Se taktiskt fäktande i Hellish Quart

Robot
Se taktiskt fäktande i Hellish Quart

Sablar, svärd och värjor möts i fysikfokuserade strider - testa demo nu.

#hellish-quart, #svärd


Medlem

Ooh! Detta såg jävligt intressant ut!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ankh:

Ooh! Detta såg jävligt intressant ut!

Lite förvånad över att pareringen var "automatisk" och inte manuell, men ser ut att ha gott om djup ändå.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lite förvånad över att pareringen var "automatisk" och inte manuell, men ser ut att ha gott om djup ändå.

Kanske finns olika sätt att ställa spela det på?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ser vackert ut, och kul.

På tal om taktisk fäktning gillade jag For Honor. Trodde fler spel skulle hänga på deras upplägg.

Frilansare

Orimligt sugen på att få se variationer på sånt här implementerat i ett historiskt rpg. Kingdom Come 2?
Är inte mycket för rena fightingspel, men som element ser det ju fantastiskt ut.

Medlem

Påminner mig om ett spel till PS1 eller PS2 där man kunde välja mellan olika samurajer, ninjor(?) etc med olika former av närstridsvapen.
Kommer ihåg att det var nästan "one hit kill" och att matcherna mot kompisarna blev väldigt intensiva pga av detta.

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Påminner mig om ett spel till PS1 eller PS2 där man kunde välja mellan olika samurajer, ninjor(?) etc med olika former av närstridsvapen.
Kommer ihåg att det var nästan "one hit kill" och att matcherna mot kompisarna blev väldigt intensiva pga av detta.

Kunde man hugga ner träd i stridens hetta? Du tänker kanske på Bushido Blade. Har haft många svettiga matcher mot min polare i det spelet

Medlem

Först tyckte jag inte det såg nå vidare intressant ut men när de väl började fightas så blev jag rätt mållös. Ser så levande och dynamiskt ut med den autmatiska blockeringen, ser faktiskt ut som riktig sabelfäktning!

Detta skulle ju kunna bli riktigt nice!

Instämmer med ovan, Bushido Blade är ett av de bästa fightingspel som gjorts men de tappade mycket redan i Bushido Blade 2! Spirituella uppföljaren till PS2, Kengo, var faktiskt ett riktigt bra spel det också men verkligen inte den "realistiska" fighting som Bushido Blade erbjöd.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kunde man hugga ner träd i stridens hetta? Du tänker kanske på Bushido Blade. Har haft många svettiga matcher mot min polare i det spelet

Yes!
Det måste det ha varit, tack för hjälpen!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joakim Bennet:

Orimligt sugen på att få se variationer på sånt här implementerat i ett historiskt rpg. Kingdom Come 2?
Är inte mycket för rena fightingspel, men som element ser det ju fantastiskt ut.

Precis min tanke! Hade kunnat ge lite mer "djup" till strider också. Mer realistiskt fokus där alla strider är potentiellt dödliga, även mot ett argt fyllo på krogen, och där man mestadels möter enstaka fiender istället för att vara en massmördande enmansarmé.

Skribent
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lite förvånad över att pareringen var "automatisk" och inte manuell, men ser ut att ha gott om djup ändå.

Det finns en video på youtube där det är en som håller på med medeltidsfäktning (HEMA) som går igenom alfan och han är sjukt imponerad. Att det var automat tror jag han beskrev det som att när du är på den där nivån är sådant reflexmässigt, något du aldrig kan få till på ett bra sätt med knapptryckningar. Däremot funkade det bra med auto, då pareringarna bara kommer om du står rätt med gubben. Mycket av fäktning är att hitta vinklarna och positioneringen för huggen, detta skulle redan i alfan simuleras riktigt bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Soulless:

Först tyckte jag inte det såg nå vidare intressant ut men när de väl började fightas så blev jag rätt mållös. Ser så levande och dynamiskt ut med den autmatiska blockeringen, ser faktiskt ut som riktig sabelfäktning!

Detta skulle ju kunna bli riktigt nice!

Instämmer med ovan, Bushido Blade är ett av de bästa fightingspel som gjorts men de tappade mycket redan i Bushido Blade 2! Spirituella uppföljaren till PS2, Kengo, var faktiskt ett riktigt bra spel det också men verkligen inte den "realistiska" fighting som Bushido Blade erbjöd.

Testa demot, jag testade nu och är grymt imponerad. Det är verkligen Bushido Blade-känsla, ett hugg på rätt ställe och du vinner. Gillar också idéen med autoblocken för det får striderna att se ut som riktiga fäktningsmatcher, sen stämmer det där jag skrev om att det gäller hitta rätt vinklar, men även tajmingen med rätt attack i pareringarnasmönstren är viktig. Demot har bara sabel-karaktärer, men jag är typ nöjd. Satt i två timmar och bara körde mot AI:n.


signatur

"Writer and Fighter"

Frilansare

Jesus nu blir jag ju ännu mer sugen efter era kommentarer om hur autoblock funkar.

Skribent
Skrivet av Joakim Bennet:

Jesus nu blir jag ju ännu mer sugen efter era kommentarer om hur autoblock funkar.

Köpte spelet nu XD

Fick man ju två till gubbar, ena har värja och den andra långsvärd. De spelades helt annorlunda än de med sablar. Coolaste attacken var att slå undan den andres svärd med handen (daska bredsidan på svärdet) sen göra en snabb stickattack mot halsen med värjan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fruktansvärt fult, men ett riktigt bra koncept. Att block sker automatiskt och fokus ligger mer på positionering och timing är bara bra. Det sämsta som finns är spel där man måste matcha 15 knapp-kombos för att blocka ett move man har 0,03 sekunder på sig att läsa.

For Honor är det som lyckats bäst med den "gamla" typen av stridssystem men även det har brister och kräver att alla attacker annonseras tydligt i förväg för att det inte ska bli slump. Kul med nytänk.

Besviken på att det bara verkar vara fokus på strid, trodde det handlade om något Mount & Blade liknande spel.

Det borde ju göra ett äventyrsspel baserat på "De tre musketörerna" eller pirater med denna typ av fightingmekanism. Hade blivit coolt!

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det finns en video på youtube där det är en som håller på med medeltidsfäktning (HEMA) som går igenom alfan och han är sjukt imponerad. Att det var automat tror jag han beskrev det som att när du är på den där nivån är sådant reflexmässigt, något du aldrig kan få till på ett bra sätt med knapptryckningar. Däremot funkade det bra med auto, då pareringarna bara kommer om du står rätt med gubben. Mycket av fäktning är att hitta vinklarna och positioneringen för huggen, detta skulle redan i alfan simuleras riktigt bra.

Ingen aning om du utövar HEMA eller annan form av fäktning så ta inte illa vid om jag sparkar in öppna dörrar.
Ville bara förhoppningsvis hjälpsamt förtydliga och ändra lite på ordvalen i ditt inlägg.
Man jobbar fram luckor i sin motståndare genom sin huggserie. Istället för att säga vinklar då.
Det är inte så mycket hur du står (positionering) utan arbetet med avståndsbedömningen.

När man jobbat upp sitt muskelminne och känsla/omdöme så sker parader/riposter nästan automagiskt så låter som ett bra intiativ att låta spelet sköta den biten.

För fäktningen då. Har själv inte hunnit prova spelet ännu så menade du för att vara bra på spelet så by all means

Skribent
Skrivet av Lindskog:

Ingen aning om du utövar HEMA eller annan form av fäktning så ta inte illa vid om jag sparkar in öppna dörrar.
Ville bara förhoppningsvis hjälpsamt förtydliga och ändra lite på ordvalen i ditt inlägg.
Man jobbar fram luckor i sin motståndare genom sin huggserie. Istället för att säga vinklar då.
Det är inte så mycket hur du står (positionering) utan arbetet med avståndsbedömningen.

När man jobbat upp sitt muskelminne och känsla/omdöme så sker parader/riposter nästan automagiskt så låter som ett bra intiativ att låta spelet sköta den biten.

För fäktningen då. Har själv inte hunnit prova spelet ännu så menade du för att vara bra på spelet så by all means

Jag håller inte på själv med fäktning, men ja du la bättre ordval i det jag menar med att hitta "vinklar"...termen man använder i boxning och kampsport generellt, vilket jag håller på med och har även sysslat en del med vapenhantering där katana har ingått. Där handlar det väl delvis om positionering också för att få motståndaren att tappa sin stance och balans, för att öppna sig. Men yes, luckor är ett bättre ordval.

Sysslar du själv med HEMA tror jag du kommer stormtrivas med spelet!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag håller inte på själv med fäktning, men ja du la bättre ordval i det jag menar med att hitta "vinklar"...termen man använder i boxning och kampsport generellt, vilket jag håller på med och har även sysslat en del med vapenhantering där katana har ingått. Där handlar det väl delvis om positionering också för att få motståndaren att tappa sin stance och balans, för att öppna sig. Men yes, luckor är ett bättre ordval.

Sysslar du själv med HEMA tror jag du kommer stormtrivas med spelet!

Har själv inte kört någon kampsport utanför HEMA så där litar jag på ditt val av terminologi
Var det Kendo du höll på med där katana-hantering ingick? Gillar väldigt starkt den sportens fokus på disciplin.

Passa på och prova på Hema också vetja, klubbar finns över i stort sätt hela Sverige och communityn är väldigt välkomnande
Spel nedladdat så ikväll blir det att känna påt

Skribent
Skrivet av Lindskog:

Har själv inte kört någon kampsport utanför HEMA så där litar jag på ditt val av terminologi
Var det Kendo du höll på med där katana-hantering ingick? Gillar väldigt starkt den sportens fokus på disciplin.

Passa på och prova på Hema också vetja, klubbar finns över i stort sätt hela Sverige och communityn är väldigt välkomnande
Spel nedladdat så ikväll blir det att känna påt

Lite Kendo, men det var Bujinkan (Ninjutsu) jag pysslade med ett tag, så vi tränade med de flesta vapen. Kendo är ju lite av Ken-jitsuns "Judo"...dvs att det blivit lite förstört av regler och tävlingsfokus, men det är ändå rätt kul.

Vi har faktiskt en HEMA-klubb här i Umeå som vill hyra matt-tid av oss nere på BJJ-klubben, så om det slår igenom tänker jag definitivt prova.

Skallagrim på youtube har nu också testat spelet, vilket ger en bra pointer hur realistiskt det är.

https://youtu.be/OWWFF-uKsWQ


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Lite Kendo, men det var Bujinkan (Ninjutsu) jag pysslade med ett tag, så vi tränade med de flesta vapen. Kendo är ju lite av Ken-jitsuns "Judo"...dvs att det blivit lite förstört av regler och tävlingsfokus, men det är ändå rätt kul.

Vi har faktiskt en HEMA-klubb här i Umeå som vill hyra matt-tid av oss nere på BJJ-klubben, så om det slår igenom tänker jag definitivt prova.

Skallagrim på youtube har nu också testat spelet, vilket ger en bra pointer hur realistiskt det är.

https://youtu.be/OWWFF-uKsWQ

Bujinkan känner jag igen nu när du nämner det. Verkar lite mer "riktigt" än Kendo som enligt min oinsatta uppfattning ser lite mer som sportfäktning.
Aha Ume! De har väldigt kunniga instruktörer. Tror en av de faktiskt började med Bujinkan. De har dessutom en av sverige bästa fäktare på lån nåt år till så det är ett bra tillfälle att prova på

Spelade några timmar med demot igår och gillade känslan i sabelfäktningen. Hoppas de får till långsvärdet och rapiren lika bra

Skribent
Skrivet av Lindskog:

Bujinkan känner jag igen nu när du nämner det. Verkar lite mer "riktigt" än Kendo som enligt min oinsatta uppfattning ser lite mer som sportfäktning.
Aha Ume! De har väldigt kunniga instruktörer. Tror en av de faktiskt började med Bujinkan. De har dessutom en av sverige bästa fäktare på lån nåt år till så det är ett bra tillfälle att prova på

Spelade några timmar med demot igår och gillade känslan i sabelfäktningen. Hoppas de får till långsvärdet och rapiren lika bra

Yes, Mattias...han körde Bujinkan med mig back in the days! Även duktig Kendoutövare också har jag hört. Kul, kanske för höra av mig till dem

Ja spelet är ju bara väldigt Early Access så jag tror de kan få till detta riktigt bra. De ska ju lägga till så gubbarna också påverkas av skador, dvs om du blir huggen i benet så kommer du halta etc. Om du köper spelet så har du både långsvärdet och rapiren. Rapiren är min favorit...stick and move typ. Dock så blir det väldigt svårt att vinna över någon med långsvärdet när du har rapiren, du har inget att parera med direkt, så balansen är lite off. Men tänker mig att det är så i verkligheten också.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar