Roblox värderas till 244 miljarder kr, på väg till börsen enligt uppgift

Robot
Roblox värderas till 244 miljarder kr, på väg till börsen enligt uppgift

Det blir 32 kr per människa på jorden.

#roblox


eld
Medlem

Problemet är väl spelarantalet kommer gå ner ju mer corona försvinner, sen så lever ju roblox vääldigt mycket på spel som helt fritt använder andras IP, så att om det stramas åt hårdare där med regler så kommer även det göra ont för roblox.

Men att det är sjukt populärt förstår jag.

Medlem

Sjukt, jag har aldrig sett eller ens hört talas om det...

Medlem
Skrivet av B-itta:

Sjukt för jag har aldrig sett eller ens hört talas om det...

Jag är en hardcore gamer med ett enormt bibliotek av spel på olika plattformar samt har sysslat med gaming sen slutet av 70talet-tidigt 80tal..

jag hade aldrig sett denna innan jag har nog dock sett namnet passera någongång.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

eld
Medlem
Skrivet av B-itta:

Sjukt för jag har aldrig sett eller ens hört talas om det...

har man barn så får man inte sluta höra om det.

Men det väcker ganska mysiga känslor som påminner mycket om när man körde alla sorters konstiga halflife-moddar.

Medlem
Skrivet av Ankh:

jag hade aldrig sett denna innan jag har nog dock sett namnet passera någongång.

Har själv inte ens sett namnet passera 😅 tänker spel som tex minecraft/fortnite osv kan man inte sluta höra om..

Skrivet av eld:

har man barn så får man inte sluta höra om det.

Men det väcker ganska mysiga känslor som påminner mycket om när man körde alla sorters konstiga halflife-moddar.

Kan tänka mig! Påminner lite om Lego.

Gnällkuk

32,6 miljoner... per dag?! Alltså jag visste ju att kidsen gillar det men kunde inte i min vildaste fantasi tro att det var så poppis. Det måste ju trumfa Minecraft?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av Ankh:

Jag är en hardcore gamer med ett enormt bibliotek av spel på olika plattformar samt har sysslat med gaming sen slutet av 70talet-tidigt 80tal..

jag hade aldrig sett denna innan jag har nog dock sett namnet passera någongång.

Har man spelintresserat barn mellan 6-11 år är det svårt att missa. Är väl multiplayer och enkelheten som lockar, min 9-åring lirar med många av sina klasskompisar. (Och jag står bredvid och är irriterad för att de föredrar såna "skitspel", men det tycker väl å andra sidan de om det jag gillar också, så...)


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har man spelintresserat barn mellan 6-11 år är det svårt att missa. Är väl multiplayer och enkelheten som lockar, min 9-åring lirar med många av sina klasskompisar. (Och jag står bredvid och är irriterad för att de föredrar såna "skitspel", men det tycker väl å andra sidan de om det jag gillar också, så...)

Ahh ja min son är 18 och lirar bara Destiny 2 (som jag förövrigt också kallar "skitspel" )


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Men äldsta bygger banor i roblox. Är till och med med i nån bygg team.


signatur

🐖💨💩

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har man spelintresserat barn mellan 6-11 år är det svårt att missa. Är väl multiplayer och enkelheten som lockar, min 9-åring lirar med många av sina klasskompisar. (Och jag står bredvid och är irriterad för att de föredrar såna "skitspel", men det tycker väl å andra sidan de om det jag gillar också, så...)

Min 7-åriga dotter spelar lite. Jag tycker också, med mina gubb-ögon, att det ser ut som ett skitspel.
Men sen så är det extremt mycket uppbyggt kring microtransaktioner, samtidigt som det är riktat till barn.

Redaktör
Skrivet av Whisp:

Min 7-åriga dotter spelar lite. Jag tycker också, med mina gubb-ögon, att det ser ut som ett skitspel.
Men sen så är det extremt mycket uppbyggt kring microtransaktioner, samtidigt som det är riktat till barn.

Japp. Det snackas "bux" hit och dit, trots att min inte under några omständigheter får slänga pengar på sånt. Ett inträde till gamblingvärlden - yay... Men det finns å andra sidan överallt i spelvärlden nu.


signatur
Medlem

Mina barn spelar det och lägger emellanåt en del av sin veckopeng på Robox, valutan i spelet.

Men att plattformen är värd över 200 miljarder är ren bullshit enligt mig. Jag såg IT-bubblan-dokumentären igår på SVTPlay och är säkerligen färgad av detta men denna värdering inte klok.

Medlem

Min pojk spelar Roblox med sina kompisar. Jag tycker det ser tråkigt ut men men, tycker dom det är skoj så. Har använt robux som belöning någon gång när han gjort något bra, han fick t.ex. Robux för 100kr när han läste ut sin första Harry Potter bok.

Medlem

Aldrig hört talas om, men var helt hundra på att artikeln handlade om Lego när jag såg bilden... hur har de lyckats undvika stämning?

Medlem

oj så stort, vet bara att barn spelar det


signatur

//monster

Medlem

Vet inte hur många gånger jag har fått höra.
"Pappa! Spelet buggar sig"
Och jag svarat.
"ja? Det är Roblox"

eld
Medlem
Skrivet av Sviskon:

Aldrig hört talas om, men var helt hundra på att artikeln handlade om Lego när jag såg bilden... hur har de lyckats undvika stämning?

Det är väääldigt långt ifrån lego i dagens läge, men roligt nog såg det väldigt mycket ut som lego i början:

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har man spelintresserat barn mellan 6-11 år är det svårt att missa. Är väl multiplayer och enkelheten som lockar, min 9-åring lirar med många av sina klasskompisar. (Och jag står bredvid och är irriterad för att de föredrar såna "skitspel", men det tycker väl å andra sidan de om det jag gillar också, så...)

Hahahaha. Gud vad jag känner igen mig i detta! 🤣

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av B-itta:

Sjukt, jag har aldrig sett eller ens hört talas om det...

Du läser för lite FZ! https://www.fz.se/nyhet/282405-roblox-spelet-du-knappt-kanner...

Intressant också att det då, för ganska precis ett år sedan, var värderat till 33 miljarder.

Skrivet av trickeh2k:

32,6 miljoner... per dag?! Alltså jag visste ju att kidsen gillar det men kunde inte i min vildaste fantasi tro att det var så poppis. Det måste ju trumfa Minecraft?

Adopt me, som är plattformens största titel, slog nytt rekord i oktober förra året. 1,7 miljoner concurrent players - trots att Roblox hade stora problem den dagen. Det är bara PUBG som har ett högre all time high på Steam.

Skrivet av Sviskon:

Aldrig hört talas om, men var helt hundra på att artikeln handlade om Lego när jag såg bilden... hur har de lyckats undvika stämning?

Lego har inte patent längre är nog den enkla gissningen.


signatur
Medlem

Roblox går varmt här hemma.
Vissa spel i Roblox kostar pengar, vet att båda döttrarna har köpt Bloxburg eller nått som verkar vara nå sims/bygga hus spel i Roblox.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Woops! Var väl en sån "Neeeext" moment.

Btw trogen FZ läsare

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av B-itta:

Woops! Var väl en sån "Neeeext" moment.

Btw trogen FZ läsare

Haha, bara retas med dig


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Roblox går varmt här hemma.
Vissa spel i Roblox kostar pengar, vet att båda döttrarna har köpt Bloxburg eller nått som verkar vara nå sims/bygga hus spel i Roblox.

Jepp, det är väl ett av de mer populära som kostar pengar. Sen kan man ju prenumerera på något VIP-system som ger en möjlighet att designa kläder och så "får" man robux varje månad.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jepp, det är väl ett av de mer populära som kostar pengar. Sen kan man ju prenumerera på något VIP-system som ger en möjlighet att designa kläder och så "får" man robux varje månad.

Ok nån prenumeration blir det inte men dom kan få som gåva eller köpa för egna pengar robux.
Dom förstår vad det handlar om och gnäller inte och vill inte ha allt "skräp" så då är det ok.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har alltid sagt att roblox är mycket populärare än folk inser, mystiskt hur det smugit under radarn för så många. Varenda unge spelar det verkar det som.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Ok nån prenumeration blir det inte men dom kan få som gåva eller köpa för egna pengar robux.
Dom förstår vad det handlar om och gnäller inte och vill inte ha allt "skräp" så då är det ok.

Har gått med på "pren", börjar mjukna allt mer för det där. Det är deras pengar och gör de slut på dem är det också en läxa.


signatur
1
Skriv svar