Cities Skylines 2?

Medlem

Önskar mig ett fungerande system för demolering/återanvändande av byggnader, halva tiden i spelet spenderas ju med den där jäkla bulldozern på hus som är tre månader gamla och helt förfallna. Kom igen......

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av baggso:

Det går ju inte att förlora, gärna lite större utmaning med en mer dynamisk befolkning som ställer krav osv, där tycker jag simcity alltid varit bättre.
Skylines är perfekt om man älskar att peta med kosmetiska detaljer och bygga motorvägar

Det har du rätt i. När det gäller den biten är de äldre SimCity-spelen alltjämt överlägsna.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Folk säger "det finns ju moddar". Personligen gillar jag inte att spela med moddar, då det känns som fusk. Jag vill spela spel så som utvecklarna designade det.

Är med dig, frände. Ser också moddar "som fusk". Men, man missar mycket. När Bethesda började släppa "paid mods" blev jag salig. Utgivargodkända måste ju se till att inte knäcka spelet? Så det blev min inkörsport.
Sedan dess hsr det blivit bättre för min del. Moddar fler och fler spel, med moddar som känns o-fuskiga.

Men en del av känslan av vanilla går förlorad, och det är tråkigt.

Medlem
Skrivet av krislevin:

ok, du vinner:). Har barat tittat löst på Skylines. Är det kul? Såg några bra spel som utspelar sig i rymden som är likt Skylines!!!

Tycker skylines är riktigt bra, men jag som har ica basic hjärna får kortslutning efter att staden börjar bli avancerad, typ när man låser upp high density zoning och det då slår skallen över och jag blir typ "less" på allt planerande och förbättringar jag behöver göra

Men surviving mars är väl ett sådant spel tänker jag, har för mig det är något liknande, finns väl inte jättemånga spel som har mars med direkt men

Medlem

Bästa SIM spelet på marknaden, både med och utan mods.

Trafiken har aldrig varit ett problem tycker jag.
För de som har problem så har de nog inte följt väghierarki ?

DLCs har väl varit lite dyra till o från, men kikar man runt så går de hitta till mkt bra priser
35-60 spänn e inte så farligt... https://www.instant-gaming.com/en/search/?q=cities+skylines

Bättre grafik och större kartor hade varit kul samt att kunna bygga flera städer samtidigt med olika ekonomier för den som kan hantera det

/Homie


signatur

Sometimes there is a moment as you are awakening
When you become aware of the real world around you
But you are still dreaming.
You may think you can fly but you do better not try.

Medlem
Skrivet av HomieX:

Bästa SIM spelet på marknaden, både med och utan mods.

Trafiken har aldrig varit ett problem tycker jag.
För de som har problem så har de nog inte följt väghierarki ?

DLCs har väl varit lite dyra till o från, men kikar man runt så går de hitta till mkt bra priser
35-60 spänn e inte så farligt... https://www.instant-gaming.com/en/search/?q=cities+skylines

Bättre grafik och större kartor hade varit kul samt att kunna bygga flera städer samtidigt med olika ekonomier för den som kan hantera det

/Homie

Ja använder man sig av "Lane-Mathematics" som Biffa säger så behöver man inte använda sig av "Traffic Manager" modden så mycket Det som stör mig mest är nog hur folket magiskt plockar fram bilar ur sina fickor när dem kommer ut från tågstationer osv.

Annars är det väl en grafisk uppdatering som är mest önskad för min del, fler industri alternativ kanske.

Medlem

Efter att jag läst kommentarerna bådar det inte gott för vad jag vill ha och trodde att alla andra också ville (men ingen annan som nämnt det)

Free-grid

Jag vill att man överger Grid-tänket.
Ett hus kan bara placeras i en fyrkantig ruta precis bredvid en väg. Är vägen på en sluttning blir vägen inte rak, rutan inte en perfekt fyrkant och inget hus till mig. Gör man en kurva och zonar i den får man en massa sneda tomter med triangelformade space mellan. IRL hade antingen tomten format sig efter kurvan, och ett fyrkantigt hus placerats någonstans inne på den oregelbundna tomten. Eller så hade hela huset format sig efter kurvan - tänk lite äldre städer

Tidstypiskt

Fanns lite arbete med Teman i Cities skylines - har själv alltid tyckt att det funkar dåligt.
Jag hade iallfall velat kunna säga att ett visst distrikt är från 1800-talet - Kullersten, Gamla byggnader, krokiga gator (utan att sabba Gridet...) Man hade också kunnat ta det hela Ännu längre och låta användaren styra vilken tidsepok staden byggs i. Så jag börjar på tidigt 1900tal och bygger en stad med spårvägar, blandat hästar och bilar, och sen hoppar jag den staden fram till 1950 och måste bygga till motorvägar och annat som hör den tiden till, och riva de delar som inte längre passar in. Och vidare till 2000talet (Eller inte byta alls, om man känner för att spela i en viss epok)

Custom byggnader

Jag hade velat att man kunde välja en RICO tomt och säga att här vill jag bestämma själv. Välja ett hus ur en lista, rotera, placera.
Här hade man också kunnat bygga in en enkel editor, där man kan byta t ex färg på vägg/väggar/tak etc. så att inte hela staden ser exakt likadan ut

Och mycket mer:
- Native att trafik AIn mäter tid och inte distans
- Elstolpar OCH elkablar underground
- Bättre hantering av land/vatten linjer - Det är orimligt att det ska vara 10-20 meter mellan vattennivån i en kanal och marken i staden, och ännu värre om man använder Quays, för att inte vattnet ska svämma över.
- Kanske lite barnsligt, men jag vill att om staden ser ut att vara stor som Göteborg ska den ha ca 600 000 invånare, inte 40k. En stad som har 40k invånare har inte trippelfiliga vägar, tunnelbana, trafikstockningar och tre kärnkraftverk
- Terrain paint! Fanns förvisso i. en mod, men hade velat ha många fler texturer att painta. Verkar ha varit en engine limitation i CS1

Medlem

Jag vill ha ett VR läge där jag kan gå bärsärk på staden likt Godzilla!!!

Medlem
Medlem
Skrivet av ahle1337:

Efter att jag läst kommentarerna bådar det inte gott för vad jag vill ha och trodde att alla andra också ville (men ingen annan som nämnt det)

Free-grid

Jag vill att man överger Grid-tänket.
Ett hus kan bara placeras i en fyrkantig ruta precis bredvid en väg. Är vägen på en sluttning blir vägen inte rak, rutan inte en perfekt fyrkant och inget hus till mig. Gör man en kurva och zonar i den får man en massa sneda tomter med triangelformade space mellan. IRL hade antingen tomten format sig efter kurvan, och ett fyrkantigt hus placerats någonstans inne på den oregelbundna tomten. Eller så hade hela huset format sig efter kurvan - tänk lite äldre städer

Tidstypiskt

Fanns lite arbete med Teman i Cities skylines - har själv alltid tyckt att det funkar dåligt.
Jag hade iallfall velat kunna säga att ett visst distrikt är från 1800-talet - Kullersten, Gamla byggnader, krokiga gator (utan att sabba Gridet...) Man hade också kunnat ta det hela Ännu längre och låta användaren styra vilken tidsepok staden byggs i. Så jag börjar på tidigt 1900tal och bygger en stad med spårvägar, blandat hästar och bilar, och sen hoppar jag den staden fram till 1950 och måste bygga till motorvägar och annat som hör den tiden till, och riva de delar som inte längre passar in. Och vidare till 2000talet (Eller inte byta alls, om man känner för att spela i en viss epok)

Custom byggnader

Jag hade velat att man kunde välja en RICO tomt och säga att här vill jag bestämma själv. Välja ett hus ur en lista, rotera, placera.
Här hade man också kunnat bygga in en enkel editor, där man kan byta t ex färg på vägg/väggar/tak etc. så att inte hela staden ser exakt likadan ut

Och mycket mer:
- Native att trafik AIn mäter tid och inte distans
- Elstolpar OCH elkablar underground
- Bättre hantering av land/vatten linjer - Det är orimligt att det ska vara 10-20 meter mellan vattennivån i en kanal och marken i staden, och ännu värre om man använder Quays, för att inte vattnet ska svämma över.
- Kanske lite barnsligt, men jag vill att om staden ser ut att vara stor som Göteborg ska den ha ca 600 000 invånare, inte 40k. En stad som har 40k invånare har inte trippelfiliga vägar, tunnelbana, trafikstockningar och tre kärnkraftverk
- Terrain paint! Fanns förvisso i. en mod, men hade velat ha många fler texturer att painta. Verkar ha varit en engine limitation i CS1

Mycket bra skrivet.
Du kompleterade nog mångas önskelista där. 🙂
Även min, jag var bara för lat för o skriva mer

/Homie


signatur

Sometimes there is a moment as you are awakening
When you become aware of the real world around you
But you are still dreaming.
You may think you can fly but you do better not try.

Inaktiv

Imorgon kommer en stor patch till Cities Skyline for konsoler. Uppdaterad för PS5/XBX med bättre grafik, en ökning från 9 tiles till 25 och annat godis. Den är gratis för alla som redan äger spelet.

Cities Skyline: Remaster

Medlem

Vad tror ni om det nya Cities Skylines 2?

Medlem
Skrivet av Zontos:

Vad tror ni om det nya Cities Skylines 2?

Videon gav inga hype vibbar för mig. Såg sig ganska likt 🤔

Medlem
Skrivet av Zontos:

Vad tror ni om det nya Cities Skylines 2?

Supertaggad! Gillade det jag såg i videon. Såg ut att vara mer fokus på realism och att mycket som lagts till genom expansioner/moddar är med från start.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Vad tror ni om det nya Cities Skylines 2?

Såg riktigt bra ut, lagom mycket bättre grafik. Skulle man göra det snyggare än såhär så skulle det nog bli problem för många att köra. Sen ser det ut som att man kollat på listan på dem mest nedladdade moddarna på Steam Workshop och slängt in dem från start.

Inaktiv

Galet besviken. En uppdatering för de hardcore nördarna men detta kan inte ses som CS2. Med tanke på dessa personer spenderat på utsugar DLCs i 3 000 krs klassen och stödjer det har jag inget hopp för den communityn. Snarare implementation av mods och optimering.

Inaktiv

Optimering, snyggare grafik och mer verktyg är allt som behövs. Sen sköter moddarna resten.
Lite som med Arma 2 och 3.

123
Skriv svar