Frankenspiel - Låt oss skapa det perfekta actionspelet
Okej, nu är det dags att nominera actionspelet med bästa "känslan".
Hur det känns att röra sig i världen, skjuta vapen eller fightas med nävarna. Allt det där lite svårdefinierade men där mycket av hjärtat i ett spel sitter.
Dodgejump, speedjump, rekylen i vapnen. Allt sånt. Så börja nominera i denna tråd så meckar vi omröstning i slutet av veckan. Om du inte vet vad ett Frankenspiel är - läs den tillhörande artikeln här.
Max Payne 3!
Max Payne 3 hade fan riktigt go spelkänsla. Synd att det var så lite spel och så mycket korta mellansekvenser bara. Men actionkänslan var fan bra.
Tycker att vapenkänslan i Squad är jävligt bra, ljuden etc. Har aldrig skjutit med automatvapen i verkligheten men jag tycker att det förmedlar känslan av hur jag TROR att det är jäkligt bra, även om rekylen kanske är lite överdriven etc. Svinbra ljud också, hade velat se sån vapenhantering i ett singleplayer-action någon gång.
Ett annat spel som kan nomineras som jag dock inte spelat så mycket ännu (mest sett mellansekvenser....): Death Stranding
Tycker att känslan när man är ute och går och verkligen måste tänka på hur man navigerar terrängen känns så jääävla fräscht och är något som borde vara med i alla rollspel som går ut mycket på vandring och utforskning. Att verkligen behöva tänka på hur man navigerar svår terräng och inte bara kan kuta hursomhelst skulle ge ett sånt jävla djup i många spel. Just terrängen var ju ett stort hinder i många delar av Sagan om Ringen-böckerna t.ex.
Action Quake 2 (Quake 2)!
Halva nöjet med spelet var känslan i att lyckas med dom sjuka hoppen man kunde få till.
Eller var halva nöjet att lobba en kniv rakt över hela kartan och pricka någon i huvudet?
Kan nu för tiden spelas gratis här! https://q2online.net/action Brukar gå att hitta folk som spelar på kvällen. Fantastiskt kul spel.
Älskar när man kan vara fysisk med världen och den ger tyngd.
Control ligger bra till, riva bort ett tungt marmorblock och hiva in mot fiender i ett kontorslandskap. Otroligt tillfredställande.
Mer av en feature, men det är en bra känsla.
Tycker vapnen känns maffiga i det spelet också.
Tillsammans med det mörka läskiga krypande illavarslande
Control har min nominering
Vin
Alltid gillat känslan i Quakeworld, vapnen och hur styrkänslan är. Inget slår ett välplacerat rocket jump så man får till en fet gibb när man är i luften.
Ska man gå på lite modernare spel så är Killing floor 2 svårslaget när det kommer till vapenkänsla och deras slowmotion effekt.
Tycker att vapenkänslan i Squad är jävligt bra, ljuden etc. Har aldrig skjutit med automatvapen i verkligheten men jag tycker att det förmedlar känslan av hur jag TROR att det är jäkligt bra, även om rekylen kanske är lite överdriven etc. Svinbra ljud också, hade velat se sån vapenhantering i ett singleplayer-action någon gång.
Kan bara hålla med om Squad! Ett av mina favoritspel.
Insurgency Sandstorm ligger bra till i vapenkänsla med för mig.
Här måste jag nog slå ett slag för Ratchet & Clank-spelen! Med tanke på spelens natur glider det väl kanske in lite på vapendelen också, men dom är en integral del av spelkänslan i detta fallet.
Känslan i R&C-titlarna är för mig svårslagen, där snabbt gameplay med kul kontroller blandas perfekt med dom galnaste vapnen i mannaminne.
Dubbelhoppande och charge boots tillsammans med vapenmods från helvetet kan inte bli annat än svinkul, helt enkelt! 😁
Den där "rätta" känslan av rörelse o allt annat runtom, mitt spontana svar skulle ha varit Doom 2016 o Eternal men då dessa var redan postade av någon annan så skulle jag nog bidra med Left 4 Dead 2 , basic och simpel känsla men ack så givande känsla
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein
Control. Mycket annat jag har problem med i det spelet, men actionkänslan och tyngden i striderna går inte att ta miste på.
Half Life Alyx. Svårt att komma upp i en bättre spelkänsla än när man fysiskt befinner sig i spelvärlden på det sättet. Bara att ladda om ett vapen i fyra moment är mumma, eller att med en snärtande handsrörelse dra till sig en granat 6 meter bort, fånga den i luften, klicka bort sprinten och slutligen lobba den runt hörnet som man tar skydd bakom.