Sony bekräftar VR för Playstation 5!

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Valve och Sony får göra ett utbyte. Sony får Half Life ALyx på Playstation och PSVR går att ansluta till datorn med SteamVR. Hade gynnat dem båda och speciellt oss konsumenter.

Det går att ansluta PSVR till PC, den är rentav med i statistiken över headset (runt 1% har jag för mig)

Medlem
Skrivet av Checker:

Skulle nog redan fungera med wifi6 som ps5 har.
Kör själv Oculus quest och streamar pcvr spel med wifi5 och redan det fungerar utmärkt

Det funkar bra för mig med, men inte om jag inte kan köra med sladd in i PC:n t ex och jag har inte många grannar. Vad jag menar är att om du t ex bor i en lägenhet i Tokyo ska det också fungera, vilket det kanske inte gör med ett väldigt belastat nätverk

Skrivet av Gesturr:

Det går att ansluta PSVR till PC, den är rentav med i statistiken över headset (runt 1% har jag för mig)

Jo, utan handkontroller och med högst improviserad spårning. Den är ju inte faktiskt kompatibel som en konsumentprodukt.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det funkar bra för mig med, men inte om jag inte kan köra med sladd in i PC:n t ex och jag har inte många grannar. Vad jag menar är att om du t ex bor i en lägenhet i Tokyo ska det också fungera, vilket det kanske inte gör med ett väldigt belastat nätverk

Kan man få problem redan vid 5M(utan saker i vägen) alltså?
En fördel med 5GHz är ju att det bör störas mindre, då signalen inte går lika lätt genom väggar.

Hastigheten bör inte vara ett problem då många verkar nöjda med Quest 2, även fast den har hälften så snabb WiFi som PS5.

Men jämför man med HDMI på 48GBit, så är WiFi 6 på 10Gbit rätt långsam.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Högljudda VR-hatare finns överallt, är inte problemet att Phil Spencer själv är en sådan? https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-11-28-phil-spence...

"I have some issues with VR," Spencer said. "It's isolating, and I think of games as a communal, kind of together experience. We're responding to what our customers are asking for and... nobody's asking for VR."

Rätt tondövt för övrigt med tanke på att världens största företag inom sociala medier satsar stort på det.

När man ser att Sony lyckade kränga VR till hela 5% av Playstation köparna så är det inte ett jättestort sug efter det.
Vet att många älskar det medans jag skulle inte ens få för mig att köpa ett.
Så jag skulle definitivt inte kalla det tondöv. Lutar mer åt att VR älskarna är i en ekokammare.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

När man ser att Sony lyckade kränga VR till hela 5% av Playstation köparna så är det inte ett jättestort sug efter det.
Vet att många älskar det medans jag skulle inte ens få för mig att köpa ett.
Så jag skulle definitivt inte kalla det tondöv. Lutar mer åt att VR älskarna är i en ekokammare.

5 miljoner sålda ex. för över ett år sen, för ett tillbehör som kostar ungefär lika mycket som konsolen själv. Det är fortfarande väldigt bra, ingen mening med att förminska det genom att jämföra det med den totala försäljningsstatistiken för en av de mest framgångsrika konsolerna någonsin.

Det är också en framtidsinvestering, när hårdvaran blir bättre, spelen blir bättre och fler har en chans att testa så är det fler som vill ha det. Vi ser detta på att det totala VR-användandet kliver i rask takt.

Skägg.
10 Chambers

De stora fördelarna med PSVR när det kom var priset, pc-headsets var fortfarande ganska dyra. Enkelheten i setupen, och spelandet. Man behövde aldrig hålla på och finlira med några inställningar och du fick automatiskt vyn på skärmen utan någon distortion. Jag är nyfiken på vad prisbilden kommer landa på denna gång.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De stora fördelarna med PSVR när det kom var priset, pc-headsets var fortfarande ganska dyra. Enkelheten i setupen, och spelandet. Man behövde aldrig hålla på och finlira med några inställningar och du fick automatiskt vyn på skärmen utan någon distortion. Jag är nyfiken på vad prisbilden kommer landa på denna gång.

Jag skulle nog gissa på runt 4-5000 någonstans.

Jämför man med Quest så erbjuder ju denna mycket högre prestanda och kollar man på andra headset så blir ju konsolen plus VR lösningen mycket billigare än att köpa PC och VR.
Sen så ingår det ju antagligen bra styr don och att man förhoppningsvis inte behöver fyrar eller kamera längre.

Skulle de gå högre i pris så måste de verkligen imponera på något sätt, men tror absolut inte att de kommer gå under 3500(bara för själva headsetet).

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fearnox:

Jag skulle nog gissa på runt 4-5000 någonstans.

Jämför man med Quest så erbjuder ju denna mycket högre prestanda och kollar man på andra headset så blir ju konsolen plus VR lösningen mycket billigare än att köpa PC och VR.
Sen så ingår det ju antagligen bra styr don och att man förhoppningsvis inte behöver fyrar eller kamera längre.

Skulle de gå högre i pris så måste de verkligen imponera på något sätt, men tror absolut inte att de kommer gå under 3500(bara för själva headsetet).

Nuvarande kitet, med separat köp av lyspinnarna, går på 4000, så det är nog inte helt orimligt. Om det dessutom går att koppla till en pc skulle det kunna vara en utmanare till Rift S, helt klart.


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nuvarande kitet, med separat köp av lyspinnarna, går på 4000, så det är nog inte helt orimligt. Om det dessutom går att koppla till en pc skulle det kunna vara en utmanare till Rift S, helt klart.

Oj, jag har alltid trott att det inkluderade move-kontroller, tydligen inte. Genomsnittspriset för headset, kontroller och kamera har ju dock varit 3500 under den mesta tiden och sen finns det goda orsaker till att tro att saker blir billigare i framtiden snarare än tvärt om. Om Oculus kan släppa Quest 2 för 300 USD med kontroller och ett headset som har ett relativt kompetent system i sig på ett sätt som inte en trådbunden PSVR2 skulle behöva så tror jag inte att ~200 USD är omöjligt.

Att de reducerar komplexiteten med interna kameror och tar bort den extra databoxen samt skalar upp skalekonomin borde leda till lägre priser, även om de får en bättre skärm och högre precision på spårningen. Prisskillnaden mellan en 1080p eller en 4k panel är inte så stor jämfört med flera separata maskiner så som kameran och den extra boxen var, och att göra om spårningen borde inte öka BOM alls beroende på hur det görs. Så jag tror inte det är omöjligt att de släpper ett system för ~200 USD även om det då givetvis inte är det bästa på marknaden. Jag hade gärna välkomnat ett trådlöst headset med ögonspårning, suveräna hörlurar och extra allt men ett grundläggande trådbundet headset borde kunna göras mycket billigare än Questen.

Rift S är en avslutad produkt så konkurrenten blir väl snarare Quest med Link?

Medlem

Antar att det kommer en ny variant av move controller? -men om dom gamla tillbehören funkar fint vore ju bra så slipper man köpa om alla tillbehören.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Antar att det kommer en ny variant av move controller? -men om dom gamla tillbehören funkar fint vore ju bra så slipper man köpa om alla tillbehören.

Finns patent från Sony som visar nåt som liknar Valve Index controllers

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Antar att det kommer en ny variant av move controller? -men om dom gamla tillbehören funkar fint vore ju bra så slipper man köpa om alla tillbehören.

Jag vet inte, funkar PS5 kontroll på ps4 spel?
Tvärt om vet jag att inte fungerar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar