Google stäms för oinfriade 4K-löften för Stadia

Robot
Google stäms för oinfriade 4K-löften för Stadia

Krävs på kompensation och att upplösning och framerate skrivs ut.

#google, #stadia


Medlem

Använder inte stadia men jag trodde att alla spel var 4K om man betalade för stadia. Det var ju en av deras säljargument för att betala för det.

Medlem

What a mess Stadia är! Otroligt att så stort och känt företag gör kontinuerligt sånna tabbar.

Medlem
Skrivet av A1200G:

What a mess Stadia är! Otroligt att så stort och känt företag gör kontinuerligt sånna tabbar.

Skulle gissa att det är på grund av okunnig personal och att cheferna tar inte sitt ansvar.
Händer ofta i mitt bransch. Men påföljden är inte lika dramatiska.


signatur

🐖💨💩

Medlem
Skrivet av jehuty:

Använder inte stadia men jag trodde att alla spel var 4K om man betalade för stadia. Det var ju en av deras säljargument för att betala för det.

Nej det är upp till spelstudion vad de sätter för upplösning på sina spel, precis som på alla andra format.

eld
Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Nej det är upp till spelstudion vad de sätter för upplösning på sina spel, precis som på alla andra format.

Då återstår ju frågan, varför ska man betala för 4k om 4k inte är garanterat?

Tanken var ju att stadia skulle vara så kraftfullt att spelen klarade av att köras i 4k, och att hårdvaran skulle skalas upp för att hålla ikapp detta säljfaktum. Det var därför 4k såldes som premium.

Medlem

Jo, det var ganska pinsamt när de gick ut och sa att systemet skulle få mer TFlops än vad PS4 Pro och Xbox One X har tillsammans, sedan så släpptes bland annat RDR2 med sämre prestanda än Xbox one X.

Jag tycker det är helt rätt att ungefärlig FPS och upplösning ska finnas tillgänglig.
Det är väldigt ofta som konsolerna inte når upp till upplösningen som marknadsförs.

Series S ligger ofta på 900P även fast att den marknadsförs som 1440/1080P maskin, PS5 har ofta problem att nå upp till 4K på ett vettigt sätt även fast att det står 8K på kartongen till exempel.

Nu tycker jag inte att upplösning är lika viktigt som FPS och att prestanda gärna får läggas på annat, men det är helt klart missvisande.

Medlem

Tror också att vissa inte förstår att man kanske inte kan streama spel på dålig uppkoppling eller dåliga egna nätverksförhållanden


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

jbx
Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Nej det är upp till spelstudion vad de sätter för upplösning på sina spel, precis som på alla andra format.

Så om du köper de största paketet på Netflix som ska visa film i 4k men så släpper utgivarna bara filmer i 720 så är det okej att marknadsföra 4k? Bara för att locka prenumeranter som inte får vad de blir lovad.
De går inte att skylla på någon annan i detta fall. Så gott som alla nya spel till PC går att köra i 4k, så möjligheten finns egentligen.

Blir inte direkt mer sugen på eländet..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Vilken flopp ändå.
Trodde ändå att gaikai och allt vad det hette hade kunnat funka ok, särskilt med googles infrastruktur.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Detta är ju perfekt för alla no stadibelivebers. Dom har aldrig garanterat 4k upplösning i alla spel, som någon skrev innan så är det upp till utvecklarna själva att sätta inställningarna och det har dom varit tydliga med från början. "Ja vi kan leverera 4k på vår tjänst" är inte samma sak som att allt ska levereras i 4k... du betalar inte för 4k, du betalar för pro, vilket ger dig möjlighet att spela upp till 4k med surround och allt vad det heter och du får gratis spel varje månad och rabatt i shoppen. Precis som alla andra tjänster som inte leverar 4k tex PS4 ägare med betalar för PS+ men inte har pro-modellen. Stäm dem för en dålig onlinetjänst i stället... Nej nu stämmer vi alla hej vilt... Bethesta för att dom inte släpper DLC, Donald Trump för att han har spån i huvudet. McD för att kaffet är för varmt... Skärpning alla gamers. Blir så fruktansvärt trött på er. Speciellt er som hela tiden säger att allting är en "Vilken flopp ändå". Ni har ju aldrig ens testat tjänsten och vet inte alls om hur bra det går. Ingen jag pratat med som testat stadia har sagt att det är en flopp, tvärt om.. har säkert visat upp det för 10 polare och alla har tappat hakan, varav minst 6 skaffat det efteråt och är skitnöjda. Till och med en polares farsa som e 55 bast snart skaffade det.

Redaktör
Skrivet av robbis:

Detta är ju perfekt för alla no stadibelivebers. Dom har aldrig garanterat 4k upplösning i alla spel, som någon skrev innan så är det upp till utvecklarna själva att sätta inställningarna och det har dom varit tydliga med från början. "Ja vi kan leverera 4k på vår tjänst" är inte samma sak som att allt ska levereras i 4k... du betalar inte för 4k, du betalar för pro, vilket ger dig möjlighet att spela upp till 4k med surround och allt vad det heter och du får gratis spel varje månad och rabatt i shoppen. Precis som alla andra tjänster som inte leverar 4k tex PS4 ägare med betalar för PS+ men inte har pro-modellen. Stäm dem för en dålig onlinetjänst i stället... Nej nu stämmer vi alla hej vilt... Bethesta för att dom inte släpper DLC, Donald Trump för att han har spån i huvudet. McD för att kaffet är för varmt... Skärpning alla gamers. Blir så fruktansvärt trött på er. Speciellt er som hela tiden säger att allting är en "Vilken flopp ändå". Ni har ju aldrig ens testat tjänsten och vet inte alls om hur bra det går. Ingen jag pratat med som testat stadia har sagt att det är en flopp, tvärt om.. har säkert visat upp det för 10 polare och alla har tappat hakan, varav minst 6 skaffat det efteråt och är skitnöjda. Till och med en polares farsa som e 55 bast snart skaffade det.

Fast enligt stämningen ska Google ha markandsfört Stadia som en tjänst i 4K/60fps rätt flitigt, och om det bedöms stämma är det onekligen ful marknadsföring. Förhoppningsvis får vi svar på hur det låg till med det framöver.


signatur
Medlem

Crash and burn.

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Bethesta för att dom inte släpper DLC, Donald Trump för att han har spån i huvudet. McD för att kaffet är för varmt... Skärpning alla gamers.

Bethesda för att de säljer en sak och sen ångrar sig, Donald Trump för diverse skattebrott och pushandet som fick capitol stormat och flertalet personer dödade, kaffet som gav tredje gradens brännskador vilket krävde operationer och hade effekter för livet.

Det finns mängder med dumma rättsfall, inget av dessa är sådana. Använd bättre exempel.

Det är en självklarhet att företag inte ska vara vilseledande när de säljer något, och de ska absolut inte komma undan med det.

Avstängd

Många stämningar senaste tiden. Ett sundhetstecken dock att dessa storföretag får sig en smäll på fingrarna.

Tycker dock Stadia verkade vara skräp redan från början.

Medlem

Var nån så naiv att de faktiskt trode på det där.

phi
Medlem
Skrivet av robbis:

Skärpning alla gamers. Blir så fruktansvärt trött på er. Speciellt er som hela tiden säger att allting är en "Vilken flopp ändå". Ni har ju aldrig ens testat tjänsten och vet inte alls om hur bra det går. Ingen jag pratat med som testat stadia har sagt att det är en flopp, tvärt om.. har säkert visat upp det för 10 polare och alla har tappat hakan, varav minst 6 skaffat det efteråt och är skitnöjda. Till och med en polares farsa som e 55 bast snart skaffade det.

Jag testade Pro i flera veckor på dels en speldator med allt vad de innebär men även på ett par linux-laptops. Allt på både 100/100 Mbits och 250/250 Mbits och försökte se vad som var så himla bra med det.

Jag kunde väl konstatera att:

- Det är för hög input lag ifall man har lite högre krav och spelar FPS med mus och tangentbord
- Det var ok med handkontroll men fortfarande sämre än Xbox Series X och PS5
- Sämre bildkvalitet än Xbox Series X och PS5
- Nästintill obefintligt spelutbud
- Mycket liten spelarbas i multiplayerspel
- Googles track record med att döda alla projekt efter ett tag

Ingen höjdare direkt och inget jag skulle betala för och definitivt inte köpa spel till. Hade det funkat som netflix så att du får tillgång till alla spel för en struntsumma i månaden så hade kanske varit värt att använda det i perioder som t.ex under semestern när man inte är hemma men har tillgång till en laptop och bra wifi.

Annars ser jag inte riktigt vad som är bra med det eller vilken målgrupp Google riktar sig mot.

Medlem

Är Stadia fortsättningen på OnLive eller är det en ny flopp?

Medlem
Skrivet av eld:

Bethesda för att de säljer en sak och sen ångrar sig, Donald Trump för diverse skattebrott och pushandet som fick capitol stormat och flertalet personer dödade, kaffet som gav tredje gradens brännskador vilket krävde operationer och hade effekter för livet.

Det finns mängder med dumma rättsfall, inget av dessa är sådana. Använd bättre exempel.

Det är en självklarhet att företag inte ska vara vilseledande när de säljer något, och de ska absolut inte komma undan med det.

Stormningen av Capitol Hill som leddes av en anti-trumper som gillar miljön samt en högprofil inom BLM. Jo tjena.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av eld:

Då återstår ju frågan, varför ska man betala för 4k om 4k inte är garanterat?

Tanken var ju att stadia skulle vara så kraftfullt att spelen klarade av att köras i 4k, och att hårdvaran skulle skalas upp för att hålla ikapp detta säljfaktum. Det var därför 4k såldes som premium.

Stadia skickar ut en 4k stream till dig oavsett om spelet är 4k eller ej om du har pro om du sitter vid en 4k skärm och har en lina som klarar 24gb i timmen, men de kan ju inte göra något om spelet är gjort i 1080p. Finns säkert folk som är bättre på det tekniska än vad jag är, själv har jag mest pro för att få spel

Medlem
Skrivet av Mirage:

som gillar miljön.

Lol på den.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Inte så stadigt.

Medlem
Skrivet av jbx:

Så om du köper de största paketet på Netflix som ska visa film i 4k men så släpper utgivarna bara filmer i 720 så är det okej att marknadsföra 4k? Bara för att locka prenumeranter som inte får vad de blir lovad.
De går inte att skylla på någon annan i detta fall. Så gott som alla nya spel till PC går att köra i 4k, så möjligheten finns egentligen.

Blir inte direkt mer sugen på eländet..

Ganska säker på att inte allt på netflix visas i 4k för att du betalar för 4k. Det är väl mest indiespelen på stadia som inte är i 4k, men tror att alla aaa spel är i 4k eller nära om man har skärm och internet till det. Tror denna stämning blir nedtrampad i gruset.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Stadia skickar ut en 4k stream till dig oavsett om spelet är 4k eller ej

Du har ingen aning om vad du pratar om. Att Google skickar en 4K stream oavsett vad är bara BS. Om spelet spelas i 1080p och kräver vi säger 5mb/sek så är det vad Google kommer streama till dig.

Om spelet bara kräver 5mb/sek och Google skapar någon fejk data och skickar 20mb/sek är det mest idiotiska Google har gjort.

eld
Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Stadia skickar ut en 4k stream till dig oavsett om spelet är 4k eller ej om du har pro om du sitter vid en 4k skärm och har en lina som klarar 24gb i timmen, men de kan ju inte göra något om spelet är gjort i 1080p. Finns säkert folk som är bättre på det tekniska än vad jag är, själv har jag mest pro för att få spel

Ja, hårdvaran i stadia räcker inte riktigt till och utvecklarna sätter en lägre upplösning för att hålla frameraten uppe. Ingen av spelen är låsta eller designade under 4k.

Hårdvaran du streamar till kan lätt skala upp till 4k, så det är en överflödig funktion för att kunna säga att de faktiskt levererar 4k.

Skrivet av DarkSvenn1002:

Ganska säker på att inte allt på netflix visas i 4k för att du betalar för 4k. Det är väl mest indiespelen på stadia som inte är i 4k, men tror att alla aaa spel är i 4k eller nära om man har skärm och internet till det. Tror denna stämning blir nedtrampad i gruset.

Om filmerna inte finns i 4k så går det inte att streama i 4k, men alla dessa spel är tillgängliga i 4k, det är hårdvaran som stadia kör på som inte räcker till för att driva detta, även om de konstigt nog gjorde reklam för hårdvara som skulle vara snabbare än ps4pro och xbox one x, samt massa ord om att kunna skala upp hårdvaran om de behövde.

Medlem
Skrivet av jbx:

Så om du köper de största paketet på Netflix som ska visa film i 4k men så släpper utgivarna bara filmer i 720 så är det okej att marknadsföra 4k? Bara för att locka prenumeranter som inte får vad de blir lovad.
De går inte att skylla på någon annan i detta fall. Så gott som alla nya spel till PC går att köra i 4k, så möjligheten finns egentligen.

Blir inte direkt mer sugen på eländet..

Som någon skrev - bara för att du betalar för 4k i Netflix så är ju inte allt i 4k där?

Med det sagt så håller jag med om att det inte varit riktigt ärlig marknadsföring där man pekat på 4k när många spel inte körs i 4k.

För er som provat på dator med mus och tangent bord - jag håller med där också. Lite för hög latens för att vara helt OK, det funkar men som PC-spelare tycker jag det är för slött. Samma sak med handkontroller som körs via bluetooth, lite slött men bättre än med mus och tangentbord.

För min del tycker jag det bästa alternativet är att köra med Stadia handkontroll via wifi. Då är latensen som minst + att den märks mindre med handkontroll än med mus. Har spelat igenom mer än 10 spel på Stadia och är jättenöjd då jag nu för tiden kör mest casual singleplayer spel. Funkar sjukt bra!


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Fast nu är det ju väldigt stor skillnad på en stämningsansökan, en stämning och en dom.

Du har rätt att ansöka om att stämma vad som helst. Det betyder inte att det blir ens en stämning av det. Än mindre än dom.

Jag förstår att spelmedia vill skriva om allt spelrelaterat men det här är en ickenyhet. Blir det ett mål runt det ska det dock bli intressant.

Jag tycker absolut att företag ska bli mycket försiktigare på hur de marknadsför sig. Tycker dock inte att Stadia vart värst jämfört med Microsoft och Sony.


signatur

Ultrazine

Medlem

Meh who cares..fan vem som helst såg att Stadia inte skulle fungera. Streaming tjänster för spel funkar ju bara om man har en stark lina osv.
Lite skillnad på youtube och något realtids baserat där ens inputs ska göra skillnad.

Medlem
Skrivet av ace84:

Meh who cares..fan vem som helst såg att Stadia inte skulle fungera. Streaming tjänster för spel funkar ju bara om man har en stark lina osv.
Lite skillnad på youtube och något realtids baserat där ens inputs ska göra skillnad.

Med tanke på att du svarar i en nyhet om Stadia så antar jag att du bryr dig, lite i alla fall.

Spelar varje dag på Stadia, fungerar hur bra som helst. Allt från skjutarspel till mindre krävande spel. Grafiken är acceptabel och känner jag av någon latens i input så är den så liten att det inte gör någon skillnad. Har i för sig en "stark lina" men många som inte har det får det att fungera bra ändå, skulle säga val av router är nästan viktigare än linan(så länge man har grundförutsättningen dvs)

Redaktör
Skrivet av ace84:

Meh who cares..fan vem som helst såg att Stadia inte skulle fungera. Streaming tjänster för spel funkar ju bara om man har en stark lina osv.
Lite skillnad på youtube och något realtids baserat där ens inputs ska göra skillnad.

Stadia funkar suveränt för rätt målgrup och med rätt förutsättningar. Här på FZ är många insatta gamers med höga krav på input, framerate osv, och det är väl inte målgruppen. Men för de som kör något spel per år från soffan är idén strålande, och min upplevelse är att det kan funka utmärkt med en vanlig 100 Mbit-lina (vilket väl finns i många svenska hem i dag). Däremot upplevde jag att det fungerade oförutsägbart på olika uppkopplingar, och affärsmodellen ger jag inte mycket för. Med prenumeration istället för fullprisspel tror jag Stadia hade kunnat ha lockat en del spelare från framförallt PS- och Xbox-lägret.


signatur
12
Skriv svar