Succén Valheim stakar ut sin roadmap för 2021, och den är välfylld

Robot
Succén Valheim stakar ut sin roadmap för 2021, och den är välfylld

Har redan sprängt miljonbarriären.

#iron-gate, #valheim


Medlem

Inte illa för ett spel från 3 personer, de nu 4,5 anställda lär ju ha att göra i alla fall!

Medlem

De är extremt effektiva. Jag har själv tagit upp spelet sedan igår och det är fantastiskt vad detta lilla team åstadkommit. Det är inte det snyggaste och framförallt ganska usla strider. Men det har något som även Minecraft hade när det begav sig.. oändliga möjligheter. Det hör inte till vanligheterna idag.

Medlem

Är det bra bas byggande?


signatur

Meep!

Medlem

Försöker fortfarande förstå vad som är så fult med detta spel som vissa personer säger. De förklarar ju liksom inte vad som är fult? Har snart spelat i 40 timmar, gillar skarpt och tycker grafiken är mysig som bara den.

Medlem

Så länge dom inte har en FET VD och en massa aktieägare som styr så lär det gå bra.
Söker fortfarande några att spela med:)


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Blir ju lite sugen. Älskar ju Conan Exile men gillar denna vy bättre. Såg nice ut är calle köttade den där bossen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Map-pen:

Försöker fortfarande förstå vad som är så fult med detta spel som vissa personer säger. De förklarar ju liksom inte vad som är fult? Har snart spelat i 40 timmar, gillar skarpt och tycker grafiken är mysig som bara den.

Texturer, UI etc är ju helt klart av det fulare slaget. Däremot är ju exempelvis ljussättningen fantastiskt effektiv vilket gör mycket för upplevelsen. Tycker själv det ser väldigt trevligt ut, men har samtidigt lätt att förstå de som retar sig.

Medlem

Får en känsla av att detta lilla team kommer att fortsätta vara litet. Nu har de förmodlighen fått in pengarna för att kunna hålla på med det i flera år framöver.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Texturer, UI etc är ju helt klart av det fulare slaget. Däremot är ju exempelvis ljussättningen fantastiskt effektiv vilket gör mycket för upplevelsen. Tycker själv det ser väldigt trevligt ut, men har samtidigt lätt att förstå de som retar sig.

Tycker nog att hade spelet grafiskt sett ut som alla andra spel så hade spelet var enormt tråkigt. Tycker texturerna hjälper spelet stå ut och att det är snyggt i mina ögon. Men kan förstå att det inte är för alla, men bättre att ge exempel än bara säga "fult" för det blir liksom en tolkningsfråga om vad som är fult.

Nu har jag inte sett sådana kommentarer här på FZ än men sett en del på andra ställen.

eld
Medlem
Skrivet av Map-pen:

Tycker nog att hade spelet grafiskt sett ut som alla andra spel så hade spelet var enormt tråkigt. Tycker texturerna hjälper spelet stå ut och att det är snyggt i mina ögon. Men kan förstå att det inte är för alla, men bättre att ge exempel än bara säga "fult" för det blir liksom en tolkningsfråga om vad som är fult.

Nu har jag inte sett sådana kommentarer här på FZ än men sett en del på andra ställen.

Det är väldigt tur att spel kan vara fantastiskt roliga och inte kräva gigantiska team på tusen personer för att skapa, så mycket bra som kan skapas på liten budget!

Men som du säger, low-end eller lägre budget behöver inte betyda fult

Medlem

Tyckte också det var fult de första timmarna, men ögat vande sig. Och nu älskar jag hur det ser ut. När soluppgången lyser genom träden är det fan romantiskt vackert.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Spelat en timme drygt... och har väldigt svårt med 90-tals grafiken. Den är inte retro och den är inte ny... bara "ful".
Så även om jag gillar mekaniken blev det ändå en refund.
Hoppas utvecklarna lägger lite mer krut på det grafiska... då är jag på tåget igen

Medlem

Tyckte verkligen inte det var något man behövde höja på ögonbrynen för..

Väldigt typiskt billigt halvkackig survival.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Fult är väl att ta i? Och om det nu skulle vara lite halvdassig grafik, vad gör det?
Minecraft om något är väl fult, men har ju inte direkt stoppat spelet från att bli populärt.

Men trevlig roadmap, tycker ändå detta spel redan har kommit längre än vad många survival spel som släppts som early access gjort.

Medlem

Jag och ungarna har spelat det hela kvällen.
Vi har än så länge bara skövlat landskapet och byggt en stor by. Tanken är väl att vi ska ta itu med den första bossen i morgon 😃
Alla tre gillar det skarpt! Vi kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör det så bra men det har en stor mys faktor.
Ett minus för att det är väldigt pilligt att bygga emellanåt.

Medlem

så underbart spel kan inte vänta tills jag får mer att göra. en sådan sleeper detta är asså

Medlem

Jag håller med, det är ett spel med hög mysfaktor. Jag tycker spelet är kul, helt klart värt det jag betalade för det. Detta bådar gott!


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

jbx
Medlem

Ser mysigt ut, får hoppas på en ljus framtid och en konsolrealese så småningom.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Inaktiv

Jo, grafiken är viktig för mig.
Spelet är kul men kommer inte hålla i längden för min del pga det. Ska jag stirra på något i evigheter vill jag att det ska kännas bra.
PS1 grafik med modern lighting skär sig i mina ögon.

Medlem

Sjukt imponerande hantverk från ett så litet team. Nu vet jag inte hur länge de har jobbat på spelet men ändå. Det har ju mer fler minisystem inbyggt redan än många AAA-titlar. Crafting, fiske, modifierbar terräng (skattjakt!!!), segling, väder, fysik, world events, skills, levels, etc etc... Sen en helt enorm värld som redan känns ganska välfylld med saker att upptäcka och göra. Som redan sagts - enorm potential. Och en prislapp på 150 spänn. De förtjänar all framgång!

Medlem

Det är något visst över spelet som ger det en nostalgisk känsla. Otroligt mysigt spel!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tog 5:e bossen igår och låst upp allt. Men spelar fortfarande. Så jäkla kul. Dra ihop några vänner och fixa en dedikerad server. 5 av 5 Korpar får detta av mig!
Ser fram emot mer content.

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Jag och ungarna har spelat det hela kvällen.
Vi har än så länge bara skövlat landskapet och byggt en stor by. Tanken är väl att vi ska ta itu med den första bossen i morgon 😃
Alla tre gillar det skarpt! Vi kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör det så bra men det har en stor mys faktor.
Ett minus för att det är väldigt pilligt att bygga emellanåt.

En fråga, hur gamla är dina ungar? Jag funderar på om min 5 åring samt 7 åring kommer uppskatta det. Vilken "age rating" skulle du sätta på det?

Medlem
Skrivet av beltet:

En fråga, hur gamla är dina ungar? Jag funderar på om min 5 åring samt 7 åring kommer uppskatta det. Vilken "age rating" skulle du sätta på det?

Så länge som du inte låter dem gå själva genom Black Forest så... Nä men skämt åsido så beror det nog rätt mycket på vad de brukar spela, det är inte jättestor skillnad mot Minecraft (creepers fick i alla fall mina barn att börja gråta när de var små) men det är mer "atmosfär" i Valheim, d.v.s både mörkt och kusligt men också ljust och grönt). Rätt mycket vädereffekter som kanske kan vara lite läskiga. Dessutom börjar skogen "leva" vissa nätter...

Medlem

Det grafiska i spelet känns okej. Men det jag stör mig mest på är player model känns låg upplösning och att view distance är ganska kort.
Natur och liknande tycket jag ser bra ut och är roligt att utforska världen.
Jag och min sambo har spelat i ca 10 timmar och mer blir det

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Texturer, UI etc är ju helt klart av det fulare slaget. Däremot är ju exempelvis ljussättningen fantastiskt effektiv vilket gör mycket för upplevelsen. Tycker själv det ser väldigt trevligt ut, men har samtidigt lätt att förstå de som retar sig.

Texturer behöver inte vara i 8192*8192 upplösning för att vara snygga.
Allt handlar om stil. Verkar tyvärr som det är allt för många kids som uttrycker sig i frågan. Riktigt snyggt är det.
Riktigt imponerad över att få random-gen så snyggt som det är. Speciellt så innehållsrikt och varierat. Det sopar banan med andra spel som har samma teknik som tex 7 days to die. Det känns verkligen som att det skulle kunna vara en handgjord skog eller terräng eller whatever man stöter på.
Progression-systemet är även det riktigt kul. Man får inte allt serverat utan låser upp allt eftersom man tar sig vidare, dödar bossar osv. Bäst av allt är att man själv sätter phacen och att man hela tiden kan göra grejer. Och detta i Early Access!

GOTY 2021 hands down so far.

Medlem

Låg och tänkte på att jag önskade mig ett sandbox-mode. Men samtidigt inte, det var det som gjorde att jag tappade Minecraft.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Texturer behöver inte vara i 8192*8192 upplösning för att vara snygga.
Allt handlar om stil. Verkar tyvärr som det är allt för många kids som uttrycker sig i frågan. Riktigt snyggt är det.

Det är snarare kidsen som bortförklarar dålig art design med "stil". Lite som när man försöker ge unga konstnärer på Artstation som säger "CC only please!" just det, konstruktiv kritik, och de är inte mogna nog för det ännu och bortförklarar allt med "nah bro, that's just my style!"

Medlem

Ni som har spelat ett tag nu - är det ngt nytt i survival genre? Eller samma koncept, förpackat på annat sätt?
Om jag ser på Youtube så verkar det ju najs, men inget som jag inte har sett tidigare?
Är det då enbart co-op med kompisar som gör skillnaden? Eller annat?
Visserligen enklast att köpa, testa och lämna tillbaks på Steam, men 2h för ett survival spel är ingenting...

12
Skriv svar