UFO och Aliens, finns dom? :O

Medlem
UFO och Aliens, finns dom? :O

UFO och Aliens, finns dom?

Vilket trams säger nog dom flesta...
Det är väl bara väderballonger eller väderfenomen?
Men... "TÄNK OM"?
Om inte allt vi lärt oss i skolböckerna, faktiskt var sant, och endel faktiskt var rena lögner?

Jag gjorde ett kul experiment...
"Se alla dom här konstiga dokumentärerna som inte ens JAG tror på, och försök TRO på det!"
Nu efteråt är jag helt övertygad. UFO och Aliens finns...

Säkert är stora tidigare delar påhittat och trickfilmat genom alla år, men det finns mycket som faktiskt inte går att förklara.
Och senaste årtionderna, när vi nu alla har mobiler med högupplösta videokameror med oss, så börjar det bli lite svårare att bortförklara, än när vi levde på 1940-50-60-70-80-90-talet.

Det första exemplet som säkert många missat från CNN.

"US Navy confirms UFO videos are the real deal" från CNN 2019

Hur förklarar man det?
Kan det vara USA´s militär som provflyger sina nya superhemliga drönare?
Visst, men dom kan ju inte färdas så fort?
Om dom befinner sig framför piloterna nu, och EN sekund senare befinner dom sig vid basen där piloterna först startade, eller dit där dom var påväg...
Tänk militärflyg lyfter från Ystad. EN sekund senare är det i Kiruna...

Otroligt spännande! Är det första jag kan få fram.
Har dom levt bland oss hela tiden?

En av toppcheferna från brittiska försvarets UK Ministry Of Defense, tillsammans med New York Post, pratar om:
"USS Nimitz, Tic Tac UFO, AATIP, FAA, the Navy and Pentagon".
Del 1 nedan av The Basement Office.
Se allihop (18 avsnitt totalt hittils)

Se igenom några avsnitt...
UK´s försvarsminister berättar allt om UFO´s och Aliens.
Är han galen? Eller kan det ligga något bakom?

Har du några bra tips om videos och dokumentärer i samma klass?

jbx
Medlem

signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Inaktiv

Se Bob Lazar på Netflix. Försök ignorera "programledaren" men själva Lazar är grymt trovärdig.

Tror dom finns betydligt mer än jag inte tror.

Medlem

Det finns säkerligen annat liv i universum, och det finns saker på himlavalvet vi inte har identifierat eller förklarat. Ännu.

Men nej, jag tror definitivt inte de är här och härjar


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Om universum nu är så otroligt stort och där är så otroligt många galaxer så känns det väldigt udda att det inte skulle finnas någonstans där dom har haft samma tur med en sol på precis rätt avstånd från en planet att liv och evolutionen har triggat precis som här. Så nånstans tror och hoppas jag där finns liv förutom här.

Jag har aldrig sett(vad jag vet) eller hört någon jag känner som säger sig ha sett något som kan se ut som UFO eller Aliens, så om man ska tro på det man ser och hör så finns dom inte för egen del, men jag gillar och hoppas att det finns någon sanning i alla dessa videor osv.

Det kanske inte är "Aliens"? Det kanske är nån annan ras som bor i havet som är outforskat? Dom kanske bor så djupt att dom har utvecklat både kropp och teknik för att hantera trycket.

Men om det är sant så är det bra att dom inte försökt utrota oss ännu i alla fall.

Med allt det sagt så är jag skeptisk, hoppfull men skeptisk.

Medlem

Rama!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skägg.
10 Chambers

Kurzgesagt har massa intressanta videos kring detta.


signatur
Medlem

Eventuella aliens vänder nog i dörren när dom ser alla fanfictions som folk skriver om sina idoler etc.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av ohGr:

UFO och Aliens, finns dom?

Säkert är stora tidigare delar påhittat och trickfilmat genom alla år, men det finns mycket som faktiskt inte går att förklara.
Och senaste årtionderna, när vi nu alla har mobiler med högupplösta videokameror med oss, så börjar det bli lite svårare att bortförklara, än när vi levde på 1940-50-60-70-80-90-talet.

Har fortfarande inte sett en enda högupplöst film eller bild på något som skulle kunna räknas som bevis för att det finns UFOs eller Aliens på våran planet, precis som med Lockness och Bigfoot så är det enda som finns grumligt skit som knappt går att tyda och förmodligen är jävligt enkelt att fejka.

Tror absolut på liv på andra planeter men att dom skulle ha lyckats färdas hit tror jag inte för en sekund på. Skulle dom trots allt ha lyckats ta sig hit så skulle dom ju då verkligen inte flyga runt i hemlighet utan dom skulle söka kontakt.

Medlem

"US Navy confirms UFO videos are the real deal" från CNN 2019

Kan väl förklaras med att de inte vet vad. Helt enkelt ett "unidentified flying object".

Medlem

Jösses vad trött man blir på dessa trådar

SoL
Medlem

Finns garanterat liv ute i universum, för inte längesen fann forskare organismer i venus atmosfär. Men intelligent liv som skapar farkoster och tar sig från en planet till jorden tror jag inte på. Proxima centauri är väll närmsta kandidaten och den ligger fyra ljusår bort, det skulle alltså ta fyra år för en farkost att resa till oss förutsatt att den kan resa i ljusets hastighet.

Medlem
Skrivet av SoL:

Finns garanterat liv ute i universum, för inte längesen fann forskare organismer i venus atmosfär. Men intelligent liv som skapar farkoster och tar sig från en planet till jorden tror jag inte på. Proxima centauri är väll närmsta kandidaten och den ligger fyra ljusår bort, det skulle alltså ta fyra år för en farkost att resa till oss förutsatt att den kan resa i ljusets hastighet.

Tidsförskjutningen ala relativitet gör det lite krångligare än så. Farkosten och de ombord skulle inte resa i 4 år, för dem har det kanske bara gått ett par minuter, beroende på hastigheten.
Praktiskt att inte behöva transportera med mat och förnödenheter för 4 år när du är framme snabbare än håret hinner torka


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Klart det finns nånstans, Jorden är knappast en engångsföreteelse. Tror verkligen inte på alla dessa konspirationsteorier dock och folk som blivit bortförda osv.

Mer än så finns det inte att tillägga.

Medlem
Skrivet av SoL:

Finns garanterat liv ute i universum, för inte längesen fann forskare organismer i venus atmosfär. Men intelligent liv som skapar farkoster och tar sig från en planet till jorden tror jag inte på. Proxima centauri är väll närmsta kandidaten och den ligger fyra ljusår bort, det skulle alltså ta fyra år för en farkost att resa till oss förutsatt att den kan resa i ljusets hastighet.

Tror inte man ska dra för mycket växlar på det. Vi har haft flygplan runt i vad 120 år? På den galaktiska tidsskalan är det inte otänkbart att en annan civilisation har funnits hundratusen tals år eller miljoner år innan oss. Att tänka 4 år bort blir rätt futtigt.

Sedan får man utgå från att lättast att ta in information från andra planeter inte går till genom att bemanna farkoster med biologiska varelser utan att använda automatiserade / ai styrda "drönare" vilka skulle kunna färdas tusentals år. Helt plötsligt täcker man in en rätt stor mängd system.

Vad det gäller hastigheten som man kan uppnå så är vi låsta till vår förståelse av fysik idag. Ljusets hastighet är så vi vitt nu svårt att överkomma men det finns ändå teorier på hur man att manipulera rumtiden genom kompression och utvidgning, vilket skulle göra att man skulle kunna färdas fortare. Sedan finns det mer exotiska varianter av färd genom maskhål eller långa filament där de fysiska egenskaperna är annorlunda.

SoL
Medlem
Skrivet av Soulless:

Tidsförskjutningen ala relativitet gör det lite krångligare än så. Farkosten och de ombord skulle inte resa i 4 år, för dem har det kanske bara gått ett par minuter, beroende på hastigheten.
Praktiskt att inte behöva transportera med mat och förnödenheter för 4 år när du är framme snabbare än håret hinner torka

Du ska ju fortfarande ta dig från punkt a till b, hur ska du göra det? Skapa ett wormhole? På våran lilla planet har vi bara uppnått någon procent av ljusets hastighet

Medlem
Skrivet av SoL:

Du ska ju fortfarande ta dig från punkt a till b, hur ska du göra det? Skapa ett wormhole? På våran lilla planet har vi bara uppnått någon procent av ljusets hastighet

Ja, jag har inte motsagt det.
Men om man, som du skrev, reser i ljusets hastighet (eller i närheten då det inte är möjligt att uppnå ljusets hastighet) så skulle tidsförskjutningens effekt bli anmärkningsvärd. Som sagt, du kan resa mellan solsystem på sekunder, om du uppnår de hadtigheterna. 4 år skulle ha passerat för alla på jorden sedan du lämnade centauri men endadt ett par sekunder har passerat för er ombord.

Nu bortser vi helt från övriga hinder att uppnå sagda hastighet eftersom vi leker med extremer.

Poängen är att om teknik och energi inte var ett hinder, att vi faktiskt kunde sätta oss i en raket och sätta iväg i nära ljusets hastighet, så skulle resan inte ta lång tid alls för den som reser, men då tiden passerat i ”vanlig” takt på planeterna du reser emellan så ställer det till stora problem ändå.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör
Ponny

Jag sammanfattar det så här: I want to believe.
Beror dock på dagsformen exakt hur mycket jag tror.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har haft en grym upplevelse själv men inte alltid man kan snacka om det tyvärr, då många snabbt tycker man koko.
Men ja, självklart är vi inte ensamma i ett oändligt universum med miljarder galaxer och solsystem.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Har haft en grym upplevelse själv men inte alltid man kan snacka om det tyvärr, då många snabbt tycker man koko.
Men ja, självklart är vi inte ensamma i ett oändligt universum med miljarder galaxer och solsystem.

Jag hade många häftiga upplevelser för 15-20år sedan, då hette det ecstasy. Idag heter det aliens eller ufo-bortförande


signatur

Skitfiske

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kurzgesagt har massa intressanta videos kring detta.

https://www.youtube.com/watch?v=rhFK5_Nx9xY

Kurzgesagt är fantastiska!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

SoL
Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja, jag har inte motsagt det.
Men om man, som du skrev, reser i ljusets hastighet (eller i närheten då det inte är möjligt att uppnå ljusets hastighet) så skulle tidsförskjutningens effekt bli anmärkningsvärd. Som sagt, du kan resa mellan solsystem på sekunder, om du uppnår de hadtigheterna. 4 år skulle ha passerat för alla på jorden sedan du lämnade centauri men endadt ett par sekunder har passerat för er ombord.

Nu bortser vi helt från övriga hinder att uppnå sagda hastighet eftersom vi leker med extremer.

Poängen är att om teknik och energi inte var ett hinder, att vi faktiskt kunde sätta oss i en raket och sätta iväg i nära ljusets hastighet, så skulle resan inte ta lång tid alls för den som reser, men då tiden passerat i ”vanlig” takt på planeterna du reser emellan så ställer det till stora problem ändå.

Aha okej, fattar. Jag tar tillbaka argumentet med att resa i ljusets hastighet skulle ta fyra år då.

Medlem
Skrivet av Leverantören:

Jag hade många häftiga upplevelser för 15-20år sedan, då hette det ecstasy. Idag heter det aliens eller ufo-bortförande

Hahaha. Jag tar dock inga droger, och tror inte på bortföranden tyvärr

Medlem

Självklart är vi inte ensamma

Men jag tror inte att aliens skulle vara intresserade av oss, inte än iaf.
Skulle du söka kontakt med en civilisation som redan innan du kommer dit har fullt upp med att förstöra sig själv?
Men det kan ju självklart vara så att dem tittat till oss och håller koll på hur långt gångna vi är.

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Ja, jag har inte motsagt det.
Men om man, som du skrev, reser i ljusets hastighet (eller i närheten då det inte är möjligt att uppnå ljusets hastighet) så skulle tidsförskjutningens effekt bli anmärkningsvärd. Som sagt, du kan resa mellan solsystem på sekunder, om du uppnår de hadtigheterna. 4 år skulle ha passerat för alla på jorden sedan du lämnade centauri men endadt ett par sekunder har passerat för er ombord.

Nu bortser vi helt från övriga hinder att uppnå sagda hastighet eftersom vi leker med extremer.

Poängen är att om teknik och energi inte var ett hinder, att vi faktiskt kunde sätta oss i en raket och sätta iväg i nära ljusets hastighet, så skulle resan inte ta lång tid alls för den som reser, men då tiden passerat i ”vanlig” takt på planeterna du reser emellan så ställer det till stora problem ändå.

Jag hade fel, ber om ursäkt!

Medlem

Om människan reser till mars. Skaffar barn på mars och att detta barn sen reser till jorden. Är det då en utomjording?

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag är ledsen men det du skriver är helt fel. Om någon mot all förmodan, vilket är omöjligt, skulle resa i ljusets hastighet på en sträcka som är 4 ljusår bort så skulle de som befinner sig i farkosten uppfatta att 4år har förflutit. Så är det, ren fysik och det undkommer man inte.

Men med det sagt så är tiden relativ till hastighet och gravitation. Det vill säga att tiden på deras destination skulle ha förflutit i tusentals år, de facto skulle rymdfararna befunnit sig i en framtid relativ till deras egen tid.

Tiden är ingen konstant och personlig för alla. Befinner man sig i närheten av ett objekt med hög massa så kommer folk utomstående röra sig snabbare i tiden relativt till de som befinner sig i närheten av objektet. Dock uppfattar ALLA att deras egen tid rör sig normalt.

Som ett tillägg kan nämnas den kända formeln E=mc². Det vill säga att desto närmare ljusets hastighet vi rör oss ju högre massa kommer vi att få. Det vill säga att endast partiklar som inte har någon massa kan röra sig i ljusets hastighet. Skulle vi komma upp i en sådan hastighet skulle vi implodera i ett svart hål då vår massa i princip skulle bli oändlig.

@SoL Du har helt rätt.

Ska inte påstå jag är utbildad inom ämnet men är rätt säker på att du har fel, i de hastigheter vi pratar om sker mycket skumt inte bara med tid utan rum, och sträckan jorden-centauri ur farkostens perspektiv inte längre är 4ljusår utan mycket kortare. Och ju närmare Ljusets hastighet dess kortare är sträckan, så pratar vi näst intill C så är resan mycket kort, går mycket snabbt, och du ombord på farkosten har inte åldrats mer än några sekunder.

Partiklarna på cern, t.ex, åker inte kilometrar i accelleratorn utan ur deras perspektiv är det knappa centimetrar (typ, kan inte några värden där så ta poängen och inte siffrorna 😁 )


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Fysik är ett enormt intresse för mig, jag har inte fel. Och du kan inte jämföra macro med micro i fysik, det är helt skilda lagar. Kvantmekanik går inte att tillämpa i relativitetsteorin som exempel så du faller på ditt eget argument.

I kvantmekaniken kan du till exempel bara veta antingen en partikels position eller hastighet, inte båda. Det är en helt bisarr värld som man absolut inte kan blanda ihop med "vår" verklighet.

Intresse för mig också, fast utan utbildning som sagt.

Om du reser i tex 99% av C mot centauri har det gått långt mycket mindre tid än 4år för er ombord när ni är framme, du får gärna motbevisa mig men jag är tvärsäker på att jag har rätt här.
Detta gäller även partiklar, kvantmekanik eller ej.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Intresse för mig också, fast utan utbildning som sagt.

Om du reser i tex 99% av C mot centauri har det gått långt mycket mindre tid än 4år för er ombord när ni är framme, du får gärna motbevisa mig men jag är tvärsäker på att jag har rätt här.
Detta gäller även partiklar, kvantmekanik eller ej.

Du kan inte jämföra med partiklar. Som till exempel foton beter sig både som en partikel och en våg men den kan endast färdas i ljusets hastighet då den saknar massa.

Egentligen är vår diskussion fruktansvärt löjlig då tiden upphör vid ljusets hastighet.

Medlem

Kan bara filosofera här. Men jag tror, i ett oändligt universum, eftersom vi existerar, så finns de också. Hade vi inte gjort det så hade nog sannolikheten varit lägre.
Ju mer jag lär mig om cellbiologi, kemi, fysik. Ju mer konstigt känns det att vi själva existerar tbh.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skriv svar