Nytt lagförslag i Chicago vill göra det brottsligt att sälja våldsamma spel

Robot
Nytt lagförslag i Chicago vill göra det brottsligt att sälja våldsamma spel
Medlem

Enligt den logiken så skulle jag nu vara en intergalaktiskt massmördande über diktator,,, men jag har inte ens varit i ett enda slagsmål i hela mitt liv (å jag tillhör den äldre skaran nördar 😂)


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Då tvingas kanske folk köpa spel online

Oh wait alla köper redan spel online.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

-___________-

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Då tvingas kanske folk köpa spel online

Oh wait alla köper redan spel online.

https://www.youtube.com/watch?v=hPARr3yp6ys

Och dessutom... Spoiler alert!

Folk som snor grejer för att överleva har sällan råd att köpa TV-spel.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Så typiskt usa att hitta på problem som dom löser istället för att titta på dom riktiga problemen.

Medlem

Det är ju bara ett förslag från en enskild ledamot i delstatskongressen. Alltså ungefär lika troligt att det går igenom som när en kommunpolitiker i Sverige skriver en debattartikel.

Hursomhelst, den här killen är det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Marcus_C._Evans_Jr.

Citat:

Marcus C. Evans Jr. is the Illinois state representative for the 33rd district. The 33rd district includes all or parts of the Burnside and Chatham neighborhoods of Chicago along with the suburbs of Burnham, Calumet City, Lansing, Lynwood and Sauk Village.[1]

...
On February 23, 2021, Evans campaigned for a controversial bill that would ban the sale of games like Grand Theft Auto, garnering much negative publicity.[8]

Gnällkuk

Men det är väl ok att spela gangsterrap på radion? När ska dessa muppar inse att ingen begår våldsbrott pga. ett spel?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

KoP
Medlem

Då måste dom även förbjuda våldsamma filmer, musik med våldsamma texter, böcker med våldsamt innehåll samt serietidningar med våld i.

Eller? 🤔

Medlem

Inget GTA 6 där med andra ord om det förslaget går igenom ^^

Ion
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Men det är väl ok att spela gangsterrap på radion? När ska dessa muppar inse att ingen begår våldsbrott pga. ett spel?

Om man ska vara petig - klart det finns. Men alla som spelar våldsamma spel begår inte våldsbrott. Tror dock att barn blir avtrubbade av våld i spel, film, musik etc. i högre utsträckning idag, än för 30 år sen. Våld har blivit mer lättillgängligt.

eld
Medlem
Skrivet av Ion:

Om man ska vara petig - klart det finns. Men alla som spelar våldsamma spel begår inte våldsbrott. Tror dock att barn blir avtrubbade av våld i spel, film, musik etc. i högre utsträckning idag, än för 30 år sen. Våld har blivit mer lättillgängligt.

Vetenskapen har igen och igen visat en ganska tydlig seperation mellan verklighet och fiktion.

Själv är jag rätt avtrubbad till våld i spel på grund av våld i spel, men för att bli avtrubbad till våld i verkligheten måste jag uppleva mer våld i verkligheten.

Medlem
Skrivet av eld:

Vetenskapen har igen och igen visat en ganska tydlig seperation mellan verklighet och fiktion.

Själv är jag rätt avtrubbad till våld i spel på grund av våld i spel, men för att bli avtrubbad till våld i verkligheten måste jag uppleva mer våld i verkligheten.

Samma här. Såg på GoT igår med frugan och där var en ganska våldsam scen där hon sade "män gillar sådant här överlag, eller hur?" där jag sade "vet inte män överlag, men jag gillar fake våld. Riktigt våld, även tex boxning, är helt ointressant då någon de facto faktiskt kommer till skada. Film/spelvåld är fake, och bara kul att titta på."

Men ja, jag har spelat spel sedan tidigt 80-tal, så jag är nog en hemsk tickande mördarbomb, enligt sådant folk.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag vill att det ska bli olagligt med dåliga uppföljare


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Dom borde förbjuda lagförslag som bygger på att spel leder till våld 🤔

Medlem

Krävs ingen hjärna för att bli politiker.

Medlem

Ett par saker tycker jag ändå är intressant med detta. För det första skulle det förslaget som det är skrivet i så fall inte bara förbjuda typ GTA utan alla spel där en människa skadar en människa, vilket skulle jag gissa ärde flesta spel (borträknat mobilspel), kanske skulle zombiespel klara sig.

Men ändå intressantare tycker jag är att det överhuvudtaget finns antivålds röster i USA, är ju snarare känt för att censurera nakenhet/sex men inte våld. Sen kanske man inte ska dra för stora växlar av en ledarmots förslag, men bara att det lyfts ett antivålds förslag någonstans i USA tycker jag är intressant!

Medlem

Jaha...när man har fått bort spelen, vad ska man skylla på sen?!

Det där med att alla får köpa vapen är väl fortfarande inte ett problem...

Medlem
Skrivet av Mirage:

Samma här. Såg på GoT igår med frugan och där var en ganska våldsam scen där hon sade "män gillar sådant här överlag, eller hur?" där jag sade "vet inte män överlag, men jag gillar fake våld. Riktigt våld, även tex boxning, är helt ointressant då någon de facto faktiskt kommer till skada. Film/spelvåld är fake, och bara kul att titta på."

Men ja, jag har spelat spel sedan tidigt 80-tal, så jag är nog en hemsk tickande mördarbomb, enligt sådant folk.

Såsom kvinnor gillar kostymdrama! ...det är alltid lika roligt hur lätt det är att generalisera men inte lika roligt att själv bli generaliserad. Syftar egentligen inte bara på frugan din men det är en fråga som ofta dyker upp hos oss kolbaserade binära livsformer.

Avstängd

Trams.. Man vågar inte lyfta fram sanningen till varför dessa begår brott utan försöker hitta något att skylla på. Nej, det har inte med våldsamma spel att göra.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Och dessutom... Spoiler alert!

Folk som snor grejer för att överleva har sällan råd att köpa TV-spel.

Precis. De snor spel istället. De borde göra det olagligt att sno spel helt enkelt! Oh wait..!

Medlem

Helt rätt tycker jag!

Banna spel, film, musik, teater, serietidningar, actionfigurer, böcker, leksaker så vi får ordning på allt våld!
Inte för att tala om alla barn på förskolan! De slåss och bråkar hela tiden! Banna dem också! Banna allt!

Medlem

Jag vet inte om det är så i just det här fallet men våldsbrott ökade ju ganska mycket under och efter "defund the police" demonstrationerna eftersom många poliser sa upp sig, vilket ledde till en brist på poliser i många amerikanska städer.
Men nej, det är säkert tv spel.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

En vapenbutik kan ta över lokalen efter Gamestsop, era jävla hycklare!

Medlem
Skrivet av wallde:

Helt rätt tycker jag!

Banna spel, film, musik, teater, serietidningar, actionfigurer, böcker, leksaker så vi får ordning på allt våld!
Inte för att tala om alla barn på förskolan! De slåss och bråkar hela tiden! Banna dem också! Banna allt!

Du får inte glömma alkohol! En del blir aggressiva av det.
Eller bilar! Många lider av road rage.
Fotboll också! Tänk på alla huliganer.
Hujedamej vad mycket vi måste banna om vi ska få bukt med våldet.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Förbjud bibeln. Den är våldsam.

Eller så kan man ge folk folkvett och uppfostran


signatur

New life, New hope

eld
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag vet inte om det är så i just det här fallet men våldsbrott ökade ju ganska mycket under och efter "defund the police" demonstrationerna eftersom många poliser sa upp sig, vilket ledde till en brist på poliser i många amerikanska städer.
Men nej, det är säkert tv spel.

Protester och tv spel, lika skyldiga båda två!

International
Man of Mystery
Skrivet av Mirage:

Samma här. Såg på GoT igår med frugan och där var en ganska våldsam scen där hon sade "män gillar sådant här överlag, eller hur?" där jag sade "vet inte män överlag, men jag gillar fake våld. Riktigt våld, även tex boxning, är helt ointressant då någon de facto faktiskt kommer till skada. Film/spelvåld är fake, och bara kul att titta på."

Men ja, jag har spelat spel sedan tidigt 80-tal, så jag är nog en hemsk tickande mördarbomb, enligt sådant folk.

Min flickvän jobbar som akutsjuksköterska och en distinkt skillnad jag märkt är att fiktivt våld påverkar henne betydligt mer än mig, hon klarar inte att se när folk blir det minsta fake-våld utsatta, Verkliga filmer/bilder av operationer och andra tillfällen där man skär i folk får däremot mig att harigt titta bort men då tycker inte hon att det är nåt farligt alls. Antar att vår olika uppfattning av verkligheten är så olika att det triggar olika responser.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

12
Skriv svar