Valheim - Diskussion / Frågor / Tips och trix

Skribent

För någon som tycker survivalgrinding (läs hacka träd, samla mat o.s.v.) snabbt blir långtråkigt och bara testat något enstaka MMO innan utan att fastna, varför ska jag köpa erat spel? Vad är det ni gör annorlunda från alla övriga spel på marknanden?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det finns ett sätt att öka mängden man kan bära:

Handelsmannen har ett bälte man kan köpa som ökar det man orkar bära med 150kg.

Oh nice, har inte hittat honom än tyvärr, men det sker väl förr eller senare antar jag:)

Medlem
Skrivet av Shadee:

För någon som tycker survivalgrinding (läs hacka träd, samla mat o.s.v.) snabbt blir långtråkigt och bara testat något enstaka MMO innan utan att fastna, varför ska jag köpa erat spel? Vad är det ni gör annorlunda från alla övriga spel på marknanden?

Alltså om du tycker genren är tråkig så kanske det helt enkelt inte är ditt typ av spel. Har själv inte spelat så många spel i genren men tycker spelet är kanon, inte minst hur kul det är att ge sig ut och upptäcka grejer.

Skribent
Skrivet av Baabzie:

Alltså om du tycker genren är tråkig så kanske det helt enkelt inte är ditt typ av spel. Har själv inte spelat så många spel i genren men tycker spelet är kanon, inte minst hur kul det är att ge sig ut och upptäcka grejer.

Mycket möjligt, men det är ändå frågan jag skulle vilja ställa till utvecklarna. Kanske kan de övertyga mig att ge genren en chans till.

Backloggens befriare

Hur gör djur?


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Baabzie:

Alltså om du tycker genren är tråkig så kanske det helt enkelt inte är ditt typ av spel. Har själv inte spelat så många spel i genren men tycker spelet är kanon, inte minst hur kul det är att ge sig ut och upptäcka grejer.

Fast det var ju en väldigt bra fråga, där de får chansen att sälja in sig?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Kommer man kunna lira fler än 10pers/server?


signatur

Halo kompis!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bussovic:

Kommer man kunna lira fler än 10pers/server?

Är det relevant för dig som inte har vänner att spela med?

fniss


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är det relevant för dig som inte har vänner att spela med?

fniss

Ouch...
Hyrde en server igår. Vi är fem pers på den just nu


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Fast det var ju en väldigt bra fråga, där de får chansen att sälja in sig?

Tyckte inte det var en dålig fråga, försökte bara besvara den.

Medlem

Jag är "lite" oortodox när det gäller keybinds. Alla tangenter går ju tyvärr inte att binda om i dagsläget. Kommer detta att ändras i framtida patcher?

EDIT: Skulle älska att t ex. kunna ändra vapen/redskap med scrollhjulet!

Medlem

Många bra frågor som man hoppas få svar på.

Min fråga blir, Vad ska ni göra med alla pengarna?
För jag antar att det har blivit en nätt liten vinst efter att utgivare osv har fått sin del.
Kommer man se ett fläskigt vrålåk med registreringsnummer "Valheim" glida omkring i Skövde i sommar, eller blir det investera i kommande projekt?

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Hur gör djur?

Djur gör djur


signatur

🐖💨💩

Medlem
Hitta en bra bo, plats och uppgradera allt
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bra initiativ! Gillade spelet, och det är nog egentligen bara tidsbrist som gör att jag inte kommer att lira så mycket mer.

Har ni några bra "do's and dont's" till nybörjare?

Jag kom på att det var bra att uppgradera i stort sett allt (rustning, verktyg, vapen) vapnena beter sig lite olika, så jag vet inte om det är ett tips, men antingen så kör man på ett vapen och blir specialist, eller så skiftar man hej vilt och hoppas skilla upp i samtliga. Har pilbåge och spjut och sköld som mitt huvudvapen, spjut kändes coolt därför har jag det.

Att lära sig använda vapen och sköld tidigt var något som jag tror jag har fördel av, fick panik när jag stötte på min första lite hårdare fiender, nu är det hyffsat lugnt när det blir fight, om man inte blir gankad av 4-5 mobs.

Att hitta en schysst boplats kändes viktigt för mig, vet inte om det är bra att dåligt heller, det var bara en feeling jag fick, sprang runt länge innan jag hitta "the spot".

Mina tankar kring "do's och don'ts" tl;dr:

Uppgradera allt
Hitta ditt vapen / vapenkombo och lär dig använda det, pilbåge är nästan ett måste, i alla fall schysst verktyg
Hitta den perfekta boplatsen men leta inte ihjäl dig.
Ha skoj, gärna med flera spelare

Medlem
Skrivet av Kris:

Lite småsugen på att spela Valheim.
Tror ni Valheim kan lira på en laptop med Intel 620 grafikkort, ssd, 3,2 ghz cpu?

Peta ner alla sliders i botten, o kolla hur det funkar, öka dom efter hand om det funkar bra, kolla öven upplösningen, acceptera lägre upplösning och mindre "effekter", själv kör jag 1080p allt på medium för att få riktigt bra fps med mitt gamla 970-kort.

Hög fps och spelbarhet gör mer än massa bloom-effekter o skit, visst bidrar det men spelet är supermysigt även utan.
Var på jakt med 3 kompisar ute i lowres-high-fps-dimman, bästa dimman jag sett i något spel någonsin.

Funkar det kasst så kan du alltid refunda.

Medlem

Kommer "Visible to other players" sparas /server framöver? Rätt irriterande att behöva klicka i det inför varje gång.


signatur

Halo kompis!

Skribent
Skrivet av Tronic:

Djur gör djur

Får får inte får, får får lamm.

Medlem

1. Hur många wipes uppskattar ni att det kommer ske innan release?
2. När kommer vi att kunna lägga till våra hyrda servrar till favoriter ingame? (det är lite drygt att behöva gå via Steam/View/Servers etc)
3. Planerar ni att införa så att vi kan se varandras markeringar på kartan? (kanske en speciell markeringstyp enbart för att visa alla?)

Medlem

Spelet verkar intressant. Kanske nåt för "hemma lanet" men jag vill nog det får utvecklas lite längre om det stämmer det där med 50% content.
Gillar att det verkar vara ett spel som ändå driver än att även "spela spelet" och inte bara spela planlöst. Nått som jag ofta känner inspel som Minecraft osv efter ett tag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Spelet verkar intressant. Kanske nåt för "hemma lanet" men jag vill nog det får utvecklas lite längre om det stämmer det där med 50% content.
Gillar att det verkar vara ett spel som ändå driver än att även "spela spelet" och inte bara spela planlöst. Nått som jag ofta känner inspel som Minecraft osv efter ett tag.

Då har du missuppfattat spelet, du kan inte dra igenom allt content på några timmar. Har spelat 50h cirka och inte dödat 3e bossen ännu. Spelet är STORT.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Då har du missuppfattat spelet, du kan inte dra igenom allt content på några timmar. Har spelat 50h cirka och inte dödat 3e bossen ännu. Spelet är STORT.

Jag menar inte att spelet är kort utan att allt innehåll inte är med.
Vilket betyder att man riskerar att spela sig trött på spelet innan det är färdigt eller störa sig på saker som inte är "färdigpolerade".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Frågor till Iron Gate:

Kommer ni införa något slags fordon så man kan ta sig fram snabbare (typ häst)?

Vad var er reaktion när ni insåg att ni låg som näst mest spelade på steam och topp 10 över flest samtidiga spelare på steam någonsin?

Kommer ni införa texture packs med högre upplösning för de som föredrar det i framtiden, eller är det nuvarande grafik som gäller?

Medlem

Mina frågor till Ironi Gate är mer fokuserat på själva utvecklingen som jag tycker verkar super intressant.

Har grund idén varit vad som nu är spelet eller är det några stora delar som ni förkastat/adderat till spelet?
Vilken/vilka delar av spelet är ni mest nöjda med?
Tycker alltid det är intressant att läsa om den tidiga delen i projektet. Hur många var ni? Vilka roller hade ni i utvecklingen? Jobbade ni heltid? Vilka delar implementerade ni först? m.m. Kan ni berätta lite?

Medlem

Fråga till Iron Gate:
Några planer för en "color blind mode"-funktion för att underlätta för personer med röd-grönblindhet eller liknande?
Röda hallon i gröna buskar är inte så lätta att se på håll för dessa (eller omöjliga för de med grövre problem) medan de blåa blåbären lyser på långt håll även för dessa personer.

Medlem

Roligt och mysigt spel med potential att bli ännu bättre. Hoppas att man gör det lite mer utdraget då det gick väldigt snabbt att ta sig igenom, även med en hel del byggande. Känns lite som att man var vid varje zon ett par gånger innan man gick vidare till nästa. Och bossarna gav tyvärr inte mycket motstånd.

Vi var ett gäng på 5-6 personer som spelade oss igenom det på lite mindre än en vecka, och byggde en rätt stor stad på det. Hade gärna sett att progressen var lite mer utdragen och mycket svårare som tvingar spelaren att använda mer potions, mat osv.

Men helt klart bästa spelet på mycket länge.

Frågor.
Finns det någon tanke på att slöa ner progressen i spelet och göra det svårare i zonerna bortom den första?

Kommer det något så att man kan förstöra gammal gear eller items som man inte längre vill spara på? (vi gjorde ett hål i marken i staden där allt slängdes vilket snabbt hade en impact på fps'en)?

Hade även varit spännande med mer rare zoner / mobs för att spä på den utforskande delen av spelet, har man några tankar på detta?

Medlem
Skrivet av Horniak:

Roligt och mysigt spel med potential att bli ännu bättre. Hoppas att man gör det lite mer utdraget då det gick väldigt snabbt att ta sig igenom, även med en hel del byggande. Känns lite som att man var vid varje zon ett par gånger innan man gick vidare till nästa. Och bossarna gav tyvärr inte mycket motstånd.

Vi var ett gäng på 5-6 personer som spelade oss igenom det på lite mindre än en vecka, och byggde en rätt stor stad på det. Hade gärna sett att progressen var lite mer utdragen och mycket svårare som tvingar spelaren att använda mer potions, mat osv.

Men helt klart bästa spelet på mycket länge.

Frågor.
Finns det någon tanke på att slöa ner progressen i spelet och göra det svårare i zonerna bortom den första?

Kommer det något så att man kan förstöra gammal gear eller items som man inte längre vill spara på? (vi gjorde ett hål i marken i staden där allt slängdes vilket snabbt hade en impact på fps'en)?

Hade även varit spännande med mer rare zoner / mobs för att spä på den utforskande delen av spelet, har man några tankar på detta?

Det kanske berodde på att ni var flera, men jag och min sambo lirar ihop och vi klarade andra bossen efter typ 50 timmar. Tycker det är lagom tempo men snabbt går det ju inte. Vi bygger dock MYCKET ska sägas då vi tycker byggandet är det roligaste i spelet, och har även flyttat hela vår bas vid ett tillfälle och gjorde en lång väg mellan baserna som tar 10 minuter att springa. Så spelets längd beror nog helt på hur man spelar.

Medlem

Pryglade första bossen efter 1-2 timmar. Tre stycken med pilbåge. Öste eldpilar på den, om det gör skillnad... är osäker. Brann gjorde han i alla fall.

Saknar att kunna fylla igen hål. Eller "bygga mark" på samma sätt som man hackar.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Pryglade första bossen efter 1-2 timmar. Tre stycken med pilbåge. Öste eldpilar på den, om det gör skillnad... är osäker. Brann gjorde han i alla fall.

Saknar att kunna fylla igen hål. Eller "bygga mark" på samma sätt som man hackar.

Reddit: How to Flatten and Raise Ground

Medlem

Sweet tack


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shadee:

Får får inte får, får får lamm.

Kebabdjuret confirmed för Valheim?


signatur
Skriv svar