Epic Games Store kommer få många fler exklusiva spel

Medlem
Skrivet av Magroth:

Girigheten har inga gränser.

Alla företag som blundar för Kinas vidrigheter borde skämmas. Detsamma gäller oss konsumenter.

Betalar gladligen femfaldigt så länge jag inte stödjer korruption och folkmord.

Svårt att hålla sig borta helt, men jag använder inte alibaba/wish iaf . "Hurrdurr det e billigast"

Medlem

Epic klient är bra. Inga fel alls. Använder ofta

Dessutom är snacket kring exklusivitet fånig. "buhu, jag får inte spela spelet på min dator i "rätt" program..." bölar en mängd människor, trots att man som PC ägare fortfarande kan spela dessa Epic spel, Bara inte på Steam.

Plattformsexklusivitet bör tillämpas enbart i kontrast med konsoler imo. Inte utifrån program på samma plattform. Har man en PC kan man använda Epic. Sedan om man väljer att göra det eller ej, fine, men gnäll inte på exklusiviteter.


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

hatar man måste ha femotiolva olika launchers för alla spel, föredrar ju steam som primär...

Skribent
Skrivet av Magroth:

Girigheten har inga gränser.

Alla företag som blundar för Kinas vidrigheter borde skämmas. Detsamma gäller oss konsumenter.

Betalar gladligen femfaldigt så länge jag inte stödjer korruption och folkmord.

Då är det dags att byta hobby och livsstil. Din TV/mobil/spelkonsol/övrig elektronik kommer från Kina/Asien och är producerade under mindre trevliga förhållanden. Förmodligen massvis med fler av dina prylar/kläder också.

Medlem
Skrivet av drsnap:

Epic klient är bra. Inga fel alls. Använder ofta

Dessutom är snacket kring exklusivitet fånig. "buhu, jag får inte spela spelet på min dator i "rätt" program..." bölar en mängd människor, trots att man som PC ägare fortfarande kan spela dessa Epic spel, Bara inte på Steam.

Plattformsexklusivitet bör tillämpas enbart i kontrast med konsoler imo. Inte utifrån program på samma plattform. Har man en PC kan man använda Epic. Sedan om man väljer att göra det eller ej, fine, men gnäll inte på exklusiviteter.

Tänkte inte så jag. Bra insikt och jag håller med !

Medlem
Skrivet av Akronym:

Exklusivitet=monopol=motsatsen till konkurrens.

Konkurrensargumentet fungerar inte här. Inse faktum

Däremot så är exklusiviteter naturligtis jättebra för EGS och deras ägare.

Spelar ingen roll hur många gånger detta upprepas, folk kan inte inse att denna väg Epic valt kommer idealiskt (för dem) att ge dem monopol på riktigt genom att begränsa nya spel till endast deras butik, något som ignoranta Epic fans felaktigt anklagar Steam för jämt. Steam är giriga med den avgift de tar från småföretag anser jag, men detta är inte lösningen utan ytterligare ett problem.

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Svårt att hålla sig borta helt, men jag använder inte alibaba/wish iaf . "Hurrdurr det e billigast"

Givetvis är det svårt. Ibland nästintill omöjligt. Men mycket går att undvika om man har råd/viljan. Jag gillar t.ex friluftsliv och tenderar att köpa utrustning och kläder av företag som inte har sin produktion i Kina. Detsamma gäller spelbolag/teknikbolag i den mån det går. Just Epic som så uppenbart har ihop det med KKP undviker jag som pesten. I mina ögon så försöker Epic desperat att verka reko genom att ge bort gratis spel till den stora massan.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Skribent
Skrivet av Tobias Solem:

Det är dock ett kliv från: "Vi kommer att få fler exklusiviteter" till rubriken: "Många fler".

Vad som är "många" går givetvis att diskutera, men jag vidhåller att minst 100 exklusiva spel under två års tid är mycket.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Då är det dags att byta hobby och livsstil. Din TV/mobil/spelkonsol/övrig elektronik kommer från Kina/Asien och är producerade under mindre trevliga förhållanden. Förmodligen massvis med fler av dina prylar/kläder också.

Som jag skrev i ett annat svar så är det givetvis svårt att helt undvika vissa produkter så som läget ser ut idag. Jag tycker det är skit att våra prylar produceras under missgynnsamma förhållanden både för människor och miljön. Men ett lands ledning som systematiskt begår grymheter mot etniska minoriteter m.m. samt har ett stort ägande i ett företag som Epic gör att jag har svårt att se hur man vill stödja dom. Kanske känns långsökt för vissa, men inte för mig. Världen ser inte alltid så ljus ut, men små aktioner kan leda till större förändringar ifall tillräckligt många sluter samman.

OnT: Exklusiviteter suger, oavsett plattform & EpicCent suger ännu mer.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

Skit epic. Skulle aldrig röra skiten. Missade phoinex point totalt för jag glömde det efter exklusiviteten haha. Samma med metro exodus. Det är juh dom som förlorar massa pengar på att göra så. Fjantar.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Att göra exklusiva titlar för att dra till kunder för att sedan fortsätta göra mer exklusiva titlar är allt annat än ett försök till konkurrens

Det är för att i långa loppet tjäna en hög med pengar, självklart. Exklusivitet ger konkurrens, då det kommer driva Valve till att göra ett motanfall, vilket dom kan göra
Om det skulle gå så långt till att det blir ett monopol så är det Valve som har förlorat. Om det sen skulle göra priserna helt galna för att Epic äger många spel, så har man MS som oxå är en drivkraft. Om även dom förlorar så ja, vad ska man då säga
Då får man överge PC och gå PS/Nintendo och om Epic även tagit över allt där....all hail our overlords Epic

Skribent
Skrivet av Winzi:

Det du beskriver är försök till monopol, inte konkurrens. Att göra exklusiva titlar för att dra till kunder för att sedan fortsätta göra mer exklusiva titlar är allt annat än ett försök till konkurrens, det är ett uppenbart försök till monopol.
Det finns inte någonting i det Epic gör med sina exklusiviteter som har med konkurrens att göra.

Sweeney har själv sagt att de kör den här taktiken tills Valve sänker sin marginal från 30%. Valve har hittills vägrat, och jag antar det är för att de fortfarande har en överdrivet dominant ställning på marknaden. Att Valve har vägrat sänka sina marginaler har gjort att många kör en egen launcher med sina spel så de slipper de hutlösa avgifterna, men ingen aktör innan har haft "Fortnitepengar" att kriga med så de har en efter en tvingats tillbaka till Steam.

Skrivet av Winzi:

Om Epic står för en del av utvecklingen av ett spel så kan dem ju göra vad dem vill, men det är inte normen utan de går in och betalar för att garantera en utvecklare pengar även om spelet inte säljer. Fast detta gäller förstås endast spel som Epic också anser har en chans att sälja bra eller dra folk till sin "plattform".

Att betala för att begränsa tillgängligheten av en produkt är inte konkurrens.
Att tvinga utvecklare att ta deras exklusivitets deal eller inte få sälja produkten i deras butik är inte konkurrens. (Det har hänt)

Det går inte att slåss med Valve och Steam bara genom att göra en bra produkt, de är för dominerande på marknaden. GOG har en kanonbra produkt, men ändå är den inte i närheten av Steam. Det måste till något extremt och Epic använder sina Fortnitepengar för att ens ha en chans att rubba Steams marknadsdominans.

Skrivet av Winzi:

Att Epic har billigare priser är också rätt skrattretande på ett sätt (såvida dem inte betalar mellanskillnaden för varje sålt spel till utvecklaren) då en av deras största argument att sälja via Epic är att då kan utgivaren få mer pengar då Epic endast tar 11%, jo men om spelet dessutom är 15-20% billigare vilket det ibland är så får utvecklaren knappt mer för sin produkt där.
Vid större mängd sålda spel är det till och med mindre då Steam har det där efter x sålda så är det mindre % cut per försäljning.

Enda riktiga sättet Epic kan konkurrera är att göra en bra plattform/butik med vettiga priser och deals.
Om då Steam vägrar ändra sig eller hålla på med kontrakt som tvingar utvecklare att inte sälja till andra priser osv så kommer dem lida av deras egna val då bättre alternativ finns.

Steams system för minskad ersättning från varje försäljning är bara något som ser bra ut om man inte ser närmare på vad som står. Om ett spel säljer för 10 000 000 $ sänker Steam sin del av kakan till 25 % och säljer ett spel för 50 000 000 $ sänker de sin del av kakan till 20 %. Hur många spel når upp till de siffrorna egentligen? Förutom de stora AAA-titlarna tror jag inte det är särskilt många.

Jag tror Steam kan agera precis hur de vill och kommer behålla alla sin kunder ändå. Vi som har haft Steam i 5-10 år kommer inte byta bort Steam som primär plattform, det spelar liksom ingen roll hur bra alternativ det finns därute. Människan är ett vanedjur och Valve vet om det och utnyttjar det. Det enda sättet Steam "faller" på är om Epic eller någon annan kan locka nästa generations gamers att ha deras plattform som den primära plattformen.

Svår ekvation, men jag ser ingen annan väg än exklusiva spel om man vill sätta press på Valve och Steam.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Skit epic. Skulle aldrig röra skiten. Missade phoinex point totalt för jag glömde det efter exklusiviteten haha. Samma med metro exodus. Det är juh dom som förlorar massa pengar på att göra så. Fjantar.

Tråkig inställning. Metro sålde bättre än sina föregångare, så. Bra jobbat där antar jag

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Exklusivitet till en butik tar ju död på allt vad som heter konkurrens på direkten. Detta är inte bra nånstans.

MeN dEt Är InTe MoNoPoL dEt Är Ju TiDsBeGrÄnSaT!!!11!!!

Skrivet av Jinxswe:

Jag gillar verkligen att många ser det som "monopol". Många av de titlar som har blivit exklusiva så har Epic gått in som publisher och helt enkelt betalat utveckling av dessa spelen.
Nä är inte alltid kul att behöva ha "massa" olika lunchers. Men det är verkligen ett 2020 problem. Vill ni så kan vi gå tillbaka till då man va mer eller mindre tvungen att ha en icon på skrivbordet för alla spel. Gör de med 500 spel.

Och nej epic är inte bästa lunchern. Den är heller inte den sämsta. Har fortfarande använt den sedan den kom till UE4 och aldrig haft några större problem med den.

Vilka spel har de pyntat utvecklingen för?


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Magroth:

Som jag skrev i ett annat svar så är det givetvis svårt att helt undvika vissa produkter så som läget ser ut idag. Jag tycker det är skit att våra prylar produceras under missgynnsamma förhållanden både för människor och miljön. Men ett lands ledning som systematiskt begår grymheter mot etniska minoriteter m.m. samt har ett stort ägande i ett företag som Epic gör att jag har svårt att se hur man vill stödja dom. Kanske känns långsökt för vissa, men inte för mig. Världen ser inte alltid så ljus ut, men små aktioner kan leda till större förändringar ifall tillräckligt många sluter samman.

OnT: Exklusiviteter suger, oavsett plattform & EpicCent suger ännu mer.

Så om det inte finns val och man "måste" ha en produkt är det ok att stödja Kina? Valet att undvika produkten är inte ett val? Såsom TV/elektronik/mobiltelefon o.s.v.?

Jag frågar bara för det är lätt att "plocka russinen ur kakan" och peka finger på andra, medan i andra sammanhang gå efter andra måttstockar. Vilket verkar vara en sak som många "Epichatare" gör. Att köpa en mobiltelefon/processor/TV-spelskonsol gjord i Kina är helt ok, men fan ta dig om du köper ett spel på Epic Games Store för då bidrar du till folkmord o.s.v. Tröttsam retorik imo.

Skribent
Skrivet av BeardedRobot:

Spelar ingen roll hur många gånger detta upprepas, folk kan inte inse att denna väg Epic valt kommer idealiskt (för dem) att ge dem monopol på riktigt genom att begränsa nya spel till endast deras butik, något som ignoranta Epic fans felaktigt anklagar Steam för jämt. Steam är giriga med den avgift de tar från småföretag anser jag, men detta är inte lösningen utan ytterligare ett problem.

Sweeny har själv sagt att Valve har sänkt sin andel per sålt spel ska Epic sluta med exklusiva spel. Om det är sant eller inte vet vi inte idag, men det vore kul att se vad som händer om Valve annonserar att de sänker sin andel från 30% till 15%.

"To compete against Steam, Epic Games has frequently arranged for time-exclusive releases of games on the Epic Games Store before other storefronts, typically for either six months or a year.[45] Sweeney stated that this strategy was the only way to challenge Steam's dominant position,[46] and would stop seeking exclusivity should Valve reduce its 30% revenue share.[47] Otherwise, Epic will continue to accept offers for exclusivity on the Epic Games Store from any developers or publishers that are interested, regardless of what prior plans they had made with Steam or other storefronts.[48]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Epic_Games_Store

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Exklusivitet ger konkurrens

Du bör nog kolla SAOB för att förstå vad exklusivitet är.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Viss sanning där såklart, men det är en farlig väg att vandra. Speciellt iom det "hat" dom redan har riktat mot sig
Exklusivitet gör att fler kollar på platformen vilket pressar Steam rent generellt. Steam har mer eller mindre ägt kunderna under en väldigt lång tid. Även fast man kunnat köpa spel på t.ex uplay så har man ändå gjort det på steam och bara tvingats att öppna det genom uplay. Steam har varit DEN platformen man ska vara på, vilket gjort att dom kunnat ta större procent av intäkterna. Ändringar där anser jag mest är positivt.
Jag kan såklart ha fel

Epic får hat på grund av just precis sånt här. Hade de öppnat en butik och börjat konkurrera med bättre enbart priser och tjänster, hade ingen sagt ett pip.

Sen att det pressar Steam? Absolut... men för oss kunder gör det noll skillnad. Resultatet blir att vi byter ut ett monopol mot ett annat. Pest eller kolera - och detta fallet är Epic utan tvekan det sämre valet.

Medlem

Det är lugnt. Förstår helt

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Det är lugnt. Förstår helt

Du säger du förstår vad ordet betyder, samtidigt säger du då att monopol är bra för konkurrens.
Så du menar att Systembolagets position i Sverige är bra för konkurrensen av spritförsäljning i Sverige?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Epic får hat på grund av just precis sånt här. Hade de öppnat en butik och börjat konkurrera med bättre enbart priser och tjänster, hade ingen sagt ett pip.

Sen att det pressar Steam? Absolut... men för oss kunder gör det absolut noll skillnad. Resultatet blir att vi byter ut ett monopol mot ett annat. Pest eller kolera - och detta fallet är Epic absolut det sämre valet.

Få hade brytt sig. Och folk hade absolut sagt en massa skit iom att folk alltid gör det när nya tjänster dyker upp
Att behöva betala en lite mindre summa är inget som kommer få miljontals användare eftersom vi är vanedjur och många har väldigt många år på Steam. Varför byta tänker många
Dom pressar och dom har hittills gjort det bättre iom bättre priser på många produkter
Just nu är Epic på många sätt det bättre valet och jag har köpt fler spel där det senaste än på Steam

Vart det kommer ta vägen får vi se. Vad Valve väljer att svara med. Jag tycker som sagt att det mestadels är positivt och jag tycker det är rätt intressant

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du säger du förstår vad ordet betyder, samtidigt säger du då att monopol är bra för konkurrens.

"För när/om folk går till en annan platform för ett exklusivt spel så finns chansen att dom kommer tillbringa mer och mer tid/pengar där. Vilket gör att om Epic har lite lägre pris på spel man tycker är intressanta så kommer man köpa dom där istället. Det skapar en konkurrens mot Steam"

Hatar du på alla andra streamingtjänster förutom den du använder?

Ett antal exklusiva titlar ger inte monopol på en hel marknad

Medlem

Det med gratis spel tycker jag var lysande, men har ändå bara köpt 2 spel på epic. Valhalla och satisfactory. Men jag kommer fortsätta plocka gratisspelen iaf, så får vi se var det leder


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Shadee:

Så om det inte finns val och man "måste" ha en produkt är det ok att stödja Kina? Valet att undvika produkten är inte ett val? Såsom TV/elektronik/mobiltelefon o.s.v.?

Jag frågar bara för det är lätt att "plocka russinen ur kakan" och peka finger på andra, medan i andra sammanhang gå efter andra måttstockar. Vilket verkar vara en sak som många "Epichatare" gör. Att köpa en mobiltelefon/processor/TV-spelskonsol gjord i Kina är helt ok, men fan ta dig om du köper ett spel på Epic Games Store för då bidrar du till folkmord o.s.v. Tröttsam retorik imo.

Kalla det vad du vill. Men bara kan eller vill du inte se skillnaden på företag som har sin produktion i Kina och företag som till mer eller mindre del (och således har inflytande av) ägs av Kina? Jag frågar bara av nyfikenhet.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Magroth:

Jag frågar bara av nyfikenhet.

Vilka har tagit ett aktivt beslut?
Några sålde andelar, andra väljer att ha sin produktion
Vad är värst?

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Vilka har tagit ett aktivt beslut?
Några sålde andelar, andra väljer att ha sin produktion
Vad är värst?

Girigt att producera i andra länder på människors och miljöns bekostnad, girigt att ta pengar ifrån en blodtörstig diktatur. Vad är värst? Bägge suger imo. På sikt ser det illa ut då fler och fler företag ägs av just nämnda diktatur.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Geeks Gaming
Skrivet av Mirage:

MeN dEt Är InTe MoNoPoL dEt Är Ju TiDsBeGrÄnSaT!!!11!!!

Vilka spel har de pyntat utvecklingen för?

https://www.epicgames.com/store/en-US/news/epic-games-publish...

Sen vet jag att dom gick in som publisher åt Diabolical, Dauntless. Där är en del till.

Skribent
Skrivet av Magroth:

Kalla det vad du vill. Men bara kan eller vill du inte se skillnaden på företag som har sin produktion i Kina och företag som till mer eller mindre del (och således har inflytande av) ägs av Kina? Jag frågar bara av nyfikenhet.

Nja, kan inte säga att jag gör särskilt stor skillnad på det.

Skribent
Skrivet av Mirage:

MeN dEt Är InTe MoNoPoL dEt Är Ju TiDsBeGrÄnSaT!!!11!!!

Vilka spel har de pyntat utvecklingen för?

Så det är väl inte så många än, men det verkar vara en del av deras framtida strategi. Inte helt olikt de andra drakarna som köper hela studios för att få tillgång till varumärken. Däremot så personligen föredrar jag att studios får agera självständigt med utomstående finansiering istället för att sväljas in i en jätteorganisation.

edit: såg att inlägget ovanför hade med samma länk så redigerar bort det och låter min sista kommentar stå kvar bara.

Medlem

Skönt, blir det mer sparande av pengar för min del. Kommer det vara 50% när det släpps på Steam.

Skriv svar