Kojima: framtiden blir utan konsoler

Robot
Medlem
Kojima: framtiden blir utan konsoler

Mnja, tror mer på kvantdatorer, men det är nog ett bra tag kvar tills dess. Gillar att ha min egen hårdisk tack.

Medlem

Tror han har rätt! Tittar vi 20 år tillbaka i tiden så ser vi vilka framsteg vi har gjort. Om vi nu vänder 20 år framåt i tiden så känns det inte längre som något ovanligt. Kommer nog inte fatta om 20 år hur vi kunde hålla på med dessa stora, dyra datorklumparna som vi nu håller på med.

Men visst tappar det en hel del charm, men det går nog inte att stoppa utvecklingen. Men än i dag går det ju faktiskt att spela på sin Amiga utan att det stör någon annan


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Onlive etc är vägen som kommer vandras tror jag. Tar ju bort all piratkopiering med mera som är det hetaste ämnet just nu. Jag har ju alltid gillat konsoller, och kan dom göra onlive med ett interface som tex Xboxen med profiler och sånt så säger jag bara why not

Medlem

Det har sagts att både datorer och konsoler är på utdöende tidigare, bara en sak är säker: time will tell.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kanske. Man måste dock ha något som driver spelet på skärmen man spelar på även om man spelar via en server. Spelen kommer nog inte bli mindre krävande.

Medlem

Datorn i en ryggsäck på ryggen med en projektor ditkopplad på skallen så har vi en en portabel spelstation

Medlem
Skrivet av visan:

Kanske. Man måste dock ha något som driver spelet på skärmen man spelar på även om man spelar via en server. Spelen kommer nog inte bli mindre krävande.

Tvärtom, när man har feta servrar att köra mjukvaran på så lär spelen kunna bli allt mer krävande. Man slipper att folk har begränsade system och behöver inte anpassa därefter.

Medlem

Framtiden för mobiler är rätt intressant tycker jag. Om man bara jämför med mobilerna idag och dom för 10 år sedan, så är ju skillnaden helt gigantisk. Tänk då hur dom är om 20 år?

Mobilen kommer vara den enda dator och spelmaskin man behöver. Om man vill spela tv-spel så bara kopplar man in den trådlöst till TVn och kör med en bluetoothkontroll, eller något. Sitta vid datorn, samma sak, fast bluetooth mus+tangentbord osv. Och när man går ut så har man alltid datorn med sig.

Detta kan helt klart hända, men först så måste ett öppet gratis mobil-OS vinna OS kriget och bli standard. Så alla mobiltillverkare börjar använda det.

Medlem

Onlive fungerar kanske jättebra för mer casual-inriktade spel men för riktiga hardcoregamers där varje millisekund räknas så kommer man till ett problem som inte kan lösas med högre bandbredd, nämligen latency. För den typen av spel kommer konsoler och datorn som spelplattform leva kvar många år till.

Medlem

Visst, för casual-spel som snake i mobilen, onlive med fin fördröjning och farmvilel kommer alltid små nätverk och separata prylar fungera...
Men för äkta gaming kommer PC och konsoler att finnas kvar, om man bara se på hur många fler som spelar på PC/konsol nu jämfört med för 10 år sedan så ser man att de är tänker stanna kvar som plattform. Onlive etc. passar bra till småspel men lär aldrig bli något för större spel, vill inte dela server med en 56k's användare

Medlem

om det kommer hända så tror jag det är störst chans att det sker i japan eller dyl.

Inaktiv

Nej. Anledningen till att jag spelar på konsol är för att jag har inget intresse av datorer alls. När jag köper en konsol vet jag att jag kommer att ha underhållning minst 5 år framöver. Utan att behöva byta några minnen, hårddiskar, grafikkort eller annat bôs. Både billigt och bra.

Tror att det lätt kan spåra ur utan konsoler. Då kommer utvecklare ta den enkla vägen och hela tiden trycka prestandan framåt vilket skulle leda till att den hårdvaran vi nu väl har skulle bli ålderdomlig. Där på skulle man behöva byta mobil, teve eller vad som var annan vecka.

Medlem

Jag kommer krampaktigt hålla kvar i mitt SNES den dag de kommer för att skicka mig till äldreboendet.

MrStalker: Tycker det är lustigt hur alla pekar på att saker och ting inte fungerar för hardcore-spelande samtidigt som man kan sitta i Stockholm och köra mot folk i Skåne. Om folk skulle vara så pass kinkiga så att de inte skulle hänga med utvecklingen så skulle ju inte internet vara en lyckad grej utan alla skulle fortfarande lana.
Sedan så är ju musen det optimala verktyget någonsin för PC-spelande - lika optimalt som joysticken var till FPS när musen fortfarande hämtade information med gummikula.
Nej du, hardcore spelare kommer och drar med utvecklingen. Finns en anledning(och ett flertal som inte har med min poäng att göra) att Starcraft och Counter-strike fortfarande är bland de största turneringsspelen.

Kveldulver: Aldrig någonsin har spelen varit före hårdvaran och din logik är sämst, den enkla vägen är att återanvända samma motor år efter år inte innovera nya engines som hårdvaran inte klarar av. Att sedan använda tillförlitliga tekniker med tillförlitlig hårdvara är också bra ur ekonomisk synpunkt är ju en annan historia.

Sedan så kan du mycket väl bygga en dator som håller i fem år - dock så kan du inte lira på ultra high de sista två åren. För att så som det är nu och alltid har varit så klarar inte speltillverkarna att hålla samma takt som hårdvarutillverkarna!


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Snarare tvärtom. Det är ju speltillverkarna som måste anpassa sig till dagens standard. Skulle dom göra som dom ville med crysis motorn till exempel så skulle ju inga av våra datorer klara det särskilt bra. Dom måste ju optimera spelen för 100-tals olika standarder.

Medlem

Jag säger bara en sak. Japaner Japaner Japaner......

Medlem

Jag tror inte Kojima har alla popcorn i skålen.....

Medlem

Den som lever får se.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Inaktiv
Skrivet av DeKvittar:

Kveldulver: Aldrig någonsin har spelen varit före hårdvaran och din logik är sämst, den enkla vägen är att återanvända samma motor år efter år inte innovera nya engines som hårdvaran inte klarar av. Att sedan använda tillförlitliga tekniker med tillförlitlig hårdvara är också bra ur ekonomisk synpunkt är ju en annan historia.

Sedan så kan du mycket väl bygga en dator som håller i fem år - dock så kan du inte lira på ultra high de sista två åren. För att så som det är nu och alltid har varit så klarar inte speltillverkarna att hålla samma takt som hårdvarutillverkarna!

Haha det har jag ju inte ens påstått. Men dock tycker jag att Aldrig låter väldigt fel. Tror ej att Sony sitter i sitt feta kontor och en dag bara bestämmer "Nu gör vi en hårdvara med ditten och datten funktionen". Ingen vettig hårvaru-utvecklare skiter i att kolla upp med de större spelutvecklarna vad de har på gång och vad de skulle önska av nästa generations hårdvara.

Ta dig en titt på de första titlarna som släpptes på, låt oss säga 360n. Ungefär 2 år in i konsolens livstid brukar jag tänka till baka på just dess första titlar och tänka "Otroligt vad spelen har utvecklats, nu måste ju ändå toppen vara nådd". Men året där på överträffar de ändock sig själv på samma plattform. Vilket är betydligt svårare än att istället bytta upp sig till fläskigare hårdvara och större lagrings möjligheter.
Frostbite motorns utveckling är ett klockrent exempel på den överjävliga finurlighet som krävs när man är låst till en plattform.
Att knåpa ihop en slarvig kod som kräver starkare hårdvara är lättare, än att leta kryphål och trix till en kod som flyter på bra på sämre hårdvara.

En dator som håller i fem år? Jo men du motsäger dig själv i samma stycke. Med en konsol kan du ge blanka fan i inställningar och annat jox och alltid spela spelen så som de är tänkta att spelas. "Press start to play".

Medlem

Den där Kojima verkar vara någon form av pajas...

Så här är det:

Framtiden=PC-Gaming.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Den där Kojima verkar vara någon form av pajas...

Så här är det:

Framtiden=PC-Gaming.

http://media.giantbomb.com/uploads/0/6430/1103530-itrollu_sup...

Om vi bortser från trollet ovan, klart det är framtiden, när man tänker efter känns det ju befängt att man köper hem hårdvara för att spela spel.

I framtiden kommer man bara köpa en trådlös handkontroll och logga in på något nätverk där man väljer att streama ett spel och sedan använder man dosan att spela med helt enkelt. Ingen hårdvara, inga skivor, inga lokala hårddiskar. En "on demand"-tjänst fast för spel.

PC kommer finnas kvar som alternativ eftersom alla spel är bättre med mus och tangentbord men även här kommer spel streamas via nätverk.

Det ÄR framtiden, frågan är bara när.

1
Skriv svar