att steam äter den kostnaden är ju en del utav deras plattform. köper jag hos tredjepart får jag ett steamspel precis som om jag köper genom steam.

Medlem

"Jo, vi tänkte att vi digitaliserar konsolmarknaden."
"Va?"
"Ja!"
"Varför då?"
"För då kan vi tjäna lite mer och bygga upp butikens varumärke!"
"Men..."
"Inga men..."
"Okej..."


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av superlim:

men att steam äter den kostnaden är ju en del utav deras plattform , köper jag hos tredjepart får jag ett steamspel precis som om jag köper genom steam.

Ja?

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

ja, och då blir det fel när du säger att titlar ofta är billigare hos epic, när man kan få tag på steamversioner billigare.

Medlem
Skrivet av superlim:

ja,, och då blir det fel när du säger att titlar ofta är billigare hos epic, när man kan få tag på steamversioner billigare.

Nä, för det handlar fortfarande om platform mot platform

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Nä, för det handlar fortfarande om platform mot platform

jag tror du menar butik mot butik, som plattform är steam billigare, vilket är vad jag påpekat.

Medlem
Skrivet av superlim:

jag tror du menar butik mot butik, som plattform är steam biligare, vilket är vad jag påpekat.

Sure....

Medlem

Det är dock ett kliv från: "Vi kommer att få fler exklusiviteter" till rubriken: "Många fler".


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Girigheten har inga gränser.

Alla företag som blundar för Kinas vidrigheter borde skämmas. Detsamma gäller oss konsumenter.

Betalar gladligen femfaldigt så länge jag inte stödjer korruption och folkmord.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

Förstår inte hatet . Vad är fel på deras launcher, som alla verkar hata på?

Klart som korvspad att man nyttjar den till att hämta 2~ gratisspel i veckan

Exklusivitet är väl kanske inte jättespännande, men jag ser inget fel på själva klienten?

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Det är precis vad det gör. För när/om folk går till en annan platform för ett exklusivt spel så finns chansen att dom kommer tillbringa mer och mer tid/pengar där. Vilket gör att om Epic har lite lägre pris på spel man tycker är intressanta så kommer man köpa dom där istället. Det skapar en konkurrens mot Steam

Det du beskriver är försök till monopol, inte konkurrens. Att göra exklusiva titlar för att dra till kunder för att sedan fortsätta göra mer exklusiva titlar är allt annat än ett försök till konkurrens, det är ett uppenbart försök till monopol.
Det finns inte någonting i det Epic gör med sina exklusiviteter som har med konkurrens att göra.

Om Epic står för en del av utvecklingen av ett spel så kan dem ju göra vad dem vill, men det är inte normen utan de går in och betalar för att garantera en utvecklare pengar även om spelet inte säljer. Fast detta gäller förstås endast spel som Epic också anser har en chans att sälja bra eller dra folk till sin "plattform".

Att betala för att begränsa tillgängligheten av en produkt är inte konkurrens.
Att tvinga utvecklare att ta deras exklusivitets deal eller inte få sälja produkten i deras butik är inte konkurrens. (Det har hänt)

Att Epic har billigare priser är också rätt skrattretande på ett sätt (såvida dem inte betalar mellanskillnaden för varje sålt spel till utvecklaren) då en av deras största argument att sälja via Epic är att då kan utgivaren få mer pengar då Epic endast tar 11%, jo men om spelet dessutom är 15-20% billigare vilket det ibland är så får utvecklaren knappt mer för sin produkt där.
Vid större mängd sålda spel är det till och med mindre då Steam har det där efter x sålda så är det mindre % cut per försäljning.

Enda riktiga sättet Epic kan konkurrera är att göra en bra plattform/butik med vettiga priser och deals.
Om då Steam vägrar ändra sig eller hålla på med kontrakt som tvingar utvecklare att inte sälja till andra priser osv så kommer dem lida av deras egna val då bättre alternativ finns.

Skriv svar