Bethesda och Zenimax blir nytt dotterbolag hos Microsoft - Såklart kallat Vault

Robot
Bethesda och Zenimax blir nytt dotterbolag hos Microsoft - Såklart kallat Vault

Vi får hoppas att det går bättre för dem än majoriteten bunkrarna i Fallout.

#bethesda, #microsoft, #zenimax


Medlem

Tes VI, vi ses om 10 år.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Bra namn.

Ser verkligen fram emot Elderscrolls

...men jag hade gärna sett remasters på Arena, Daggerfall, Morrowind med.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Hoppas att Microsoft kan styra upp Zenimax och Bethesda, det behövs! Finns ju helt klart saker att förbättra, t ex testning. Sen kan man ju hoppas att de skippar Gamebryo motorn till nästa spel, men det är väl att hoppas på för mycket antar jag.

Avstängd

"...och därmed gör det enklare att släppa deras spel utanför de egna plattformarna. Såsom Playstation."

Håll drömmen vid liv. 🤣

Medlem

Jag väljer att tolka det som att Bethesda hålla instängda i ett valv så de inte kommer åt att smutsa ner arvet eftet en älskad spelserie ytterligare. Bethesda har hu inte fattat nått.

Avstängd
Skrivet av Ankh:

Bra namn.

Ser verkligen fram emot Elderscrolls

...men jag hade gärna sett remasters på Arena, Daggerfall, Morrowind med.

Ja, om det är några spel där remaster känns rimliga så är det dessa som är äldre än solen.

Medlem
Skrivet av zymax:

Hoppas att Microsoft kan styra upp Zenimax och Bethesda, det behövs! Finns ju helt klart saker att förbättra, t ex testning. Sen kan man ju hoppas att de skippar Gamebryo motorn till nästa spel, men det är väl att hoppas på för mycket antar jag.

Oavsett om de är ett dotterbolag, så kan nog ägaren alltid stiga in och säga nu skärper vi oss.. Det är nog mera som skribenten skrev att de är kanske är lättare att släppa spel på andra plattformer, samt så är det väl första gången som Microsoft köper en utgivare.

Kanske det är lättare att låta dem förbli en utgivare under nytt namn, istället för låta Microsoft Game studios stå som utgivare. De har ju hela organisationen, budgetplaner m.m färdigt planerat för de närmaste 5-10 åren.

Nu blir de att de får ett koncernstöd av Microsoft och får använda det mer eller mindre som de vill, istället för att ge spelvisioner och budget förslag för varje titel/studio åt Microsoft Game studios.

eld
Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag väljer att tolka det som att Bethesda hålla instängda i ett valv så de inte kommer åt att smutsa ner arvet eftet en älskad spelserie ytterligare. Bethesda har hu inte fattat nått.

Påminnelse om att spelserien slutade med fallout tactics och brotherhood of steel innan bethesda plockade upp den och gjorde den till dundersuccén den är idag.

Men jag vet, BaRa FöR AtT dEt SäLjEr BrA sÅ äR dEt InTe BrA!!!

Medlem
Skrivet av Pungvred:

"...och därmed gör det enklare att släppa deras spel utanför de egna plattformarna. Såsom Playstation."

Håll drömmen vid liv. 🤣

ESO finns redan där, så varför inte?

OnTopic: Hoppas på att detta betyder att någon från M$ kan styra upp lite så kvalitén på spelen som släpps ökar lite...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv

Varför skulle det bli "enklare" att släppa på andra plattformar? Xbox game studios släpper ju redan på PC, Android, snart IOS, Nintendo och Playstation. Uppenbarligen går det att släppa multiplattform om man vill. Men jag är ingen expert på området så skulle vara kul att veta varför det skulle bli "enklare"?

Medlem

Hoppas Bethesda skaffar bättre story skrivare än dom hade i fallout 4. det känns som en dålig trend just nu att producera spel och filmer för miljoner dollar med dålig story, hoppas det vänder snart.

Medlem
Skrivet av eld:

Påminnelse om att spelserien slutade med fallout tactics och brotherhood of steel innan bethesda plockade upp den och gjorde den till dundersuccén den är idag.

Men jag vet, BaRa FöR AtT dEt SäLjEr BrA sÅ äR dEt InTe BrA!!!

McDonald's är bra då

Avstängd
Skrivet av Dunder:

ESO finns redan där, så varför inte?

OnTopic: Hoppas på att detta betyder att någon från M$ kan styra upp lite så kvalitén på spelen som släpps ökar lite...

De skapade inte Vault för att kunna släppa spel enklare på PS. Det där är drömtänk från PS-fans. Det är bara pappersarbete. Vault är bara ett namn på ett papper för att sammanfoga bolagen.

Medlem

Problemet kvarstår. Xboxen behöver fler spel. Uppköpet gör ju varken till eller ifrån då spelen från Bethesda hade kommit dit oavsett.

Avstängd
Skrivet av AstroCreep:

Problemet kvarstår. Xboxen behöver fler spel. Uppköpet gör ju varken till eller ifrån då spelen från Bethesda hade kommit dit oavsett.

Det gör "till" om folk vill spela de spelen, för man behöver gå till deras plattformar. PS, Nin, Stadia etc har däremot förlorat en jäkla massa spel. Plus att PS inte kan fortsätta köpa loss massa tidsexklusivt därifrån längre.

Medlem
Skrivet av zymax:

Hoppas att Microsoft kan styra upp Zenimax och Bethesda, det behövs! Finns ju helt klart saker att förbättra, t ex testning. Sen kan man ju hoppas att de skippar Gamebryo motorn till nästa spel, men det är väl att hoppas på för mycket antar jag.

Jag hoppas faktiskt de inte skippar gamebryo trots att jag under många år kritiserat den spelmotorn, tills jag utbildade mig själv i ämnet. Eller åtminstone fördjupade mig, bättre sagt.

Kortfattat så är det inte motorn i sig som är problemet, utan hur den används och innoveras. Problemet i det hela är faktiskt den tekniska kompetensen hos Bethesda.

Om gta V och rdr 2 kan mästerligt (på teknisk nivå) skapas i en spelmotor som originellt designats för ett bordtennis spel vars ålder just nu är 15 år gammal. Så kan Bethesda innovera GameBryo på exakt samma sätt.

Bethesda har helt enkelt inte valt att göra det. Antingen pga lathet, pga management decisions, pga modvänlighet, pga inkompetens, name your ursäkt.

Bortsett från hur Bethesda använt gamebryo så har den spelmotorn enorm potential att verkligen slå hårt till när det kommer till att verkligen introducera vad vi så urvattnat kallar "nextgen" teknologi idag.

Bethesda har sedan Morrowind återanvänt samma kod i framtida spel fram till fallout 76.

Men om vi ska tro på de själva så håller de på att verkligen skriva om kodningen från grund och botten mrn jag tror inte vi lär se det äkta resultatet förrän TESVI. Starfield lär visa potentialen, alltså marknadsföra teknologin, men TESVI lär (hoppas jag) blow our minds.

Men det är inget jag är hyped inför. Utan det en ren spekulation som jag själv inte lägger vikt i. Är skeptisk mot allt vad gamingvärlden kallar för kvalité och betraktar hela industrin som kvavksalvare tills proven otherwise.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Jag hoppas faktiskt de inte skippar gamebryo trots att jag under många år kritiserat den spelmotorn, tills jag utbildade mig själv i ämnet. Eller åtminstone fördjupade mig, bättre sagt.

Kortfattat så är det inte motorn i sig som är problemet, utan hur den används och innoveras. Problemet i det hela är faktiskt den tekniska kompetensen hos Bethesda.

Om gta V och rdr 2 kan mästerligt (på teknisk nivå) skapas i en spelmotor som originellt designats för ett bordtennis spel vars ålder just nu är 15 år gammal. Så kan Bethesda innovera GameBryo på exakt samma sätt.

Bethesda har helt enkelt inte valt att göra det. Antingen pga lathet, pga management decisions, pga modvänlighet, pga inkompetens, name your ursäkt.

Bortsett från hur Bethesda använt gamebryo så har den spelmotorn enorm potential att verkligen slå hårt till när det kommer till att verkligen introducera vad vi så urvattnat kallar "nextgen" teknologi idag.

Bethesda har sedan Morrowind återanvänt samma kod i framtida spel fram till fallout 76.

Men om vi ska tro på de själva så håller de på att verkligen skriva om kodningen från grund och botten mrn jag tror inte vi lär se det äkta resultatet förrän TESVI. Starfield lär visa potentialen, alltså marknadsföra teknologin, men TESVI lär (hoppas jag) blow our minds.

Men det är inget jag är hyped inför. Utan det en ren spekulation som jag själv inte lägger vikt i. Är skeptisk mot allt vad gamingvärlden kallar för kvalité och betraktar hela industrin som kvavksalvare tills proven otherwise.

Om jag inte missminner mig så lät det som att Bethesda hade gjort underverk med motorn inför Fallout 4 med, så att de ska ha tagit sig själva i kragen och jobbat ordentligt med motorn till nästa spel ska man nog ta med en eller flera nypor salt.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av eld:

Påminnelse om att spelserien slutade med fallout tactics och brotherhood of steel innan bethesda plockade upp den och gjorde den till dundersuccén den är idag.

Men jag vet, BaRa FöR AtT dEt SäLjEr BrA sÅ äR dEt InTe BrA!!!

När Fallout 1-2 kom så var inte gaming så stort som det var när Fallout 3 kom. To be fair.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av eld:

Påminnelse om att spelserien slutade med fallout tactics och brotherhood of steel innan bethesda plockade upp den och gjorde den till dundersuccén den är idag.

Men jag vet, BaRa FöR AtT dEt SäLjEr BrA sÅ äR dEt InTe BrA!!!

Sen har väl förvisso inte FO76 varken sålt särskilt bra (om man ser till hur snabbt det reades ut efter release i alla fall) eller mottagits särskilt väl - så det kan allt behövas lite uppstyrning också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av General White:

Ja, om det är några spel där remaster känns rimliga så är det dessa som är äldre än solen.

Alltså, jag vet en hel del som är betydligt äldre som jag hade velat ha remasters på (ett par som det faktiskt kom med...Bards Tale / Wastelands bland annat - men fortfarande finns det sanslöst många. Might and Magic, Dungeon Master, Krynn serien, Wizardry, Ultima etc etc)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Det är väl fiffigt med dotterbolag. Då kan de både ha koll på specifika intäkter och utgifter, samt mörka dessa från otäcka myndigheter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

McDonald's är bra då

Nej, för dom säljer för bra.

Skrivet av Mirage:

När Fallout 1-2 kom så var inte gaming så stort som det var när Fallout 3 kom. To be fair.

Tar vi spel som släpptes ungefär samtidigt så kan vi se att något som starcraft sålde 11 miljoner kopior enligt wikipedia, fallout 1 och 2 hamnar väl kombinerat på snäppet under 1 miljon.

Med det sagt så är dock f1&2 några av mina absolut favoritspel.

Skrivet av PeTTs0n:

Sen har väl förvisso inte FO76 varken sålt särskilt bra (om man ser till hur snabbt det reades ut efter release i alla fall) eller mottagits särskilt väl - så det kan allt behövas lite uppstyrning också.

Ja, men FO76 var ju ett sidoprojekt med en extern studio under rätt så dåliga omständigheter, huvudstudions projekt har ju haft en stadig uppåtkurva i försäljning, fallout 4 var deras bästsäljande.

FO76 var bethesdas andromeda (dock fortfarande vid liv), så vi får hoppas på att Starfield inte blir deras Anthem.

Deras fallout är ju absolut spel som är väldigt långt ifrån vad de första två fallout-spelen var och följer mer bethesda egna recept på spel. Men det råder ju ingen brist på folk som älskar nya fallout.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl fiffigt med dotterbolag. Då kan de både ha koll på specifika intäkter och utgifter, samt mörka dessa från otäcka myndigheter.

Hahaha mörka detta från myndigheterna? Du får nog dra upp foliehatten lite så du inte drunknar i den.

Medlem
Skrivet av eld:

Deras fallout är ju absolut spel som är väldigt långt ifrån vad de första två fallout-spelen var och följer mer bethesda egna recept på spel. Men det råder ju ingen brist på folk som älskar nya fallout.

Håller helt med. Jag är bara bitter för att jag inte är en av dem.

Skrivet av Rydell1986:

Hahaha mörka detta från myndigheterna? Du får nog dra upp foliehatten lite så du inte drunknar i den.

Men det är trots allt ett upplägg för att på olika sätt slussa pengar och rättigheter inom koncernen och placera dem där de ger mest intäkter i förhållande till utgifter. Det är väl ingen foliehattsvarning på det?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men det är trots allt ett upplägg för att på olika sätt slussa pengar och rättigheter inom koncernen och placera dem där de ger mest intäkter i förhållande till utgifter. Det är väl ingen foliehattsvarning på det?

Ja absolut har du rätt inom viss del att flytta kapital från ett moderbolag till ett dotterbolag och du har även rätt att kvitta eventuella förluster mot vinsterna av skattemässiga skäl.

Men det är ju fortfarande tillåtet så det är väl inte att mörka för myndigheter.

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Om jag inte missminner mig så lät det som att Bethesda hade gjort underverk med motorn inför Fallout 4 med, så att de ska ha tagit sig själva i kragen och jobbat ordentligt med motorn till nästa spel ska man nog ta med en eller flera nypor salt.

Precis så, det ska helst tas med ett saltkar eller tusen.

Efter fallout 4, så blev kritiken ännu mer hårdare då det påpekades av än fler att det nog är dags att skippa återanvändandet av antik kod som de gjort. Då det har gått 6 år detta året och vi fortfarande inte vet något om framtida spel så kan man förhoppningsvis utgp från att de äntligen uppgraderat motorn "på riktigt". Inte bara lagt till nya mekanismer eller bytt ut andra.

En intervju från något enstaka år tillbaka med Howard så påstår han just detta, att de nu bygger om motorn från grunden.

Hoppas det stämmer, men än så länge är det lika tomma ord som för skyrim och fallout 4.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, för dom säljer för bra.

Tar vi spel som släpptes ungefär samtidigt så kan vi se att något som starcraft sålde 11 miljoner kopior enligt wikipedia, fallout 1 och 2 hamnar väl kombinerat på snäppet under 1 miljon.

Med det sagt så är dock f1&2 några av mina absolut favoritspel.

Ja, men FO76 var ju ett sidoprojekt med en extern studio under rätt så dåliga omständigheter, huvudstudions projekt har ju haft en stadig uppåtkurva i försäljning, fallout 4 var deras bästsäljande.

FO76 var bethesdas andromeda (dock fortfarande vid liv), så vi får hoppas på att Starfield inte blir deras Anthem.

Deras fallout är ju absolut spel som är väldigt långt ifrån vad de första två fallout-spelen var och följer mer bethesda egna recept på spel. Men det råder ju ingen brist på folk som älskar nya fallout.

Gamla FO fans brukar ha väldigt svårt för de nya spelen och även jag som inte var super fan gillar Vegas mycket mer än Bethesdas egna spel.
Det var väl bra att de tog serien till 3D, även fast att jag aldrig fastnade för FO3, Vegas klickade nästan direkt dock.

Obsidian är mycket bättre på FO och Bethesda förstår inte FO, eller så skiter dem i det och är bara intresserade av varumärket.

Om jag ska vara lite optimistisk så hoppas jag på att Obsidian får göra ett nytt Fallout, nu med mer resurser än de hade med Outer worlds och med mer tid än de fick med Fallout Vegas.
Microsoft, lägg era AAAA pengar här istället ☺

Och javisst, skrota Creation engine, jag tror inte att det går att rädda den motorn.
Visst, det är inte bara motorns fel, men jag tror att det går att bygga bättre motorer från grunden, baserade på nya konsolernas hårdvara.
Fallout med stöd för 16 trådar, mycket minne och supersnabb lagring skulle kunna bli riktigt grymt.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Pungvred:

De skapade inte Vault för att kunna släppa spel enklare på PS. Det där är drömtänk från PS-fans. Det är bara pappersarbete. Vault är bara ett namn på ett papper för att sammanfoga bolagen.

Detta. Vault Merger Sub. Inc. är bara till för att föra samman bolagen, därefter upphör det att existera.


signatur

Jump in.

12
Skriv svar