Snabbkollen - Skaffar du VR i år?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nej, vore dumt att köpa in sig i ett dött format.

Hur menar du? Jag tror tvärtemot att vi bara är i början av VR-resan.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur menar du? Jag tror tvärtemot att vi bara är i början av VR-resan.

Äh, det är bara att strunta i nej-sägarna. De får tro vad de vill. Jag ser som du, att VR bara blir häftigare och bättre för varje månad som går!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har testat alla VR sen jag stod där som liten parvel på Gröna Lund testade VR stationen... Suttit med 3D glasögon på biografer och sett TV-piraterna på TV...

Nej, inget är bra nog än för att vara det där VR som alla väntat på. Visst, fortsätt investera i occulusar och låtsas som att det är så jävla fett. Det är det inte. Det är fattigt och halvdant och för mycket som inte är top-notch än.

Det är en leksak som kostar för mycket utan att ge tillräckligt tillbaka. VR som det är idag når inte upp till mitt golv. Sorry.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Avstängd

Jag tror absolut VR har en framtid. Men så länge prisbilden är för hög och utbudet inte tillräckligt stort och välutvecklat kommer det vara få som vågar investera i ett VR-headset. Som med allt nytt följer skeptiker och det är bra. Dels är det naturligt, men det sätter krav och en standard som marknaden behöver. Jag äger själv inget vr-headset. Även om jag har råd rent ekonomiskt så kan jag inte motivera en sådan investering baserat flera punkter. 1) Få spel jag är intresserad av, 2) Jag kan få så mycket mer värde i köp av andra saker för investeringskostnaden. 3) Teknologin åldras, köper jag ett headset idag är det gammalt imorgon.

C64
Medlem

Är det nått att ha ??Finns det bra spel ?? vem vet jag kanske har missat hur mycket som helst! Jag har inte problem med att bli sjösjuk o spela det vet ja

Medlem
Skrivet av Kane:

Har testat alla VR sen jag stod där som liten parvel på Gröna Lund testade VR stationen... Suttit med 3D glasögon på biografer och sett TV-piraterna på TV...

Nej, inget är bra nog än för att vara det där VR som alla väntat på. Visst, fortsätt investera i occulusar och låtsas som att det är så jävla fett. Det är det inte. Det är fattigt och halvdant och för mycket som inte är top-notch än.

Det är en leksak som kostar för mycket utan att ge tillräckligt tillbaka. VR som det är idag når inte upp till mitt golv. Sorry.

Det låter som du talar ur arslet. Vad har 90-tals VR eller 3D-bio med dagens VR att göra? På vilket vis är det fattigt att jag nu under pandemin spenderar mina raster med att spela pingis mot folk i hela Europa t ex? Eller Alyx, som sände kalla kårar upp i nacken på ett sätt som platta spel inte klarar? Hur är bilsim/flygsim på en platt skärm bättre än att sitta i bilen/flygplanet och titta ut?

Jag köpte en spinningcykel för nästan 5000kr för ett par år sen. Där kan vi snacka om att kosta mycket utan att ge mycket tillbaka, för inte fan vill man sitta inomhus och trampa. Konditionsträning i VR däremot, det kör jag var och varannan dag och är totalt distraherad. Några intensiva matcher i Thrill of the Fight eller Blaston så flåsar man för fullt, men man har hela tiden varit uppslukad av spelet

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Jag tror absolut VR har en framtid. Men så länge prisbilden är för hög och utbudet inte tillräckligt stort och välutvecklat kommer det vara få som vågar investera i ett VR-headset. Som med allt nytt följer skeptiker och det är bra. Dels är det naturligt, men det sätter krav och en standard som marknaden behöver. Jag äger själv inget vr-headset. Även om jag har råd rent ekonomiskt så kan jag inte motivera en sådan investering baserat flera punkter. 1) Få spel jag är intresserad av, 2) Jag kan få så mycket mer värde i köp av andra saker för investeringskostnaden. 3) Teknologin åldras, köper jag ett headset idag är det gammalt imorgon.

Jag förstår inte prisargumentet. När VR var nytt, absolut. Du behövde både ett headset för närmare 9K och en toppmodern speldator. Nu finns det en standalonekonsol (Quest 2) som kostar drygt 3500kr och inte behöver något annat. Den drivs av ett top of the line mobilchip som sitter i flaggskeppsmodeller för närmare 10K (Snapdragon XR2 / 865). Det finns massor av spel, men man vet nödvändigtvis inte vad man gillar förrän man testat.

Det kommer dröja minst 2 år innan det finns en meningsfull uppföljare och även då kommer den inte att vara obsolet, på samma sätt som att Quest 1 fortfarande funkar till allt Quest 2 gör.

Medlem
Skrivet av C64:

Är det nått att ha ??Finns det bra spel ?? vem vet jag kanske har missat hur mycket som helst! Jag har inte problem med att bli sjösjuk o spela det vet ja

Det finns massor av spel, bara i Quest store är det 60 spel som sålt platinum och vissa multi-platinum. Även på PCVR-sidan finns mycket spelvärt. Tyvärr tror många fortfarande att det enda som finns är Alyx och Beat Saber, vilket är helt fel

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Absolut, precis som att se på ett fotografi från semestern på Cypern är som att vara där utan att resa dit

Den är bra,jag är en bekväm j.vel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

C64
Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det finns massor av spel, bara i Quest store är det 60 spel som sålt platinum och vissa multi-platinum. Även på PCVR-sidan finns mycket spelvärt. Tyvärr tror många fortfarande att det enda som finns är Alyx och Beat Saber, vilket är helt fel

Du nämde pingis i en tråd är det kul ?

Medlem
Skrivet av C64:

Du nämde pingis i en tråd är det kul ?

Mycket, dels eftersom du kör mot riktiga människor (om du vill) och dels eftersom det är realistiskt så att du blir bättre på riktig pingis av att spela. Jag kör Eleven Table Tennis.

Medlem

Kommer nog skaffa det om det kommer en bra produkt.

C64
Medlem
Skrivet av Gesturr:

Mycket, dels eftersom du kör mot riktiga människor (om du vill) och dels eftersom det är realistiskt så att du blir bättre på riktig pingis av att spela. Jag kör Eleven Table Tennis.

Okay jag gillar pingis o sportspel..det fans väll ett backhopnigs spel

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det låter som du talar ur arslet. Vad har 90-tals VR eller 3D-bio med dagens VR att göra? På vilket vis är det fattigt att jag nu under pandemin spenderar mina raster med att spela pingis mot folk i hela Europa t ex? Eller Alyx, som sände kalla kårar upp i nacken på ett sätt som platta spel inte klarar? Hur är bilsim/flygsim på en platt skärm bättre än att sitta i bilen/flygplanet och titta ut?

Jag köpte en spinningcykel för nästan 5000kr för ett par år sen. Där kan vi snacka om att kosta mycket utan att ge mycket tillbaka, för inte fan vill man sitta inomhus och trampa. Konditionsträning i VR däremot, det kör jag var och varannan dag och är totalt distraherad. Några intensiva matcher i Thrill of the Fight eller Blaston så flåsar man för fullt, men man har hela tiden varit uppslukad av spelet

Förlåt om jag trampar på en fanboi-tå men nej, VR är lika dåligt nu som det var då. Det duger inte för att vara tillräckligt bra för att känna att spelen är bättre eller mer tilltalande att spela än vanliga spel. Det finns helt enkelt inte bra nog spel som ger bra nog upplevelse. Kvalitén duger inte, den når inte upp till mitt golv. Uppenbarligen har vi olika skalor för bra och kvalité. Men bara du är nöjd så är det väl bra, du lägger fram din åsikt, jag lägger fram min.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Dödgrävaren

Har nog inte ekonomin för det 2021, men inom en snar framtid kommer jag skaffa VR. Kanske inte mest för att spela, men jag hoppas att nu (iom corona etc) så kanske mer live-koncerter, fotbollsmatcher och liknande events hade kunnat göras för VR. Tänk att stå och se en fotbollsmatch spelas från sidlinjen, eller från VIP-box etc. stå på scen bredvid Bruce Springsteen när han river av ett gig etc. det är där jag ser VRs stora potential, kanske mer än som spel-grej.

C64
Medlem

eller va det ps4 med vr som hade ett backhopnings spel
Men det låter frestande om ekonomin tillåter så

Medlem
Skrivet av Kane:

Förlåt om jag trampar på en fanboi-tå men nej, VR är lika dåligt nu som det var då. Det duger inte för att vara tillräckligt bra för att känna att spelen är bättre eller mer tilltalande att spela än vanliga spel. Det finns helt enkelt inte bra nog spel som ger bra nog upplevelse. Kvalitén duger inte, den når inte upp till mitt golv. Uppenbarligen har vi olika skalor för bra och kvalité. Men bara du är nöjd så är det väl bra, du lägger fram din åsikt, jag lägger fram min.

Normalt sett förstår jag att folk har olika åsikter, men i det här fallet låter det, som tidigare talare säger, att du inte alls vet vad du pratar om. Den enda rimliga förklaringen till dina helt absurda uttalanden är att du inte provat riktig VR sedan 90-talet, eller helt enkelt bara tänder på att trolla folk.

Om nu fallet är att du verkligen ordentligt provat modern VR så är din "skala" såpass orealistiskt skev att den är närmast irrelevant i någon som helst verklighetsbaserad diskussion om VR 🤨

KoP
Medlem

Tycker inte det personligen finns tillräckligt med intressanta spel för att jag ska "behöva" kosta på mig inköp av en ny dator + headset bara för att kunna driva dem. Och skulle det komma något intressant spel så är jag ändå inte övertygad om att det är värt att kasta ut 10000+ bara för att spela det. :'D

Medlem
Skrivet av Kane:

Förlåt om jag trampar på en fanboi-tå men nej, VR är lika dåligt nu som det var då. Det duger inte för att vara tillräckligt bra för att känna att spelen är bättre eller mer tilltalande att spela än vanliga spel. Det finns helt enkelt inte bra nog spel som ger bra nog upplevelse. Kvalitén duger inte, den når inte upp till mitt golv. Uppenbarligen har vi olika skalor för bra och kvalité. Men bara du är nöjd så är det väl bra, du lägger fram din åsikt, jag lägger fram min.

Som någon sa ovan, antingen trollar du eller så skriver du utan att veta vad du pratar om. Jag har också kört VR på nöjesfält på 90-talet, det är en milsvid skillnad idag mot hur det var då. Ditt golv verkar inte ha kalibrerats på 30 år.
Ta HL: Alyx som fick GOTY av flera stora publikationer, hur är det inte ”bra nog spel som ger bra nog upplevelse”? Det finns fler, men det är det populära exemplet. Om jag är ”fanboi” så är du en typisk ignorant hater.

Inaktiv
Skrivet av Gesturr:

Eller Alyx, som sände kalla kårar upp i nacken på ett sätt som platta spel inte klarar? Hur är bilsim/flygsim på en platt skärm bättre än att sitta i bilen/flygplanet och titta ut?

Jag förstod inte hans 90-tals argument riktigt..
Men för mig var Alyx bara en krånglig och långsam korridorshooter. Blev mest frustrerad när man skulle röra sig snabbt från Jeff och råkade stressteleportera sig fel. Var bara att ge upp och börja om. Provade riktig locomotion också men det resulterade i att man sprang och gnuggade sig mot väggarna istället. Extremt inlevelse-förstörande för min del.
Och för mig var bil och flyg simulatorerna (och även rymdspelen, Elite etc) inte riktigt framme än heller. Sitter inte headsetet exakt på plats hela tiden så blir det blurrigt och man ser dåligt. Det blir flares och skit på natten och i rymden.
Visst får man bättre känsla av fart, men that's about it.

Man kan argumentera i evigheter om det här, verkar som att det är väldigt individuellt hur bra det fungerar för folk.
Men för mig, inte riktigt värt.. ännu. Men det blir säkerligen bättre.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Tycker fortfarande att det inte släppts i närheten av tillräckligt med lockande VR spel för att befoga utgiften.

Håller med.

När Half-Life: Alyx annonseras ut till PS5:an, då kommer jag köpa ett VR headset!

Medlem

2021 kan bli dyrt, kommer PSVR2 i bundle med PS5 så blir det ett sånt paket, samt stora planer på att skaffa ett Quest 2, skulle allt bli av kommer vi ha 4 VR headsets i samma hushåll, vilket kanske är lite lätt overkill...

Ja jag hoardar TVspel också, så här säljs inget....


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av ohGr:

Det var knappt kul på Commodore Amiga-500 på 90-talet för 30 år sen.
Inte provat sen dess, men VR lockar inte alls, verkar mest jobbigt .
Oavsett upplösning så är nackdelarna för många än fördelarna.

Det går inte att jämföra. Det är som att jämföra en 8k tv med en viewmaster som visade stereoskopiska bilder.

Men det var väl A3000 och inte A500 de körde VR på. Det är rätt övertygad om.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Kane:

Förlåt om jag trampar på en fanboi-tå men nej, VR är lika dåligt nu som det var då. Det duger inte för att vara tillräckligt bra för att känna att spelen är bättre eller mer tilltalande att spela än vanliga spel. Det finns helt enkelt inte bra nog spel som ger bra nog upplevelse. Kvalitén duger inte, den når inte upp till mitt golv. Uppenbarligen har vi olika skalor för bra och kvalité. Men bara du är nöjd så är det väl bra, du lägger fram din åsikt, jag lägger fram min.

Nu spelar jag nästan uteslutande VR så är nyfiken på vad det är för spel/genres du spelar? Jag drar mig verkligen för att köpa skärm-spel även om det är så jag avnjutit 95% av mina spel sedan slutet av 80-talet. Visst finns det genres som säkert gör sig bättre på skärm men tex RTS har aldrig varit min kopp te (Out of ammo i VR däremot!)
Racing/flyg-simulator skulle jag aldrig få för mig att köra på skärm längre när jag nu kan sitta i fordonet jag kör.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Nu spelar jag nästan uteslutande VR så är nyfiken på vad det är för spel/genres du spelar? Jag drar mig verkligen för att köpa skärm-spel även om det är så jag avnjutit 95% av mina spel sedan slutet av 80-talet. Visst finns det genres som säkert gör sig bättre på skärm men tex RTS har aldrig varit min kopp te (Out of ammo i VR däremot!)
Racing/flyg-simulator skulle jag aldrig få för mig att köra på skärm längre när jag nu kan sitta i fordonet jag kör.

Seriöst så tror jag att RTS hade varit 100ggr roligare i VR.
Enda sedan jag spelade R.U.S.E (som utspelar sig på ett bord) har jag velat ha ett rts till VR.

Jag tror definitivt VR/AR är framtiden även om ett par "grumpy" personer bara vill trolla och påstå annat.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Kane:

Förlåt om jag trampar på en fanboi-tå men nej, VR är lika dåligt nu som det var då.

Det där är en smaksak. Uppenbarligen gillar inte du VR, och det är helt ok. Men du har dock fel.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Men för mig var Alyx bara en krånglig och långsam korridorshooter. Blev mest frustrerad när man skulle röra sig snabbt från Jeff och råkade stressteleportera sig fel. Var bara att ge upp och börja om. Provade riktig locomotion också men det resulterade i att man sprang och gnuggade sig mot väggarna istället. Extremt inlevelse-förstörande för min del.

Styrningen med smooth locomotion och smooth turning är princip sama styrning som att spela FPS på konsol. Man kan stå/sitta still och spela så även fast det kanske tar lite av inlevelse då.
Men jag har hört även andra som inte riktigt gillar att spela med motion-kontroller och föredra sitta med en handkontroll ist med VR-headset.
Själv tycker jag det känns som man är i ett fordon då mer än att man är själv i spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det där är en smaksak. Uppenbarligen gillar inte du VR, och det är helt ok. Men du har dock fel.

Det är definitivt ingen smaksak eller objektiv åsikt. Har man kört VR på 90-talet och VR år 2021 så vet man att det är extrema skillnader. Att säga att ”det är lika dåligt nu som då” är bara en dum, obildad åsikt.

Redaktör
Skrivet av Kane:

Förlåt om jag trampar på en fanboi-tå men nej, VR är lika dåligt nu som det var då. Det duger inte för att vara tillräckligt bra för att känna att spelen är bättre eller mer tilltalande att spela än vanliga spel. Det finns helt enkelt inte bra nog spel som ger bra nog upplevelse. Kvalitén duger inte, den når inte upp till mitt golv. Uppenbarligen har vi olika skalor för bra och kvalité. Men bara du är nöjd så är det väl bra, du lägger fram din åsikt, jag lägger fram min.

Du får komma förbi oss på kontoret när pandemin är över och jämföra lite. Vi har allt från första Rift-prototypen till Valve Index och Quest 2. Den utveckling som skett sen Rift DK1 för åtta år sen är inget annat än enorm, eller bara på de mindre än fem år sen första skarpa Riften och Viven tills i dag.

Sen har du givetvis all rätt att inte gilla VR, och du har bra poäng med att kvalitén ofta haltar. Och man är ju olika känslig för sånt. Men det har skett enorma framsteg på bara nåt år, t.ex. Quest 2 är oerhört lättanvänd och Half-Life: Alyx är ren kärlek.


signatur
Medlem

Kommer nog köpa det nästa år, har lite kvar som dagens headset inte riktigt lever upp till.

Vill ha trådlöst headset i Index klass, inte fristående utan bara för rörligheten och smidighetens skull.
Lite tråkigt med de olika butikerna också, skulle gärna se att det räcker att investera i ett premium headset för att få tillgång till all mjukvara, det är dock inget krav.

Men så fort Index 2 eller PSVR 2 utannonseras så blir det nog en beställning, dock så hoppas jag mer på att Index 2 släpps nästa år då det är dålig tillgång på PC hårdvara och att jag nog vill vänta med uppgradering tills DDR5 och AMDs nästa socket finns ute.

Ser fram emot VR, kollar Beat Saber videos lite då och då.
Tränar också cross-fit för att palla med långa sessions framöver

Sen så är det lite konstigt inställning från vissa som verkar ha fått för sig att VR håller på att dö ut, som jag förstått det så stiger användarbasen stadigt och ibland så är det även brist på hårdvara.

Skriv svar