Lista dina bästa spel med historiskt tema! Hjälp till med artikelresearch!

Frilansare
Lista dina bästa spel med historiskt tema! Hjälp till med artikelresearch!

Höpar, möpar och realism-nördar förenen eder!

Nu behöver jag er samlade hjärnkraft för ett litet projekt jag jobbar på – en artikel/lista om bra och lovande spel med "historiskt tema". Brett, jag vet, men jag tror att det kan smalna av när jag lyssnat in era åsikter. Viss research har gjorts, men det är en omöjlighet att spela och sätta sig in i allt gott som finns där ute. Så nu behöver jag era tips! Och tyck gärna till också – är det något specifikt område som är extra intressant?

  • Tyck till om just dina favoriter, gärna med länkar och eller youtube-klipp.

  • Försök hålla dig till spel med historisk koppling, gärna med åtminstone ett litet mått realism inblandat.

  • Det får gärna vara kommande titlar och early access

  • Redan släppta spel är också ok, men helst inte lastgamla spel!

För att få igång hjärnknölarna börjar jag med några exempel:

Medlem

Kingdom Come: Deliverance känns som del solklara valet här, fast å andra sidan så är det nog det enda historiska spel jag spelat dom senaste åren. Men jag gillade det väldigt mycket, skulle ge det högre betyg än vad FZ gjorde.
https://www.fz.se/recension/275809-kingdom-come-deliverance

FM-guru
F.d. Sisyr

Paradox-titlar är en guldgruva vad gäller historiska spel, men dessa tar jag likt Kingdom Come för givet att du redan tänkt på.

Har kommit en ny stadsbyggare som utspelar sig i det antika Mesopotamien. Nebuchadnezzar heter spelet, väldigt tydligt inspirerat av Caesar, Zeus, Pharaoh osv.

Ett annat stadsbyggarspel som gameplaymässigt påminner mer om de du själv länkar är Dawn of Man. Även detta utspelar sig för tusentals år sedan, ännu längre tillbaka i detta fall. Släpptes 2019 men uppdateras fortfarande med nytt innehåll.

I RPG-genren hittar man annars Expeditions-serien, som hittills består av två spel. Dels Expeditions: Conquistador från 2013 där man spelar som spanska utforskare i Nya Världen på 1500-talet;

Det andra spelet är Expeditions: Viking från 2017 där man istället spelar som... ja, gissa. Behandlar likt AC: Valhalla vikingar som gör räder och/eller är nybyggare på de brittiska öarna. Expeditions: Viking är även min favorit av de jag nämner i inlägget, och ett av de bättre rollspelen jag spelat på senare år därtill.

Expeditions-varumärket har sedan dess köpts upp av Embracer Group (som så många andra ) och utvecklarna har sagt att man jobbar på det tredje spelet i serien. Mer än så har man dock inte sagt om projektet ännu, tyvärr...

Utöver dessa har vi förstås utvecklaren AGEod som fokuserar på historisk strategi med fokus på realism. Här finns en hel radda spel. Det senaste är Field of Glory: Empires från 2019;

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om man vill uppleva vilda västern år 1899 så är Red Dead Redemption 2 ett rätt trevligt alternativ.

Allt från snygga och varierande Nordamerikanska landskap till detaljrikedomen i byggnader, möbler och kläder som andas 1800-tal samt välskriven lore full av historiska referenser gör spelet till en riktig pärla för spelare som gillar historia.

(spoilervarning, det finns en del inslag från storyn i videon)

Medlem

På anmodan av trådens upphovsman kommer några tips:

Grand Strategy: Civil War (Early access)
Utvecklare Lionheart Filmworks.

Detta är ett strategispel i samma anda som en hybrid mellan Total War och Paradox.
Spelet utspelar sig som under det amerikanska inbördeskriget där man kan välja att spela som Unionen (nordstaterna) eller Confederacy (sydstaterna). Spelet har förutom de två ovan nämnda kombattanterna även flera europeiska stormakter+Mexiko som kan komma att lägga sig i inbördeskriget beroende på hur det artar sig. I kampanjen finns såklart även forskning och ekonomihantering/budget.

Det finns även ett utförligt/invecklat arméhanteringssystem där man komponera sin egen armé med befälhavare och underbefäl. Hur du komponerar din armé (antal underbefäl) påverkar sedan armén i både kampanjen och striderna då, beroende vilka alternativ man kryssar för när man börjar kampanjen, dina ordrar förs nedåt i leden från dig till dina befälhavare som skickar dem vidare till sina underbefäl som sedan beordrar de trupper de har befäl över. Det blir alltså en lite fördröjning från det att du ger en order tills dess att trupperna utför den.

Forskningen består av att man tar fram olika politiska beslut (policies). Forskningen är dock ganska begränsad men har flera nivåer på respektive beslut.

Jag har inte hunnit testa så mycket än, men ska förhoppningsvis kunna sätta mig in det snart. Om jag förstått det rätt är ambitionen från utvecklaren att det ska vara ett historiskt korrekt och realistiskt spel även om via egna val kan gå ifrån det en del.

Detta är nog inget man bara hoppar in och kör utan kräver en del av spelaren gällande att sätta sig in hur allt fungerar på ungefär samma sätt som Paradox strategispel och inte så mycket som total war-spelen.

Några fler intryck finns i denna tråd: #4100462

Några skärmdumpar:
Kartan:

Nationer som kan komma att lägga sig I:

Armésammansättning:

Rekryteringsfönster:

Arméinformation:

Ett videoklipp jag hittade på youtube:

----------------------

Utöver detta spel är det några fler jag har lite span på men som jag inte har testat/inte är släppta.
Samtliga är dock single player-spel

Builders of Egypt: bygga fornegyptiska städer, ser ganska trevligt ut, men lite generiskt stadsbyggarspeliskt.*
Spelet är inte släppt än, men fanns tillgängligt gratis på steam ett tag i höstas som "prologue", men jag hade inte möjlighet att testa det då.
Utvecklare: Strategy Labs

This Land Is My Landdu är en stamhövding i en Nordamerikansk indianstam och ska leda din stam till framgång. Early Access
Utvecklare: Game-Labs
"Experience the frontier as a chief of a Native American tribe and resist the onset of the settlers. Explore the vast world full of hostile humans and animals while defining your narrative through the decisions you make." (Steam)

Viking City Builder: Det är som Manor Lords fast i vikingmiljö vilket spelet har fått en hel del kritik för från spelare då de anser att utvecklaren har snott allting rakt av från Manor Lords. Spelet är inte släppt än (ens som Early Access).
Utvecklare: Roslagen

*För den som vill ha ett mer verklighetstroget stadsbyggarspel på Egyptentema rekommenderas "Immortal Cities: Children of the Nile som dock har ganska många år på nacken nu, men som får anses som måttstocken för stadsbyggarspel av den här sorten.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Önskar verkligen att dom hade skippat nyversionen som släpptes till Switch, PS4 osv och bara portat Amiga-originalet.

Frilansare

Tack för alla tips, keep em coming!

Medlem

Ha ha föredrar verklighets flykt före realistiska spel. Men jag antar att BF 1 är ett sådant spel. Väldigt bra spel tycker jag. Började spela det lite igen med att jag fått tag på en ps5a. Och tänkte eftersom det är gratis via ps+ så borde fler spela det nu.

Medlem

Kingdom Come: Deliverance, redan nämnts men jag nämner det igen. Jag önskar jag kunde spela det igen för första gången, och jag önskar dom bara kunde announca tvåan redan, spelet slutade alldeles för mycket som att en två var på väg..

Alla vet ju att Assassin's creed spelen blandar friskt mellan historia och fiction, men spelen har alltid haft väldigt mycket historiska detaljer som ibland inte har varit helt uppenbara.
En liten del av AC odyssey kartan heter "valley of tears" på ön Chios . Först antog jag att det bara var ett påhittat namn men jag passade på att googla namnet och kom fram till att det finns en historisk anledning. I verkligheten så är ön känd för ett speciellt träd som man får någon typ av harts. När träden utsöndrar ämnena så ser det ut som tårar varav det har blivit känt som "Tears of Chios", varav området kallas i spelet "Valley of tears".

I spelet så har man också med odlingarna och karaktären nämner när man springer bland träden att "dom gråter"

Testpilot

Det är inte ofta första världskriget representeras i spel men det finns två stycken gedigna shooters i Verdun och Tannenberg.

Sen givetvis Sid Meiers Civilization serie.

Medlem

Är lite osäker på vad som räknas som historiskt, då det finns en hel del spel som är inspirerade av verkliga händelser. This War of Mine är ett sådant, till exempel, som inte referar till ett specifikt krig men ändå är baserat på verkliga berättelser. The Occupation är ett annat spel, som utspelar sig i 1980-talets England och har realistiska element men verkar gå mer åt spion/thriller-hållet.

Ett par spel som är rätt intressanta är två spel som baseras på Chernobyl-katastrofen: Liquidators, som redan är släppt och dessutom är gratis, samt Chernobyl Liquidators Simulator.

Hittade tre spel om andra världskriget när jag letade igenom mina listor: Attentat 1942, antagligen det spel med starkast historiskt fokus från ett överlevarperspektiv; Partisans 1941, ett smygar/taktikspel som utspelar sig på östra fronten; och Medic: Pacific War, där man istället för soldat spelar en fältläkare.

Till sist så är det väl lika bra att kasta in Valiant Hearts också, som utspelar sig under första världskriget.

Medlem

Svea rike ❤️

Medlem

En guldgruva för mindre kända historiska spel är de två små publisherna Matrix games och Slitherine. De gick ihop 2010 för att bli en av de största leverantörerna av wargames. Men deras websidor har till viss del olika innehåll.

https://www.matrixgames.com/
https://www.slitherine.com/

Medlem

Combat Mission från Battlefront.com om man gillar realistiska strategispel med historiskt tema (deras WW2 titlar).

https://www.battlefront.com/


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

War of Rights (MP-action i amerikanska inbördeskriget) känns väldigt lovande. Bara kört early access enstaka gånger men det har en jäkla bra fokus på inlevelse, realism och att hålla ihop i led etc. Bra stämning men svårt som tusan.

https://store.steampowered.com/app/424030/War_of_Rights/

När vi ändå talar om amerikanska inbördeskriget så är ju Ultimate General: Civil War en riktig mysfavorit också, har funnits ute ett tag nu. Också det jäkligt svårt. Strategispel på stor skala.
https://store.steampowered.com/app/502520/Ultimate_General_Ci...

Samma skapare har även släppt "Ultimate Admiral" i Early Access, har dock inte testat det, men det ser mysigt ut. "Ultimate General: American Revolution" som är på G ser också vääääldigt lovande ut, men det finns inte så mycket info där ännu har jag för mig. Dock känner jag mig lite skeptisk till att de släpper paid DLC till Ultimate Admiral innan spelet ens är ute ur Early Access, lite märkligt kan tyckas.

En annan mysfavorit som jag tyvärr inte spelat på länge är Naval Action. Öppen onlinevärld med segelfartyg och kanoner (finns PVP och PVE-servrar). Gillar man segelfartyg från sent 1700-tal/tidigt 1800tal och krutrök så finns det nog inget lämpligare spel att köra. Har för mig att de jobbar på något slags renodlat singleplayerspel med samma grund också.
https://store.steampowered.com/app/311310/Naval_Action/

Medlem

Svea rike eller vad spelet hette!

Medlem

Hmm ultimate general civil war har jag lagt 100h på skäms lite för det. köpte Nebuchadnezzar men fick refunda det var FÖR SVÅRT.

War of rights- civil war fps.

Imperator rome har fått sig ett ansiktslyft nu med 2.0 patchen, meen skulle nog vänta på rea ändå


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Hmm ultimate general civil war har jag lagt 100h på skäms lite för det.

Inget att skämmas för, själv har jag lagt 256 timmar på det.. Tydligen...

Utan tvekan Darkest Hour.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Svea rike eller vad spelet hette!

Mycket riktigt Svea rike!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Twilight Struggle
Ett prisbelönat brädspel för två där man spelar USA och CCCP i kalla kriget efter andra världskriget fram till slutet av 80-talet. Konverterades också till ett "brädspel på dator".

Brädspelet
https://www.gmtgames.com/p-775-twilight-struggle-deluxe-editi...
https://www.boardgamegeek.com/boardgame/12333/twilight-strugg...

Steam
https://store.steampowered.com/app/406290/Twilight_Struggle/

Frilansare

Har åter igen fått upp ögonen för modden Napoleonic: Total War 3. Herregud vad det ser bra ut, fortfarande. Och skalan!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Har åter igen fått upp ögonen för modden Napoleonic: Total War 3. Herregud vad det ser bra ut, fortfarande. Och skalan!

Har du testat Rome 2 med "Divide Et Impera"-modden? En av mina bästa Total War-upplevelser på senare år. Bra djup.

Frilansare
Skrivet av Ftmch:

Har du testat Rome 2 med "Divide Et Impera"-modden? En av mina bästa Total War-upplevelser på senare år. Bra djup.

Nej! Men ska aboslut kolla in. Har du några bra YT-tips först? Gillar de där storskaliga slagen som de sätter upp.
Eller är det en mod mest för kampanjen?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nej! Men ska aboslut kolla in. Har du några bra YT-tips först? Gillar de där storskaliga slagen som de sätter upp.
Eller är det en mod mest för kampanjen?

Har själv bara kört kampanj så jag vet inte riktigt hur multiplayerslagen är, dock finns ju "large armies" som alternativ både i slag och kampanj så det brukar kunna bli ganska massiva slag. Tempot är mycket lägre än vanilla också så det blir lite mer långsamma strategiska grejer.
Är man inte så intresserad av kampanjdelen kan nog modden göra kampanjen lite frustrerande dock, då man måste tänka mer på olika resurser och till och förnödenheter till arméerna (Supply-lines och sånt, ett ganska simpelt system men ändå).

Frilansare
Skrivet av Ftmch:

Har själv bara kört kampanj så jag vet inte riktigt hur multiplayerslagen är, dock finns ju "large armies" som alternativ både i slag och kampanj så det brukar kunna bli ganska massiva slag. Tempot är mycket lägre än vanilla också så det blir lite mer långsamma strategiska grejer.
Är man inte så intresserad av kampanjdelen kan nog modden göra kampanjen lite frustrerande dock, då man måste tänka mer på olika resurser och till och förnödenheter till arméerna (Supply-lines och sånt, ett ganska simpelt system men ändå).

Coolt! Har inga problem med långsammare, vare sig i striderna eller kampanjen. Ska kolla upp!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Aletheides:

En guldgruva för mindre kända historiska spel är de två små publisherna Matrix games och Slitherine. De gick ihop 2010 för att bli en av de största leverantörerna av wargames. Men deras websidor har till viss del olika innehåll.

https://www.matrixgames.com/
https://www.slitherine.com/

Som av en händelse har Steam även en Slitherine-rea nu. Många bra titlar där (dock inte enbart historiska, förstås)!

Europa Universalis borde ju passa in här!

Sen sa vi ju inga lastgamla spel, men jag måste slänga in Moonstone till Amiga.

12
Skriv svar