Mer Bloodlines 2-strul – hela studion kickas, släpps inte i år

Robot
Mer Bloodlines 2-strul – hela studion kickas, släpps inte i år

Men Paradox Interactive är nöjda med ekonomin i stort.

#bloodlines-2, #crusader-kings-iii, #paradox


Medlem

Oj då. Aktien gick ner rätt regält efter den rapporten. Har själv en hel del aktier i Paradox så det var ju lite synd. Men kanske är köpläge nu då.

Medlem

Härligt. Massor med pengar till att göra cities Skylines 2 😁

Medlem

Hade Romero gjort och sålt sitt spel själv hade det nog sålt bra, men det lär han inte kunnat göra så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kanske lika bra, utvecklaren som höll på med spelet nu verkade inte riktigt kunna det där med gameplay när det kom till action-delen.

Medlem

Dead in the water, kommer släppas men kommer va ett hafsverk nu när många olika rört runt i grytan så ser de inte bra ut. Oavsett vem som nu drar i spakarna så kan de knappast bli nåt bra spel efter så här lång tid och de kan inte ens bjuda på en gameplay trailer så ser de riktigt illa ut, luktar CP 2077 lång väg men de har åtminstone inte hypat sönder produkten så kanske bara de mest hängivna fansen blir besvikna?
Tråkigt om detta ska bli normen för alla spel som inte drar in mp-pengar, lång utveckling och halvfärdiga slutsläpp kanske blir mode på längre sikt tyvärr. Å sluta skylla på pandemin nu vi vet alla att ni tycker om saft å bullar möten och den effektiva arbetstiden ligger på 30% i denna bransch eller har jag fel här? De e väl precis som i de flesta branscher att fotfolket får skit när styrelser och mellanchefer glassar runt med höga löner och mer än gärna skyfflar ner ansvar och arbetsuppgifter på de som vill göra ett bra jobb för minimal lön tills de tröttnar å sticker, rinse-repeat...

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Dead in the water, kommer släppas men kommer va ett hafsverk nu när många olika rört runt i grytan så ser de inte bra ut. Oavsett vem som nu drar i spakarna så kan de knappast bli nåt bra spel efter så här lång tid och de kan inte ens bjuda på en gameplay trailer så ser de riktigt illa ut, luktar CP 2077 lång väg men de har åtminstone inte hypat sönder produkten så kanske bara de mest hängivna fansen blir besvikna?
Tråkigt om detta ska bli normen för alla spel som inte drar in mp-pengar, lång utveckling och halvfärdiga slutsläpp kanske blir mode på längre sikt tyvärr. Å sluta skylla på pandemin nu vi vet alla att ni tycker om saft å bullar möten och den effektiva arbetstiden ligger på 30% i denna bransch eller har jag fel här? De e väl precis som i de flesta branscher att fotfolket får skit när styrelser och mellanchefer glassar runt med höga löner och mer än gärna skyfflar ner ansvar och arbetsuppgifter på de som vill göra ett bra jobb för minimal lön tills de tröttnar å sticker, rinse-repeat...

Man kan ju alltid hoppas att det som de gör nu är motsatsen till vad andra gör och att de pga av att spelet inte är bra nog väljer att inte släppa och inte visa det utan istället tar nya tag och lägger 1-2 år äs utveckling hos en ny studio. Jag tycker det låter som de gör ett bra beslut. De släpper inte spelet då det inte når den kvalitét de önskar. De har till och med gått så lågnt att de inte bara lägger mer tid på det utan de flyttar utvecklingen till en ny studio som de hoppas ska kunna erbjuda den kvalitet de önskar.

Ett dåligt beslut hade varit om de accepterat att spelet är dåligt och släppt det i alla fall (vilket många andra utgivare kanske gjort).

Medlem

Har lyssnat på lite poddar med Wester tidigare och han verkar vara en gamer at heart, och vill verkligen ha kvalité i sina spel. Nu är han inte VD längre men fortfarande i styrelsen, och det känns som att detta beslutet kanske grundar sig i redan att Imperator inte var i den nivå som man önskade vid release. Det är oerhört svårt att få ett bra rykte idag, och ännu svårare att behålla det. Låter som ett klokt beslut att sätta stopp och förhoppningsvis ge det mer tid och nya krafttag istället för att sminka en gris.

Medlem

Hoppas att de skjuter fram släppdatumet ännu längre. Har svårt att tänka mig de hinner rätta skutan på ett år, det är ett sjuhelvetes jobb att ta över efter någon annan och inte en chans att de klarar av att nå upp till förväntningarna ifall de börjar från ruta ett och ska vara färdiga nästa år.

EDIT: Hoppas att spelet släpps någon gång efter 2023. Spelade originalet väldigt sent, bara för ett par år sedan, men älskade det.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Synd på Empire of Sin, inget spel för mig men verkade ändå vara ett kvalitetsspel och charmigt.

Bloodlines...jaja, man kan väl anta att de nu i princip börjar om från 0. Lär förmodligen inte bli något att hänga o granen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör
Skrivet av Proximately:

Hoppas att de skjuter fram släppdatumet ännu längre. Har svårt att tänka mig de hinner rätta skutan på ett år, det är ett sjuhelvetes jobb att ta över efter någon annan och inte en chans att de klarar av att nå upp till förväntningarna ifall de börjar från ruta ett och ska vara färdiga nästa år.

De har bara sagt att det inte släpps 2021, något nytt datum finns inte så det kan dröja flera år till.


signatur
Inaktiv

Känns som helt rätt beslut baserat på vad som visats.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De har bara sagt att det inte släpps 2021, något nytt datum finns inte så det kan dröja flera år till.

Alright, måste ha sett fel tidigare då. Men kul, då kan man ju i alla fall plocka upp förhoppningarna.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

FM-guru
F.d. Sisyr

Väldigt positiva nyheter att Hardsuit Labs kickats! Helt obegripligt att de ens fick uppdraget till att börja med med tanke på deras resumé.

Förhoppningsvis kan en annan utvecklare få ordning på skutan igen. Beror väl på hur pass misshandlat spelet är. I värsta fall kanske man får börja om från början...

Medlem

Hur mycket jag än skulle vilja se ett Bloodlines 2 nu så är nog detta en bra grej. Allt som tidigare släppts angående spelet har varit rätt mediokert, tyckte att 'Come Dance'-trailern var riktigt dålig. Att börja om från början med en annan studio låter som en bra idé, hoppas bara det går bättre denna gång.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Väldigt positiva nyheter att Hardsuit Labs kickats! Helt obegripligt att de ens fick uppdraget till att börja med med tanke på deras resumé.

Varför då? Var väl inget fel med Blacklight, och spelet såg ju rätt så solitt ut. Skulle säkert bli helt okej i slutändan.

Skrivet av Kazutoyo:

Att börja om från början med en annan studio låter som en bra idé, hoppas bara det går bättre denna gång.

Känner mig lite konspirationssugen ärligt talat. Måste ha varit något rejält strul i bakgrunden ifall man byter studio efter alla avgångar, det är ju knappast ett billigt beslut man gör på en dag liksom.

Medlem

Har sett fram emot Bloodlines 2. Tycker atmosfären sett bra ut men vapen hanteringen sett sämre ut. För stelt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

eld
Medlem

För alla som har sina teorier:

Jag tror det handlar om det vi inte sett snarare än vad vi har sett, utvecklingen verkar ha varit väldigt problematisk, och problem med att leverera milestones är ett mycket större problem än att några personer på internet känner sig lite tveksam över trailers.

Väldigt synd om de som jobbade på projektet dock, det är svårt att ha kontroll över processen hur hårt du än arbetar.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Jonlissla:

Varför då? Var väl inget fel med Blacklight, och spelet såg ju rätt så solitt ut. Skulle säkert bli helt okej i slutändan.

Blacklight var en medioker, småskalig produkt, precis som alla deras tidigare produkter (när de hette Zombie Games). Att de skulle kunna lyckas göra en värdig uppföljare till ett av tidernas mest hyllade rollspel (en genre de aldrig ens jobbat med) var dödfött från början. Hade det inte varit för att Brian Mitsoda var med och pitchade så hade man aldrig fått chansen till att börja med. Mitsoda sparkades som bekant mitt under utvecklingen (likt diverse annat folk). Fin karma att Hardsuit själva nu sparkas.

Är det Bloodlines 2 du tycker såg "rätt så solitt ut"? Jag tyckte det såg ruskigt B ut. Ja, det lilla vi har fått se alltså. Man undrar vilka spelmekaniska hemskheter som döljer sig under den redan opolerade ytan.

eld
Medlem
Skrivet av Sisyr:

Blacklight var en medioker, småskalig produkt, precis som alla deras tidigare produkter (när de hette Zombie Games). Att de skulle kunna lyckas göra en värdig uppföljare till ett av tidernas mest hyllade rollspel (en genre de aldrig ens jobbat med) var dödfött från början. Hade det inte varit för att Brian Mitsoda var med och pitchade så hade man aldrig fått chansen till att börja med. Mitsoda sparkades som bekant mitt under utvecklingen (likt diverse annat folk). Fin karma att Hardsuit själva nu sparkas.

Är det Bloodlines 2 du tycker såg "rätt så solitt ut"? Jag tyckte det såg ruskigt B ut. Ja, det lilla vi har fått se alltså. Man undrar vilka spelmekaniska hemskheter som döljer sig under den redan opolerade ytan.

Nu var ju iof bloodlines sin tids cyberpunk, och utvecklat av en studio som aldrig gjort en immersive sim förut, så vi ska nog inte vara så hårda. Spelet må vara en kultklassiker men det var ett otroligt misslyckat släpp.

Medlem

Rusade till forumet när jag fick nyhetsbrev om det här på mailen.

Å ena sidan är jag bedrövad. Trots tveksamma trailers och åtskilliga indikationer på en problemfylld utveckling såg jag fram mot att iklä mig rollen som Malkavian igen. Nog för att det såg ut att kunna bli en buggfest, men det är knappast något som en sann Bloodlinesfantast hänger läpp över.

Å andra sidan gläder det mig att Paradox inte nöjer sig med vad som helst. Att de är villiga att byta team och studio helt om det är vad som krävs för att skapa en värdig Bloodlines-uppföljare.

Så i slutändan är jag motvilligt optimistisk. Om spelet blir bra har jag som redan väntat i sexton år inga problem med att vänta några till.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Dead in the water, kommer släppas men kommer va ett hafsverk nu när många olika rört runt i grytan så ser de inte bra ut. Oavsett vem som nu drar i spakarna så kan de knappast bli nåt bra spel efter så här lång tid och de kan inte ens bjuda på en gameplay trailer så ser de riktigt illa ut, luktar CP 2077 lång väg men de har åtminstone inte hypat sönder produkten så kanske bara de mest hängivna fansen blir besvikna?
Tråkigt om detta ska bli normen för alla spel som inte drar in mp-pengar, lång utveckling och halvfärdiga slutsläpp kanske blir mode på längre sikt tyvärr. Å sluta skylla på pandemin nu vi vet alla att ni tycker om saft å bullar möten och den effektiva arbetstiden ligger på 30% i denna bransch eller har jag fel här? De e väl precis som i de flesta branscher att fotfolket får skit när styrelser och mellanchefer glassar runt med höga löner och mer än gärna skyfflar ner ansvar och arbetsuppgifter på de som vill göra ett bra jobb för minimal lön tills de tröttnar å sticker, rinse-repeat...

Cyberpunk ändrade aldrig utvecklare, vad jag vet. Spel som borde ligga närmare din tankebana är Duke Nukem Forever och Alien: Colonial Marines.

Medlem

Var framgår det att de förra utvecklarna fått sparken? De tycks mest bara ha blivit av med projektet?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Skribent
Skrivet av eld:

Nu var ju iof bloodlines sin tids cyberpunk, och utvecklat av en studio som aldrig gjort en immersive sim förut, så vi ska nog inte vara så hårda. Spelet må vara en kultklassiker men det var ett otroligt misslyckat släpp.

Tänkt på det här också, 1an hade mer gemensamt med Cyberpunk än folk minns det. En utvecklare som inte gjort den typen av spel innan, problem med utveckling, släpps i buggit ofärdigt skick trots att de skjutit fram spelet flera gånger. Dock drevs det inte av samma hype som Cyperpunk. Men likheten är rätt slående.

Sen att spelet skaffat sig kultstatus med tiden är en sak, men som du säger spelsläppet var allt annat än lyckat. Det var väl till och med spelet som dödade utvecklarna Troika.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johlor:

Tänkt på det här också, 1an hade mer gemensamt med Cyberpunk än folk minns det. En utvecklare som inte gjort den typen av spel innan, problem med utveckling, släpps i buggit ofärdigt skick trots att de skjutit fram spelet flera gånger. Dock drevs det inte av samma hype som Cyperpunk. Men likheten är rätt slående.

Sen att spelet skaffat sig kultstatus med tiden är en sak, men som du säger spelsläppet var allt annat än lyckat. Det var väl till och med spelet som dödade utvecklarna Troika.

Dock var det ett grymt RPG gjort av folk som visste hur man gjorde RPG:n vilket jag tror lite är poängen.
Bloodlines 2 ser i jämförelse ut som en väldigt själlös dussinprodukt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av eld:

Nu var ju iof bloodlines sin tids cyberpunk, och utvecklat av en studio som aldrig gjort en immersive sim förut, så vi ska nog inte vara så hårda. Spelet må vara en kultklassiker men det var ett otroligt misslyckat släpp.

Vi är nog alla medvetna om hur trasigt Bloodlines var vid släpp, men vad är din poäng? Hänger inte med.

Sedan; "immersive sim"? Bloodlines är ett RPG, och utvecklades av samma studio som tidigare gjort Arcanum, en annan av tidernas främsta titlar i genren (och även den buggig vid släpp, förstås )...

Skribent
Skrivet av anon_306295:

Dock var det ett grymt RPG gjort av folk som visste hur man gjorde RPG:n vilket jag tror lite är poängen.
Bloodlines 2 ser i jämförelse ut som en väldigt själlös dussinprodukt.

Ja alltså jag pratar bara om att likheterna är rätt stora med Cyperpunk, att folk nog har glömt hur mycket problem det var med Bloodlines. Troika fick ju inte ens patcha färdigt spelet, utan det är en fan-patch som i stort gör det spelbart. Sen att det nu igen verkar vara problem med utvecklingen så undrar man ju om varumärket är "cursed".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bra beslut, uppenbarligen inte fungerat med nuvarande studio.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vi är nog alla medvetna om hur trasigt Bloodlines var vid släpp, men vad är din poäng? Hänger inte med.

Sedan; "immersive sim"? Bloodlines är ett RPG, och utvecklades av samma studio som tidigare gjort Arcanum, en annan av tidernas främsta titlar i genren (och även den buggig vid släpp, förstås )...

Arcanum var hemskt, vad jag kan minnas...

Själv tycker jag detta var helt rätt beslut. Älskar WoD och V:TM. Redemption och BL var riktigt kul spel när det begav sig och BL2 har bara visar på gameplay filmer som en odöd kalkon. Riktigt bra en annan studio får chansen att rätta till felet som är BL2.


signatur

I drank what?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mirage:

Arcanum var hemskt, vad jag kan minnas...

Hemskt buggigt eller bara hemskt? Det första kan jag skriva under på (fast Bloodlines var nog värre), men det andra är fan sånt som man bränner kättare på bål för!

12
Skriv svar