Snabbkollen - Skaffar du VR i år?

Robot
Snabbkollen - Skaffar du VR i år?

VR har blivit billigare, trådlöst och högupplöst - är det dags att du tar klivit in i virtual reality?

#hp-reverb, #oculus-quest, #valve-index


Medlem

Tycker fortfarande att det inte släppts i närheten av tillräckligt med lockande VR spel för att befoga utgiften.

Medlem

Vet att jag skaffar om det kommer ett AAA-mmo för VR


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Har en HTV vive sen release och jag kan förstå att folk inte köper pga för få AAA spel. Vr är fortfarande i ett "catch 22" läge. Det finns dock MÅNGA bra spel till VR så om ni är velar tycker jag att ni läser om dom bästa VR spelen för så kanske det kan få er till att köpa en.

Pavlov TTT modden är det bästa som har hänt VR världen

Medlem

Nej - men vill...

Medlem

Slår nog till när vi får PS VR 2.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Inaktiv

Nej. Hade ett Vive knappt tre månader och sålde det, sen gav jag Index en chans men sålde även det igen efter två månader.
VR locomotion är för krångligt och tar mig ur inlevelsen. Anser att det inte är redo än.

Medlem

Har haft, men tyckte det var tråkigt, sålde efter någon månad. Överskattad pryl.

Medlem

Nej. För att vi lever inte på 90-talet och virtual reality är inte längre den framtidsvision/dröm som det var då. Man fattar liksom nu att det är inte alls lika häftigt som Questworld i Jonny Quest eller The Matrix i The Matrix utan snarare ganska tamt och därtill för omständigt och bökigt för att vara värt att lägga ut extra mycket pengar på. Ge mig bara en greppvänlig handkontroll så är jag nöjd.

Medlem

Saknar ett "Har inte bestämt mig"-alternativ...

Kommer med stor sannolikhet skaffa det nån gång. Men det måste komma fler toppspel samt bli en lite pengar över för en sån investering. Är ju inte bara headset, måste ju ha en massa spel också, annars är det ju en ganska dum investering


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av dTexN:

Vet att jag skaffar om det kommer ett AAA-mmo för VR

Half-life: Alyx?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vill ha ett alternativ Kanske.

Testade Vive för ett tag sedan. Är riktigt cool teknik och roligt att bara flumma runt med diverse spel.
Men kände att jag vill ha högre fov och upplösning, typ runt 160fov och 5K. Blir det liknande förbättringarna som mellan Vive och Index, är det rimligt att Index 2 kommer ligga däromkring.

Medlem

Kanske ändå. Sitter på en verkligen grym speldator och när någon fråga om jag skulle skaffa VR var tanken direkt nej, men nu börjar jag gå mot ja. DLSS 2 för VR känns som en rätt stor grej faktiskt. Oculus Quest 2 är ändå på en prisnivå som är rimlig och Alyx samt Flight Simulator är lockande. Problemet är väl kravet på Facebook-konto som det snackats om. Så om inte 2021 så i alla fall 2022 när de kommit mer VR i prisklass som Oculus Quest 2.

Medlem

Har en Oculus men den ligger i källaren. Använde den bara några få gånger. Var för bökigt.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Kanske ändå. Sitter på en verkligen grym speldator och när någon fråga om jag skulle skaffa VR var tanken direkt nej, men nu börjar jag gå mot ja. DLSS 2 för VR känns som en rätt stor grej faktiskt. Oculus Quest 2 är ändå på en prisnivå som är rimlig och Alyx samt Flight Simulator är lockande. Problemet är väl kravet på Facebook-konto som det snackats om. Så om inte 2021 så i alla fall 2022 när de kommit mer VR i prisklass som Oculus Quest 2.

Alltså, det överdrivs en hel del med det där facebook kravet. Du kan ju göra ett konto du aldrig använder och logga in med.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Nej, vore dumt att köpa in sig i ett dött format.

Medlem

Det var knappt kul på Commodore Amiga-500 på 90-talet för 30 år sen.
Inte provat sen dess, men VR lockar inte alls, verkar mest jobbigt .
Oavsett upplösning så är nackdelarna för många än fördelarna.

Medlem

Läglig tråd. Hoppades precis ur Pistol Whip, svettig och slutkörd som en gris efter kampanjen 😅

Just nu är det "en kul grej" för de flesta, men det är lite synd att folk har så snäv syn och av någon anledning inte kan (eller obstinat vägrar av någon konstig princip) se vad xR kan tillföra våra liv, inte minst i spel. Dock så har alla teknologiska framsteg haft skeptiker, så det är inte något nytt

Medlem

Osäker. Hade velat men har inte ekonomin, kanske köper min brors när han skaffar nytt istället.

Medlem

En hel del i tråden som inte har en aning om 1) hur smärtfri/smidig Oculus Quest är som standalonepryl 2) hur billig den är 3) att det finns massvis med spelvärda spel som inte är HL: Alyx. Jag använder min för att spela spel, träna och att kolla på film. Allt detta för 3500kr och jag kan ta med den överallt.

Det är sånt som håller tillbaka VR mer än något annat, förutfattade (eller förlegade) meningar. VR växer fort men det hade vuxit ännu fortare om fler kunde testa.

Om några år kommer vi även ha social teleportering - träffa andra människor med en ultrarealistisk representation av hur dom ser ut, hur dom låter osv. Vi kommer inte att ha samma behov av att färdas för att träffa och umgås med andra människor. Det är enklare att flytta bitar än att flytta atomer.

Medlem

Nej då det är ointressant att ha något på huvudet, när de uppfinner holodeck då i så fall.

Medlem

Äger redan.
Att säga att det inte finns bra spel är direkt felaktigt vill jag påstå.
Kan säga att sen jag började spela VR spel regelbundet så har jag helt tappat kännslan att spela "vanliga spel".

Tex FPS genren är död för mig, finner ingen som hels nöje eller inlevelse i spel som körs i FPS. Cyberpunk är senaste exempel även Battlefield.

Är man en som gillar snabba spel sessioner?
VR speciellt med Oculus Quest är otroligt lätt att bara hoppa in, köra 15-30min och sen vara färdig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En annan sak som är helt obegriplig för mig är människor som är så starkt emot det utan att överhuvudtaget ha testat det. Man vill liksom inte ens ge det en chans utan har bestämt sig på förhand att det måste vara dåligt. Man är också helt oförmögen att se vad det kommer vara inom några års tid eller vad det kan göra för samhället.

Medlem

Här är 2 filmer som summerar hur jag tänker


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag sitter med en 49tummare full hd superwide,det är väl vr utan en låda på huvet.
Jag har inte plats att skutta kring och de flesta spelen jag sett är inget för mig.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Jag sitter med en 49tummare full hd superwide,det är väl vr utan en låda på huvet.
Jag har inte plats att skutta kring och de flesta spelen jag sett är inget för mig.

Absolut, precis som att se på ett fotografi från semestern på Cypern är som att vara där utan att resa dit

Medlem

Hade gärna kört VR, men lider av fruktansvärd åksjuka efter bara någon minut tyvärr, testat alla headsets och ingen skillnad...
Samma när jag åker bil, kan inte läsa text osv, mår illa direkt.

Trist :/


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Gesturr:

En annan sak som är helt obegriplig för mig är människor som är så starkt emot det utan att överhuvudtaget ha testat det. Man vill liksom inte ens ge det en chans utan har bestämt sig på förhand att det måste vara dåligt. Man är också helt oförmögen att se vad det kommer vara inom några års tid eller vad det kan göra för samhället.

För att man måste röra på sig. Dom flesta som gejmar är soffpotatisar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har testat på både Quest och Index. Båda bjuder på RIKTIGT häftiga upplevelser i spel som Beat Saber och Half-Life: Alyx med mera. Jag hade dessutom inga som helst problem med att gå runt i spelen - det var till och med så att jag ville fortsätta röra mig med styrspaken istället för mina egna ben. Det enda bekymret var värmen på pannan under/efter 2-3 timmars spelande.

Men...

1. jag har inte pengarna att punga ut för det.
2. Lär säkerligen spela några timmar i veckan om jag köper det - åtminstone inledningsvis. Men, inte så många timmar/vecka att det är värt pengarna. Ifall jag ska köpa en, vill jag ha en Index, även om den är lite bökigare att hoppa in / ur i jämförelse med Quest. Kontrollrarna är både segare och skakigare i Quest, vilket förtar upplevelsen lite grann. Känns budget. Sen måste man ha Facebook och skit.

Jag väntar nog 3-4 år till iaf. Tills dess kan jag åka till brorsan och pröva på highlightsen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skriv svar