När kommer Nintendos next gen konsol?

Medlem
När kommer Nintendos next gen konsol?

Ja som i rubriken undrar jag när man får se Nintendos "nya" konsol eller ska de köra med Switch i många år till med minimala skärm-uppdateringar?

jbx
Medlem

Jag tror de kommer en Switch ”pro” så småningom. Antigen bara en tv-konsol med bättre upplösning eller en som även är bärbar med bättre skärm och mer kraft. Inte helt olikt ps4-pro och Xbox One X. Säkert inom de närmsta året, en Switch 2 däremot tror jag dröjer.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Inaktiv

Gissar på en pro uppgradering bara. En uppgradering nästa år och sen switch 2 om 3-4 år för att inte tappa alltför mycket prestanda jämnfört med xsx och ps5 och därigenom för svårt att porta tredjeparts.

Medlem

Jag skulle också tro att det dröjer 3-4 år innan de släpper en ny konsol.

It's not a lake, it's an ocean

Givet hur Switch säljer kommer Nintendo inte ha någon brådska att släppa vare sig en "Switch Pro" eller en helt ny konsol. Wii tvärdog nästan och Wii U fick aldrig upp farten över huvud taget, så Switch är en annan historia. Återstår att se om den fortsätter sälja lika starkt under 2022, i så fall kan detta bli en riktigt lång generation. Men de arbetar förstås på nästa stora grej sedan något år tillbaka.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Nintendo har väl själva sagt att de är typ halvvägs in i den här konsolcykeln så Switchen har nog ett tag kvar, däremot är jag en av de som förväntar mig (och hoppas) att det släpps en uppdaterad variant snart.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nintendo har väl själva sagt att de är typ halvvägs in i den här konsolcykeln så Switchen har nog ett tag kvar, däremot är jag en av de som förväntar mig (och hoppas) att det släpps en uppdaterad variant snart.

Låter som om det isf blir ungefär när Ps6 och Xbox X2 kommer...

Känns som det är väldigt svårt att klara sig på bara en Switch, blir mer att det är något man har vid sidan av någon annan bättre platform. Spela "on the go" känns inte helt okej heller då mobiltelefonerna är så pass kompetenta att man hellre kör på det tills man kommer hem. Saknar en mer kraftfull hemma-maskin från Nintendo. Det är ett mirakel att Doom Eternal finns på switch.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gaara:

Saknar en mer kraftfull hemma-maskin från Nintendo. Det är ett mirakel att Doom Eternal finns på switch.

Det där har varit ett bekymmer i tre generationer nu. Den senaste, för sin tid, kraftfulla Nintendo-konsolen var Gamecube. Sedan dess har Nintendos prioriteringar handlat om annat: rörelsekänsligt spelande (Wii), assymmetriskt spelande (Wii U) och möjligheten att spela "tunga" spel on-the-go (Switch). Jag har svårt att se att Nintendo någonsin kommer släppa en kraftfull maskin i paritet med Sony och Microsoft någonsin igen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Jag misstänker att vi inte har särskilt många nya generationer konsoler framför oss överlag.
Med streaming så finns det helt enkelt inte längre något behov. Då kommer det istället att fokuseras på vilken plattform som kan leverera stabilast upplevelse.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Switch släpptes i början av 2017, 2,5 år senare släppte dom en ny energisnålare modell med bättre batteritid. Skulle gissa att nästa grej kommer ytterligare 2,5 år senare, dvs mitten av 2022 som tidigast.

Skulle gissa att nästa grej är en Switch med lite bättre prestanda, precis som tidigare DSi eller New 3DS. Så vi får nog vänta ett bra tag på deras riktiga next-gen konsol.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hannes.theorell:

Jag misstänker att vi inte har särskilt många nya generationer konsoler framför oss överlag.
Med streaming så finns det helt enkelt inte längre något behov. Då kommer det istället att fokuseras på vilken plattform som kan leverera stabilast upplevelse.

Ja. Det är väl, tyvärr, den nakna sanningen. Även om konsoler har överlevt längre än många trott, och Nintendo ligger så långt efter vad gäller online överlag att vi nog kommer få se Xbox och PlayStation förvandlas till streamingtjänster långt innan Nintendo.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Släpper inte Nintendo något mer kraftfullt snart får Nintendo skylla sig själva om fler börjar emulera Switch.

Nintendo är ju aggressivt allergiska mot allt vad emulering heter så jag välkomnar det.
Redan nu kan man emulera Switch hyfsat bra.

Ironisk rättvisa?
Om Nintendo inte hänger med i utvecklingen så behöver man inte heller köpa Nintendos maskiner för att spela deras spel man köpt.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag misstänker att vi inte har särskilt många nya generationer konsoler framför oss överlag.
Med streaming så finns det helt enkelt inte längre något behov. Då kommer det istället att fokuseras på vilken plattform som kan leverera stabilast upplevelse.

Beror ju helt på efterfrågan, så länge det säljs så kommer det fortsättas göras konsoller.

Inaktiv
Skrivet av Gaara:

Saknar en mer kraftfull hemma-maskin från Nintendo. Det är ett mirakel att Doom Eternal finns på switch.

Du är inte ensam. Inte spelat bärbart på min switch sedan första veckan jag köpte den. Hade MYCKET hellre sett en stationär kraftfull enhet från dom. Nu spelar jag bara nintendos orginal och indiespel på den. Min ps4 får hantera allt annat (pga att man inte fått tag på en ps5/xsx än). Tror det finns ganska många som som tänker likadant. Dock tyvärr inte jappsarna.

Skrivet av Gaara:

Beror ju helt på efterfrågan, så länge det säljs så kommer det fortsättas göras konsoller.

Så länge de kan gå med vinst på att peta ut nya konsoler, kanske de fortsätter att tillverka dem. Efterfrågan styr inte i lika hög grad som genererad vinst under hela systemlivscykeln. Det är bara en tidsfråga innan de kan leverera samma upplevelse för en bråkdel av tillverkningskostnad tillsammans med ett stadigt inflöde av pengar – då är valet mycket enkelt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar