Utvecklare slängs ut från Steam. Deras namn? "Very Positive"

Robot
Utvecklare slängs ut från Steam. Deras namn? "Very Positive"

Steam reagerar "överväldigande negativt".

#steam, #very-positive


Medlem

Nu slängdes han väl inte ut pga av ett väldigt dåligt spel, utan för ett väldigt dåligt namn? Så att han jämför det med CP2077, visar ju på hur oseriös studion är...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Play stupid games, win stupid prizes.

Finns inget att säga här, han försökte manipulera systemet. Han till och med erkänner ju det.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Nu slängdes han väl inte ut pga av ett väldigt dåligt spel, utan för ett väldigt dåligt namn? Så att han jämför det med CP2077, visar ju på hur oseriös studion är...

Fast allas älsklingar CD Projekt förde ju medvetet en hel spelvärld bakom ljuset under flera år har det ju nu visat sig. Och inte så lite heller. Den "missleading" de ligger bakom är ljusår från denna bagatell. Men så är det alltid. Stora företag kommer alltid undan med sånt som enstaka personer inte gör, oavsett bransch.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Fast allas älsklingar CD Projekt förde ju medvetet en hel spelvärld bakom ljuset under flera år har det ju nu visat sig. Och inte så lite heller. Den "missleading" de ligger bakom är ljusår från denna bagatell. Men så är det alltid. Stora företag kommer alltid undan med sånt som enstaka personer inte gör, oavsett bransch.

fört bakom ljuset i flera år hur då menar du?

att spelet släpptes för tidigt är det väl inget snack om, men att det skulle varit en medveten plan sen minst 2018 känns som en konspirationsteori.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Play stupid games, win stupid prizes.

Finns inget att säga här, han försökte manipulera systemet. Han till och med erkänner ju det.

Du bara "så där" skrev två av helt sjuktbra namn för spelföretag. "Play Stupid Games" (PSG), och "Win Stupid Prizes" (WSP).


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Fast allas älsklingar CD Projekt förde ju medvetet en hel spelvärld bakom ljuset under flera år har det ju nu visat sig. Och inte så lite heller. Den "missleading" de ligger bakom är ljusår från denna bagatell. Men så är det alltid. Stora företag kommer alltid undan med sånt som enstaka personer inte gör, oavsett bransch.

De jämför sitt, enligt egen utsago, "dåliga" indiespel med ett storspel som snittar på mostely positive på steam så någon vidare bra jämförelse var det ju inte.

Men nu blev han kickad pga sitt namn så det har inget med spelet eller något patetiskt försök att jämföra sig med CDPR att göra.
Någon okänd utvecklare som nu försöker få lite uppmärksamhet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

eld
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Fast allas älsklingar CD Projekt förde ju medvetet en hel spelvärld bakom ljuset under flera år har det ju nu visat sig. Och inte så lite heller. Den "missleading" de ligger bakom är ljusår från denna bagatell. Men så är det alltid. Stora företag kommer alltid undan med sånt som enstaka personer inte gör, oavsett bransch.

Exakt! Just nu står cd projekt red som "mostly positive", det stämmer ju inte, de måste ha ändrat sitt företagsnamn bara för steam!

Medlem

Saknar dagarna då Steambutiken inte var fylld med shovelware.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Saknar dagarna då Steambutiken inte var fylld med shovelware.

finns inget sätt för steam att vinna den bataljen.
antingen är de mer exklusiva som förr i tiden, och då klagar utvecklare och användare.
eller så släpper de in allt, och då klagar utvecklare och användare av helt andra anledningar.

eld
Medlem
Skrivet av superlim:

finns inget sätt för steam att vinna den bataljen.
antingen är de mer exklusiva som förr i tiden, och då klagar utvecklare och användare.
eller så släpper de in allt, och då klagar utvecklare och användare av helt andra anledningar.

Fast å andra sidan, folk tänker inte på att många av deras favoritspel idag existerar för att steam inte längre är en superexklusiv klubb där bara ett fåtal spelutvecklare någonsin kan ha chansen att sälja sina spel.

Man får ta det onda med det goda.

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Saknar dagarna då Steambutiken inte var fylld med shovelware.

Detta. Det är både pinsamt och tragiskt vad för skit man kan hitta på Steam idag.

FM-guru
F.d. Sisyr
Medlem

Kunde han inte släppt det på Epic, där finns det väl ingen sådan konflikt då de inte har användarrecensioner?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av General White:

Detta. Det är både pinsamt och tragiskt vad för skit man kan hitta på Steam idag.

Precis, och att såna här pajasar får publicitet samtidigt som många småutvecklare som verkligen försöker göra bra spel blir helt förbisedda.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Kunde han inte släppt det på Epic, där finns det väl ingen sådan konflikt då de inte har användarrecensioner?

Enligt min något ödmjuka synvinkel, släpps det bättre spel på Epic, än på Steam.

Medlem

Lite roligt ändå tycker jag


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Enligt min något ödmjuka synvinkel, släpps det bättre spel på Epic, än på Steam.

Jag som i stort sett bara lirar trippel A spel tycker jag Steam butiken har betydligt bättre och fler titlar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Inaktiv
Skrivet av CARTMAN:

Jag som i stort sett bara lirar trippel A spel tycker jag Steam butiken har betydligt bättre och fler titlar.

Totalt ja, men i snitt är det förstås procentuellt oerhört lite man ens kan tänka sig röra med tång på Steam. Dock är det ganska lätt att filtrera bort skiten så tycker inte det är ett faktiskt problem.

Medlem

Så mitt blivande företag "won't start" är inte att rekommendera?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Totalt ja, men i snitt är det förstås procentuellt oerhört lite man ens kan tänka sig röra med tång på Steam. Dock är det ganska lätt att filtrera bort skiten så tycker inte det är ett faktiskt problem.

Jo jag tycker inte heller det är svårt att filtrera eller hitta i butiken. Men kan hålla med att det finns mycket avföring där. Men personligen stör jag mig inte. Hehe, kanske säger va fan jag är för typ av människa...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

ZF
Medlem
Skrivet av T.Mani:

Nu slängdes han väl inte ut pga av ett väldigt dåligt spel, utan för ett väldigt dåligt namn? Så att han jämför det med CP2077, visar ju på hur oseriös studion är...

Fast det var ju det som var poängen. (enligt artikeln)

Avstängning var just på grund av ett dåligt spel, inte namnet, antagligen eftersom Steam inte hade någon regel för namnet på utvecklare/utgivare.

Nu är det naturligtvis inte direkt smidigt att jämföra slarvigt ihopslängd shovelware med mödosamt men slarvigt ihopsatt AAA ändå. Men i sak så finns det en poäng: Att Steam har tagit handen från kvalitetskontroll men gör ett godtyckligt undantag för att snabbt sopa "rent" runt egen TOS, utan att beröra det egentliga problemet. Att nästan alla utgivare på Steam har mer eller mindre vilseledande marknadsföring.

Skulle de städa upp på riktigt skulle det bli massavstängningar och tusentals spel skulle behöva granskas. Men det är såklart inte det minsta kompatibelt med att Valve sen länge helst vill luta sig tillbaka och tjäna pengar utan att jobba.

Det är ju till sist varför det ser ut som det gör idag.

eld
Medlem
Skrivet av ZF:

Avstängning var just på grund av ett dåligt spel, inte namnet, antagligen eftersom Steam inte hade någon regel för namnet på utvecklare/utgivare.

Nej, avstängningen var på grund av review-manipulation. Utvecklarna själva säger bara att deras enda brott är att de gjort ett dåligt spel, vilket är något de själva hittat på, inte att valve sagt det. Sen drar de någon hittepåhistoria att det ska ha att göra med att de gjort ett dåligt spel, och drar in cyberpunk i det.

Men åter igen: de manipulerade så att det skulle se ut att de fått bra reviews, de visste antagligen att de skulle bli avstängda men få en massa PR på köpet.

Det är väldigt uppenbart att namnet är gjort för att det ska se ut som att spelet har mestadels positiva reviews då namn och publisher är på liknande plats och färg som reviews i interfacet.

Citat:

When it came to marketing, Mike claimed to not have done much research, but argued people do not spend much time looking at all the data available on a Steam page. One of the most important elements, they concluded, was the positivity of reviews. That's when Mike realized the reviews were slotted next to the information about the game's creators.

ZF
Medlem
Skrivet av eld:

Nej, avstängningen var på grund av review-manipulation. Utvecklarna själva säger bara att deras enda brott är att de gjort ett dåligt spel, vilket är något de själva hittat på, inte att valve sagt det. Sen drar de någon hittepåhistoria att det ska ha att göra med att de gjort ett dåligt spel, och drar in cyberpunk i det.

Men åter igen: de manipulerade så att det skulle se ut att de fått bra reviews, de visste antagligen att de skulle bli avstängda men få en massa PR på köpet.

Det är väldigt uppenbart att namnet är gjort för att det ska se ut som att spelet har mestadels positiva reviews då namn och publisher är på liknande plats och färg som reviews i interfacet.

Fast det stämmer ju inte. Ett namn som antyder positivt feedback manipulerar inte på något vis den faktiska feedbacken, utan torde rimligen tvärtom bara leda till ännu sämre faktisk feedback. Däremot så är det vilseledande marknadsföring, men det är som sagt något som merparten av utgivare på Steam ägnar sig åt.

Men huvudpoängen var att Steam helt uppenbart inte har en fungerande (eller beivrad) TOS mot falsk eller vilseledande marknadsföring. I detta fall använde de alltså en omskrivning av problemet för att i stort kunna fortsätta som förut.

Steam är ett träsk, och det är visserligen därför fullt begripligt att även seriösare utgivare närmast tvingas till glidande beskrivning för att ha en chans alls att synas.

Det blir som allt annat i vilda västern, ett race mot botten.

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

Så mitt blivande företag "won't start" är inte att rekommendera?

Utgivare Malware då förutsätter jag?

Kör för fan!

Medlem

hen..? lol...

1
Skriv svar