FZ fyller 25 år - Vad har du för minnen?

Medlem

Jag känner och kände några gamla rävar här eftersom flera kommer från samma hemkommun och vi lanade tillsammas runt 97-2k+, sprang in i John faktiskt på stan precis innan korona, han är visst någon toppchef på Facebook i dessa dagar, pga koronan har jag heller inte träffat en annan som brukade jobba här, data/kod/serversnubbe, men vi har iaf försökt ta en öl en till två ggr per år iaf sedan efter studietiden (studietiden slutar som alla vet ungefär när man är 25-26 ofta).

Sedan en annan person som tyvärr gick bort för ~13 år sedan, tråkigt, men nu är det så. Jag tror jag berättat tidigare att jag "ärvde" alla hans spel, jag hade redan själv många men nu blev det kilovis flera, många där det står en etikett på "tillhör fragzone" eller typ "testexemplar, får ej spridas vidare", gick från att ha ~70 spel i kartong/cd/dvd till att ha ~150, morsan blev galen då jag fyllde vinden med skiten haha - nu är det mesta kasserat.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av superlim:

hahaha, hade helt glömt bort det med klockan 6, en riktig spark i nostalginerven!

Räknade ut att det kostade 20 kronor att surfa tre timmar så vi hade en surfburk hemma där vi la in en slant så att inte räkningen skulle ruinera oss.

Skrivet av serdyllon:

Har tydliga minnen från gamla FragZone.

Världen filtrerad genom Netscape, IBM-tangentbord, 14 tums CRT och 14.4k-modem är något vi (som var med) romantiserar bortom all rimlighets gränser. Men den där känslan av när en hel värld plötsligt öppnade upp sig är omistlig. Har aldrig varit särskilt stor i FPS, men visst satt man där och lirade både CS och Quake like it was nineteenninetynine... vilket det ju snart blev också

Och alla hade nick med minst ett Z, W eller X i. Eller som i mitt fall: alla tre.
Förtränger gärna när man behövde hitta på ett sätt att uttala det första gången man träffade någon spelpolare "IRL"

Knögliga konsonanter och förkortningar var grejer! Ett tag nickade jag Ivg0neMaD. Bara en sånt sak.

Skrivet av mrFluffy:

Hängt här sen starten, filarkivet och clanwatch var det bästa!

Träffade rätt mycket folk genom Fragzone som man spelade quake med. Chattade på ICQ och IRC såklart.

Kommer ihåg att jag blev besviken när Fragzone började göra artiklar om Q2 och sen om andra spel, lämnade siten i affekt några år. Men kom tillbaka några år senare och stannat sen dess.

Jag har försökt hitta Clanwatch delen på way back machine men har inte lyckats hitta det. Hade varit så sjukt kul att se igen.

Tror det var 2004-2005 som vi bytte till FZ, i samband med att den första Xboxen var på gång och vi kände att konsolspel började närma sig pc-spelen allt mer. Och många blev rasande, både på namnbytet och den bredare täckningen. Blev mest sur på @john (@shock på den tiden) för att redaktionens Xbox stod hemma hos honom, inkopplad till en 14-tums CRT. Någonstans där blev jag ”nyhetschef” och började faktiskt få en slant i månaden.

Skrivet av anon_119148:

Det hade inte varit tråkigt med ett foto på Calle anno 2001

Håller på att rota i gamla arkiv. Hittade lite bilder från Dreamhack Winter 2001, men då var inte jag med.

Skrivet av LazySoft:

Calle är lite väl frikostig med tidsåldern
Sedan istiden hade nog varit bättre då man körde internet via Compuserve på kritatiden och då fanns inte FZ tyvärr.
Så runt 1994 kom Algonet (man slapp Compuserve) med anslutning mot internet för vanliga dödliga i vårat avlånga land och resten är väl sedan historia.
Innan krita så var man hänvisad till BBS:ernas förlovade land.

So Calle, keep up the good work

Krita, jura, yngre medeltid. Världen var en mörkare plats

Skrivet av monsterbenke:

minns ingenting, bara att jag kollat fz evigt länge

Vissa perioder är klarare än andra.

Skrivet av Juilt31:

Kommer ihåg när ni knep fz.se. Det var liksom lite extra coolt med sådan 'short and snappy' domän. Vilket år var det?

Och ni kanske kan göra något skoj inför 25-årskalaset bara på fragzone.se ...

Snackade med @andman och tydligen ska det finnas något gammalt arkiv av nyheter från innan millenieskiftet, i ren HTML.

Skrivet av MadMartigaN:

Rollspelsavdelningen på Fz forum, det var tider det. 😁
Fz har sedan starten varit den sidan jag besöker först efter min webbläsare startar. Nu är jag för gammal för att ändra något, rutiner osv ni vet... 😉 Jag tycker att sidan har följt utvecklingen väldigt bra och på ett "mysigt" sätt.
Ett exempel på hur viktigt Fz är för mig är när jag satt på en ö i sydkinesiska havet och upptäckte till min förvåning att jag hade täckning(Jag hade inte Telia...😉 Tror det var Globe?🤔), jag fira det hela med att besöka Fz. Självklart. Inget jag funderade på vid stunden för det kändes naturligt men efter har jag tänkt att det är bara acceptera att jag besöker Fz mer än mina föräldrar, förlåt mamma och pappa men vi syns på lördag. 😉 Tyvärr har jag misslyckats lite med mina barn som inte är frekventa besökare, men vem vet, om 25år kanske dom läser det här när Fz tittar tillbaka och tänkte det är farsan var en konstigt prick som blev nostalgisk av en webbplats...

Det jag önskar är att vi (användare) fortsätter att sköta oss och respektera varandras åsikter, hjälp Fz att vara en fantastisk webbplats för oss nu och för kommande generation.

Ni som jobbar eller jobbat på Fz, TACK!

Fz ❤️

Jag minns att vi körde en wap.fz.se när telefoner började kunna surfa på nätet, var det den?

Skrivet av IluvBread:

Minns när jag vann FZ Kappa Bar Quake World tävlingen och sen fortsatte kvällen med att krossa Calle på Aerowalk!

Haha, det en redig lavett man fick då

Skrivet av Gustav Höglund:

Första minnet är när jag fixade en nyckel till Modern Warfare-betan 2007. Har varit en del av sajten sedan dess.

Bästa minnet är när jag träffade Calle för första gången och övertalade honom att min lengräddade idé om medlemsrecensioner var något att satsa på. Han trodde på mig och ett par år senare satt jag och sprutade bubbel på mig själv i livesänding.

Ett möte jag helt hade förträngt skulle äga rum!

Skrivet av Hipshot:

Jag känner och kände några gamla rävar här eftersom flera kommer från samma hemkommun och vi lanade tillsammas runt 97-2k+, sprang in i John faktiskt på stan precis innan korona, han är visst någon toppchef på Facebook i dessa dagar, pga koronan har jag heller inte träffat en annan som brukade jobba här, data/kod/serversnubbe, men vi har iaf försökt ta en öl en till två ggr per år iaf sedan efter studietiden (studietiden slutar som alla vet ungefär när man är 25-26 ofta).

Sedan en annan person som tyvärr gick bort för ~13 år sedan, tråkigt, men nu är det så. Jag tror jag berättat tidigare att jag "ärvde" alla hans spel, jag hade redan själv många men nu blev det kilovis flera, många där det står en etikett på "tillhör fragzone" eller typ "testexemplar, får ej spridas vidare", gick från att ha ~70 spel i kartong/cd/dvd till att ha ~150, morsan blev galen då jag fyllde vinden med skiten haha - nu är det mesta kasserat.

Tror vi sågs första gången på Dreamhack, eller minns jag fel?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Räknade ut att det kostade 20 kronor att surfa tre timmar så vi hade en surfburk hemma där vi la in en slant så att inte räkningen skulle ruinera oss.

själv skyllde jag bara på syrran när räkningen kom, min månadspeng var ju tingad till datorspel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_119148:

Det hade inte varit tråkigt med ett foto på Calle anno 2001

2002, första Dreamhack


signatur
Inaktiv

Ni hette "Fragzone" när jag kom hit första åren....
På den tid det skulle spelas Quake, annars var man idiot.
Och jag hade lyckan att vara idiot.

Nu menar jag inget dumt, men jag har/hade inte dom reflexer som behövdes...

Bra jobbat i alla år, fortsätt!

Medlem

Jag ”fick” internet i julklapp 97’. 56k modem :).
Första sidan att besöka var fragzone för att hitta Quake 1 servrar.

När första telefonräkningen på 600kr kom blev det inte glada minner hemma.

Fragtjuv

Under några år så spelade jag inte speciellt mycket men det tog fart igen när jag flyttade till Karlstad för att studera på universitet. Då skaffade jag mig en PS3 och upptäckte glädjen i spelandet igen. I ungefär samma veva upptäckte jag Gameplay som gjordes av Press2play, eller om namnen nu var omvända.

Där lyssnade jag på Christer och Victor när de snackade spel och under ett avsnitt om Mass Effect 2 så pekar Victor på omslaget och utbrister: Calle på FZ.

Det fick mig att leta upp FZ och så småningom gick jag med i forumet och tyckte att det var fantastiskt roligt att diskutera spel där. Till en början så läste jag mest men har med tiden försökt svara mer i trådar och starta egna.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tror vi sågs första gången på Dreamhack, eller minns jag fel?

Jag tror det var senare, jag var bara på ett Dreamhack, det var 2001 på vintern där. Jag TROR, om jag inte minns fel att minibussen som hyrdes av w2k för att frakta ner oss sponsrades av fragzone, fast det bara var han som jobbade för sidan i denna minibuss, men det kan jag inte svära på, det var så länge sedan, det var något kufiskt iaf.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Jag tror det var senare, jag var bara på ett Dreamhack, det var 2001 på vintern där. Jag TROR, om jag inte minns fel att minibussen som hyrdes av w2k för att frakta ner oss sponsrades av fragzone, fast det bara var han som jobbade för sidan i denna minibuss, men det kan jag inte svära på, det var så länge sedan, det var något kufiskt iaf.

Ah, då var det kanske på lanseringsfesten för BC2. Tror jag drog ett skitdåligt skämt om animatör/amatör för @eld som jag fortfarande kan få ångest för.


signatur
Medlem

Jäklar vad nostalgisk man blir. Tjockskärmar och dreamhack. Spännande tider där det kändes som att både teknik och spel ständigt rörde sig framåt. Det fanns en härlig nybyggaranda.

Innan de trötta storföretagen tog över helt.

Medlem

Tydligen reggade jag mig här 2008. Har varit frekvent besökare, särskilt de senaste 5-6 åren. Inte varit så aktiv i forumet dock men hade en ambition att starta en spelblogg här när bloggfunktionen fortfarande fanns. Men det dog ut långt innan bloggfunktionen försvann

Medlem

Hittade ett av mina gamla konton här, det var roligt. Besökt sidan sedan....vet inte...Quakedemot dök upp på nätet? Det spelades rätt bra på jobbet på den gamla tiden. Synd att jag haft fler konton och dribblat bort något, oavsett så är det jävligt kul att tänka allt BF och Quakesnack som varit här.

Quake ÄR fortfarande ett jävligt bra spel, och ursprungliga Battlefield är fortfarande det bästa liret i serien.


signatur

1338 - One Step Above

KoP
Medlem

Dom senaste 25 åren är bara ett töcken. Så inga minnen alls direkt. (´-ι_-`)

Medlem

Jag hittade Fragzone via Torget. En tid på Internet som vi tillräckligt gamla (jag är 83:a) kommer minnas tillbaka som en otrolig nybyggarkänsla! Jag lirade lite Quake på servrarna, och hade ingen förståelse (eller kännedom? Minnet sviker..) för vad man skulle ha mus till - Page Up och Page down funkade väl utmärkt att sikta i höjdled med? Trots det höll jag mig ofta högt i scoren, kanske för att alla andra var ungefär lika dåliga...

Medlem

Inser att jag är en vecka sen till den här tråden, men vad tusan, vad är inte ett forum till för om inte att gräva upp gamla trådar? Jag hittade till FZ för ca 20 år sedan, kanske mer 17-18, tiden har flutit ihop en aning med... tiden. Reggade mig dock inte på era forum förrän några år senare, men kommer ändå väl ihåg er gamla gul/gråa design - så pass så att jag en gång i tiden skrev en liten hyllningstext på min FZ-blogg (nu där har vi också något av en throwback - när kommer bloggarna tillbaka? Humbug!).

Så här med blicken i backspegeln kan jag väl konstatera att jag har skrivit både den ena och den andra pinsamheten på era forum. Krångligt det där att vara gen-y:are (millennial) och växa upp tillsammans med internet.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Tror jag letade efter information om "Wolfenstein" back in the day och upptäckte FZ av en slump. Sedan smög jag omkring utan att registrera mig i flera år och läste och kollade forum innan det var dags att själv försöka bidra med något. Bloggandet kom igång ganska snabbt, sedan gick det bara undan. Överlag är det fina minnen som dyker upp, bra gemenskap och mycket glädje och för egen del, självutveckling och en insikt att jag måste skriva för att må bra

Tack för alla år, nu tittar vi mot framtiden. <3 FZ.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tyvärr reggade jag mig inte förrens 2004 , men har sett all iterationer av fz. sen starten på postens it satsning torget.se.

Men kul att ha följ en spelsida så länge, har dock inte varit aktiv på quakenet och fz kanal där men var en av dom första som förde irc statistik där på kanalen tills nån annan tog över vet ej vad som hände sen.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tjena

Snubblade över lite minnen när jag hittade några gamla ZIP-disketter(!) som fortfarande fungerade och hittade gamla hemsidor man knåpade ihop till den QW klan man var med i, jag hade t.om sparat gamla fragzone sidor för dåvarande qw, rq och q2 serverbrowsers som fanns på fragzone vid den tiden.

Finns det intresse från FZ's sida att få dessa eller har ni allt sånt kvar? Filerna är från 1998-05-03

NuZ
Testpilot

Svårt att minnas något speciellt men Calles recension av Madness returns för jag tyckte den träffa precis är nog det ”tidigaste” minnet från ”moderna” FZ. Annars var det väl något från filarkivet jag behövde runt 06 eller nått som absolut tidigaste jag kan sätta fingret på. Spela mer än hängde på nätet på den tiden tyvärr

https://www.fz.se/recension/91420-alice-madness-returns


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Har varit med på sajten sen -07 men besökt och läst på den tidigare än så. Jag kan inte säga att jag är superaktiv i communityn och just härifrån kan jag inte komma på några specifika minnen på rak arm. Däremot så måste jag säga att FZ varit en plats jag alltid frekvent besökt för att läsa mina spelnyheter. Det är en gemytlig plats som känns mer personlig än de flesta och det är något som man lyckats bevara sedan start!

Inaktiv

Filarkivet, självklart, och jag lusläste allt om unrealtournament och half-life 1, blev hitskickad av en kompis när det begav sig, var lättare att ladda ner patchar och liknande härifrån, än från ställen ute i europa eller usa.

Började spela UT år 1999, så inte kort därefter blev jag medlem, med annat nick, försvann ju mailadresser när man bytte ISP.

Medlem

Bubbelsprutet är ju oförglömligt!

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Hittade ett av mina gamla konton här, det var roligt. Besökt sidan sedan....vet inte...Quakedemot dök upp på nätet? Det spelades rätt bra på jobbet på den gamla tiden. Synd att jag haft fler konton och dribblat bort något, oavsett så är det jävligt kul att tänka allt BF och Quakesnack som varit här.

Quake ÄR fortfarande ett jävligt bra spel, och ursprungliga Battlefield är fortfarande det bästa liret i serien.

Råkade snubbla in på din profil o såg detta. Kul att det var 10 år sedan posten innan denna post!
Jag är ett statistik freak och reagerar på såna saker.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Skribent

Hade för mig att jag skrivit här innan, men det hade jag tydligen inte...

Jag vill minnas att jag var inne på FZ för att ladda ner någon patch, eller nåt och tyckte det verkade som ett jävligt coolt ställe. Minns tydligt hur jag tänkte att det hade varit häftigt att vara spelskribent, men tänkte att så aldrig skulle ske. Nu är jag inne på mitt åttonde år och har överlevt Calle. FZ har betytt otroligt mycket för mig och ni forumiter är verkligen underbara.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Hittade FZ typ 1998, letade efter fusk till StarCraft. Reggade mig senare och har varit on and off på forumet över åren. Har mest kollat FZ fredag på youtube. Bästa minnet var "Sammanbrott i studion"

En del av den finns här:

Medlem

Nån gång för länge sedan så satte man med grabbarna och skulle natt-gibba inne på Matrix dator café. Det var Battlefield 2 som stod på menyn, men spelet behövde vissa uppdateringar var på någon som jobbade där pekad oss till någon konstig sida där man kunde ladda ner filerna som behövdes.

Varken Matrix eller det kompisgänget finns kvar idag, må FZ bestå.

Jag började besöka FragZone regelbundet under gymnasiet 1998, samtidigt som jag fick min första mer stabila internetuppkoppling (ADSL)

Medlem

Jag är ju kraftigt osocial så det tog ett bra tag efter att man hittat hit innan man reggade sig.
Kommer inte ihåg varför jag reggade, men förmodligen så hade någon fel om något...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Frilansare
Skrivet av bujst:

Tjena

Snubblade över lite minnen när jag hittade några gamla ZIP-disketter(!) som fortfarande fungerade och hittade gamla hemsidor man knåpade ihop till den QW klan man var med i, jag hade t.om sparat gamla fragzone sidor för dåvarande qw, rq och q2 serverbrowsers som fanns på fragzone vid den tiden.

Finns det intresse från FZ's sida att få dessa eller har ni allt sånt kvar? Filerna är från 1998-05-03

Ja, det vore ju awesome! Tror inte vi har något sådant kvar.

Medlem

När jag började besöka denna site så hette den FragZone, låg på "Torget" och handlade uteslutande om Quake.

Spelade framför allt på FZ FFA-servrar, men interagerade en del på irc.fragzone.se under pseudonymen fISK (eller [HF]fISK då jag gick med i klanen Hellfire).


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Skriv svar