Betala för att slippa spela? Varför?

Medlem
Betala för att slippa spela? Varför?

Många spel har upplägget:
-Beställ Deluxe versionen eller köp tilläggspaketet så låser du upp bilar/vapen direkt från start istället för efter halva karriären.
Alltså inget extra innehåll utan bara tidigare tillgång till innehåll

Jag kan förstår att man vill maxa sina gubbar direkt i något multiplayer-lir.
Men varför vill man betala extra för att slippa spela eller ta genvägar i karriären i singelplayer?

T.ex. nya Ratchet and clank deluxe edition: "20 Raritanium to get a head start on upgrading your weapons"

Jag köper ju spelet för att få utmaningar och saker att låsa upp. Jag vill att det ska vara svårt att klara banorna med begränsade vapen i början, jag vill inte springa igenom banorna och klara dem hur lätt som helst med ett supervapen
Varför betala 600kr för ett spel och sedan 200kr extra för att slippa spela delar av det? Vad är logiken?
Då kan de ju lika gärna börja ta betalt för att man ska låsa upp "easy" på svårighet då.

När jag köpte need for speed så valde jag standard versionen medvetet för att deluxe versionen hade "20% extra boost in career leveling". Varför skulle jag vilja klara spelet 20% snabbare och dessutom betala extra för det?

Medlem
Skrivet av e3henri:

Många spel har upplägget:
-Beställ Deluxe versionen eller köp tilläggspaketet så låser du upp bilar/vapen direkt från start istället för efter halva karriären.
Alltså inget extra innehåll utan bara tidigare tillgång till innehåll

Jag kan förstår att man vill maxa sina gubbar direkt i något multiplayer-lir.
Men varför vill man betala extra för att slippa spela eller ta genvägar i karriären i singelplayer?

T.ex. nya Ratchet and clank deluxe edition: "20 Raritanium to get a head start on upgrading your weapons"

Jag köper ju spelet för att få utmaningar och saker att låsa upp. Jag vill att det ska vara svårt att klara banorna med begränsade vapen i början, jag vill inte springa igenom banorna och klara dem hur lätt som helst med ett supervapen
Varför betala 600kr för ett spel och sedan 200kr extra för att slippa spela delar av det? Vad är logiken?
Då kan de ju lika gärna börja ta betalt för att man ska låsa upp "easy" på svårighet då.

När jag köpte need for speed så valde jag standard versionen medvetet för att deluxe versionen hade "20% extra boost in career leveling". Varför skulle jag vilja klara spelet 20% snabbare och dessutom betala extra för det?

Jag har ingen nytta av det själv, då jag har tid nog att spela till mig sakerna själv. Men jag har pratat med många som har mycket begränsad tid att spela och som uppskattar det. Jag tycker dock att det är lite svinigt att dom ska behöva betala för det och att det inte helt enkelt är en option.

Medlem

Ptja folk betalar ju twitch streamers så de kan livnära sig på att bara sitta o spela spel hela dagarna o nätterna som folk kan titta på så de slipper spela spelen själva överhuvudtaget:D

Finns helt enkelt en marknad för det.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ptja folk betalar ju twitch streamers så de kan livnära sig på att bara sitta o spela spel hela dagarna o nätterna som folk kan titta på så de slipper spela spelen själva överhuvudtaget:D

Finns helt enkelt en marknad för det.

Ja, och det begriper jag mig verkligen ännu mindre på. De är minst lika stora knasbollar som de som betalar scalpers.

Medlem
Skrivet av e3henri:

Många spel har upplägget:
-Beställ Deluxe versionen eller köp tilläggspaketet så låser du upp bilar/vapen direkt från start istället för efter halva karriären.
Alltså inget extra innehåll utan bara tidigare tillgång till innehåll

Jag kan förstår att man vill maxa sina gubbar direkt i något multiplayer-lir.
Men varför vill man betala extra för att slippa spela eller ta genvägar i karriären i singelplayer?

T.ex. nya Ratchet and clank deluxe edition: "20 Raritanium to get a head start on upgrading your weapons"

Jag köper ju spelet för att få utmaningar och saker att låsa upp. Jag vill att det ska vara svårt att klara banorna med begränsade vapen i början, jag vill inte springa igenom banorna och klara dem hur lätt som helst med ett supervapen
Varför betala 600kr för ett spel och sedan 200kr extra för att slippa spela delar av det? Vad är logiken?
Då kan de ju lika gärna börja ta betalt för att man ska låsa upp "easy" på svårighet då.

När jag köpte need for speed så valde jag standard versionen medvetet för att deluxe versionen hade "20% extra boost in career leveling". Varför skulle jag vilja klara spelet 20% snabbare och dessutom betala extra för det?

För att dagens samhälle och unga vill ha snabba lösningar på allt.
Ok, det lät lite gubbigt, men är inte utan relevans; allt ska gå snabbt och lösningen finns runt hörnet. Ihärdighet och tålmodighet är inte på modet helt enkelt. Har nyligen läst en forskningsrapport i ämnet, men hittar tyvärr inte källan nu för att vidare djuploda i ämnet.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Ja det är märkligt. Lika märkligt som att titta på när någon annan spelar fotboll. Vansinne och slöseri med tid.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Ja, och det begriper jag mig verkligen ännu mindre på. De är minst lika stora knasbollar som de som betalar scalpers.

Varför är det knasigare än att betala för annan mediakonsumption, som TV eller Netflix?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ptja folk betalar ju twitch streamers så de kan livnära sig på att bara sitta o spela spel hela dagarna o nätterna som folk kan titta på så de slipper spela spelen själva överhuvudtaget:D

Finns helt enkelt en marknad för det.

En twitchstream är/kan vara så mycket mer än att bara "titta på nån annan som spelar".
I de flesta fall handlar det nog inte alls om att man vill se ett spel hellre än spela det själv, även om även det säkert är målet för vissa.

Men för att göra en liknelse, varför titta på fotboll när man kan spela själv?

Men jag förstår dock inget av när folk köper "deluxe etc etc" och får ett spel med massor av progression redan upplåst, det tar ju bort en stor del av många spel.
Jag köpte själv Dirt Rally 2 deluxe när det var på rea, refundade det snabbt och köpte standardutgåvan då jag insåg att det berövar mig nöjet att göra framsteg i karriärsläget genom att från start ge mig massa pengar och bilar gratis.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av e3henri:

Många spel har upplägget:
-Beställ Deluxe versionen eller köp tilläggspaketet så låser du upp bilar/vapen direkt från start istället för efter halva karriären.
Alltså inget extra innehåll utan bara tidigare tillgång till innehåll

Jag kan förstår att man vill maxa sina gubbar direkt i något multiplayer-lir.
Men varför vill man betala extra för att slippa spela eller ta genvägar i karriären i singelplayer?

T.ex. nya Ratchet and clank deluxe edition: "20 Raritanium to get a head start on upgrading your weapons"

Jag köper ju spelet för att få utmaningar och saker att låsa upp. Jag vill att det ska vara svårt att klara banorna med begränsade vapen i början, jag vill inte springa igenom banorna och klara dem hur lätt som helst med ett supervapen
Varför betala 600kr för ett spel och sedan 200kr extra för att slippa spela delar av det? Vad är logiken?
Då kan de ju lika gärna börja ta betalt för att man ska låsa upp "easy" på svårighet då.

När jag köpte need for speed så valde jag standard versionen medvetet för att deluxe versionen hade "20% extra boost in career leveling". Varför skulle jag vilja klara spelet 20% snabbare och dessutom betala extra för det?

Tack för tipset!

Jag och en till student sitter skriver ett kapitel som tittar på historiken av microtransaktioner (MTX) i spel, ifrån hur spelare reagerat på dessa business practices. Arbetet ska va klart till slutet av mars.

Vi försöker få med antingen
1. enbart de största kontroverserna sett till MTX eller
2. en mer utförlig och detaljrik historik.

Vill man utgå ifrån det förstnämnda kan man säga att det tog vid ifrån
1. 2005, Microsoft inför möjligheten att skapa MTX.
2. Ungefär samma veva kommer Steam till liv med ”First publisher partnership”.
3. 2006, Bethesda testar vattnet med Häst armors i Oblivion. Spelare blir rasande, för dyrt!
4. alla möjliga game pass (måste ha game key för att kunna spela online), MTX är mer eller mindre normaliserat, horse armorn kommer med på top10 lista.
5. season, battle passes, fram till
6. 2012-2017, lootbox kontrovers, i synnerhet Star Wars Battlefront 2,
7. 2020, Genshin Impact gacha lotteri och som du nu tipsa om, deluxe edition som ska ”spara dej tid”.

Även om ”spara dej tid”- deluxe edition kan ses som en MTX utanför retailköpet.

Vill man va noga började MTX användas år 2001 av ett par onlinespel, som tillät spelare att köpa ingamevalutor för riktiga pengar. Men när Microsoft införde Microsoft Points nådde det en större spelarbas som nu kunde göra småköp på $1-3 utan att förlora pengar på straffavgiften /transaktionsavgiften på köp under $5 med kreditkort. I Sverige så ändrades lagen 2010 till att företaget måste stå för transaktionsavgiften för småköp.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Soulless:

En twitchstream är/kan vara så mycket mer än att bara "titta på nån annan som spelar".
I de flesta fall handlar det nog inte alls om att man vill se ett spel hellre än spela det själv, även om även det säkert är målet för vissa.

Men för att göra en liknelse, varför titta på fotboll när man kan spela själv?

Men jag förstår dock inget av när folk köper "deluxe etc etc" och får ett spel med massor av progression redan upplåst, det tar ju bort en stor del av många spel.
Jag köpte själv Dirt Rally 2 deluxe när det var på rea, refundade det snabbt och köpte standardutgåvan då jag insåg att det berövar mig nöjet att göra framsteg i karriärsläget genom att från start ge mig massa pengar och bilar gratis.

Din liknelse kan jag inte riktigt förstå då jag inte är sportintresserad så vare sig tittar eller bedriver sportsliga aktiviteter. Motionerar gör jag då o då för att kroppen behöver det men det räknas inte som "sport".

Mjo,kan hålla med om Dirt Rally 2 om det är som du säger har ej kört själv. Men de där Deluxe kan se lite olika ut från spel till spel. Från typ Ubisoft så brukar det ju vara season pass o exklusiva grejer i Deluxe/dyrare utgåvorna i jämförelse mot standard edition. Tråkigt att det ska behöva vara olika utgåvor men det är som det är.

För mig skulle spel bara finnas i standard utgåva där allt innhehåll ingår, inget DLC/microtransactions.
Sen finns det en Collector edition för vissa storspel med artbook/game music/statue etc inget extra ingame grejer.

jbx
Medlem

Det finns olika sätt att spela på, varför vi spelar och vad vi vill få ut av det. För mig är det trophies, achievements och en upplevelse under jaktens gång. Jag betalar gärna några kronor för en genväg om det spar mig tid, jag spelar flera timmar varje dag och alla slags spel utom FIFA och NHL typ. Har just nu 50 platinum och nästan 100 000 gamescore.
Den tiden jag kan slippa grinda (om jag betalar) kan jag istället lägga på andra spel och achievements.
De senaste var dubbel XP i AC Valhalla, spelet tog över 100 timmar att få platinum på, genom att köpa dubbel xp sparade jag både tid och onödig frustration.
Och se där! Vi är olika.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Ingame items har aldrig lockat mig vid förhandsbokning. Hellre att man får någon riktig item eller kanske en schyst t-shirt eller liknande.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ptja folk betalar ju twitch streamers så de kan livnära sig på att bara sitta o spela spel hela dagarna o nätterna som folk kan titta på så de slipper spela spelen själva överhuvudtaget:D

Finns helt enkelt en marknad för det.

Jag kollar mest på YouTube, med reklamblockerare.

Spel med story, som är mest som interaktiv film ser jag absolut ingen mening med att spela.

Spel som Factorio eller Cities Skylines däremot är skillnad att spela.

Medlem

Vissa vill lägga 200 timmar på att låsa upp ett visst vapen eller en viss bil, andra vill spela 200 timmar med ett visst vapen eller en viss bil.

Medlem

Fast ofta är det ju att man får mer än bara bonusar till spelet.
Tex Ratchet and clank som du tar upp ger ju mer än bara 20 raritanium, man får ju även digital soundtrack och digital artbook.

Finns säkert många som köper det för att få dessa digitala bonusar för att dom är ett fan av serien.
Dom flesta bonusar du får är ju ofta mer än det du skriver om.

Jag har själv ibland betalat för en dyrare version av spelet, men då har det handlat om att man får season pass och liknande. Har inte brytt mig om att jag får in-game armor och liknande utan det är de andra bonusarna man jag är intresserad av.

Medlem

När jag förbokar ett spel så ser jag hellre att "extra grejerna" man får är typ tillgång till ett DLC tidigare än andra eller soundtrack osv. Jag avskyr när man börjar med prylar som man sen behåller i resten av spelet för de är op osv. (det har ju faktiskt hänt)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skägg.
10 Chambers

Även om man är spelälskare med massor av tid är utbudet helt galet numera. Jag tror många kan känna igen sig i att tiden är valutan vi måste hantera, snarare än pengar.


signatur
Medlem

Varför ska man grinda 20 timmar i spelet, när man kan göra det mycket snabbare IRL i fabriken (halvtimme övertid). Tid är pengar

Medlem

Svaret är: För vi är puckad och prylkåt

Anledningen till att utgivare gör så är för att folk köper det.

Egentligen betalar du ju för att (om än bara lite mjukt) sabba balansen som designers osv slitit hårt för att den ska vara så givande och enjoyable som möjligt.

Vi köper det för vi är prylkåta osv.
Dom säljer det för att vi är prylkåta osv.

Sen gör det ju ingen större skada egentligen.. Och hjälper till att finansiera spel, höja ribban.. Osv...

Så jag är väl ok med det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ptja folk betalar ju twitch streamers så de kan livnära sig på att bara sitta o spela spel hela dagarna o nätterna som folk kan titta på så de slipper spela spelen själva överhuvudtaget:D

Finns helt enkelt en marknad för det.

Liknelsen är väl mer så här. Jag kan spela fotboll på egen hand, men för den sakens skull så kan jag njuta av att se proffs lira i VM. Åtminstone när det gäller de som spelar seriöst när de streamar.

Medlem

Vissa har mer pengar än tid.

Guild Wars 2 har ett rätt kasst system. Jag skulle spara tiotals timmar på att farma guld med att lägga 1 timmes jobblön på deras ingameshop och konverterar det till guld. Vissa har mer pengar än tid och vill ändå kunna med på det senaste/ha allt. Jag gillar det inte, men jag förstår varför man gör och vill.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Det är för man vill ”vinna” och stå ut för det mesta om det är onlinespel.

Samma sak med mycket annat i livet där folk vill visa upp sig och få beröm eller uppmärkelse. Som fb, instagram etc

I få fall är det att personen inte har tid men har pengar istället så de byter ut tid i spelet mot pengar.

Medlem

Förstår inte diskussionen om twitch här. Man tittar väl för att det är underhållande, precis som att en del kollar på fångarna på fortet. Skillnaden är att underhållaren på twitch livnär sig på att få donationer och prenumerationer. Därför får hen det av tittare som uppskattar underhållningen och vill att streamern ska fortsätta underhålla.

Jag kan välja deluxe utgåvan om jag får något kosmetiskt ingame. Däremot tillhör jag den gamla skolan som tycker att man ska klara ett spel utan genvägar. Och med tanke på att jag förmodligen betalat 600:- för spelet så vill jag få ut så mycket som möjligt av det.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Vissa har mer pengar än tid.

Guild Wars 2 har ett rätt kasst system. Jag skulle spara tiotals timmar på att farma guld med att lägga 1 timmes jobblön på deras ingameshop och konverterar det till guld. Vissa har mer pengar än tid och vill ändå kunna med på det senaste/ha allt. Jag gillar det inte, men jag förstår varför man gör och vill.

Just guild wars tycker jag har ett utmärkt system. Istället för månadskostnad har dom en ingame shop där man kan köpa kosmetika saker eller saker som gör livet lite enklare, tex en pickaxe som aldrig tar slut eller en xp boost. Det finns inget som ger en fördel gentemot andra spelare. Jag tvingas heller inte att köpa något för att ta mig vidare i spelet.
Därför kan jag också ignorera shopen.

I wow däremot har jag betalat för character boost bara för att slippa gå igenom levlandet för 10e gången.

Medlem

Problemet är när dessa implementationer tar resurser och kompromissar med andra kvalitetsaspekter i spelet, då är det en dålig sak.

Några konkreta exempel:
1) Låsa svåraste svårighetsgraden bakom en betalvägg på release i metros last light? De skulle lagt mer tid på att optimera spelet.
2) Köpa progression i deus ex mankind divided, trots att det är ett sp-spel? De skulle lagt mer tid på att utveckla en mer intressant story.
3) Shadow of mordor, jäklar vilket liv det var i början, men senare förstod utvecklarna misstaget.

I spel där man löst detta på ett bra sätt är i pillars of eternity 2 där man får så kallade "blessings-poäng" beroende på hur mycket du gjort i tidigare genomspelningar samt hur många achivements du samlat på dig. På nästa genomspelning kan du då använda dessa poäng och boosta dig själv i början för att spara tid. Detta är särskilt bra när du vill prova ny klass och inte orkar ta dig igenom storyn lika långsamt som tidigare.

Kollar själv en hel del på streams (dels för at spara pengar och för att jag inte har tid). Köper bara spel jag verkligen tänker köra från början till slut och vill uppleva på egen hand.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tror det handlar om tid och ork. Folk vill klara spel snabbt för att ha tid över till annat då vi lever i ett väldigt stressigt samhälle. Det är väl lite som att folk tittar på Youtube eller annan tjänst när andra spelar, man har på det i bakgrunden medan man gör annat.

Medlem

Tack för all feedback och främst att jag fick svar på frågan om jag är helt tokig och ensam om att tycka så här Verkar ändå vara några som känner igen sig
Även om jag kanske tycker att frågan om att titta på twitch vs spela själv inte riktigt har med detta att göra, men är också intressant.

För mig är det egentligen inte svart eller vitt, självklart finns det en gråzon med meningslös grindings / "time waisters".
Det jag tänker på är mer delarna som jag tänker som en självklart del av spelupplevelsen och själva glädjen med spelandet.
För mig är slutmålet ointressant om inte vägen dit varit intressant.
Visst har man ibland blivit frustrated och tjuvkollat en lösning på ett puzzel online, men det är 1000 gånger roligare att komm på lösningen själv.

Men är det en generationsfråga kanske ändå?
SJälv satte jag 100 tals timmar och kämpade mig igenom Subnatica och "fuskade" väl bara 1-2 gånger.
Men min tonårsson kollade i princip hela walkthrough på youtube och klarade det på 10h utan att tycka det va konstigt.

Dock konstigt att man kan ta betalt. För mig är det samma sak om att man skulle få betala för att få en kortare story eller välja EASY.

Medlem

Ja det är andra tider nu. Man har oftast tillgång till mer material än livstid. Jag är nu 51 bast och har helt ändrat filosofi när det gäller film och spel. Förr malde man sig ihärdigt igenom både filmer och spel man inte direkt tände till på, just för att ha tagit sig igenom dem. Eller, nja. Filmer man hyrde skulle man ju se av ren princip eftersom man hyrt dem och i någon slags förhoppning om att de skulle ta sig. Men nu ger man en film typ 30 minuter. Har inte handling eller övrigt fallit på läppen då så fimpar man filmen och drar på en ny. Spel har man kassvis till olika konsoler och över 100 på Steam, så de byter man också inom ett par timmar om de verkar kassa. Men EN sak ändrar jag mig aldrig på, så gammal och antik jag är, och det är att jag ALLTID betalar allt jag köper kontant. Ja undantaget hus eller liknande stora sällanköp. Jag tror det är där den yngre generationen går bet. De är uppväxta i ett samhälle som alltid söker snabba fixar. Detta är givetvis helt underbart för banker, lånehajar och övriga låneinstitut att få folk på kroken, ibland på livstid, genom ett grupptryck som ständigt skapar konsumtion antingen folk har råd eller ej. En fördel med att först knega ihop pengarna är ju just detta att man då vet vilken arbetsinsats som krävs, och då är det lättare att bedöma om varan är värd denna insats. Detta missar man ju om man bara hugger till och tar huvudvärken med pengar senare. Till kostnad av ränta etc.

Nu var ju jag med och spelade redan på VIC-20 tiden och har sedan tröskat mig igenom hela 90-talet på PC, så jag har vett att än i dag uppskatta grafiken på både 20år gamla PC-spel, XBOX360,PS2,PS3 och PS4. Så jag törstar inte heller efter det senaste hela tiden. Jag kan med stor behållning tex dra igång "No one lives forever" eller något gammalt tombraiderspel och fröjdas över detta. Faktum är att jag är så jävla gammal att jag nog med få undantag tycker att gamla spel är bättre än nya, åtminstone handlingsmässigt och det fanns en vilja att tänka nytt och våga producera spel runt dessa idéer utan att vara rädda för de inskränkningar som idag ofta det politiska klimatet skapar. Jag kommer säkert att investera i ett PS5 också vad det lider. Men absolut inte förrän det mognat och fått spel som fått något år på nacken, 7-800 för ett spel har jag aldrig betalat och kommer aldrig att göra. Och det behövs ju inte så länge jag har kassvis med spel. Möjligen behöver jag köpa mer livstid, men det är ju tyvärr endast förbehållet våra digitala vänner i spelens underbara värld.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem
Skrivet av jbx:

Det finns olika sätt att spela på, varför vi spelar och vad vi vill få ut av det. För mig är det trophies, achievements och en upplevelse under jaktens gång. Jag betalar gärna några kronor för en genväg om det spar mig tid, jag spelar flera timmar varje dag och alla slags spel utom FIFA och NHL typ. Har just nu 50 platinum och nästan 100 000 gamescore.
Den tiden jag kan slippa grinda (om jag betalar) kan jag istället lägga på andra spel och achievements.
De senaste var dubbel XP i AC Valhalla, spelet tog över 100 timmar att få platinum på, genom att köpa dubbel xp sparade jag både tid och onödig frustration.
Och se där! Vi är olika.

Jag måste fråga! Vad är målet med ditt spelande? Det låter som om du samlar på achievements snarare än upplevelser? Är det så?

Frågan låter kanske dryg, men jag är genuint. Jag tillhör skaran som stänger av achievements om det går, därför undrar jag vad en achievementjägare spelar för.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Tid är något människan aldrig kommer att vinna mot.

Har man pengar kan du spara tid. Simple answer.

12
Skriv svar