Zelda fyller 35 år – rösta fram bästa spelet!

Medlem

Röstade på BotW.
Men kunde lika gärna röstat på A Link to the Past.
Bra på olika sätt.

Sen finns ett viktigt skäl att jag skulle röstat på just dessa. Does var de otroligt bra när de kom och dels håller de fortfarande otroligt bra. Till skillnad från många av de andra 3D Zeldaspelen som åldrats en hel del,om man inte har nostalgiglasögonen på när man spelar.

Inte spelat alla Zeldaspel dock. Framför allt missat de på handhållna, förutom gamla Links Awakening.

Inaktiv

Röstade Ocarina of Time men var också mitt första Zelda.
Stod mellan det och Breath of the Wild.
BotW är magiskt och går att spela på PC med emulator i 60 FPS *host host*.
Men det föll lite på att templen inte var så mycket att hurra för och att illusionen av en levande värld faller ibland, första 20 timmarna eller nåt är fantastiska dock.
Andra Zeldaspel jag spelat är Majoras Mask som var coolt men inte lika bra som Ocarina, Link to the Past som jag aldrig fastnade för på grund av att det var 2d, samt första som jag tyckte var roligare än LttP för kändes mer öppet.

Medlem

För mig så står det mellan A Link to the Past och Ocarina of Time men gissar på att Ocarina inte åldrats lika bra. Har inte spelat det på ett tag men har mest minnen av det. Vore fantastikt att se en remaster av både Ocarina och Majoras Mask till Switch! Då Skyward Sword nu släpps i juli så borde de andra ändå ha en chans att släppas efter.


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Skrivet av Sprockhead:

För mig så står det mellan A Link to the Past och Ocarina of Time men gissar på att Ocarina inte åldrats lika bra. Har inte spelat det på ett tag men har mest minnen av det. Vore fantastikt att se en remaster av både Ocarina och Majoras Mask till Switch! Då Skyward Sword nu släpps i juli så borde de andra ändå ha en chans att släppas efter.

Finns en remaster av båda oot och majoras mask till 3DS!
Rekommenderas om du inte provat.

Velade lite mellan majoras mask och twilight princess, men det fick bli majoras mask

Medlem

Jag röstade på A link to the past.
Det är ett riktigt bra spel men mest är det pga det kom i en sån period i ens liv då man spelade väldigt mycket.
Det är Zelda spelet jag spelat mest helt klart.

Andra favoriter är tex orcarina of time och breath of the Wild som jag verkligen också tycker om.
Men dom spelen har jag inte spelat i närheten lika mycket som a Link to the past, det spelet thar en speciellt plats i ens hjärta

Jag tycker Zelda tillhör bland dom bästa spelserier som finns


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av MLundin:

Fast jag måste nog inflika här och påstå att Majoras Mask är band det mörkaste Zelda-spelet som skapats. Lirat det?

Japp. Och håller med, det är väldigt mörkt! Och extremt flummigt och underligt. Hade det helt enkelt vart en dystopisk, mörk variant av OoT så hade det spelet kanske räddat mitt intresse för zeldaserien, men den underliga flummigheten förstör spelet helt och får det nog att bli det sämsta av alla zeldaspel jag testat.

Medlem

Ocarina of Time utan tvekan för min del då det tillförde mest under min uppväxt.
Röstar man dock BotW som bästa Zelda-spel så anser jag att man inte vet vad ett bra Zelda-lir innebär, eller att man helt enkelt inte har lirat några av de gamla klassikerna, haha.

Nu behöver vi bara en bundle med Ocarina of Time och Majora's Mask till Switchen med!

Skrivet av Dudinkalv:

Röstar man dock BotW som bästa Zelda-spel så anser jag att man inte vet vad ett bra Zelda-lir innebär, eller att man helt enkelt inte har lirat några av de gamla klassikerna, haha.

Zelda-lir för mig innebär innovation utan hänsyn till historia. Även om Ocarina of Time är vad Zelda "är" för mig så skiljer det spelet sig lika mycket från Wind Waker som Wind Waker skiljer sig från BotW. Jag tror absolut att BotW kan bli en bra representation av vad Zelda är för många nya spelare i och med hur populär Switchen är, men jag har fortfarande full tillit att Nintendo inte förblir låst i ett open world survival format i framtiden. Hade Nintendo släppt ett mobilspel med GPS integration liknande Pokemon GO i Zelda-serien så hade det inte ens varit konstigt.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Japp. Och håller med, det är väldigt mörkt! Och extremt flummigt och underligt. Hade det helt enkelt vart en dystopisk, mörk variant av OoT så hade det spelet kanske räddat mitt intresse för zeldaserien, men den underliga flummigheten förstör spelet helt och får det nog att bli det sämsta av alla zeldaspel jag testat.

Vet ej om jag skulle påstå att det just är ”flummigt”. Snarare många vuxna undertoner som presenteras på ett något speciellt sätt. När man spelar om det i vuxen ålder upplevs det helt annorlunda (åt det bättre hållet).

Men smaken är som baken

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Zelda-lir för mig innebär innovation utan hänsyn till historia. Även om Ocarina of Time är vad Zelda "är" för mig så skiljer det spelet sig lika mycket från Wind Waker som Wind Waker skiljer sig från BotW. Jag tror absolut att BotW kan bli en bra representation av vad Zelda är för många nya spelare i och med hur populär Switchen är, men jag har fortfarande full tillit att Nintendo inte förblir låst i ett open world survival format i framtiden. Hade Nintendo släppt ett mobilspel med GPS integration liknande Pokemon GO i Zelda-serien så hade det inte ens varit konstigt.

Jag vet faktiskt inte om jag tyckte det var så mycket innovation, snarare tvärtom! Alla unika tempel, bossar, karaktärer, platser, o.s.v är ersatta av generiska open world-recept. Har klarat hela BotW när det var nytt men hade inte kunnat nämna namnet på en enda av karaktärerna man stöter på faktiskt...
Jag hoppas innerligt att det blir som du skriver, att de går ifrån open world-receptet och satsar på mer fokuserade och spännande världar någon gång igen!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Ocarina of Time utan tvekan för min del då det tillförde mest under min uppväxt.
Röstar man dock BotW som bästa Zelda-spel så anser jag att man inte vet vad ett bra Zelda-lir innebär, eller att man helt enkelt inte har lirat några av de gamla klassikerna, haha.

Nu behöver vi bara en bundle med Ocarina of Time och Majora's Mask till Switchen med!

+1 right there! Har 3DS-utgåvorna av båda. Kommer de till switch är det ett givet köp!

Medlem

Top 3 är A Link to the Past, Wind Waker och Breath of the Wild.


signatur

"There will be another time"

Medlem

För mig är det tre spel som sv olika anledningar är en kategori för sig:

A Link to the Past
Breath of the Wild
Ocarina of Time

Väljer att inte rangordna dessa men tillägger att A Link Between Worlds är det mest underskattade och förbisedda Zelda-spelet. Hoppas de släpps till Switch! Det är min Nr 4.

Medlem

Blev nyligen klar med ett projekt där jag spelade om alla spel (med några månaders vila mellan varje) som går någon gång har släppts på konsol (kanske får för mig att skriva recensioner på dem alla någon gång i framtiden). Enligt mig håller alla spel fortfarande måttet, och jag kan varmt rekomenndera att rota fram ett Wii U för att kunna spela de titlar som inte finns tillgängliga på Switch. Det fantastiska med Zelda-serien enligt mig är att alla titlar är unika på just sitt sätt, så att oavsett vilket spel man själv rankar högst, så är det enkelt att förstå varför andra tycker annorlunda.

Själv håller jag Twilight Princess högst. Inte det mest innovativa spelet, och inte heller det mest utmanande av dem alla. Men för mig är det spelet som fulländrar den klassiska Zelda-formulan, fantastisk stämning, ännu mer fantastisk musik, men framförallt bäst dungeons av alla zelda-spel.

Medlem

För mig har jag bäst minnen i A link to the past, Ocarina of time och Majoras mask.
Eftersom den inte nämns så ofta så röstade jag på Majoras mask


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Lättaste omröstningen någonsin för mig.

A Link to the Past alla dagar i veckan. Vilket jävla spel!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Har aldrig varit något större fan av Nintendo och deras spel, men Zelda Game&Wach spelades många timmar i husvagnen förr i tiden.

Medlem

Har spelat med eller mindre alla (-cdi), men har svårt att förstå hyllningarna som botw har fått. Helt ok spel, men karaktärerna kunde hetat något annat, så även världen. Saknar Zelda-känslan, känns generiskt. Det skulle släppts 2-3 år tidigare. (ska jag vara helt ärlig är det ett av de få zelda jag inte spelat igenom, det hamnade på hyllan, men jag ville älska det)
Däremot så kom det flera underskattade i bärbart format, kanske bland dom bästa.

Inaktiv
Skrivet av Rejzer:

Har spelat med eller mindre alla (-cdi), men har svårt att förstå hyllningarna som botw har fått. Helt ok spel, men karaktärerna kunde hetat något annat, så även världen. Saknar Zelda-känslan, känns generiskt. Det skulle släppts 2-3 år tidigare. (ska jag vara helt ärlig är det ett av de få zelda jag inte spelat igenom, det hamnade på hyllan, men jag ville älska det)
Däremot så kom det flera underskattade i bärbart format, kanske bland dom bästa.

För mig är det det bästa open world spelet jag spelat. Älskade att utforska världen och hur stort och öppet allting var.
Klättringen gjorde mycket, att försöka ta sig upp på ett berg var kul i sig då man kämpade med att ta sig upp till nästa lilla avsats man kunde få fotfäste på utan att få slut på stamina. Sedan glidflyga in i något helt nytt område och se vad man hittar. Hitta nya shrines, hitta bra hästar att tämja, leta efter stjärnfall, första gången man utforskade en labyrint var det ascoolt. Eller när man kommer till Robinsonön, eller när man ser den magiska hästen i fjärran, eller när man stöter på någon av drakarna som man också kan skjuta på olika ställen för att få crafting items.
Att man kunde springa in i skitsvåra områden direkt och bli mördad av Guardians eller springa till Ganons slott på en gång, smyga sig förbi fiender och loota lite bra vapen. Alla olika byar och små karaktärer man möter. Allt djurliv.
Gameplayet och fysiken var grymt, man kunde göra saker som att göra upp eld för att få en uppåtvind till sin glidare, alla tunnor, stenar och träd man kunde leka med med sina runkrafter, ridningen och pilbågsskyttet, systemen kring kyla och väder o.s.v.
Det är också väldigt vackert.

Medlem

Att inte 2:an är mer populär.

Medlem

A link to the past helt klart, tänkte spela igenom det snart igen.

Zelda 2 är nog det sämsta spelet jag har spelat. Med det sagt, så kanske den har den snyggaste kassetten genom tiderna


signatur

IDKFA

Medlem

A Link to the past!

Hoppar också in på BOTW-diskussionen: det var ett mycket bra spel, en massa fina delar av världen att upptäcka, men det saknade en röd tråd, för spretigt, plus för få häftiga strider (läs: bossar) och "dungeons". Mycket bättre än många andra spel, men bland Zelda-spel hamnar det bland de "mindre bra". Efter ett tag lider det av problemet alla open world lider av: för många repetetetiva uppdrag, lätt att komma bort från huvudstoryn, vissa områden känns ditlagda utan att ha planerats väl, få fiendevarianter som mest ändras genom att de ändrar "färg". Ser dock fram emot BOTW 2, allt med Zelda är bättre än nästan alla andra spel, så det kommer säkert bli grymt; men efter det (eller varför inte i BOTW 2), hoppas jag de lägger in en bättre röd tråd, mer och kluriga dungeons med egen atmosfär och fler bossar.

12
Skriv svar