Cities Skylines 2?

Medlem

Vill kunna göra ett mer avancerat tunnelbanesystem.

Medlem

Trafiken är ju helt klart i behov av en förbättring. Utöver det så skulle jag vilja se lite kraftfullare byggverktyg, för bland annat vägar, samt utökad kontroll över ekonomi och policies. Jag skulle även vilja se ett multiplayer-läge där spelarnas städer kan påverkas av varandras, som i SimCity 5. Uppgradering av grafiken är så klart ett måste, annars är det lika bra att släppa en expansion.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Vill kunna göra ett mer avancerat tunnelbanesystem.

Instämmer. Tunnelbanan i ettan är usel.

Skrivet av T-bolt:

Dels är det trafiken som redan nämnts, sedan gillar jag inte heller hur påfarter på större vägar är designade då de är böjda åt fel håll (se bild nedan). Istället för att gradvis böjda ut sig (som vid den gröna bocken) blir vinkeln ju närmare huvudvägen påfarten kommer (som vid det röda krysset). Detta känns väldigt ologiskt och mindre effektivt än det motsatta. Jag tycker också att de behöver ändra dynamiken helt när det gäller "demand". Jag tycker det är ofta efterfrågan på bostäder ökar när det inte finns tillräckligt med jobb samt att efterfrågan på "commercial" ofta är alldeles för hög då det redan kan finnas mycket commercial. Bättre balans på efterfrågan helt enkelt.

Jämför vägen viss X:t med t.ex. trafikplats Härad så ser man hur mjuk böjning av-/påfarterna har jämfört med hur de ser i Cities;Skylines.

https://www.google.com/maps/@59.3582804,16.9063469,778m/data=...

Går såklart att göra detta med moddar väldigt enkelt, men det borde verkligen vara en del av basspelet.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Bättre grafik, ett genomarbetat och snyggt gränssnitt och lite mer kvalitets känsla gentemot originalet. Tycker det känns lite billigt gjort på något vis. Spelmässigt, kanske lite mål att sätta upp, uppdrag eller likande.
Bättre musik. Gör det lite mer AAA helt enkelt.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Folk säger "det finns ju moddar". Personligen gillar jag inte att spela med moddar, då det känns som fusk. Jag vill spela spel så som utvecklarna designade det.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Folk säger "det finns ju moddar". Personligen gillar jag inte att spela med moddar, då det känns som fusk. Jag vill spela spel så som utvecklarna designade det.

Då skall man inte spela spel där förläggaren är paradox, då får man en halvfärdig produkt även efter 20 DLCs =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Går såklart att göra detta med moddar väldigt enkelt, men det borde verkligen vara en del av basspelet.

Med tanke på hur mycket CSKL kostar (> 100 € Basspel+miljaders DLC) borde sådana enkla saker definitiv ingå i basspelet.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

med korrekt moddar är skylines riktigt jävla bra, men man kan sitta hel dag bara å trixa med moddar för att få ihop det bra nog. spelet skulle vara bra precis som det är, men med alla dlc och 100 moddar inbyggda från starten samt bättre grafik, det skulle räcka för att få mig å pröjsa en 500ing till iaf :>


signatur

//monster

Skrivet av T-bolt:

Med tanke på hur mycket CSKL kostar (> 100 € Basspel+miljaders DLC) borde sådana enkla saker definitiv ingå i basspelet.

Går ju att köpa spelet + alla 9 expansionspaket för under 600kr, ofta ännu billigare. Önskar diskussionerna var mer konstruktiva än "miljarders DLC".


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Skrivet av Nioreh:

Folk säger "det finns ju moddar". Personligen gillar jag inte att spela med moddar, då det känns som fusk. Jag vill spela spel så som utvecklarna designade det.

Spelet är designat för att använda moddar. Att påstå nåt annat är ju bara fel. Moddar är det enda utvecklarna och Paradox annonserar ut nu för tiden via sina sociala kanaler och i sin marknadsföring.

Att se moddar som fusk känns väldigt konservativt, speciellt för ett sandbox spel utan någon som helst tävling mot andra. Gillar man inte moddar kanske man inte ska spela Cities Skylines. Man är inte riktigt målgruppen för spelet.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Spelet är designat för att använda moddar. Att påstå nåt annat är ju bara fel. Moddar är det enda utvecklarna och Paradox annonserar ut nu för tiden via sina sociala kanaler och i sin marknadsföring.

Att se moddar som fusk känns väldigt konservativt, speciellt för ett sandbox spel utan någon som helst tävling mot andra. Gillar man inte moddar kanske man inte ska spela Cities Skylines. Man är inte riktigt målgruppen för spelet.

Trams, det går alldeles utmärkt att spela Cities Skylines utan moddar.
Se det som en utmaning snarare än ett problem.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skrivet av Akronym:

Trams, det går alldeles utmärkt att spela Cities Skylines utan moddar.
Se det som en utmaning snarare än ett problem.

Trams vet jag inte. Tror inte jag sagt att det inte går. Jag reagerade på att man tycker mods är fusk när det gäller ett sånt här spel.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Zontos:

Det verkar finnas rykten om en uppföljare till Cities Skylines 2, liksom alla rykten så är det rykten tills det bekräftas.

Vart kommer ryktena ifrån? Är nyfiken!

Medlem

det skulle vara kul om det utspelar sig på Mars nånstans, där man även måste generera pengar, forskning och lite sånt. Hur skulle det se ut då? Men då måste det vara procedural, så att inget spel är sig likt.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av totalwarplayer:

Spelet är designat för att använda moddar. Att påstå nåt annat är ju bara fel. Moddar är det enda utvecklarna och Paradox annonserar ut nu för tiden via sina sociala kanaler och i sin marknadsföring.

Att se moddar som fusk känns väldigt konservativt, speciellt för ett sandbox spel utan någon som helst tävling mot andra. Gillar man inte moddar kanske man inte ska spela Cities Skylines. Man är inte riktigt målgruppen för spelet.

Ja, dessutom använder man ju inte moddar för att fuska. Cities Skylines är barnsligt enkelt att bygga städer i utan att konka. Det är ju för att skapa mervärde genom extra innehåll & funktioner man moddar, inte för att göra det lättare.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Spelet är designat för att använda moddar. Att påstå nåt annat är ju bara fel. Moddar är det enda utvecklarna och Paradox annonserar ut nu för tiden via sina sociala kanaler och i sin marknadsföring.

Att se moddar som fusk känns väldigt konservativt, speciellt för ett sandbox spel utan någon som helst tävling mot andra. Gillar man inte moddar kanske man inte ska spela Cities Skylines. Man är inte riktigt målgruppen för spelet.

Det spelar ingen roll. Det känns inte rätt att modda spel, för mig personligen! (Du får gärna modda ditt eget spel)

Jag känner samma sak i alla spel. Jag vill uppleva vanilla-produkten. Det känns inte kul för mig annars. Men som sagt det är min personliga känsla. Du kan inte ändra det.

Att Paradox är slappa och tycker att användarna ska modda ihop det som saknas tycker jag är dåligt.

Trafik, AI och spelets prestanda bör förbättras.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Jag skulle vilja se antingen färre eller eventuellt billigare DLC's.
Vill ha alla DLC's till Skylines för att känna att spelet är "komplett", men de kostar ju lika mycket som en hel konsol tillsammans. Not cool *gråter över det tomma bankkontot*

Ja de e alldeles för dyra å visst de va schysst att få de på Ps-plus men känns som man saknar 90% ändå och får hela AAA spel för samma pris som dlc not fair

Medlem

Som många säger, trafiken, bättre AI, inte hålla på med en drös moddar för att få tio bilar att vara smartare men samtidigt dra ner 15FPS på köpet

Sedan hade jag även velat se bättre system för infrastrukturen överlag, ogillar en aning att ALLT måste byggas intill vägar, hade gärna sett mer innovativ lösning på det. Oklart hur men.

Skrivet av krislevin:

det skulle vara kul om det utspelar sig på Mars nånstans, där man även måste generera pengar, forskning och lite sånt. Hur skulle det se ut då? Men då måste det vara procedural, så att inget spel är sig likt.

NEJ.
Det finns andra spel för det där.
Cities skylines (2) ska fanimig inte ut i rymden och härja

Medlem

Att spelet designas mer som ett komplett spel utan "krav" på att köpa 15 dlc för 10 dollar st. Skulle ju vara kul att testa att spela en genomgång med allt material men inte 1000-3000kr kul.

Just nu känns cities skylines bara greedy enligt mig.
Kostar ca 900 kr nu för allt men bara för att det är rea för tillfället.

Alla avgör själva såklart vad de tycker att det är värt. Personligen så tycker jag det är alldeless för dyrt. De flesta av kompisarna som har spelat spelet tycker också det är för dyrt, även om de verkligen gillade spelet.

Känns som de skjuter sig själva i foten.

Medlem
Skrivet av ceogar:

Att spelet designas mer som ett komplett spel utan "krav" på att köpa 15 dlc för 10 dollar st. Skulle ju vara kul att testa att spela en genomgång med allt material men inte 1000-3000kr kul.

Just nu känns cities skylines bara greedy enligt mig.
Kostar ca 900 kr nu för allt men bara för att det är rea för tillfället.

Alla avgör själva såklart vad de tycker att det är värt. Personligen så tycker jag det är alldeless för dyrt. De flesta av kompisarna som har spelat spelet tycker också det är för dyrt, även om de verkligen gillade spelet.

Känns som de skjuter sig själva i foten.

Jag håller med, men det är så har Paradox ger ut spel (även om det är Colossal order som har utvecklat spelet) där man får ett basspel och sedan måste köpa till DLC (CS har för närvarande 29 DLC) för att få full funktionalitet även om alla DLC inte lägger till funktionalitet utan endast är "lull lull" (t.ex. radiostationer).


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Skrivet av ceogar:

Att spelet designas mer som ett komplett spel utan "krav" på att köpa 15 dlc för 10 dollar st. Skulle ju vara kul att testa att spela en genomgång med allt material men inte 1000-3000kr kul.

Just nu känns cities skylines bara greedy enligt mig.
Kostar ca 900 kr nu för allt men bara för att det är rea för tillfället.

Alla avgör själva såklart vad de tycker att det är värt. Personligen så tycker jag det är alldeless för dyrt. De flesta av kompisarna som har spelat spelet tycker också det är för dyrt, även om de verkligen gillade spelet.

Känns som de skjuter sig själva i foten.

Har skrivit detta redan i tråden men tål att upprepas: Du kan köpa grundspel+alla 9 expansionspaket för under 600kr idag, ofta går de att köpa för ännu mindre utanför Steams reor. Jag vet inte varför folk begränsar sina vyer till att bara kolla på Steam, när det fins dussintals legitima återförsäljare där ute med mycket bättre priser. Isthereanydeal.com är som prisjakt för spel och har inte med några shady sidor som G2A eller Kinguin.

600kr för ett spel plus 9 expansionspaket är inte någon dyr inkörsport. Är ju inte heller som att man måste ha expansionspaketen.

Om man nu gillar att spara pengar


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

eld
Medlem
Skrivet av ceogar:

Att spelet designas mer som ett komplett spel utan "krav" på att köpa 15 dlc för 10 dollar st. Skulle ju vara kul att testa att spela en genomgång med allt material men inte 1000-3000kr kul.

Spelade det till döds utan dlc's, så det finns ju inget som säger att spelet utan dlc's är ett dåligt eller trasigt spel.

Men visst så vill en publisher sälja känslan av att spelet inte är komplett utan dlc, det är ju då man känner att "visst kan jag spela utan dlc't, men upplevelsen blir så mycket bättre om jag har det där extra!"

Medlem

Hade önskat ett litet läge där man kan få.hoppa.in i en npc på gatan och gå runt i sin stad, köra lite bil osv. Att alla saker man bygger upp så som basketplaner och liknande aktiviteter blir minispel etc

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Har skrivit detta redan i tråden men tål att upprepas: Du kan köpa grundspel+alla 9 expansionspaket för under 600kr idag, ofta går de att köpa för ännu mindre utanför Steams reor. Jag vet inte varför folk begränsar sina vyer till att bara kolla på Steam, när det fins dussintals legitima återförsäljare där ute med mycket bättre priser. Isthereanydeal.com är som prisjakt för spel och har inte med några shady sidor som G2A eller Kinguin.

600kr för ett spel plus 9 expansionspaket är inte någon dyr inkörsport. Är ju inte heller som att man måste ha expansionspaketen.

Om man nu gillar att spara pengar

Idag ja, men spelet är 6 år gammalt och många av DLC_erna har flera år på nacken. Du kunde knappast köpa grundspel och DLC:erna för under 600 totalt när de var nya och jag betalde bra med än 600 för basspel+7 DLC:er 2018.

Oavsett bör en sådan sak som trafikhantering (typ TM:PE) finnas med i basspelet.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Vill ha cyberpunk tema för min stad

Medlem

Jag vill se dynamiska säsonger och ett alternativ till att el och vatten är en del av vägen (som i simcity 2016) men dra rör och el själv ska fortfarande vara ett alternativ.

Medlem

Det går ju inte att förlora, gärna lite större utmaning med en mer dynamisk befolkning som ställer krav osv, där tycker jag simcity alltid varit bättre.
Skylines är perfekt om man älskar att peta med kosmetiska detaljer och bygga motorvägar

Medlem
Skrivet av totte1015:

Som många säger, trafiken, bättre AI, inte hålla på med en drös moddar för att få tio bilar att vara smartare men samtidigt dra ner 15FPS på köpet

Sedan hade jag även velat se bättre system för infrastrukturen överlag, ogillar en aning att ALLT måste byggas intill vägar, hade gärna sett mer innovativ lösning på det. Oklart hur men.

NEJ.
Det finns andra spel för det där.
Cities skylines (2) ska fanimig inte ut i rymden och härja

ok, du vinner:). Har barat tittat löst på Skylines. Är det kul? Såg några bra spel som utspelar sig i rymden som är likt Skylines!!!


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

123
Skriv svar