Oculus Quest 2 verkar få stöd för 120 Hz

Medlem
Skrivet av FAMILJEGUFF:

Virtual Desktop (250:-)

Skrivet av Tomas Helenius:

. Och Virtual Desktop kostar 200 kr.

Skrivet av Gesturr:

Virtual Desktop kostar snarare 165kr på ordinarie

Har vi fler bud? väntar vi lite så får vi nog ner priset ännu mer! (Jag har den både till Oculus CV1 samt Oculus Quest 2..lite surt jag var tvungen att köpa den 2ggr!)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, just ja! Men visst var det väl så att PSVR kör nåt "fusk" för att nå 120, typ varannan bildruta räknas ut av mjukvaran?

Det finns en handfull antal spel som kör "äkta" 120Hz på PSVR.

Redaktör
Skrivet av brunnlake:

Det finns en handfull antal spel som kör "äkta" 120Hz på PSVR.

Aha, se där. Är länge sen jag körde PSVR, och eftersom VR utvecklats så mycket på senare år tror jag PSVR-trackingen (som inte var bra ens när den var ny) kan kännas rätt passé nu.


signatur
Medlem
Skrivet av Ankh:

Tackar - men det behövde du väl inte med de andra iheller? Det är ju bara till OQ2 det behövs ett usb-c
Men detta var bra pris. Tack!

Tackar tackar!!

Vad jag menade var att officiella oculus link kabeln är usb-c i båda ändar. Den jag länkade och jag tror dom flesta 3epart är usb-c i ena och usb-a i andra änden.
Personligen väljer jag den officiella om jag jämför dom brevid varandra här så är den mycket smidigare, lättare osv men det är som sagt mer än dubbelt så dyr också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nja. Jag håller på och testar nu, det funkar faktiskt fint med Comhems sunk-router (som verkligen inte har wifi 6). Ska även testa med en wifi 6-kompatibel router. Och Virtual Desktop kostar 200 kr 20 dollar (165 kr).

Skrivet av Gesturr:

Wifi 5 räcker och Virtual Desktop kostar snarare 165kr på ordinarie

Schysst! Jag råkade ha wifi 6, och dom där som vet allt på youtube sa att det var wifi 6 som gällde 😄

20$ var det ju!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad jag menade var att officiella oculus link kabeln är usb-c i båda ändar. Den jag länkade och jag tror dom flesta 3epart är usb-c i ena och usb-a i andra änden.
Personligen väljer jag den officiella om jag jämför dom brevid varandra här så är den mycket smidigare, lättare osv men det är som sagt mer än dubbelt så dyr också

Ahhh fair enough jag beställde en billigare med "vanlig" usb nu. Tar den andra sen (Mitt gfx kort har nog usb-c)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, just ja! Men visst var det väl så att PSVR kör nåt "fusk" för att nå 120, typ varannan bildruta räknas ut av mjukvaran?

Headsetet har stöd för 120hz. Dock inte många spel som kör native 120.
Minimikrav från Sony för vr-spel är låst 60 FPS. Med vissa av 60 FPS spelen kör dom något som kallas asynchronous reprojection för att bumpa till 90. 90fps spel kör med samma upp till 120.
Märk då att det är upp till utvecklare att använda sig av denna teknik och inget tvång (förutom 60fps gränsen dvs.)

Reprojection involves the headset's driver taking one or multiple previously rendered frames and using newer motion information from the headset's sensors to "reproject" or "warp" the previous frame into a prediction of what a normally rendered frame would look like.[2] "Asynchronous" refers to this process being continuously performed in parallel with rendering, allowing reprojected frames to be displayed without delay in case a regular frame isn't rendered in time, and is used in all frames by default to reduce perceived latency

Samma reprojection feature hittas även i andra headset från Google, Valve och Oculus.

Lite som ett vrr för vr.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Tyvärr så kommer det aldrig bli en Oculus för mig eftersom att Facebook har klorna i stackaren.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Vill tipsa om ALVR för dom som vill testa trådlöst till sin Quest 2 men är osäker på om deras router klarar det. Det är nämligen gratis och funkade kanon på min gamla wifi "5" router i rummet brevid.
Har bytt till en wifi 6 router nu, men inte märkt nån märkbar skillnad.

Medlem

Själv kör jag pingis i VR nästan varje lunchrast i veckan (Eleven Table Tennis). Det har helt klart varit en räddning under pandemin, isoleringen och hemmajobbandet. Kunna fly verkligheten och se nåt annat än lägenheten för en stund! Jag var också skeptisk till Quest 2, men med det förhållandevis låga priset och vad man får så kunde jag inte låta bli. Och jag ångrar mig inte en sekund.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Aha, se där. Är länge sen jag körde PSVR, och eftersom VR utvecklats så mycket på senare år tror jag PSVR-trackingen (som inte var bra ens när den var ny) kan kännas rätt passé nu.

Sedan jag skaffade Quest och nu senast Quest 2 är det inte mycket som lockar mig tillbaka till PSVR. Men tex WipEout är ju fortfarande riktigt mäktigt!

Medlem

Den dagen VR finns i riktig 8k med 120hz och trådlöst för detta pris, då jäklar.

Medlem
Skrivet av starboy83:

Själv kör jag pingis i VR nästan varje lunchrast i veckan (Eleven Table Tennis). Det har helt klart varit en räddning under pandemin, isoleringen och hemmajobbandet. Kunna fly verkligheten och se nåt annat än lägenheten för en stund! Jag var också skeptisk till Quest 2, men med det förhållandevis låga priset och vad man får så kunde jag inte låta bli. Och jag ångrar mig inte en sekund.

Har precis börjat jobba på nytt kontor och där kör vi riktig pingis på lunchen. Köpte Eleven Table Tennis för två veckor sen och märker tydligt att jag blivit bättre! Riktigt kul!

Medlem

Wow! Ser fram emot en recension, har varit sugen i flera år på någon VR-lösning, men studentekonomin har varit allt annat än förlåtande! Quest verkar dock väääldigt lockande!

Avstängd
Skrivet av Fr0gg0.:

Den dagen VR finns i riktig 8k med 120hz och trådlöst för detta pris, då jäklar.

Den dagen så är det fullt möjligt du istället säger "Den dagen VR finns i riktig 16k med 240hz och trådlöst för detta pris, då jäklar."


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av Renfis:

Wow! Ser fram emot en recension, har varit sugen i flera år på någon VR-lösning, men studentekonomin har varit allt annat än förlåtande! Quest verkar dock väääldigt lockande!

Mitt tips: köp.
Quest är så gott som oslagbar i dagsläget.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Mitt tips: köp.
Quest är så gott som oslagbar i dagsläget.

Jag lutar faktiskt åt det hållet, precis börjat heltidsarbeta igen, så risken är överhängande att det faktiskt blir ett köp inom snar framtid! Priset är ändå överkomligt och enda gången jag faktiskt testat VR (EVE: Valkyrie på PSVR så blev jag blown away). Sjukt pepp på att köpa!

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Har precis börjat jobba på nytt kontor och där kör vi riktig pingis på lunchen. Köpte Eleven Table Tennis för två veckor sen och märker tydligt att jag blivit bättre! Riktigt kul!

Kul! Jag har faktiskt funderat på om man blir bättre på riktig pingis också. Det känns ju så verkligt det där spelet. Väldigt bra känsla.

Medlem

Sugen på quest 2 till Dcs

Medlem
Skrivet av Checker:

Headsetet har stöd för 120hz. Dock inte många spel som kör native 120.
Minimikrav från Sony för vr-spel är låst 60 FPS. Med vissa av 60 FPS spelen kör dom något som kallas asynchronous reprojection för att bumpa till 90. 90fps spel kör med samma upp till 120.

Inte helt rätt, 60fps-spel körs i 120Hz och 90fps-spel körs i 90Hz på PSVR.
60fps: Each frame is reprojected twice = 120Hz.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

eller inte.. apples vr ryktas 2022.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Avstängd
Skrivet av brunnlake:

Inte helt rätt, 60fps-spel körs i 120Hz och 90fps-spel körs i 90Hz på PSVR.
60fps: Each frame is reprojected twice = 120Hz.

Aaah.. det var så det var ja. Tyckte det jag skrev såg lite konstigt ut med 60 till 90. skulle ju trots allt betyda att reprojiceringen skulle återskapa bara halva frames


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

eller inte.. apples vr ryktas 2022.

Mjooo, men frun vill nog inte att vi ska behöva belåna huset till max för att köpa en VR-pryl från Apple, dem är ju inte direkt kända för att sälja billiga teknikprylar... Quest 2:an är ju fantastiskt prisvärd å andra sidan

Medlem
Skrivet av Tobbe:

eller inte.. apples vr ryktas 2022.

Flera aspekter i detta:

1) Poängen var att inlägg likt ditt förekommit sen begynnelsen. Det kommer alltid komma bättre saker och det kommer alltid komma inlägg i stil med ”är inte upplösning/frekvens/FOV/vikt/komfort si och så, så är det ointressant”. Man kan tänka så, eller så kan man ha kul på vägen vilket är det bilden visar

2) Apples headset, om det överhuvudtaget släpps, verkar riktas till Pro users/utvecklare för att fungera som utvecklingsplattform för deras ännu senare teoretiska produkt: AR-glasögon. Även om det kommer en asdyr Apple-VR med specsen du söker så kommer den knappast fungera med Steam t ex och det är tveksamt om det ens kommer finnas ett vettigt ekosystem för de VR-spel som finns idag för en så nischad/dyr plattform (ryktas om uppemot 30 tkr)

3) Högst tveksamt hur stor glädje du ens har av 2x8K jämfört med t ex 2x4K. Du eldar för kråkorna ju högre du går i upplösning. Redan 2x2K är på en nivå som de flesta tycker ser bra ut (Reverb G2, Quest 2 är också i närheten) och där SDE är minimal. Sen ska du ju driva skiten också, pålitlig eye tracking / foveated rendering är inte ett löst problem, det funkar bara halvdant.

Medlem

Skaffade Quest 2 förra veckan lite som ett leksaks-substitut i komponentbristen. Mkt nöjd hittills. Mitt första VR-headset. Blir mycket yr i upplevelser med mycket rörelser.. Men "stationära", typ när man står still eller sitter still och ska kasta/skjuta fungerar mycket bra över längre tid! Fett nöjd. Testade även lite MSFS, det såg ut att ha mkt stor potential med bättre hårdvara! På de inställningarna jag kunde lira utan lagg var det mycket pixligt och suddigt, kunde inte ens läsa texten i menyn.. Fick lite N64-feeling i cockpiten. Ganska jävla väntat dock, ha! GTX 970 och i7 3770K ställer ju redan till problem i icke-VR...

Så nu inväntar jag bara nya grafikkort och processorer... Det får la ta ett par år eller nåt, jag kan leka med mitt quest 2 så länge. Sägas skall också att allt vuxenmaterial ser bättre ut i 3D än förväntat via inbyggda webbläsaren.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

@Gesturr
Jo fattar men håller inte med helt (som du nästan antydde).
Hur som..
Att eyetr/fovet inte funkar bra visste jag inte (har inte undersökt ämnet närmre)... hoppas dom får ordning på det snart då. :.\
För måhända 4k "duger" men till skillnad från TVs så behövs ändå 8K mer grundläggande för VR-skärpan.

Tv-priser.. (hur relevant detta är.. tja).. men de tycks sjunka bra i den storleken iaff, lär snart bara finnas 8K för de större mainstream apparaterna.. men som sagt.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

12
Skriv svar