Blu-ray/4K-skivor fungerar plötsligt inte längre på Xbox Series X

Jac
Medlem
Blu-ray/4K-skivor fungerar plötsligt inte längre på Xbox Series X

Som rubriken säger. Alla blu-ray eller 4K-skivor (film) genererar felmeddelande:
"0x91d7000a - Skiva stoppad. Kontrollera att TV:ns HDMI-ingång stöder HDCP-rättighetshantering. Om inte provar du att ansluta din konsol till en annan TV-ingång."

Spel-skivor fungerar som de ska.
Jag har testat med att starta om konsolen (helt och hållet), brutit strömmen, samt vänt på HDMI-kabeln.
Filmer på blu-ray och Ultra HD blu-ray (4K) har fungerat utan problem tidigare.
Min tv är en LG CX. Inga inställningar är ändrade på den.

jbx
Medlem
Skrivet av Jac:

Som rubriken säger. Alla blu-ray eller 4K-skivor (film) genererar felmeddelande:
"0x91d7000a - Skiva stoppad. Kontrollera att TV:ns HDMI-ingång stöder HDCP-rättighetshantering. Om inte provar du att ansluta din konsol till en annan TV-ingång."

Spel-skivor fungerar som de ska.
Jag har testat med att starta om konsolen (helt och hållet), brutit strömmen, samt vänt på HDMI-kabeln.
Filmer på blu-ray och Ultra HD blu-ray (4K) har fungerat utan problem tidigare.
Min tv är en LG CX. Inga inställningar är ändrade på den.

Jag har likadan TV och konsol som dig, har du testat att pilla i inställningarna på Xbox? Testa att gå in i ”videolägen” och bocka i YCC 4:2:2 ?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Verkar vara relaterat till HDCP-handskak som går fel. Har TVn uppdaterats? Kanske nån bugg där?

Jac
Medlem

Tv:n är uppdaterad och YCC 4:2:2 har jag testat med att ha både i- och urbockat.
Hjälpte inte.
Ja, ska man tro felmeddelandet så hänger det ju ihop med handskakning/kopieringsskydd.
Men att det ska sluta fungera över en natt...?

Känns mjukvara-relaterat.
Får väl roa mig med att chatta med MS supporten om någon dag.

Medlem
Skrivet av Jac:

Tv:n är uppdaterad och YCC 4:2:2 har jag testat med att ha både i- och urbockat.
Hjälpte inte.
Ja, ska man tro felmeddelandet så hänger det ju ihop med handskakning/kopieringsskydd.
Men att det ska sluta fungera över en natt...?

Känns mjukvara-relaterat.
Får väl roa mig med att chatta med MS supporten om någon dag.

Det jag menade var att kanske uppdaterade TVn sig automatiskt en dag och därför slutade det funka.

Jac
Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det jag menade var att kanske uppdaterade TVn sig automatiskt en dag och därför slutade det funka.

Aha.
Nej, den är inställd på att uppdatera manuellt.

Medlem

Finns några tips här.
Verkar vara ett vanligt problem, inte minst med LG CX.
Vanligaste tipset är att starta om TV:n, men antar att du redan gjort det.
https://www.reddit.com/r/xboxinsiders/comments/kepdw2/xbox_se...

Hoppas det löser sig.

Jac
Medlem
Skrivet av Garibald:

Finns några tips här.
Verkar vara ett vanligt problem, inte minst med LG CX.
Vanligaste tipset är att starta om TV:n, men antar att du redan gjort det.
https://www.reddit.com/r/xboxinsiders/comments/kepdw2/xbox_se...

Hoppas det löser sig.

Tack - uppskattat!

Ja, jag tror nog att det löser sig på ett eller annat sätt. Känner inte att det är ett problem som jag står och faller med just nu.
Alla inläggen på Reddit visar att jag är i gott sällskap, plus en hel del vettiga förslag på lösningar där också.

Jac
Medlem

För följare av tråden kan jag meddela att Xbox nu spelar upp filmer på UltraHD/blu-ray skivor igen.

Jag gjorde följande - stängde av Xbox helt och hållet, gjorde den strömlös genom att koppla bort AC-kabel, samt kopplade ur HDMI.
Dessutom startade jag om nätverket - gjorde fibermodem och router strömlöst.

Nu funkar det.
Vilken av åtgärderna som löste problemet vet jag inte.
Men jag vill påstå att det är i konsolen som problemet finns - inte tv:n.
Skivor som spelas upp på min PS 4 Pro samt digital streaming från Apple Tv 4K fungerar.

1
Skriv svar