FZ testar sju VR-headsets!

Skrivet av Gesturr:

Enorm skillnad, Quest 2 har nästan 3 gånger högre upplösning och bättre linser.

Mer än fyra gånger högre om man räknar subpixlarna, vilket man borde. Och de subpixlarna är i ett RGB raka rader-mönster istället för den stjärnformade Pen-Tile som Vive hade. Jag tror inte linserna i sig har en direkt inverkan på SDE, om de inte är belagda med ett dimm-filter så som Samsung Odyssey Plus hade, vilket inte är fallet i varken Quest 2 eller OG Vive.

Medlem

kräver facebook konto sa ju typ allt... jag har aldrig haft facebook och kommer aldrig skaffa det så då är det ju en nobrainer för mig... fy fan vilket skit. Hade glädjeligen skaffat mig ett google konto för skiten men detta är ju fan pinsamt! FY FAN...

Medlem

Quest 2 med sin 89° fov kommer alltså fortfarande kännas som att kolla ut genom ett lågupplöst litet fönster. Framsteg!

Medlem
Skrivet av jehuty:

Hur stor är skillnaden på screen door effect mellan HTC vive och den här?

Har en vive och kommer bara köpa en ny om screen door effect är I princip borta. Betalade massor för min vive så tänker inte köpa nytt tills det finns ett VR som känns ultimat.

Den finns där, men du får aktivt leta efter den.
Jag tror att du kommer bli positivt överraskad om du prövar ett Quest 2.

@FZ Kul att ni äntligen recenserade "var mans" VR-headset!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Quest 2 med sin 89° fov kommer alltså fortfarande kännas som att kolla ut genom ett lågupplöst litet fönster. Framsteg!

89 graders FOV är en väldigt godtycklig siffra. Du får högre ju närmare du kan få dina ögon linserna, de flesta ligger snarare runt 95-100. Och upplösningen är nästan 2*2K så att kalla det lågupplöst är missvisande, jag kollar på film ibland och med bra källmaterial är det som att kolla på en 1080p-monitor, inga problem alls med andra ord.

Redaktör
Skrivet av papagoja:

@FZ Kul att ni äntligen recenserade "var mans" VR-headset!

Till slut så! Facebook skickade oss inget recensionsexemplar, trots att vi fick låna en Quest. Oklart varför. Hursomhelst, jag köpte nyligen en till mig själv, det är den jag recenserat. Det skulle förstås ha gjorts när den släpptes, men hösten var hektisk med två konsolreleaser och annat, så jag har inte hunnit förrän nu.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Till slut så! Facebook skickade oss inget recensionsexemplar, trots att vi fick låna en Quest. Oklart varför. Hursomhelst, jag köpte en till mig själv, det är den jag recenserat. Det skulle förstås ha gjorts när den släpptes, men hösten var hektisk med två konsolreleaser och annat, så jag har inte hunnit förrän nu.

Nu när recensionen är klar så har du väl ingen orsak att ha kvar en Quest 2? Om du vill så kan jag ta den till återvinningscentralen? Jag är helt frivillig att hjälpa till, för miljöns skull.

Medlem
Skrivet av robbis:

kräver facebook konto sa ju typ allt... jag har aldrig haft facebook och kommer aldrig skaffa det så då är det ju en nobrainer för mig... fy fan vilket skit. Hade glädjeligen skaffat mig ett google konto för skiten men detta är ju fan pinsamt! FY FAN...

Som sagt, du kan skapa ett konto utan att knappa in egna personliga uppgifter. Och precis som alla andra online tjänster och appar så måste man ha ett konto till företaget som skapat produkten. Missförstå mig rätt, jag är också negativt inställd till Facebook, men jag menar att det går att lösa utan att de ska behöva veta vem du är och vad du gör. På skånska kallar vi det "fake konto", hört talas om det?

Redaktör
Skrivet av johanAndersson:

Nu när recensionen är klar så har du väl ingen orsak att ha kvar en Quest 2? Om du vill så kan jag ta den till återvinningscentralen? Jag är helt frivillig att hjälpa till, för miljöns skull.

Absolut. Jag ska bara googla lite snabbt och se om man kan använda den till nåt annat än att testa.


signatur
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Som sagt, du kan skapa ett konto utan att knappa in egna personliga uppgifter. Och precis som alla andra online tjänster och appar så måste man ha ett konto till företaget som skapat produkten. Missförstå mig rätt, jag är också negativt inställd till Facebook, men jag menar att det går att lösa utan att de ska behöva veta vem du är och vad du gör. På skånska kallar vi det "fake konto", hört talas om det?

Det är en dålig idé att fejka sitt namn, händer något så att du måste kunna visa vem du är så blir det knepigt. Däremot går det ju att skapa kontot och sen aldrig använda Facebook, aldrig logga in, inte ha vänner osv.

Medlem

Kul att FZ gjort en recension av Quest 2.
Jag kan verkligen rekomendera alla att prova Quest 2 om man är sugen på att testa om VR är nått för en. pga priset så är det värt att skaffa och går nog relativt lätt att sälja om man inte tycker det var nått.
Tycker personligen inte Facebook kontot är ett hinder.
Gillar inte heller facebook (mer pga "kulturen" än själva företaget) men det är väll om man av ren princip inte vill stödja facebook som företag då. Men man behöver verkligen inte vara nån aktiv facebook-användare med vänner och grupper på facebook-sidan utan det räcker att använda som inlogg för oculus bara.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det är en dålig idé att fejka sitt namn, händer något så att du måste kunna visa vem du är så blir det knepigt. Däremot går det ju att skapa kontot och sen aldrig använda Facebook, aldrig logga in, inte ha vänner osv.

Dålig ide att fejka sitt namn ja men det är det även på playstation osv.
Däremot kan man ju precis som alla andra dölja sig helt från "Facebook communityt" så ingen kan söka fram dig på ditt namn eller nått.
Dom enda då som har tillgång till ditt namn är Facebook själva.

Tillägger det där med att fejka sitt namn.
Jag har en bekant som förlorade tillgången till sitt origin-konto med en del spel pga denne "inte kunde legitimera sig" eller bevisa på nått sätt för att bevisa att kontot var dennes.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Quest 2 är ett bra budgetval, men i den prisklassen är psvr fortfarande bättre trots åren på nacken.
Som budget-pc-headset så skulle jag hellre leta efter ett begagnat wmr i den prisklassen.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Quest 2 är ett bra budgetval, men i den prisklassen är psvr fortfarande bättre trots åren på nacken.
Som budget-pc-headset så skulle jag hellre leta efter ett begagnat wmr i den prisklassen.

PSVR är ju ljusår efter i upplösning och kontroller i alla fall, sen är det böket med alla sladdar och att du behöver ha och vara nära en PS4. Den har några bra exklusiva spel och bra komfort men det är väl det.

WMR har mycket sämre tracking, kontroller och upplösning för att nämna några saker och kan inte köra standalone

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Quest 2 är ett bra budgetval, men i den prisklassen är psvr fortfarande bättre trots åren på nacken.
Som budget-pc-headset så skulle jag hellre leta efter ett begagnat wmr i den prisklassen.

Jag undrar vad du tycker är bättre med PSVR och varför ett beggat WMR skulle vara ett bättre val?
jag har kört både PSVR och äger ett Lenovo Explorer headset, inget av dom är ens i närheten av en Quest 2 på nått plan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Hursomhelst går det förstås att skapa ett nytt Facebook-konto enbart för Quest 2 och hålla det kliniskt rent från personlig information, om man gillar det där med integritet.

Om du vill bli avstängd, ja. Det är helt förbjudet att ha flera Facebook-konton. Då får du nog se till att ha ett extra mobilnummber om du vill reducera risken att bli avstängd (skall ej tolkas som att jag uppmuntrar till att bryta mot villkoren).

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Quest 2 är ett bra budgetval, men i den prisklassen är psvr fortfarande bättre trots åren på nacken.
Som budget-pc-headset så skulle jag hellre leta efter ett begagnat wmr i den prisklassen.

Nej.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Som supernöjd ägare av ett Samsung Odyssey+ så kan jag inte annat än hålla med. Kompis köpte ett på blocket för 2500 för ett par veckor sen och är störtnöjd.

Svärtan är en fröjd för Elite och mörka saker.

psvr känns lite väl lågupplöst och dålig fps men är väl en smaksak, de headsets som används är de bästa.

Medlem
Skrivet av anon_234443:

Om du vill bli avstängd, ja. Det är helt förbjudet att ha flera Facebook-konton. Då får du nog se till att ha ett extra mobilnummber om du vill reducera risken att bli avstängd (skall ej tolkas som att jag uppmuntrar till att bryta mot villkoren).

Nog för att man säkert klara sig så också men det var nog inte vad han menade.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_234443:

Om du vill bli avstängd, ja. Det är helt förbjudet att ha flera Facebook-konton. Då får du nog se till att ha ett extra mobilnummber om du vill reducera risken att bli avstängd (skall ej tolkas som att jag uppmuntrar till att bryta mot villkoren).

Även om det är "helt förbjudet" vet jag många som kör med mer än ett och har gjort det i många många år.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

jbx
Medlem

Kräver facebookkonto = Nej tack!!
Har aldrig haft det och kommer aldrig skaffa, trots att jag spenderar mina dagar framför skärmen.
I övrigt verkar det vara en intressant produkt.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Redaktör
Skrivet av jbx:

Kräver facebookkonto = Nej tack!!
Har aldrig haft det och kommer aldrig skaffa, trots att jag spenderar mina dagar framför skärmen.
I övrigt verkar det vara en intressant produkt.

Om du inte använder Facebook innan så är det problemet minimalt, skulle jag säga. Då kan du skapa ett konto med vilken mail du vill och dela noll och nada om dig själv, utan att det bryter något användaravtal.


signatur
Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det är en dålig idé att fejka sitt namn, händer något så att du måste kunna visa vem du är så blir det knepigt. Däremot går det ju att skapa kontot och sen aldrig använda Facebook, aldrig logga in, inte ha vänner osv.

Vadå det är väl som att fejka sitt namn på vilken email-service som helst? Gmail, Outlook, etc. Sålänge du har din "fejkade" information uppskriven någonstans så lär du alltid ha tillgång till kontot?

Medlem

"Du kan få din Quest 2 i vilken färg du vill, så länge du väljer vit. " hahaha

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vadå det är väl som att fejka sitt namn på vilken email-service som helst? Gmail, Outlook, etc. Sålänge du har din "fejkade" information uppskriven någonstans så lär du alltid ha tillgång till kontot?

Nej för det har hänt att FB uppmanat personer att skicka in foto på pass/legitimation

Medlem

Rätta mig om jag har fel här, kan inte mycket om VR så jag menar det. Men, Hur kan OQ2 vara en bra produkt om det kräver strul och mankemang för att få igång Spel på steam? Den är gjord för spel men det går inte att få igång SPEL utan strul och pyssel med diverse inställningar och tjafs? Okej deras egna Oculusaffär där kan man handla diverse spel på visst. Bra hårdvara är en grej men användarvänlighet är en lika viktig punkt. Det luktar brunk.

Medlem
Skrivet av bickelito:

Rätta mig om jag har fel här, kan inte mycket om VR så jag menar det. Men, Hur kan OQ2 vara en bra produkt om det kräver strul och mankemang för att få igång Spel på steam? Den är gjord för spel men det går inte att få igång SPEL utan strul och pyssel med diverse inställningar och tjafs? Okej deras egna Oculusaffär där kan man handla diverse spel på visst. Bra hårdvara är en grej men användarvänlighet är en lika viktig punkt. Det luktar brunk.

Köp Virtual Desktop, tanka en patch. Spela steam spel. Gick väldigt smärtfritt för mig i alla fall. Har inte haft nån problem alls med det.
Inte testat Link cable men verkar inte vara så mycket strul på dom videona jag har sett på tuben.

Medlem
Skrivet av bickelito:

Rätta mig om jag har fel här, kan inte mycket om VR så jag menar det. Men, Hur kan OQ2 vara en bra produkt om det kräver strul och mankemang för att få igång Spel på steam? Den är gjord för spel men det går inte att få igång SPEL utan strul och pyssel med diverse inställningar och tjafs? Okej deras egna Oculusaffär där kan man handla diverse spel på visst. Bra hårdvara är en grej men användarvänlighet är en lika viktig punkt. Det luktar brunk.

Det finns en officiell lösning som är att du använder en USB-kabel mot datorn. Såvida du inte har tekniska strul (dåliga USB-portar på ditt moderkort t ex) så är det busenkelt och rättframt.

Den trådlösa lösningen är en inofficiell lösning och eftersom olika personer har väldigt olika nätverksförhållanden så ville Oculus inte släppa lös den lösningen i Oculus affär. Dom har dock nyligen lanserat nåt som kallas App Lab, där Virtual desktop antagligen kommer finnas med snart, då blir det inte konstigare än att installera programmet via en länk.

För att få en officiell lösning som fungerar för ”alla” skulle dom nog behöva lansera en dedikerad dongel

Redaktör
Skrivet av bickelito:

Rätta mig om jag har fel här, kan inte mycket om VR så jag menar det. Men, Hur kan OQ2 vara en bra produkt om det kräver strul och mankemang för att få igång Spel på steam? Den är gjord för spel men det går inte att få igång SPEL utan strul och pyssel med diverse inställningar och tjafs? Okej deras egna Oculusaffär där kan man handla diverse spel på visst. Bra hårdvara är en grej men användarvänlighet är en lika viktig punkt. Det luktar brunk.

Det ÄR en lättanvänd produkt. Med USB-kabel till dator funkar det lika smidigt som vilket trådat VR-headset som helst. Det är att köra trådlöst från pc som kan vara bökigt, men det är ju inte en officiellt stödd grej.


signatur
Medlem
Skrivet av Gesturr:

Nej för det har hänt att FB uppmanat personer att skicka in foto på pass/legitimation

Ja, men det är bara att ha en extra identitet vid sidan om, med ett extra pass man bara använder i såna här fall. Inga problem!

(Ja, det var sarkasm....)

EDIT: Kommer själv inte skaffa Quest 2, just på grund av Facebook-kravet. Det finns som sagt en anledning till att det är så billigt som inte är jättesvår att klura ut, direkt...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar