Sony bekräftar VR för Playstation 5!

Robot
Sony bekräftar VR för Playstation 5!

"Next-gen VR system", fast inte i år.

#playstation-5, #playstation-vr


Medlem

Men...men VR är ju bara en fluga som inte kommer sälja!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Bara en sak att säga: Yeeeeiii!

Kan lägga till att PSVR var mitt första vr, så många bra minnen. Började bli orolig när jag läste nyheter om att Sony lagt VR på is...

Medlem

Sweet, synd att de inte lyckas hitta någon trådlös lösning men kul att de äntligen bekräftar att de håller på med ett nytt headset. Jag hoppas personligen på en betydligt högre upplösning, kanske 4K och att även om inte så många spel stödjer det för PlayStation 5 så kanske det funkar för PlayStation 5 Pro. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Skönt att få bekräftat på att det kommer. Kul!
Trodde nästan på en marknad till PS med att få stöd för olika VR-system liknande det som finns för rattar från tredje part.

Medlem

Det var givet. Grattis alla PS-spelare!

Medlem
Skrivet av Ankh:

Men...men VR är ju bara en fluga som inte kommer sälja!

Tydligen inte tillräckligt bra då det inte verkar ha en hög prioritet.

Medlem

Yes. Det här kan bli en system seller för mig.
Tidigare skisser och demos man sett tidigare så har man fått se:
Inside out tracking
Valve index liknande kontroller.
Möjlighet till trådlöst.

Tror även nån form av eyetracking och feedback på ansiktet, typ vind osv.

Allt kommer nog inte vara med men jag hoppas åtminstone på dom 3 första jag skrev.

Får jag gissa så tror jag även på en stand alone funktion. PSV(R)ita


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Next-gen VR System till PS5, Ja tack.. och gärna en VR version av Resident Evil Village 💪

Medlem

Ryan said developments kits for the PS5-specific VR headset will be sent out soon, though the company isn’t ready to talk about the device’s horsepower or specs.
www.washingtonpost.com

Ska bli intressant att läsa mer (inofficiell?) info de kommande månaderna.
PSVR-optiken är ju fortfarande överlägsen tex Quest 2 som är 4 år nyare.
Hur stort blir hoppet i FOV? Spännande tider..

Medlem
Skrivet av Striva:

Tydligen inte tillräckligt bra då det inte verkar ha en hög prioritet.

Jag tror de först och främst vill få sålt maskinerna dock.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Redaktör
Ponny

Oh! Svinkul. Resi 7 i VR var något av det coolaste jag var med om under PS4-eran.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Ankh:

Men...men VR är ju bara en fluga som inte kommer sälja!

HAHA hade just tänkt hoppa in med en sån kommentar


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Woho!! Så gött! Så in i bomben taggad på detta! Givet köp. Nu äntligen kommer jag kunna testa VR på riktigt hemma i vardagsrummet.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Oh! Svinkul. Resi 7 i VR var något av det coolaste jag var med om under PS4-eran.

Påtal om det - jag blev riktigt besviken på PC varianten. Jag köpte den då det stod att VR skulle komma 1 år efter PS4 versionen. Sen tja...det blev inget med det. Riktigt irriterande.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Striva:

Tydligen inte tillräckligt bra då det inte verkar ha en hög prioritet.

Vi vet att PSVR har sålt i över 5 miljoner ex., mer troligt är det att det tar tid att utveckla en ny generation. Kontrollerna verkar bli mycket mer avancerade t ex, sen ska spelen hinna byggas efter den designen också

Medlem

Det här måste vara första gången Sony släpper ett tillbehör som kräver unika spel som får fortsatt stöd.

Medlem

Jag har ett Valve Index och det jag saknar är följande:
* Trådlöst
* Bättre punkttäthet
* Bättre synvinkel

Trådlöst verkar det alltså inte som vi får här. Däremot kanske vi får bättre punkttäthet. Valve Index är bra men det är fortfarande tydligt att det är en skärm man tittar på vilket skulle bli mindre tydligt med bättre punkttäthet i skärmen. Synvinkeln är också bra på Valve Index men det är inte tillräckligt bra utan man känner fortfarande lite av en cyklopkänsla när man tar på sig det. Detta behöver nog lösas med eyetracking för att hitta en teknisk lösning som kan erbjuda så pass stort synfält utan att det ska sluka allt för mycket prestanda.

Ska bli intressant att se vad det blir till PS5 men jag tror dock inte att det kommer vara den bästa lösningen. Däremot tror jag absolut att vi kommer se någon aktör som löser samtliga av de punkter jag nämnde ovan i en inte allt för avlägsen framtid.

Medlem

Sonys kontroll-teknik skulle vara perfekt för VR.
Tänk tex när man håller ett skjutvapen och kunna vila fingret på avtryckaren och verkligen känna ett motstånd


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Ankh:

Påtal om det - jag blev riktigt besviken på PC varianten. Jag köpte den då det stod att VR skulle komma 1 år efter PS4 versionen. Sen tja...det blev inget med det. Riktigt irriterande.

Får se om Capcom hoppar på tåget igen då. VR lever, men samtidigt så lever det i en liten moment 22-bubbla också. Spelutvecklarna sitter nog och väntar på att någon annan ska satsa och det verkliga genombrottet ska komma. Det är ju fortfarande också dyrt, och rätt bökigt. Så vi får se vad denna generations konsoler kan göra åt saken.

Jag gillar PSVR trots att det börjar kännas rätt gammalt, men det är få spel jag känner som utnyttjar VR på ett unikt sätt. Nu finns ju Boneworks och Alyx förstås (som jag inte fått prova än). Har dock fortfarande kul med SW Squadrons och Firewall.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Haptisk feedback i googlarna vore spännande 😝

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gesturr:

Vi vet att PSVR har sålt i över 5 miljoner ex., mer troligt är det att det tar tid att utveckla en ny generation. Kontrollerna verkar bli mycket mer avancerade t ex, sen ska spelen hinna byggas efter den designen också

Och man vill förmodligen ha några konsoler på marknaden att koppla headsetet till. Slutet av 2022 är min gissning, då kanske de har 10-15 PS5 i omlopp.


signatur
Medlem
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och man vill förmodligen ha några konsoler på marknaden att koppla headsetet till. Slutet av 2022 är min gissning, då kanske de har 10-15 PS5 i omlopp.

Jag vet att efterfrågan är betydligt högre än tillgången men om de bara kommer ha 10-15 konsoler i omlopp i slutet av nästa år har de nog en del problem med tillverkningen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Yes. Det här kan bli en system seller för mig.
Tidigare skisser och demos man sett tidigare så har man fått se:
Inside out tracking
Valve index liknande kontroller.
Möjlighet till trådlöst.

Tror även nån form av eyetracking och feedback på ansiktet, typ vind osv.

Allt kommer nog inte vara med men jag hoppas åtminstone på dom 3 första jag skrev.

Får jag gissa så tror jag även på en stand alone funktion. PSV(R)ita

Lite förvånad ändå över att den inte blir trådlös, trodde faktiskt att det var därför PS5 fick WIFI 6(upp till 9,6Gbit), jämfört med Series X som har upp till 6,9.
Dock så har PS5 dubbelt så snabb USB(10GBit/1,25Gigabyte per sek)som Xboxen, så det kanske också är för VR stöd, det är i och för sig ganska slött jämfört med HDMI porten som har 48Gbit/S(ifall den har fullt HDMI 2.1 söd).

När det kommer till feedback på ansiktet så finns det lite olika teorier.
Jag lyssna på en pod där de påstod att feedbacken som fanns patenterad i headsetet kan motverka illamående.

Det kan också vara en indikation för att du bli träffad av något i spelet eller så kanske det vibrar lite beroende på hälsa.

Eyetracking har jag inget grepp om, men det blir säkert bra när och om tekniken kommer.
Känns lite distant för egen del, typ som AR som känns rätt långt bort i tiden.

Skrivet av Lasrod:

Jag har ett Valve Index och det jag saknar är följande:
* Trådlöst
* Bättre punkttäthet
* Bättre synvinkel

Trådlöst verkar det alltså inte som vi får här. Däremot kanske vi får bättre punkttäthet. Valve Index är bra men det är fortfarande tydligt att det är en skärm man tittar på vilket skulle bli mindre tydligt med bättre punkttäthet i skärmen. Synvinkeln är också bra på Valve Index men det är inte tillräckligt bra utan man känner fortfarande lite av en cyklopkänsla när man tar på sig det. Detta behöver nog lösas med eyetracking för att hitta en teknisk lösning som kan erbjuda så pass stort synfält utan att det ska sluka allt för mycket prestanda.

Ska bli intressant att se vad det blir till PS5 men jag tror dock inte att det kommer vara den bästa lösningen. Däremot tror jag absolut att vi kommer se någon aktör som löser samtliga av de punkter jag nämnde ovan i en inte allt för avlägsen framtid.

Nu kanske PSVR 2 har bättre uppsättning pixlar, men det blir nog inte fler än Index.
Det var väl en av de saker som PSVR lyckades bra med trots sin relativt låga upplösning?

Tänk också på att Index kostar typ 3 gånger så mycket att köpa, men Sony kommer antagligen att ha mer konkurrens så förhoppningsvis så får vi mer hårdvara för pengarna.
Den går antagligen upp emot Index 2 och Quest 3.

Skrivet av Molotov:

Sonys kontroll-teknik skulle vara perfekt för VR.
Tänk tex när man håller ett skjutvapen och kunna vila fingret på avtryckaren och verkligen känna ett motstånd

Rumble och adaptive triggers är ju grymt, skulle passa perfekt ☺
Spelar igenom Control nu och är riktigt imponerad.
När jag spelade så fick jag idéen att det skulle kunna användas till att simulera hjärtslag i olika styrka eller stress, tänkte på det när man går snabbt eller långsamt i spelet.
Det känns lite som när man har hög/stark puls och man känner i kroppen hur hjärtat slår.

Adaptive trigger och mikrofonen fungerar såklart också väldigt bra i Control.

Man får heller inte glömma bort hur bra det blir med den snabba lagringsenheten för VR.
Kan man göra stora miljöförändringar och ta bort alla laddningstider så skulle det göra väldigt mycket för upplevelsen i en VR miljö.

Bara kliva in i olika världar, som ett simpelt exempel😊

Medlem

Weeeeeeee! Glada nyheter ta mej fanken!

Avstängd

Underbart


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite förvånad ändå över att den inte blir trådlös, trodde faktiskt att det var därför PS5 fick WIFI 6(upp till 9,6Gbit), jämfört med Series X som har upp till 6,9.
Dock så har PS5 dubbelt så snabb USB(10GBit/1,25Gigabyte per sek)som Xboxen, så det kanske också är för VR stöd, det är i och för sig ganska slött jämfört med HDMI porten som har 48Gbit/S(ifall den har fullt HDMI 2.1 söd).

När det kommer till feedback på ansiktet så finns det lite olika teorier.
Jag lyssna på en pod där de påstod att feedbacken som fanns patenterad i headsetet kan motverka illamående.

Det kan också vara en indikation för att du bli träffad av något i spelet eller så kanske det vibrar lite beroende på hälsa.

Eyetracking har jag inget grepp om, men det blir säkert bra när och om tekniken kommer.
Känns lite distant för egen del, typ som AR som känns rätt långt bort i tiden.

Nu kanske PSVR 2 har bättre uppsättning pixlar, men det blir nog inte fler än Index.
Det var väl en av de saker som PSVR lyckades bra med trots sin relativt låga upplösning?

Tänk också på att Index kostar typ 3 gånger så mycket att köpa, men Sony kommer antagligen att ha mer konkurrens så förhoppningsvis så får vi mer hårdvara för pengarna.
Den går antagligen upp emot Index 2 och Quest 3.

Rumble och adaptive triggers är ju grymt, skulle passa perfekt ☺
Spelar igenom Control nu och är riktigt imponerad.
När jag spelade så fick jag idéen att det skulle kunna användas till att simulera hjärtslag i olika styrka eller stress, tänkte på det när man går snabbt eller långsamt i spelet.
Det känns lite som när man har hög/stark puls och man känner i kroppen hur hjärtat slår.

Adaptive trigger och mikrofonen fungerar såklart också väldigt bra i Control.

Man får heller inte glömma bort hur bra det blir med den snabba lagringsenheten för VR.
Kan man göra stora miljöförändringar och ta bort alla laddningstider så skulle det göra väldigt mycket för upplevelsen i en VR miljö.

Bara kliva in i olika världar, som ett simpelt exempel😊

Mnja, PSVR har en RGB OLED. Jämfört med PenTile OLED som på t ex Rift CV1 och Vive så ger det betydligt fler subpixlar, ja, vilket gör att den kan hävda sig trots att upplösningen är lägre än hos dessa. Men exempelvis Index, Reverb G2 och Quest 2 är också RGB (LCD), så det gör ingen skillnad där.

Jag tror definitivt den kan ha högre upplösning än Index. Index har ju t ex bara halva upplösningen av Quest 2 och ännu mindre än det för G2, och ska släppas tidigast 2022. Tror nog vi kan se minst 2x2K.

Skribent

Nice! Nu ska man bara få tag på en konsol...

Kanske Bäst att förboka... någon återförsäljare som startat förbokningar än ?


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

123
Skriv svar