Efter Joy-Con-debaclet: PS5:ans Dualsense också "drifting"-anklagad

Robot
Efter Joy-Con-debaclet: PS5:ans Dualsense också "drifting"-anklagad
Medlem

Man kan nog sitta lungt i båten och vänta på Pro-versionen medan betatestarna hittar problem som dessa i de tidiga enheterna.

Medlem

Tycker alla spel kontroller mer eller mindre börjar drifta när dom nöts tillräckligt men det känns väll lite väl tidigt att PS5 kontroller redan börjar få problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vad gör folk med sina handkontroller? Har haft så många konsoler och kontroller genom åren och har aldrig haft drifting på en enda handkontroll.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Vad gör folk med sina handkontroller? Har haft så många konsoler och kontroller genom åren och har aldrig haft drifting på en enda handkontroll.

Heller så har väl drifting inte varit något problem på tidigare konsoler?

Medlem

Använder ju samma komponenter för spakarna som förra generationens kontroller så det var ju inte alls oväntat tyvärr. Vet inte vad det är för företag som tillverkar dom delarna, men antar att det inte är någon av konsolltillverkarna iallafall.

Skrivet av Cenorida:

Heller så har väl drifting inte varit något problem på tidigare konsoler?

Har haft två DS4, en Xbone samt en 360-kontroll som alla fått en driftande vänsterspak.

Medlem

Köpte ps5an på release dagen. Köpte en till kontroll för ca 2 månader sen. Har inte märkt av något fel. Men undrar om det är något som kan komma efteråt man har spelet ett tag tro? Eller är dom fel på dom när man köper dom?
Jag hoppas att mina kontroller inte får nå problem ang drifting.

Medlem

Jag trodde jag var den enda som råkat ut för detta, dock på min PS4, och endast i spelet Overwatch. Kontrollen funkade felfritt vad jag kunde märka på alla andra sätt, och 50% av tiden i Overwatch. När den inte fungerade så var det som att den scrollade runt bland menyerna så fort att det ibland inte gick att göra några val, när man väl kom in i en match så fungerade den normalt igen.

Jag trodde bara att det var Blizzard som buggade ur.

Medlem

Fan det är på modes att stämmas


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

I min svågers familj används DS4or som hundleksaker (allt hos dem är trasigt typ)
De driftar, även triggerknapparna sitter lite löst.
För jävligt, det skall de väl hålla för...eller?

Medlem

Efter lite snabbt kollande på Reddit så verkar Sony också ha sagt till folk att köpa nya kontrollers istället för att byta dom, precis som Nintendo gjorde. Så antar att en class action är "ok".

Medlem

Har inte märkt av något med DS, däremot har jag märkt av drifting på XSX kontrollen, framförallt i the medium. Vet inte om det hade med spelet att göra men där kunde saker fortsätta röra sig om jag petade på spaken. Kommer inte ihåg vilken dock, var inget större problem utan kom tänka på det nu bara.

Resultatet av detta kommer väl bli gigantiska "död-zoner" på kontroller i framtiden? Antingen att de skickar kontrollerna med typ 15° dödzon eller att kontrollen "lär" sig genom att öka dödzonen när den märker att spakarna registreras utan att accelerometern registrerar något. Kontrollerna kommer fortfarande inte vara bra, men de blir bättre skyddade från sådana stämningar.

Medlem

Jag har stora problem med min knappt använda DS och det beror verkligen inte på oaktsamhet från min sida. Kratos springer runt i cirklar och att köra bil i Cyberpunk är stört omöjligt.. Tyvärr så är kontrollen oanvändbar och det blir till att kontakta återförsäljaren.

Uppstod efter knappa 15-20 speltimmar och blir värre och värre.


signatur

Constants and variables

KoP
Medlem

Känns väl hyffsat onödigt att gör en rättsak utav det hela, men advokatbyråer (aka iglar) ser väl chanser att göra sig sig en hacka. Är ganska säker på att Sony kan bemöta detta och kompensera folk som drabbats utav problem med sina hyffsat nya handkontroller.

Nåväl, tack vet jag en hederlig Tac-2 joystick. Dom kunde man med hjälp av sladden svinga in i väggen utan att dom gick sönder. :'D Dom innehöll iofs inte lika mycket tekniskt mumbo-jumbo som dagens styrdon.

Inte haft detta med dualsense hittills iaf... men hade det faktiskt med 2st olika dualshock 4-kontroller.

Medlem
Skrivet av KoP:

Känns väl hyffsat onödigt att gör en rättsak utav det hela, men advokatbyråer (aka iglar) ser väl chanser att göra sig sig en hacka. Är ganska säker på att Sony kan bemöta detta och kompensera folk som drabbats utav problem med sina hyffsat nya handkontroller.

Nåväl, tack vet jag en hederlig Tac-2 joystick. Dom kunde man med hjälp av sladden svinga in i väggen utan att dom gick sönder. :'D Dom innehöll iofs inte lika mycket tekniskt mumbo-jumbo som dagens styrdon.

Det amerikanska konsumentskyddet är mig veterligen överlag svagare än tex i Sverige, så ibland är det nog så att stämning är enda vägen för att felaktigheter skall åtgärdas.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Vad gör folk med sina handkontroller? Har haft så många konsoler och kontroller genom åren och har aldrig haft drifting på en enda handkontroll.

Nånsin spelat FIFA/PES/NHL/NBA/Madden/Tennis? Med några polare? 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nånsin spelat FIFA/PES/NHL/NBA/Madden/Tennis? Med några polare? 🙂

FIFA dödar en kontroll på nolltid. Både i slit och en del som åkt i golvet när man var yngre och svårt att bemästra humöret.Nu spelar ja inte FIFA längre iofs 😁

Ytterst lite !

Faktiskt när ja satt med Mm’s Dreams så låg kontrollen still , men ändå så flyttade sig pekaren hela tiden åt ett håll . Inget man reflekterade över direkt som ett fel på kontrollen utan snarare nåt i Dreams tänkte ja ..

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

FIFA dödar en kontroll på nolltid. Både i slit och en del som åkt i golvet när man var yngre och svårt att bemästra humöret.Nu spelar ja inte FIFA längre iofs 😁

Okej men borde väl ha längre livslängd än 3månader oavsett?

Medlem

Halvofftopic: Hur går det med Nintendos stämning? Rapporterar ni när något blir aktuellt?

Medlem

Har 2 dualsense, och kör några timmar dagligen med bägge då när den ena laddar ur byter jag och vice versa. Ingen drifting överhuvudtaget.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Pågår även en Class Action mot Microsoft kring samma ämne (främst utpekad verkar deras Elite Controller 2 vara).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av KoP:

Känns väl hyffsat onödigt att gör en rättsak utav det hela, men advokatbyråer (aka iglar) ser väl chanser att göra sig sig en hacka. Är ganska säker på att Sony kan bemöta detta och kompensera folk som drabbats utav problem med sina hyffsat nya handkontroller.

Nåväl, tack vet jag en hederlig Tac-2 joystick. Dom kunde man med hjälp av sladden svinga in i väggen utan att dom gick sönder. :'D Dom innehöll iofs inte lika mycket tekniskt mumbo-jumbo som dagens styrdon.

TAC-2, Världens bästa joystick genom tiderna.
Vad hände med den?
Vi behöver en podcast och intervju med skaparana som låg bakom alltihop.
Det är Egyptens pyramider, och TAC-2...

KoP
Medlem
Skrivet av ohGr:

TAC-2, Världens bästa joystick genom tiderna.
Vad hände med den?
Vi behöver en podcast och intervju med skaparana som låg bakom alltihop.
Det är Egyptens pyramider, och TAC-2...

Mig veterligen finns företaget bakom Tac-2'n (Suncom Technologies) fortfarande kvar, men frågan är vad dom gör idag? (._.)

Flakmonkey

Självklart kan kvaliteten alltid göras bättre, men samtidigt så tror jag inte någon handkontroll i världen skulle tåla det mått av stryk vissa kontroller kan få. Jag är själv rätt nätt med dem och de enda problemen jag stött på sedan PS2, GC och Xbox-eran är att gummit nöts ut på de analoga spakarna. Men ibland blir jag mörkrädd när jag ser mina kollegor på jobbet spela NHL, FIFA/PES, etc etc på rasterna. Det är som om de är helt övertygade att Ronaldo eller Elias Pettersson kommer springa/åka skridskor ännu snabbare bara de trycker den där jävla spaken genom kontrollen. Fingertopparna vitnar av trycket och flertalet har fått sendrag/kramp av det och kan bara spela ett par matcher i taget.

Så ja, man ska definitivt ställa krav på hållbarheten, men de ska inte tåla vilken misshandel som helst heller. Sen är det ju likt så mycket annat här i livet att problem av den här typen ofta uppstår hos samma personer om och om igen medan andra aldrig har några problem. Som när vissa alltid hamnar i bråk eller att somliga alltid har sönder sin telefon. Någonstans är det kanske du som gör något knas

När det gäller TAC-2 så lyckades min bror ha sönder den under en intensiv spurt på 1500-loppet i Decathelon. Men det spelet (likt många andra) var ju som gjorda för att ha sönder joysticks.

Medlem
Skrivet av ohGr:

TAC-2, Världens bästa joystick genom tiderna.
Vad hände med den?
Vi behöver en podcast och intervju med skaparana som låg bakom alltihop.
Det är Egyptens pyramider, och TAC-2...

Jag har två stycken liggandes bakom mig.
Jag var på jakt efter en C64:a och kontrollerna råkade ingå i paketet jag köpte.
Dom var väl värda mer än själva C64:an. =P


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nånsin spelat FIFA/PES/NHL/NBA/Madden/Tennis? Med några polare? 🙂

Många gånger NHL.

Medlem
Skrivet av Barak:

Jag har två stycken liggandes bakom mig.
Jag var på jakt efter en C64:a och kontrollerna råkade ingå i paketet jag köpte.
Dom var väl värda mer än själva C64:an. =P

Jag minns det eviga underhållet av TAC-2orna. De var inte alls så robusta som många minns men de gick att reparera rätt lätt.

12
Skriv svar