Cyberpunk 2077 - Hur mår spelet?

Medlem
Cyberpunk 2077 - Hur mår spelet?

Är riktigt sugen på att spela Cyberpunk 2077 men valde att vänta på grund av alla buggar.
Men nu funderar jag på att prova, så jag undrar hur spelet mår för tillfället? Är det fixat eller är det fortfarande väldigt buggigt? (Jag tänkte lira på Stadia)

Ska jag spela eller borde jag vänta ett halvår?;D

Medlem

Jag personligen upplevde aldrig några ordentliga buggar genom mina 140 timmar. Däremot lider spelet av många andra brister, Främst underutvecklade system och obalans.
Att leka runt i världen känns som något man bör vänta med och hoppas dom förbättrar.

Jag ser dock inga problem med att lira igenom det för storyn och karaktärernas skull. För den delen är faktiskt riktigt bra!

Mitt tips är dock att vänta till senare i år. För spelet förtjänar verkligen att bli bättre och upplevas bättre än nuvarande skick.

Medlem

Är också riktigt sugen på att spela det (PS5) men vill hellre vänta tills det är finslipat.
Har inga problem att vänta 1 år eller nåt då det kommer så många andra bra spel. Plus att backloggen är rejäl 😬
Kör igenom TLoU2 nu 💕

Medlem

Öppnade plånboken för en fet gejming PC förra veckan så börjar också bli rejält sugen!. Har hört att det ska funka bra på PC visst? Är egentligen konsol spelare så vill helst lira på Series X men det får jag väl fortsätta drömma om?

Medlem

Nedan gäller primärt PC-versionen, men en del är tillämpbart på alla plattformar.
Personligen skulle jag säga att det finns mycket de både kan och borde jobba med, jag hade någorlunda roligt i min första genomspelning och stabiliteten var i alla fall acceptabel (ett fåtal krascher under mina ~100 timmar, däremot var det stundtals verkligen ooptimerat även på ett RTX3080+5900X-system) - men det var *mycket* som var frustrerande och förstörde inlevelsen.

En hyfsat stor del av detta borde gå att lösa med ordentligt med arbete, och förhoppningsvis kommer CDPR göra en Hello Games och faktiskt lägga ner de resurserna som krävs för att spelet ska bli lite närmare det man hade hoppats på.

Exempel (håller dem någorlunda vaga, vill inte spoila något viktigt):

- Craftingsystemet och -komponenter
- NPCer och relationer till/kontakter med dem
- Fysikmotorn(!!!), samt hur entiteter spawnas i världen
- Gömda levels, stats o.s.v.
- Brist på customization av karaktär och fordon

Det känns utöver det, i mina ögon, något innehållsfattigt och många trådar känns oavslutade - så jag hoppas de kommer fylla på det med innehåll inom en inte alltför avlägsen framtid.

Med det sagt gillar jag spel- och världsdesignen, och det är intressanta karaktärer man möter. Your mileage may vary.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Spelade över 100 timmar på PS5 i 1.06. Har tyvärr inte spelat sedan dess men jag ser ändå positivt på vad som kan bli av spelet framöver. Potentialen finns där.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

För min del (spelar på en rätt ny pc) måste jag säga att spelet blivit avsevärt sämre med varje patch. Jag upplevde inga buggar alls i release-versionen och hann spela ca 40 timmar innan de större patcherna. Efter dessa har spelet dock i princip blivit ospelbart för min del, och jag har full förståelse för den frustration som många upplevde från början. Jag rekommenderar alltså att vänta i hopp om att kommande patcher lagar det tidigare patcher sabbade.

Medlem

Stadia ska väll vara den "näst bästa" versionen efter PC när det gäller buggar? Kanske rentav är PC versionen som streamas?

Ang spelet.
Jag har spelat kanske 120timmar. Jag är inte klar men jag har heller inte känt nå sug att fortsätta spela på 2 veckor.
"Felet" med cyberpunk är inte buggar utan hur spelet är.
Jag hade roligt i början, jag fick feeling för världen och karaktärerna och storyn.
Men det finns inget mer och inget som utvecklas.

FPS skjutandet blir långtråkigt.
Hacking osv känns väldigt "simpelt"
Köra melee/katana blir också långtråkigt.
Utforska kan man göra men har som inte hittat nå intressant förutom döda kriminella eller nått gig.

Det här spelet har inget att hämta mot jämförelsevis The Witcher (som är anledningen varför jag såg fram emot spelet).
Spelet borde ha varit mer RPG äventyr som Witcher än FPS Shooter med lite RPG element.

Jag tror jag har/hade roligare med Deus ex än cyberpunk 🙄


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Athretil:

Är också riktigt sugen på att spela det (PS5) men vill hellre vänta tills det är finslipat.
Har inga problem att vänta 1 år eller nåt då det kommer så många andra bra spel. Plus att backloggen är rejäl 😬
Kör igenom TLoU2 nu 💕

Haha det är det jag tycker är ett problem. Backloggen växer snarare än krymper😅

Skrivet av Lightbane:

För min del (spelar på en rätt ny pc) måste jag säga att spelet blivit avsevärt sämre med varje patch. Jag upplevde inga buggar alls i release-versionen och hann spela ca 40 timmar innan de större patcherna. Efter dessa har spelet dock i princip blivit ospelbart för min del, och jag har full förståelse för den frustration som många upplevde från början. Jag rekommenderar alltså att vänta i hopp om att kommande patcher lagar det tidigare patcher sabbade.

Ja det låter ju inte alls bra😬 Ett spel ska ju rimligtvis bli bättre med patchandet tycker man.

Misstänker att det fortfarande är helt ospelbart till konsol?
Jag har ett PS4-ex som ligger och skräpar, det ska spelas till PS5 men får nog vänta året ut i princip.

Medlem
Medlem

Patch nr 2 borde ju dimpa ner närsomhelst, den här månadens dagar börjar att ta slut. Spelat på PS5 och har haft en stabil upplevelse. Pausar tills den officiella PS5 versionen är släppt. Kommer nog känna lite på det om nu patchen släpps som utlovat mest bara för att se om den gör någon skillnad.

Medlem

Mediokert bra spel. Men inget nytt eller revolutionerande. Inte så bra optimiserat och spelet känns lite som ett early access spel. Ibland uppstår saker man inte vet om det är by design eller om det är buggar, vilket gör det svårt att räkna ut om det buggar eller inte. Världen känns inte så värst levande och där finns mycket som förstör inlevelsen i en annars fantastiskt vacker stad. Det är inte ett fullblodat RPG spel, då många val i spelet spelar ingen roll, inga konsekvenser av stora val och det känns lite som att narrativet drar dig åt en viss väg. Storymässigt är det väl lite halvt linjärt. Men bortsett från det om du söker en bra story som är spännande men lite dåligt sammanhängande så är storyn värd att uppleva.

Jag hade väntat till hösten åtminstone. Jag själv hoppas på en definitive edition om så möjligt, blev rätt besviken överlag med vad jag fick, då mycket av mina förväntningar byggde på alla dev intervjuer genom åren innan släpp. Men har man inga förväntningar så är spelet hur bra som helst.

Det är inget Witcher 3, utan snarare ett Witcher 1 eller 2 om man jämför CDPRs föregående spel kvalitésmässigt, inget fel med det då jag älskade witcher 1 och 2, så det är personligt tycke.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag personligen upplevde aldrig några ordentliga buggar genom mina 140 timmar. Däremot lider spelet av många andra brister, Främst underutvecklade system och obalans.
Att leka runt i världen känns som något man bör vänta med och hoppas dom förbättrar.

Jag ser dock inga problem med att lira igenom det för storyn och karaktärernas skull. För den delen är faktiskt riktigt bra!

Mitt tips är dock att vänta till senare i år. För spelet förtjänar verkligen att bli bättre och upplevas bättre än nuvarande skick.

Jag upplever samma sak, men skyndade lite igenom mainstory och avvaktar nu uppdateringar eller DLC för stt göra världen bättre när jag rensar sidouppdragen.

Gnällkuk

Tills februaripatchen dimper ned avvaktar jag, har inte spelat sen i slutet på december.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är rätt nöjd att jag sparade mina pengar där kring jul och satsade på VR-spel istället då Cyberpunk släpptes och det var en massa rea samtidigt på annat. Hade de haft VR-stöd kanske jag hade funderat på det. Väntar tills det blir halva priset eller nåt och de har lappat ihop det ännu mer.

Vad hände med multiplayer förresten? Skulle inte det komma som en patch också?

Medlem

jag lirade igenom spelet med lite över 100 timmars speltid sedan lag ner för vänta ett år på se vad dom kan göra och lägga till I spelet innan jag spelar mer

Medlem

Förutom att fixa buggar, prestandaproblem och AI så har de ju en hel del finslipning att göra enligt mig. Frågan är om de ens ids lägga tid på det, brukar ju sällan ske såna förbättringar i open world spel.
Såna grejer brukar ju fixas i Enhanced Editons, GOTY eller i vissa fall DLC's.

Skrivet av Molotov:

Jag har spelat kanske 120timmar. Jag är inte klar men jag har heller inte känt nå sug att fortsätta spela på 2 veckor.

120 timmar rätt gott och väl haha. Så mycket tid har jag inte att lägga på en titel ändå hehe.

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

120 timmar rätt gott och väl haha. Så mycket tid har jag inte att lägga på en titel ändå hehe.

Hehe, jag tror det stämmer det är iaf vad GoG klienten visar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem

Kört nästan 60h totalt och ångrar inte en sekund. Visst, buggar syntes här och där men inget som inte kunde fixas med en save reload. Tyckte spelet var snyggt, hade bra story, roliga quests, underbart gunplay och lät dessutom väldigt bra. Sen hade jag faktiskt nästan inga förväntningar så blev väl helt enkelt positivt överraskad.

Medlem

Nästa vecka (eller denna vecka egentligen. Slutet på februari var det sagt) ska den 2a stora patchen släppas till CyberPunk 2077 vilket ska bli spännande att se hur mycket buggar som städats bort och vad som finslipats.

Jag klarade ut spelet för 1 vecka sedan (efter 149 timmar) och lirade på Steam plattformen. Spelet kraschade mycket för mig och det hände typ 1 gång i timmen vilket var drygt. Använde quick save varje 5-10 minut så att jag inte tappade så mycket inför varje start igen. Men storyn var så pass bra o spännande att jag förbisåg detta o bara plöjde på i äventyret.

Main storyn är inte så lång så kör side missions ihop med main missions för att dra ut på äventyret. Sidouppdragen är fantastiska så det är inget man får missa. Hade inte så mycket buggar i mitt spelande tycker jag förutom dessa krascher och frysningar av systemet. Alla mina andra spel fungerar bra utan att krascha så det är väl inte mitt system det beror på antar jag. Sedan är jag en sån som inte stör sig så mycket på buggar i spel. Flera av de jag upplevde var komiska där folk kunde gå i luften bl.a..

*** Vänta till nästa veckas stora 1.2 patch släpps sen drar du igång fanskapet o kör på är mitt råd.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Oavsett buggar så är spelet fruktansvärt uselt egentligen också. Inget djup överhuvudtaget. Borde vänta 2-3 år till på expansioner osv så det blir ett färdigt spel.

Medlem
Skrivet av shelter:

Förutom att fixa buggar, prestandaproblem och AI så har de ju en hel del finslipning att göra enligt mig. Frågan är om de ens ids lägga tid på det, brukar ju sällan ske såna förbättringar i open world spel.
Såna grejer brukar ju fixas i Enhanced Editons, GOTY eller i vissa fall DLC's.

Hoppas inte det då jag köpte apelet för att kunna lira på de nya konsolerna.

Det skulle väl släppas relativt tidigt 2021? Men nu verkar det bli i höst ifall det inte blir fördröjt igen.

Planen var väl att spela igenom det ett varv vid release och sedan vänta på "next-gen update", men tack vare problemen så bestämde jag mig för att vänta PGA stor backlog.

Tänkte inte ens beställa det först, men vart indragen på grund av att Elgiganten hade ett väldigt bra pris....
Vad kan gå fel och Keanu Revees/Johnny Mnemonic lurade in mig i suget och tryggheten med ☺

Medlem

Jag tycker definitivt att du ska skaffa dig en egen uppfattning. Det som visas utåt och alla "funny bug compilations" och all skit som pumpas ut online tycker jag blåser upp det hela och får det att se väldigt mycket värre ut än vad det var (iaf för min del på PC).

Jag började spela det precis vid release och hade galet kul med spelet. Lyckades leva mig in i världen, bry mig om karaktärerna och ha allmänt riktigt kul med det. Absolut så dök det upp små buggar här och där men inget man inte kunde förbise eller som en quick load inte löste, inte mycket värre än de flesta andra open world-spel som släpps (á la bethesda).

Jag la ca 90 timmar på det innan jag klarade det och tillfälligt la det åt sidan och har inte ångrat mitt köp ett dugg! 0 kraschar här faktiskt.

Skrivet av Rhymst:

Öppnade plånboken för en fet gejming PC förra veckan så börjar också bli rejält sugen!. Har hört att det ska funka bra på PC visst? Är egentligen konsol spelare så vill helst lira på Series X men det får jag väl fortsätta drömma om?

Inte svårare än att plugga in kontrollen i datorn och köra då väl?

Medlem

Finns fortfarande väldigt många buggar.

Dörrar som inte öppnas som de ska under uppdrag trots att man hämtat vissa lösenord.

Fiender som fastnar i väggar och golv, pratar medan de är döda. Otaliga saker som ligger på marken som inte går att plocka upp.

Vet inte riktigt hur noggranna folk är som påstår sig aldrig stöta på några buggar är egentligen.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Öppnade plånboken för en fet gejming PC förra veckan så börjar också bli rejält sugen!. Har hört att det ska funka bra på PC visst? Är egentligen konsol spelare så vill helst lira på Series X men det får jag väl fortsätta drömma om?

Koppla hdmi till tvn från datorn och köp en xbox kontroll så får du en bättre ”konsoll” än series x.. steam big picture funkar bra som UI på tvn

Medlem

Mediokert, väldigt mediokert. Det må inte ha så mkt buggar kvar på PC längre men det förändrar inte så mkt av problemen spelet i sig lider av som inte går att patcha bort.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Spelat på Stadia efter PS4 versionen var horribel, spelet i sig är ju fantastiskt, kört igenom två gånger, däremot lagt det på hyllan nu tillsvidare. Det som saknas mest i spelet är ju world-content, det som finns är välgjort och bra men det känns för tomt och meningslöst att åka runt och bara "utforska".

Medlem

Efter 2,5 genomspelningar tröttnade jag,,,,hoppas på mer innehåll på detta underbara spel(PC).


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

123
Skriv svar