Succén Valheim stakar ut sin roadmap för 2021, och den är välfylld

Medlem

Ang. spelets UI och val av design så kan jag hålla med om att den inte är optimal. Men för att vara ett Early Access så är det helt klart dugligt. Fördelen är att desto fler som lämnar konstruktiv kritik, på rätt ställe, så kan det komma formas till något bättre.

Personligen gillar jag inte pixelgrafik, men i denna sammansättning så går allt väldigt bra ihop.

Är ganska såld. Spelar så fort jag kan.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är snarare kidsen som bortförklarar dålig art design med "stil". Lite som när man försöker ge unga konstnärer på Artstation som säger "CC only please!" just det, konstruktiv kritik, och de är inte mogna nog för det ännu och bortförklarar allt med "nah bro, that's just my style!"

Så du tror att dom inte kan göra "snyggare" spel än så? Att det blev så för det var för svårt att göra det snyggare? Då är du helt fel ute.

eld
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är snarare kidsen som bortförklarar dålig art design med "stil". Lite som när man försöker ge unga konstnärer på Artstation som säger "CC only please!" just det, konstruktiv kritik, och de är inte mogna nog för det ännu och bortförklarar allt med "nah bro, that's just my style!"

De har pushat en väldigt mysig estetik utefter budgeten som det är utvecklat efter, så jag tror många ger kritik för att det inte är high-end nog rent tekniskt och blandar ihop det med den visuella stilen.

Eller om vi ska förklara varför alla spel inte kan vara så high-end som man önskar:

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Jag och ungarna har spelat det hela kvällen.
Vi har än så länge bara skövlat landskapet och byggt en stor by. Tanken är väl att vi ska ta itu med den första bossen i morgon 😃
Alla tre gillar det skarpt! Vi kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör det så bra men det har en stor mys faktor.
Ett minus för att det är väldigt pilligt att bygga emellanåt.

Du säger samma som jag sagt till vänner som frågade mig om det var bra haha! "kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör det så bra men det har en stor mys faktor." samma jag sa till dem. De köpte spelet senare och alla älskar det, enda vi lirat senaste dagarna (en del från WoW guilden) på servern jag satte upp för det. Visst grafiken är ju inte AAA men mysigheten och dimman, väder effekterna etc är ju helt klart top notch i stämning etc. 9/10 än så länge. Inte för svårt, men inte för enkelt heller.

Medlem

Håller fullt med om att stämning är i det allra närmsta perfekt. Man behöver inte laserskarp grafik eller texturer för att det ska vara snyggt. Jag menar, titta bara på Dark Forest-regionen. Det är en jävla RIKTIG nordisk urskog med allt vad det innebär. Man skulle kunna modda Skyrim hela vägen till helvetet och tillbaka och inte ens komma i närheten av hur jävla bra Dark Forest i Valheim ser ut och känns.

Medlem
Skrivet av dummle112:

Så du tror att dom inte kan göra "snyggare" spel än så? Att det blev så för det var för svårt att göra det snyggare? Då är du helt fel ute.

Du har feltolkat mitt inlägg. Jag liknade, kanske lite orättvist, fans som försvarar spelets utseende med konstnärer som inte kan ta kritik och ursäktar med att säga det bara är deras stil. Jag vet faktiskt inte om Iron Gate kan göra snyggare spel med det teamet de har nu, men med den budgeten och de resurserna de hade var de uppenbart tvungna att kompromissa. Jag tycker helt enkelt att det syns, och jag tycker inte det är något vidare snyggt. Som alltid när det gäller smak och behag så är det subjektivt. Om du tycker spelet är snyggt, gratulerar, då kan du njuta av spelet mer än jag kan, även om jag redan har väldigt kul när jag spelar. Önskar bara jag också kunde njuta av grafiken.

Skrivet av eld:

De har pushat en väldigt mysig estetik utefter budgeten som det är utvecklat efter, så jag tror många ger kritik för att det inte är high-end nog rent tekniskt och blandar ihop det med den visuella stilen.

https://www.somagnews.com/wp-content/uploads/2021/02/Valheim-...

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5e203941ee6ea22...

Eller om vi ska förklara varför alla spel inte kan vara så high-end som man önskar:

https://cdn.segmentnext.com/wp-content/uploads/2018/12/The-Di...

Jag har absolut inget emot ditt synsätt på spelet, för du har 100% rätt. De har naturligtvis gjort sitt bästa med de resurserna de hade, men jag tycker det är tråkigt att fans ska försvara utvecklarna i vått och torrt, och när man inte håller med allt som sägs blir man per automatik en paria.

Spelet ser kanske lite småmysigt ut, och visst är det kul att det är svenskar som utvecklat det, men det ser ju ut som ett studentprojekt. Bara för att man sätter texturfiltreringen i Unity (eller vad de nu använder) på "point, för att texturerna ska pixelera sig, betyder det inte att man skapat någon slags "stil".

Det är dock så spelet är nu. Det är i early access, men med alla pengar de drar in nu hoppas jag de kan anställa ett mindre team med grafiker och animatörer och ge spelet en visuell polish som matchar den riktigt höga rolighetsfaktorn spelet faktiskt har

eld
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag har absolut inget emot ditt synsätt på spelet, för du har 100% rätt. De har naturligtvis gjort sitt bästa med de resurserna de hade, men jag tycker det är tråkigt att fans ska försvara utvecklarna i vått och torrt, och när man inte håller med allt som sägs blir man per automatik en paria.

Spelet ser kanske lite småmysigt ut, och visst är det kul att det är svenskar som utvecklat det, men det ser ju ut som ett studentprojekt. Bara för att man sätter texturfiltreringen i Unity (eller vad de nu använder) på "point, för att texturerna ska pixelera sig, betyder det inte att man skapat någon slags "stil".

Det är dock så spelet är nu. Det är i early access, men med alla pengar de drar in nu hoppas jag de kan anställa ett mindre team med grafiker och animatörer och ge spelet en visuell polish som matchar den riktigt höga rolighetsfaktorn spelet faktiskt har

Att stänga av filtrering är en legitim teknik att få ett skarpare utseende i de fallen där man använder mer lågupplösta texturer, det är inget fel att göra så och med att vi med tiden blir bättre på att ha en mer öppen syn på äldre grafik så har vi börjat göra så.

Poängen med spelet är väl att det är snyggt nog att en remake av grafiken hade varit helt överflödigt.

Tiden är bäst använd på att göra mer content och assets, istället för att gå tillbaka till början och göra om allt.

Medlem

Något jag tyckte var helt fantastik var när man gick från Meadows till Dark Forest, den övergången i skogen... magisk. Jag tycker alla skickar ett mail till skaparna och ger minst en punkt hyllning och en punkt förbättring. ❤️
Så dom vet vad vi tycker - Steam talar ju sitt klara språk också.

Spontant känner jag att musiken gärna får bli bättre. 🔈🎼


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av beltet:

En fråga, hur gamla är dina ungar? Jag funderar på om min 5 åring samt 7 åring kommer uppskatta det. Vilken "age rating" skulle du sätta på det?

Mina är 9 och 11. En sjuåring med spelvana och lite hjälp i "rätt riktning" emellanåt skulle nog fixa det tror jag 😃

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Så länge dom inte har en FET VD och en massa aktieägare som styr så lär det gå bra.
Söker fortfarande några att spela med:)

Embracer äger väl studion så en massa aktieägare finns.

eld
Medlem
Skrivet av Svampfhen:

Embracer äger väl studion så en massa aktieägare finns.

iron gate är väl en självständig studio som äger allt som har med spelet att göra, medans coffee stain agerar publisher.

Medlem
Skrivet av eld:

Att stänga av filtrering är en legitim teknik att få ett skarpare utseende i de fallen där man använder mer lågupplösta texturer, det är inget fel att göra så och med att vi med tiden blir bättre på att ha en mer öppen syn på äldre grafik så har vi börjat göra så.

Poängen med spelet är väl att det är snyggt nog att en remake av grafiken hade varit helt överflödigt.

Tiden är bäst använd på att göra mer content och assets, istället för att gå tillbaka till början och göra om allt.

Jag har nog inte sagt att det inte är en legitim teknik, jag gör det hela tiden själv på mina projekt där det passar, jag säger bara att det inte är tillräckligt för att skapa en stil i sig.

Förstår din position här, tycker fortfarande det är synd att folk (inte nödvändigtvis du) ska försvara dålig grafik och animationer som att det är något slags kreativt val, när i det här fallet handlar om två personer som helt enkelt inte kunde/hade tid att göra bättre.

eld
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag har nog inte sagt att det inte är en legitim teknik, jag gör det hela tiden själv på mina projekt där det passar, jag säger bara att det inte är tillräckligt för att skapa en stil i sig.

Förstår din position här, tycker fortfarande det är synd att folk (inte nödvändigtvis du) ska försvara dålig grafik och animationer som att det är något slags kreativt val, när i det här fallet handlar om två personer som helt enkelt inte kunde/hade tid att göra bättre.

Nej absolut, det är stilen som är ett kreativt val, sen att de tekniska aspekten inte är högt uppe är ju som sagt brist av pengar och tid.

Mitt argument är väl mer det av att det fungerar perfekt för vad det är, det förmedlar en känsla, är läsbart och hjälper gameplay. Så det finns inget behov att fixa något.

Det är ju som minecraft, stilen föddes ur budget och kunskapsaspekt men det är inte ivägen för gameplay och är idag något av det mest ikoniska vi har inom spel.

Medlem

Ska prova detta ihop med frugan och svärfar ikväll. Det kan bli spännande

Medlem
Skrivet av Phobo:

Är det bra bas byggande?

Det är okej basbyggande, tänk Rust, men lite mer pilligt. Det finns rum för förbättring, men det går utmärkt att bygga som det är nu.

Medlem
Skrivet av Svampfhen:

Embracer äger väl studion så en massa aktieägare finns.

Hoppas dom slipper lägga sig och fortfarande kan producera sina spel som dom vill ha dom.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Försökte mig på det men störde mig så pass på att jag praktiskt taget var tvungen att sikta med pixelperfektion för att kunna placera en vägg ovanpå en annan vägg att jag refundade. Byggsystemet får de helt klart göra bättre. Kanske skaffar det igen vid senare tillfälle.

Medlem

Ska detta spelas single player, co-op eller multiplayer? Och finns det något story i spelet?

PS @Svampfhen: Kollade faktiskt upp Embracer Group B på Avanza och de har ett P/E-tal på 414! Snacka om bubbla, Valheim måste nog upp i 3 miljarder sålda innan de täcker upp det där!

Medlem

Combat improvements kan göra det här till ett spel jag gillar.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

En fråga angående Co-op. Vill nämligen köra detta men en kompis, men samtidigt kan man ju inte alltid lira samtidigt - då vore det ju trevligt om man kan spela var och en för sig, samla resurser eller bättra på en gemensam byggnad tex - för att sen köra tillsammans igen. Är detta möjligt?

Någon sa att det är den ena spelare som startar en server, och om denna stänger ner, kan den andra inte fortsätta spela - stämmer det?

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

En fråga angående Co-op. Vill nämligen köra detta men en kompis, men samtidigt kan man ju inte alltid lira samtidigt - då vore det ju trevligt om man kan spela var och en för sig, samla resurser eller bättra på en gemensam byggnad tex - för att sen köra tillsammans igen. Är detta möjligt?

Någon sa att det är den ena spelare som startar en server, och om denna stänger ner, kan den andra inte fortsätta spela - stämmer det?

Det går att köra med samma gubbe men i single player. Så allt du har på den gubben följer med dig även till multiplayer delen och tvärtom. Så du kan samla material osv i din single player värld och sen ta med dessa till multiplayer servern.
Om du sen dör i t.ex single player kan det vara lite besvärligt att hämta tillbaka dina grejer om du dör på ett jobbigt ställe, då har du ju ingen som kan hjälpa dig.

12
Skriv svar