Sony bekräftar VR för Playstation 5!

Medlem

Riktigt riktigt roliga nyheter
Jag har faktiskt lyckats omvända vr-skeptiker till att faktiskt tycka det är riktigt coolt, med hjälp av spel som t,ex Superhot VR, walking dead och framför allt Blood and truth (för jävla bra spel i VR, har du psvr så är det ett måste!!) Det fick en fin fin ps5 uppdatering också
Ser mycket fram emot att höra mer om detta

Medlem

Kommer bli ett köp när det släpps 👍👍 lånade brorsans PSVR för nåt år sen och jäklar vad roligt det var men kändes lite förlegat. Kommer bli toppen till next-gen

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Mnja, PSVR har en RGB OLED. Jämfört med PenTile OLED som på t ex Rift CV1 och Vive så ger det betydligt fler subpixlar, ja, vilket gör att den kan hävda sig trots att upplösningen är lägre än hos dessa. Men exempelvis Index, Reverb G2 och Quest 2 är också RGB (LCD), så det gör ingen skillnad där.

Jag tror definitivt den kan ha högre upplösning än Index. Index har ju t ex bara halva upplösningen av Quest 2 och ännu mindre än det för G2, och ska släppas tidigast 2022. Tror nog vi kan se minst 2x2K.

Täta pixlar i bra formationer är ju bra, men man ska ju orka driva pixlarna också.
Men uppskalade pixlar är nog bättre än att köra lägre native, så det kanske är bra med högre upplösning, hoppas bara HZ:en blir hög och att skalningen inte blir påtvingad i headsetets hårdvara.
Då kanske PS5 Pro kör i Native medans vanliga PS5 får skala upp.

Men vill se minst 90Hz/FPS, annars så blir jag besviken.

Blir nog förhandsbokning så fort de lägger upp det.
Men lite surt att man kanske kommer känna behov av att köpa PSVR2, Index 2 och Quest 3 framöver:/
Tur att man sparar i tid, i alla fall.

Tänk om Apples headset fungerar bra med PC och sätter ny standard för VR, det kan bli riktigt dyrt framöver 😁

Det går ifrån konsolkrig till VR krig, få har råd med alla plattformar.

Medlem

En gammal video från i fjol men som kan vara intressant nu.
Det var en del spekulationer förra året


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Täta pixlar i bra formationer är ju bra, men man ska ju orka driva pixlarna också.
Men uppskalade pixlar är nog bättre än att köra lägre native, så det kanske är bra med högre upplösning, hoppas bara HZ:en blir hög och att skalningen inte blir påtvingad i headsetets hårdvara.
Då kanske PS5 Pro kör i Native medans vanliga PS5 får skala upp.

Men vill se minst 90Hz/FPS, annars så blir jag besviken.

Blir nog förhandsbokning så fort de lägger upp det.
Men lite surt att man kanske kommer känna behov av att köpa PSVR2, Index 2 och Quest 3 framöver:/
Tur att man sparar i tid, i alla fall.

Tänk om Apples headset fungerar bra med PC och sätter ny standard för VR, det kan bli riktigt dyrt framöver 😁

Det går ifrån konsolkrig till VR krig, få har råd med alla plattformar.

Exakt, uppskalning av pixlar är att föredra. Du slipper SDE men får ändå bra prestanda. Quest 2 renderar inte sina spel i den upplösningen av förklarliga skäl heller. Sen är det inte helt otänkbart att vi får nån mer avancerad foveated rendering kanske

Medlem

Grymt. Jag är såld.
Får vi sett ett AstroBot 2 så blir det köp direkt


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Kommer bli ett fett headset men besviken på att det blir trådat. Var tämligen säker på att de skulle ha löst det till 2022. När man testat utan sladd är det svårt att gå tillbaka. Men det är klart att om upplevelsen är tillräckligt omvälvande så kan man nog stå ut med sladden.

Sannolikt lär väl Valve ha ett nytt headset på marknaden då och det kommer garanterat att vara utan sladd. Kan inte tänka mig något annat.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Margy:

Jag vet att efterfrågan är betydligt högre än tillgången men om de bara kommer ha 10-15 konsoler i omlopp i slutet av nästa år har de nog en del problem med tillverkningen.


signatur
Medlem

Kul nyheter. Men så synd att det inte är trådlöst. Enda VR jag nånsin ägt är Quest så jag lär inte kunna gå att spela med sladd. Fördelen är ju ändå att PS5VR spelen har mycket högre potential än quest.

Tycker att originella PSVR är sjukt basic.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Kul nyheter. Men så synd att det inte är trådlöst. Enda VR jag nånsin ägt är Quest så jag lär inte kunna gå att spela med sladd. Fördelen är ju ändå att PS5VR spelen har mycket högre potential än quest.

Tycker att originella PSVR är sjukt basic.

Jag tror det kommer komma en trådlös lösning.
Som jag skrev tidigare så tror jag det kommer att funka som stand alone också.
Tycker det här med devkits osv som ska börjar skickas ut och att dom skriver "new format" kanske pekar på det.
Kan bli en "Quest motsvarighet".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror det kommer komma en trådlös lösning.
Som jag skrev tidigare så tror jag det kommer att funka som stand alone också.
Tycker det här med devkits osv som ska börjar skickas ut och att dom skriver "new format" kanske pekar på det.
Kan bli en "Quest motsvarighet".

Det är inte vad jag vill se.
Antingen så blir det då ännu en butik eller så håller den tillbaka utvecklingen för PS5VR.

Det räcker med Quest för Stand alone, vi behöver inte en low-end lösning till.
Då menar jag att PSVR 2 för PS5 då blir mid och PC mid/high.

De spelen och den prestandan jag vill se går helt enkelt inte få i ett bärbart format.

Deras bärbara konsoler har ju inte gått så värst bra, så jag hoppas att det avskräcker dem ifrån att försöka igen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är inte vad jag vill se.
Antingen så blir det då ännu en butik eller så håller den tillbaka utvecklingen för PS5VR.

Det räcker med Quest för Stand alone, vi behöver inte en low-end lösning till.
Då menar jag att PSVR 2 för PS5 då blir mid och PC mid/high.

De spelen och den prestandan jag vill se går helt enkelt inte få i ett bärbart format.

Deras bärbara konsoler har ju inte gått så värst bra, så jag hoppas att det avskräcker dem ifrån att försöka igen.

Jag tänker att varför Quest går så bra är pga att man inte behöver just en dator för att köra.
Sony har alltid varit efter Nintendo när det gäller bärbart men dom kanske ser att här finns det en chans att vara med igen.
Jag tror inte utvecklingen hålls tillbaka.
Men men det återstår att se hur det blir, ska bli intressant tid framöver.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hoppas det blir OLED och riktig optik igen (som första PSVR) - att gå omkring i Skyrims grottor är magiskt med OLED-svärta och utan satans Fresnel-artefakter.

Hade varit bra om PC VR vore mindre struligt ... så därför ännu bättre att Sony och "hatade" Facebook drar tåget framåt för allmänheten som inte är PC-experter.

Medlem

Finns det noll intresse från Xbox sida? Jag testar gärna VR men vill fortsätta med X.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Spännande. Gillade den till PS4 även om jag sedan sålde den.

Väldigt nöjd med Series X och har inga planer på att köpa en PS5, men detta skulle kunna vara väldigt intressant när det väl kommer.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Äntligen! Jag är en stolt användare av PSVR! Måste "bara fixa" en PS5 först 😅

Avstängd
Skrivet av Pretorian24:

Finns det noll intresse från Xbox sida? Jag testar gärna VR men vill fortsätta med X.

Microsoft lyssnar på sina fans i stor utsträckning. Både på gott och ont. Och ser man kommentarer från Xbox fans så ser det ut som att majoriteten anser VR vara en gimmick. Tyvärr.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Microsoft lyssnar på sina fans i stor utsträckning. Både på gott och ont. Och ser man kommentarer från Xbox fans så ser det ut som att majoriteten anser VR vara en gimmick. Tyvärr.

Högljudda VR-hatare finns överallt, är inte problemet att Phil Spencer själv är en sådan? https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-11-28-phil-spence...

"I have some issues with VR," Spencer said. "It's isolating, and I think of games as a communal, kind of together experience. We're responding to what our customers are asking for and... nobody's asking for VR."

Rätt tondövt för övrigt med tanke på att världens största företag inom sociala medier satsar stort på det.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Högljudda VR-hatare finns överallt, är inte problemet att Phil Spencer själv är en sådan? https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-11-28-phil-spence...

"I have some issues with VR," Spencer said. "It's isolating, and I think of games as a communal, kind of together experience. We're responding to what our customers are asking for and... nobody's asking for VR."

Rätt tondövt för övrigt med tanke på att världens största företag inom sociala medier satsar stort på det.

Hehe verkligen tondövt. VR är ju det mest sociala sättet att uppleva spel tillsammans. Mer socialt än att sitta bredvid någon i soffan och spela på en/varsin skärm om man frågar rätt person.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror det kommer komma en trådlös lösning.
Som jag skrev tidigare så tror jag det kommer att funka som stand alone också.
Tycker det här med devkits osv som ska börjar skickas ut och att dom skriver "new format" kanske pekar på det.
Kan bli en "Quest motsvarighet".

Hoppas verkligen det. Kanske ordnar de med en adapter till det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänker att varför Quest går så bra är pga att man inte behöver just en dator för att köra.
Sony har alltid varit efter Nintendo när det gäller bärbart men dom kanske ser att här finns det en chans att vara med igen.
Jag tror inte utvecklingen hålls tillbaka.
Men men det återstår att se hur det blir, ska bli intressant tid framöver.

Vi jämför en konsol med runt 1Tflops med en som har runt 10Tflops, självklart så kommer inte lika avancerad spelmekanik kunna införas.

Som jämförelse så har du Switch på runt 1Tflop, Xbox One på runt 1,3, PS4 på runt 1,6.

Sen så har du annan intern IO som mobila chip ligger en bra bit bakom med.

Svagare hårdvara håller inte bara tillbaka upplösning och grafik, utan till exempel AI, fysikmotor, spelmekanik etc.

Mottagandet av VR är inte bara ett kostnads och tillgänglighetsproblem, utan också ett prestanda problem.
När prestandan blir tillräckligt bra så kommer det locka fler spelare in i den virtuella miljön.

Det är inte bara Nintendo som är problemet för Sony nu, utan att Quest 2 är etablerat, så de konkurrerar då både mot Switch och emot Quest 3 framöver.
Så det lär inte bli lättare för dem att försöka sig på bärbart nu.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vi jämför en konsol med runt 1Tflops med en som har runt 10Tflops, självklart så kommer inte lika avancerad spelmekanik kunna införas.

Som jämförelse så har du Switch på runt 1Tflop, Xbox One på runt 1,3, PS4 på runt 1,6.

Sen så har du annan intern IO som mobila chip ligger en bra bit bakom med.

Svagare hårdvara håller inte bara tillbaka upplösning och grafik, utan till exempel AI, fysikmotor, spelmekanik etc.

Mottagandet av VR är inte bara ett kostnads och tillgänglighetsproblem, utan också ett prestanda problem.
När prestandan blir tillräckligt bra så kommer det locka fler spelare in i den virtuella miljön.

Det är inte bara Nintendo som är problemet för Sony nu, utan att Quest 2 är etablerat, så de konkurrerar då både mot Switch och emot Quest 3 framöver.
Så det lär inte bli lättare för dem att försöka sig på bärbart nu.

Nej men det är därför jag tror det ev kan bli som Quest, fungerar både som "egen konsol" men även för PS5VR eller vad det kommer heta.
Nåja det återstår att se. Jag hoppas dom löser det där med att inte behöva ha kabel iaf då blir jag nöjd.
Behöver man inte ha konsolen ståendes på kabellängs avstånd när man ska spela.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Dex
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men det är därför jag tror det ev kan bli som Quest, fungerar både som "egen konsol" men även för PS5VR eller vad det kommer heta.
Nåja det återstår att se. Jag hoppas dom löser det där med att inte behöva ha kabel iaf då blir jag nöjd.
Behöver man inte ha konsolen ståendes på kabellängs avstånd när man ska spela.

Men Jim Ryan sa väl att det behövs kabel? Så varför tror du att det kommer komma som trådlöst då om han har sagt att det inte gör det? Eller har jag missat något?

Medlem
Skrivet av Dex:

Men Jim Ryan sa väl att det behövs kabel? Så varför tror du att det kommer komma som trådlöst då om han har sagt att det inte gör det? Eller har jag missat något?

Det är länge kvar tills det släpps.
Jag tror många jobbar på trådlöst överföring. Antingen via Wifi eller en egen frekvens likt HTC's
John Carmack har skrivit han tycker att Oculus borde släppa en officiell trådlös-lösning för Oculus Quest.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tror trådlöst undviks för att det är en supportmardröm i de fall där olika nätverksenheter stör ut varandra. Kanske att det skulle funka med Wifi6E 6GHz eller 60GHz som TPLink men PS5 har ej detta

Dex
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är länge kvar tills det släpps.
Jag tror många jobbar på trådlöst överföring. Antingen via Wifi eller en egen frekvens likt HTC's
John Carmack har skrivit han tycker att Oculus borde släppa en officiell trådlös-lösning för Oculus Quest.

Visst kan man alltid hoppas och det är inget snack om att det är väldigt mycket trevligare med trådlöst VR-headset. Blir så mycket bättre upplevelse att slippa hålla koll på kabel när man kör VR, men när Jim Ryan säger rakt ut att det blir en kabel så är hoppet ganska långt borta att det kommer bli trådlöst.

Känns ju väldigt konstigt av honom att säga så om dom jobbar på att göra den helt trådlös.

Medlem

Hoppas också att de släpper Half life Alyx till det 😔

Medlem
Skrivet av Sabelsköld:

Hoppas också att de släpper Half life Alyx till det 😔

Det känns som en självklarhet hehe


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Gesturr:

Jag tror trådlöst undviks för att det är en supportmardröm i de fall där olika nätverksenheter stör ut varandra. Kanske att det skulle funka med Wifi6E 6GHz eller 60GHz som TPLink men PS5 har ej detta

Skulle nog redan fungera med wifi6 som ps5 har.
Kör själv Oculus quest och streamar pcvr spel med wifi5 och redan det fungerar utmärkt


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Skrivet av Sabelsköld:

Hoppas också att de släpper Half life Alyx till det 😔

Valve och Sony får göra ett utbyte. Sony får Half Life ALyx på Playstation och PSVR går att ansluta till datorn med SteamVR. Hade gynnat dem båda och speciellt oss konsumenter.

123
Skriv svar