WB Games har lyckats patentera Nemesis-systemet från Shadow of Mordor

Avstängd

Överskattat system till ett underskattat spel.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Att man kan patentera så en sån precis sammansättning av alla dessa delar är verkligen inte bra. :/

Det är inga problem. Lösningen sitter i "sån precis sammansättning".

Gå en annan väg och uppnå likvärdigt eller bättre resultat och kringå patentet.

Kreativa individer löser detta.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av qvartofdt12:

Överskattat system till ett underskattat spel.

Systemet är ju det som gör spelet bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tur för de att inte t ex eagle dive var patenterat från AC-serien då

Medlem

Trist och inte speciellt bra för nån.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

En anledning till att andra inte använt liknande system skulle väl kunna vara att det kostar systemresurser och utvecklingstid?

Shadow of mordor hade ju som exempel inget nemesis system på 360/PS3 PGA prestandan.
Sedan så är det ju rätt mycket enklare att bara skapa en modell av en karaktär och sedan copy-paste:a den.
Innan Series/PS5 så duplicerade man tydligen spelresurser på lagringen för att spara in på söktider, till exempel unika modeller bör alltså vara lättare att använda nu när man går över till en ny generation med snabbare lagring.

Det är mer avancerade spelsystem som jag sett fram emot mest nu när processorn blivit mycket starkare i de nya systemen, jag har bilden av att de slöa CPU:erna har satt rätt stora begränsningar i hur avancerade spelmotorer och AI M.M. som kunnat användas.
Nu så är vi ändå uppe i en 3,5GHz med 16 trådar(med modern arkitektur) och upp till 16GB minne(som har hög bandbredd till lagringen), vilket borde kunna bidra till mer avancerade spelmotorer.

Så patentet kommer i ett tråkigt läge, där systemet skulle kunna bli intressant i fler spel.

Inget nytt "Shadow of" spel är heller utannonserat, detta kommer antagligen bara leda till patent trollande.
Sen är det väl väldigt blåögt att tro att patentet inte är tänkt att användas för att begränsa marknaden, det finns både de som arbetar med att kontrollera så att deras produkt inte utnyttjar andras patent och de som jobbar med att leta upp potentiella inkomstkällor hos andra utvecklare genom patent.

Det går heller inte att lägga ner massor med utvecklingstid på någon form av "chansning", möjligtvis så kan man prata med någon som har koll på juridiken i förväg och förklara vad man tänkt att göra för att sedan förhoppningsvis få tummen upp.
Större utvecklare kommer nog inte köpa licens för detta heller utan struntar nog i det eller göra en egen variant, då det kostar väldigt mycket pengar ifall de säljer i stora volymer.
Mindre utvecklare har ju inte samma juridiska muskler eller antagligen inte heller ekonomin att licensiera detta.

Det är i alla fall min pessimistiska perspektiv på det hela.

12
Skriv svar