Google fimpar sina Stadia-studios - Jade Raymond utan jobb

Medlem

Verkar som stadia funkar med svensk internetinfrastruktur som är topp 5 i världen. Men hur funkar och går det utomlands för stadia?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag testade nyligen Stadia för jag fick en gratis trial och jag blev förvånad över hur dåligt spelutbudet var som ingick i Pro. Var ju mest gamla indiespel som man redan spelat och som inte kräver någon speciellt kraftfull burk så kändes lite poänglöst att streama dom. Det enda vettiga jag hittade var i princip Hitman.

Det enda som skulle få mig att överväga att använda Stadia är om dom faktiskt lyckades göra ett Netflix för spel. En rimlig månadskostnad och tillgång till ett stort bibliotek. Jag skulle aldrig betala fullpris för ett spel som jag endast kan streama via deras tjänst.

Själv så klickar jag maniskt hem gratisspel på epic, humble bundle och t.om 15 år gamla games with gold för xbox,
men jag har inte sett någon mening med att ens testa pro - det lockar inte med något förutom uppskalning till 4k.

Tyvärr missade jag dealen med borderlands 3 då jag trodde att de skulle fortsätta med olika bra deals,
men de verkar inte anstränga sig alls för att hitta nya användare längre.

Troligtvis förlorar de bara pengar på att hålla igång sin gratis-tier och har inte gjort sin hemläxa med en hållbar affärsmodell.
Kanske har de approachat AMD om att hotta upp sin hårdvara och fått svaret 2025 tidigast.

Annars borde det ju finnas massor med spel som folk spelar på pc och konsol
där man skulle kunna bjuda in en extra kompis via stadia och bränna hundratals timmar, men var finns dom spelen?

Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Samma som med VR, de som ogillar det har aldrig testat det.

Har testat Stadia och utifrån min erfarenhet av det så kommer det dröja minst ett par generationer till av utveckling innan det fungerar liks bra som min egna stationära dator, jag känner skillnaden i respons från rörelser med mus och tangenterns och det räcker för att jag ska skippa tillsvidare.

Kul för dem som gillar det men inget för mig.

Plus angående det loerk sa. Det är tyvärr inte ovanligt att Google lägger ner tjänster efter inte allt för lång tid av att inte "dra in tillräckligt", och det är därför inte heller helt otänkbart att detta är första steget om det inte går bättre för Stadia än vad det gör nu.

Medlem

Jade Raymonds verkar vara en producent som hypas väldigt mycket, men ofta avslutas hennes projekt i förtid, och hon verkar inte ha gjort så mycket färdiga produkter på 10 år. Snart kanske man ska börja misstänka att det är hos henne felet ligger.

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Jag hade sett fram emot multiplayer spel som är skrivna för molnet och spel som skrivs för server miljö, men det verkar ligga en bit framåt i tiden.

Hade varit häftigt, multiplayerspel utan peeker's advantage.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Hade varit häftigt, multiplayerspel utan peeker's advantage.

Jo, jag tänker också att möjligheterna blir väldigt stora när till exempel alla användare är länkade till en enhet som sköter alla beräkningar för alla användare, bara input och bild som kopplas till användaren.
Antingen en super dator med till exempel 128 kärnor eller ett kluster med korta distanser sköter alltså beräkningarna.

Skulle nog kunna bidra till grymma spelmotorer för många spelare samtidigt, med låg fördröjning.

Medlem

Det märks att folk i vanlig ordning låter känslorna styra och plitar ner det första dom tänker på.
Det hör är inget som helst tecken på att Google ska stänga ner Stadia.
Google kommer vilja vara med inom "gaming" det är helt klart. Stadia blir deras grej. Allt behöver inte slå igenom på en gång om man tänker långsiktigt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Det märks att folk i vanlig ordning låter känslorna styra och plitar ner det första dom tänker på.
Det hör är inget som helst tecken på att Google ska stänga ner Stadia.
Google kommer vilja vara med inom "gaming" det är helt klart. Stadia blir deras grej. Allt behöver inte slå igenom på en gång om man tänker långsiktigt.

Jag tror många tänker utifrån hur Google har agerat tidigare, de har redan en kyrkogård med projekt de startat som de sen lade ned när det inte visade sig vara lönsamt. Att de nu börjar lägga ned studios och sådant inom Stadia är då förstås en varningsflagga.

Jag gissar att det inte gått så bra som de trodde de skulle gå och att de nu gör ett andra (sista?) försök till att få igång tjänsten, men med en annan strategi. Frågan är ju vad som händer om de nu inte lyckats med att få igång tjänsten trots ett andra försök?

Personligen tror jag Stadia kan ha en plats, men de har helt kört fel upplägg för tjänsten. En månadsavgift och ett bibliotek med spel hade nog tilltalat fler. Alternativet en form av uthyrningstjänst där du låt säga kan "hyra" ett spel i en månad för 5 dollar eller något? Jag tror det hade funkat bättre än konceptet de har nu att man köper spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av loerk:

Några år tills det går i graven helt alltså. Otippat..

Tror också att detta kan vara början på slutet för Stadia.

Kanske inte så oväntat då vi har med Google att göra... 🙀


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av loerk:

Några år tills det går i graven helt alltså. Otippat..

Tror också att detta kan vara början på slutet för Stadia.

Kanske inte så oväntat då vi har med Google att göra... 🙀


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Peterboxy:

I brist på PS5 och RTX 3080 så har jag bara kört Stadia senaste månaderna (sedan Cyberpunk).
Hoppas verkligen de har en annan strategi än egna titlar, skulle vara synd om en så bra tjänst läggs ner.
Det funkar verkligen bra, ser bra ut och man måste verkligen anstränga sig för att märka att det inte är lokalt, rekommenderar alla att testa.

Sen är det riktigt skönt slippa ljudet från fläkten i PS4an.

Sidonot: Aldrig stört mig på fläktljuden i X1S, X1X eller XSS. Så det går ju att göra tysta lokala konsoler om man vill.

Förhoppningsvis så har Sony lärt sig från PS4 Pro och fått bort fläktljuden i PS5 (är ju så stor att man kan tro den har helt passiv kylning).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det märks att folk i vanlig ordning låter känslorna styra och plitar ner det första dom tänker på.
Det hör är inget som helst tecken på att Google ska stänga ner Stadia.
Google kommer vilja vara med inom "gaming" det är helt klart. Stadia blir deras grej. Allt behöver inte slå igenom på en gång om man tänker långsiktigt.

Många, speciellt Sony-användare, kräver mer eller mindre exklusiviteter hos en konsol för att vara intressant. Lite fånigt kan jag hålla med om, men så ser marknaden ut.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag testade nyligen Stadia för jag fick en gratis trial och jag blev förvånad över hur dåligt spelutbudet var som ingick i Pro. Var ju mest gamla indiespel som man redan spelat och som inte kräver någon speciellt kraftfull burk så kändes lite poänglöst att streama dom. Det enda vettiga jag hittade var i princip Hitman.

Det enda som skulle få mig att överväga att använda Stadia är om dom faktiskt lyckades göra ett Netflix för spel. En rimlig månadskostnad och tillgång till ett stort bibliotek. Jag skulle aldrig betala fullpris för ett spel som jag endast kan streama via deras tjänst.

Vill du ha netflix för spel är no xcloud mer för dig, jag personligen köper hellre spel då jag inte spelar så mycket att jag skulle hinna spela färdigt något om det var som xcloud där spel kom och försvann stup i kvarten.

Medlem
Skrivet av martinot:

Tror också att detta kan vara början på slutet för Stadia.

Kanske inte så oväntat då vi har med Google att göra... 🙀

Om du läser vad google sagt så satsar de under längre tid på stadia, De kommer satsa på 3e parts studios och det är bra. Google har inte skrotat någon betaltjänst direkt va?

phi
Medlem

Testade Stadia Pro i julas och jag kan väl summera min erfarenhet av det: för hög input lag, för dålig bildkvalitet, för dåligt utbud. Det senare går att lösa men tveksamt om de lyckas lösa de andra två.

Innan dess blir det tack men nej tack för min del.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Om du läser vad google sagt så satsar de under längre tid på stadia, De kommer satsa på 3e parts studios och det är bra. Google har inte skrotat någon betaltjänst direkt va?

Svårt att sia exakt om framtiden och den exakta viljan som finns hos Google gällande att driva Stadia vidare, eller inte (och med vilken engagemangsgrad).

Lätt hänt att man blir färgad av sina egna glasögon gällande hur man ser på, och tolkar, dylika förändringar.

Känns som tråden visar på deltagare som är rätt delade åt motsatta håll. Svårt att i argument överbevisa någon som är övertygad om motsatsen.

Kan inte säga mer än att framtiden får avgöra gällande vilken sida som får rätt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Hoppas verkligen att Stadia klarar sig. Av de streamingtjänster jag testat har Stadia varit den som fungerat bäst för mig. Geforce Now är ok, men man måste logga in hela tiden så det blir lite mycket meckel. Xcloud var väl ok men på tok för begränsat i dagsläget och kräver i princip en speldator för att vara användbar. PS Now, tja inte bra nog. Visst kan man känna lite inputlag i vissa titlar speciellt om man kör med mus över wifi. Blev dock mycket bättre för mig trådat. Håller tummarna!

Skribent
Skrivet av DarkSvenn1002:

Om du läser vad google sagt så satsar de under längre tid på stadia, De kommer satsa på 3e parts studios och det är bra. Google har inte skrotat någon betaltjänst direkt va?

Samtidigt säger det ju något om hela tjänsten när de gör så här stora förändringar som att lägga ned alla spelstudior. Någonstans har inte det gått så bra som de trott och behöver göra förändringar för att minska kostnaderna. Google är som vilket annat företag som helst. De håller inte på med någon samarit-verksamhet utan de vill tjäna pengar på sina tjänster.

Nu kan jag, som du och alla andra, bara gissa mig till hur det slutar. Men konsolmarknaden är svår för nya aktörer. Traditionellt har det bara funnits plats för tre stycken, så redan där slår Google i uppförsbacke då de tre nu (Sony, MS och N) verkar ticka på bra. Att de säger att de tänker satsa långsiktigt är ju bra, men hur långt är de villiga att gå? Hur mycket är de villiga att förlora innan det potentiellt kan vända? Det är den stora frågan...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Om du läser vad google sagt så satsar de under längre tid på stadia, De kommer satsa på 3e parts studios och det är bra. Google har inte skrotat någon betaltjänst direkt va?

Varför är det bra?

Att de väljer att lägga ner deras egna studio som värvat topptalanger efter en kort tid pekar väl inte emot att de satsar över lång tid?
Ifall tjänsten kunde leverera spel av hög kvalité så skulle det kunna bidra en del till marknaden, men nu så får man istället spel som ändå kommer tack vare andra plattformar.

Vi får väl se vart detta leder, men jag ställer mig fortfarande frågande till hur de ska kunna konkurrera med till exempel Microsoft.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför är det bra?

Att de väljer att lägga ner deras egna studio som värvat topptalanger efter en kort tid pekar väl inte emot att de satsar över lång tid?
Ifall tjänsten kunde leverera spel av hög kvalité så skulle det kunna bidra en del till marknaden, men nu så får man istället spel som ändå kommer tack vare andra plattformar.

Vi får väl se vart detta leder, men jag ställer mig fortfarande frågande till hur de ska kunna konkurrera med till exempel Microsoft.

Det är väl bra att de ger folk de spel som dom vill ha först. Stadia studion kanske inte hade gjort någonting? Det är ju inte den första studion som blivit nerlagd. Google kanske tänker göra en microsoft och köpa studios som redan har spel på gång.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Det är väl bra att de ger folk de spel som dom vill ha först. Stadia studion kanske inte hade gjort någonting? Det är ju inte den första studion som blivit nerlagd. Google kanske tänker göra en microsoft och köpa studios som redan har spel på gång.

De största media tjänsterna har ju eget material som gör deras tjänst extra tilldragande, jag tänker då till exempel Microsoft, Sony Nintendo, Netflix, HBO och Disney.
Så att bara köpa in material från andra känns inte sådär jättebra, jämför med hur de lyckade tjänsterna gjort innan.

Ser inte riktigt hur de inte skulle ha gjort någonting, de måste väl ha haft anställning för att göra något?
Ifall det inte vart bra så får de väl starta ett nytt projekt och ha flera idéer och projekt igång samtidigt, så som det brukar se ut hos andra aktörer.
Det vore otroligt dumt att starta ett spelföretag och räkna med spel av hög kvalité på såhär kort tid, så det är konstigt att de inte satsar och tänker längre än såhär.
De borde nog gjort tvärt om istället, startat en eller flera studios och sedan släppt Stadia när deras must buy titel är klar eller börjar bli klar.
Mjukvaran känns mer som en eftertanke nu och det verkar ju mest handla om att Google ville få ut och testköra tekniken så fort som möjligt istället.

Vi får väl se hur det ser ut med uppköp, men de kanske blir inspirerade över hur deras konkurrenter har gjort.
Att samarbeta med 3dje part behöver dock inte betyda mer än att de gör 3dje part tillgängliga på deras system, behöver alltså inte innebära att det sker något djupt samarbete.
Personligen så hade jag som sagt gärna sett vad en molnplattform kan åstadkomma vad gäller speldesign, men det verkar istället bli traditionella spel fast med lättare tillgänglighet.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Samtidigt säger det ju något om hela tjänsten när de gör så här stora förändringar som att lägga ned alla spelstudior. Någonstans har inte det gått så bra som de trott och behöver göra förändringar för att minska kostnaderna. Google är som vilket annat företag som helst. De håller inte på med någon samarit-verksamhet utan de vill tjäna pengar på sina tjänster.

Nu kan jag, som du och alla andra, bara gissa mig till hur det slutar. Men konsolmarknaden är svår för nya aktörer. Traditionellt har det bara funnits plats för tre stycken, så redan där slår Google i uppförsbacke då de tre nu (Sony, MS och N) verkar ticka på bra. Att de säger att de tänker satsa långsiktigt är ju bra, men hur långt är de villiga att gå? Hur mycket är de villiga att förlora innan det potentiellt kan vända? Det är den stora frågan...

Ja, man skall inte heller glömma bort Amazons nylanserade strömmande speltjänst Luna.

De verkar potentiellt kunna få ett mycket större bibliotek av spel då de kör speltjänsten på sina Windowsmaskiner i AWS (till skillnad från Stadia, som kämpar med att de kräver att utvecklarna portar spelen till Linux, som Googles molntjänst endast stödjer).

Tror det på sikt kan göra att Luna kommer sänka Stadia.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, man skall inte heller glömma bort Amazons nylanserade strömmande speltjänst Luna.

De verkar potentiellt kunna få ett mycket större bibliotek av spel då de kör speltjänsten på sina Windowsmaskiner i AWS (till skillnad från Stadia, som kämpar med att de kräver att utvecklarna portar spelen till Linux, som Googles molntjänst endast stödjer).

Tror det på sikt kan göra att Luna kommer sänka Stadia.

Problemet med Luna är ju dock dels att du inte kan äga spel utan måste hålla dig till en rullande speltjänst likt xcloud. Där spel kommer och försvinner. Sen missar de ju de cloud specifika spelen om de kör på vanlig PC hårdvara. Nu har vi ju inte sett så mycket av den varan på Stadia än men ett exempel är ju 40 bilars multiplayer på Grid som endast är möjligt på Stadia.

För mig känns geforce now och Stadia som de enda intressanta tjänsterna hittils.

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

För mig känns geforce now och Stadia som de enda intressanta tjänsterna hittils.

Testade GeForce Now häromdagen och blev förvånad över hur bra det fungerade. Testade bara Witcher 3 men det var ju i princip smärtfritt med högsta grafik- och streaminställningar på både PC och mobil. Känns mycket mer lockande än Stadia då man kan välja själv om man vill spela lokalt eller streama. Enda nackdelen är väl att man får köa en stund innan man får en rigg, framförallt när man är gratisanvändare.

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Problemet med Luna är ju dock dels att du inte kan äga spel utan måste hålla dig till en rullande speltjänst likt xcloud.

Jag ser det som en fördel. Använder du Netflix så äger du inte heller filmerna.

Nackdelen med att "äga" spelen hos tex. Stadia är att den dagen som de lägger ner tjänsten (vilket är närmare en fråga om när än om) så förlorar du ju precis alla dina investeringar i spelen som du köpt för plattformen som inte längre finns.

Största orsaken till att Stadia failat är just ovanstående usla affärsmodell. Den är helt feltänkt och skadad IMO.

Med Steam så kan du iaf. fortsätta spela spelen du köpt på egen dator även om Nvidia en dag skulle lägga ner deras molntjänst.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Jag ser det som en fördel. Använder du Netflix så äger du inte heller filmerna.

Nackdelen med att "äga" spelen hos tex. Stadia är att den dagen som de lägger ner tjänsten (vilket är närmare en fråga om när än om) så förlorar du ju precis alla dina investeringar i spelen som du köpt för plattformen som inte längre finns.

Största orsaken till att Stadia failat är just ovanstående usla affärsmodell. Den är helt feltänkt och skadad IMO.

Med Steam så kan du iaf. fortsätta spela spelen du köpt på egen dator även om Nvidia en dag skulle lägga ner deras molntjänst.

Beror på hur man ser på det. På kort sikt känns ju Luna som ett bra sätt att få tillgång till ca 100 spel, men på lång sikt kommer ju stadias affärside vara mer gynnsamt då man kommer att passera den där 100 gränsen och bygga upp ett större spelbibliotek. Har man haft Stadia pro sen det lanserades så har man nu mer än 80 spel. Så det är inte långt kvar tills man passerar dessa 100 spel.

För det andra har ju Stadia knappast failat, de har ju precis börjat. Det är alltid samma sak när nya plattformar tillkommer. Problemet i detta fallet skulle jag säga är fanboys och speljournalisterna som vägrar skriva om det. Den enda gången det skrivs om det är när det går dåligt. Och alla YouTubers som har hatat på plattformen sen den startade för att sånt genererar klick.

Så jag kan på ett sätt förstå att man tror att Stadia failat eftersom svensk media inte skriver om det. Följer man sidor som Stadia source och andra ställen som har lite koll så händer det ganska mycket nytt hela tiden. Och det som de flesta noob YouTubers som lipar om att Stadia ska läggas ner för att de lagt ner sina egna studios missade uppenbarligen att läsa resten av den artikeln om att Google kommer lägga de pengarna på att satsa mer på plattformen och få in mer tredje parts spel. Att bygga upp en större spelarbas först känns ganska självklart för deras del.

Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Samma som med VR, de som ogillar det har aldrig testat det.

Fast det är inte sant. Det finns massor av folk som testat som också inte gillar det för tekniken är inte tillräckligt bra. Jag jobbar med 3d och har testat dom flesta headseten som finns på marknaden inklusive dom som inte är för privata konsumenter. Och om vi bortser från alla vanliga problem som att fov och upplösning är för låg och att det ger åksjuka till en del så behöver man inte alltid testa ett vr headset för att veta att det inte är för dig. Typen av spel som går att spela och att man blir helt avskärmad är inte intressant som produkt för många. Spel som Heartstone eller Leauge of legends tex blir inte bättre i vr för alla är inte intresserade av att bli uppslukade av en upplevelse vilket är största fördelen av vr just nu.

För att återkoppla till stadia så känns det inte som dom hade någon bra affärsplan. Tror många var med på konceptet med "netflix for games". Men när du behöver prenumerera på tjänsten för bästa kvaliten samt köpa spelen för fullpris så har man missat målet. Dessutom eftersom google lägger ner saker hela tiden så ifrågasatte man ju äganderätten av spelen man köper, inte värt att investera spel i ett koncept som läggs ner efter 2 år. Dom teoretiska löftena om att man kunde spela med mycket bättre grafik än som var rimligt att ha i en vanlig PC höll dom inte heller. Känns som hela produkten blev riktad för personer som sitter på mac datorer med kraft för vanlig ordbehandling, som också vill spela spel ibland men inte har hårdvaran för det.

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

För det andra har ju Stadia knappast failat, de har ju precis börjat. Det är alltid samma sak när nya plattformar tillkommer. Problemet i detta fallet skulle jag säga är fanboys och speljournalisterna som vägrar skriva om det. Den enda gången det skrivs om det är när det går dåligt. Och alla YouTubers som har hatat på plattformen sen den startade för att sånt genererar klick.

Så jag kan på ett sätt förstå att man tror att Stadia failat eftersom svensk media inte skriver om det. Följer man sidor som Stadia source och andra ställen som har lite koll så händer det ganska mycket nytt hela tiden. Och det som de flesta noob YouTubers som lipar om att Stadia ska läggas ner för att de lagt ner sina egna studios missade uppenbarligen att läsa resten av den artikeln om att Google kommer lägga de pengarna på att satsa mer på plattformen och få in mer tredje parts spel. Att bygga upp en större spelarbas först känns ganska självklart för deras del.

De lägger ner alla egna unika spel som de först hypat och slagit stort på trumman för, de skapar ingen tjänst som konkurrerar med Game Pass, PSNow, Luna eller GeForce Now, de lägger ner planerna på att bygga ut fiber i USA för Stadia, de skalar ner ambitionerna till att alltid ligga efter alla andra (de kommer aldrig få ett spel som inte redan finns till PlayStation, Xbox eller Windows), de droppar bort sig med hårdvaran Chromecast with Google TV genom att inte ta med stöd för deras egna Stadia-tjänst, etc.

Listan kan göras hur lång som helst nästan...

Det vi har sett är början, men början på slutet för tjänsten.

https://killedbygoogle.com/ är endast en fråga om tid när även Stadia hamnar där (gissar på inom 3-4 år).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar