Har du köpt något av en scalper?

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Håller med, men hur vet du att den som säljer en skiva inte köpt på sig massor för att sälja senare? Kan säga att det inte behövs hållas på vissa skivor speciellt många månader eller tom veckor föräns de är värda 10 kanske 20 gånger inköpspris.

Är det då ok om man köper för att sälja 20 år senare, oavsett produkt?

Att tillägga så skulle jag inte säga att spelkonsoller inte är i begränsat antal..

Du verkar inte vilja läsa det jag skrev över huvudtaget..
Hur som helst så tycker jag att när någon som har noll intresse av produkten men ändå tömmer butikerna för att sen direkt sälja det dyrt, så tycker jag det är svinigt.

Får lite Martin Shkreli känsla av det hela, när han köpte upp Daraprim. (För att överdriva mina känslor mot scalpers!)

Medlem

Sen när det kommer till konceptet ocker, tänker jag mig att t.ex nån köper upp allt vatten under en torka och säljer det till extremt överpris, vilket leder till att folk måste betala det för att överleva. Om en person tar överpris för att jonte ska kunna lira cyberpunk i ultra, njae, tror inte det är ocker.

Medlem

Köpte 2 st biljetter till KISS reunion tour 1996 för 3000 kr styck. Helt klart värt det
Och med tanke på att jag hade typ 12000 kr netto i lön just då så va det mycket pengar för mig


signatur

"Kebab?"

jbx
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jodå, det kan det rent juridiskt göra. Du ingår ett avtal när du köper/säljer något begagnat, där KöpL och AvtL reglerar.

Gäsp!! Gå och säg det till gossarna på Sergels torg vettja.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Nej, bara puckon köper av scalpers och betalar överpriser.

Tack för epitetet


signatur

"Kebab?"

Medlem

Man vill inte vara med och bidra till att scalpers finns så nej. Hade tur nu iaf att ha fått min ps5 i Januari, men hade lätt hellre väntat ett år till, än att köpa från en scalper.


signatur

cags

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Konsolen var hos en scalper, som istället hade funnits i butiken?

Ja men du vet inget om vem som hade fått och inte. Oavsett scalpers så är det för få konsoler gentemot efterfrågan. Därav scalpers. Supply and demand. Kanske du känner till? Har varit så med konsertbiljetter bland annat i evigheter. Nba i NY är jättesvårt att få tag i… detta är inget nytt utan HELT naturligt vid hög efterfrågan. Detta gnäll alltså… som om det vore en mänsklig rättighet att ha ett ps5. Snark.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Nej, skulle hellre skänka bort pengarna.

Tror dig inte.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av keffkebab:

Det har hänt ett par gånger sådär runt nyår att jag velat köpa något kul samlarobjekt till Divinity: Original Sin II samlingen, och fasen vad priserna är upptrissade.. Fattar ingenting... Sådant sjukt scalpande just vid den tidpunkten...

@omgponies @Carl Johansson-Sundelius

Jag tar inget ansvar!


signatur
Medlem

Svar nej på det,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av majep:

Ja men du vet inget om vem som hade fått och inte. Oavsett scalpers så är det för få konsoler gentemot efterfrågan. Därav scalpers. Supply and demand. Kanske du känner till? Har varit så med konsertbiljetter bland annat i evigheter. Nba i NY är jättesvårt att få tag i… detta är inget nytt utan HELT naturligt vid hög efterfrågan. Detta gnäll alltså… som om det vore en mänsklig rättighet att ha ett ps5. Snark.

Spot the scalper.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Spot the scalper.

Haha men gud…

Medlem

Jag kom 5 minuter sent till Roger Waters - The Wall och fick köpa 2 för 1 av en "scalper" utanför globen. Kändes bra.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Det har hänt ett par gånger sådär runt nyår att jag velat köpa något kul samlarobjekt till Divinity: Original Sin II samlingen, och fasen vad priserna är upptrissade.. Fattar ingenting... Sådant sjukt scalpande just vid den tidpunkten...

@omgponies @Carl Johansson-Sundelius

Jag vet hur det är, jag har försökt starta en Divinity: Original Sin II samling två gånger nu utan framgång...

Medlem
Skrivet av majep:

Ja men du vet inget om vem som hade fått och inte. Oavsett scalpers så är det för få konsoler gentemot efterfrågan. Därav scalpers. Supply and demand. Kanske du känner till? Har varit så med konsertbiljetter bland annat i evigheter. Nba i NY är jättesvårt att få tag i… detta är inget nytt utan HELT naturligt vid hög efterfrågan. Detta gnäll alltså… som om det vore en mänsklig rättighet att ha ett ps5. Snark.

Ok, ja men då är ju Scalpers framtiden.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Ok, ja men då är ju Scalpers framtiden.

Sannolikt ja, och en naturlig del av samtiden… det är ju inte allt för komplicerat att förstå hur det hänger ihop.
Folk vill ha saker. Om folk inte vill ha saker försvinner det. Men det kommer nog inte hända, eller vad tror du själv?

Medlem
Skrivet av majep:

Sannolikt ja, och en naturlig del av samtiden… det är ju inte allt för komplicerat att förstå hur det hänger ihop.
Folk vill ha saker. Om folk inte vill ha saker försvinner det. Men det kommer nog inte hända, eller vad tror du själv?

Du har övertygat mig, har väntat länge nog på en ps5 nu, Scalpers......here i come!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Nej.

Eller jo, men i form av beskattade skatter av skatter på varor.


signatur

Ordo Ab Chao

Backloggens befriare
Skrivet av omgponies:

Jag vet hur det är, jag har försökt starta en Divinity: Original Sin II samling två gånger nu utan framgång...

Ah, det är rent ut sagt för jävligt..


signatur

Ad hoc addendum

Skriv svar