FZDZ - FZ DirtZone (Dirt Rally 2.0 klubb) - Säsong 02: 22/3 - 18/4

Medlem

Började köra men Racenet har varit sjukt instabilt idag. Försökte ladda upp SS2 hur många ggr som helst.

Avvaktar till det känns stabilare.

Medlem

Halvvägs in i Polen nu typ.

Tänkte öva lite mer inför detta, det har jag gjort med. Kom in i ett skönt flow och satte (för mig) bra tider....när jag övade.

Nu kör vi! Det här känns bra...tänkte jag.
2 sträckor in kan jag vrida ur strumporna, mina händer skakar och min handkontroll gnistrar av svett...va fan vad jag har dåliga tävlingsnerver😂

Skärpning!

Sen går min reptilhjärna in och bromsar nästan till noll flera ggr för att trädalléerna..känns läskiga när de sträcker sina hotfulla skuggor mot min lilla gröna oskyldiga goffe. På RAKSTRÄCKOR!..suck

Tar en liten paus, måste samla mig

Joklas är namnet på PSN

Medlem

Har nu upplevt den största bugg jag varit med om på dirt 2. jag fick terminal damage på sträcka två i Argentina så jag är revansch sugen i Polen, byter bil så jag gör nu debut i golfen inget kan väl gå fel..

Får direkt 10 sekunder straff för tjuvstart.. hela bilen är sönderkörd, punka på två däck och för börja på mitten av den sista fjärdedelen av sträckan.. tror dock jag kan ha satt världsrekord på sträckan som är oslagbart ? (1.31)

Sträcka två är fortfarande hela bilen sönderkörd och punka på ett däck fortfarande men börjar från startlinjen...

Medlem
Skrivet av Petz:

Har nu upplevt den största bugg jag varit med om på dirt 2. jag fick terminal damage på sträcka två i Argentina så jag är revansch sugen i Polen, byter bil så jag gör nu debut i golfen inget kan väl gå fel..

Får direkt 10 sekunder straff för tjuvstart.. hela bilen är sönderkörd, punka på två däck och för börja på mitten av den sista fjärdedelen av sträckan.. tror dock jag kan ha satt världsrekord på sträckan som är oslagbart ? (1.31)

Sträcka två är fortfarande hela bilen sönderkörd och punka på ett däck fortfarande men börjar från startlinjen...

LOL låter ju helfestligt!
Bilen fick ett kvantmekaniskt frispel XD

Trist att det sabbar rallyt dock :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Sådär, då kan man andas igen efter att med nöd och näppe klarat sig undan vartenda träd i Polen.
Snurrade två gånger och lyckades volta och landa rätt på SS6, men knep åt mig en tidig första placering iallafall.

Den lär inte hålla så länge med tanke på hur jag fegkörde


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Petz:

Har nu upplevt den största bugg jag varit med om på dirt 2. jag fick terminal damage på sträcka två i Argentina så jag är revansch sugen i Polen, byter bil så jag gör nu debut i golfen inget kan väl gå fel..

Får direkt 10 sekunder straff för tjuvstart.. hela bilen är sönderkörd, punka på två däck och för börja på mitten av den sista fjärdedelen av sträckan.. tror dock jag kan ha satt världsrekord på sträckan som är oslagbart ? (1.31)

Sträcka två är fortfarande hela bilen sönderkörd och punka på ett däck fortfarande men börjar från startlinjen...

Spelet verkar dock förstått att något inte var rätt och gett mig 15min på första sträckan. andra sträckan var ju inte så kul med endast tre däck, tredje sträckan har jag en minuts tillägg från service och på den fjärde klipper jag ett träd och får terminal damage igen. Får hoppas jag får börja med en hel bil på nästa rally

Medlem

Blir peppad nu, får se om jag hinner ta mig an sträckorna ikväll eller om det får bli imorgon!
Risken är väl att det slutar med ännu ett rostigt golf kadaver i skogen 😄


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hemma från Polen. Två nervknäckande events på rad, chikaner är inte min styrka, kör säkert ryckigt som f-n jämfört med proffsen där.
Men kändes bra! Roliga sträckor!

Mortaliis xbox GT

Medlem
Skrivet av Petz:

Har nu upplevt den största bugg jag varit med om på dirt 2. jag fick terminal damage på sträcka två i Argentina så jag är revansch sugen i Polen, byter bil så jag gör nu debut i golfen inget kan väl gå fel..

Får direkt 10 sekunder straff för tjuvstart.. hela bilen är sönderkörd, punka på två däck och för börja på mitten av den sista fjärdedelen av sträckan.. tror dock jag kan ha satt världsrekord på sträckan som är oslagbart ? (1.31)

Sträcka två är fortfarande hela bilen sönderkörd och punka på ett däck fortfarande men börjar från startlinjen...

Fattade inte startlistan först när jag kollade på racenet, 13 starter i stage 1 men 14 i stage 2 men där har jag nu svaret.
Tråkigt dock att det buggade ut för dig

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Hemma från Polen. Två nervknäckande events på rad, chikaner är inte min styrka, kör säkert ryckigt som f-n jämfört med proffsen där.
Men kändes bra! Roliga sträckor!

Mortaliis xbox GT

Har inte bra koll på Polen men minns det som roliga sträckor ”indeed”!
Ska ta mig an dem ikväll efter jobbet!

En allmän fråga: tunar folk sina bilar?
Jag har lekt lite med tuningen men kan inte påstå jag vet vad jag gör, öven om menybeskrivningen hjälper så känner jag mig helt tafatt.

Har testat kopiera Rally Technical setups men kan inte påstå det hjälpt mig.

Finns det någon bra guide för en nybörjare som inte bara radar upp vilka värden man ska ställa in utan går in på detalj vad de olika värdena gör och illen körstil de passar?

Samma med däck?
Jag kör typ alltid på softs, har aldrig smällt ett däck förutom vid kollisioner, men tappar de väldigt mycket grepp när de är ”worn” etc?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag tunar ingenting, stänger av alla assists så ”känner” jag bättre vad som händer med mer/mindre gas, broms etc.
Däck brukar jag räkna ihop sträckorna till nästa service och underlaget.
Tex om under 10km, soft
10-20 medium
20+ hard

Är det asfalt kan soft klara sig längre.
Är mer hur jag tänker iaf, tänk på att greppet på medium/hard är lägre i början när de är nya och tvärtom med soft i så fall, de orkar inte hela vägen.

Medlem

Med tanke på att det oftast bara är 2-3 sträckor mellan service så skulle jag säga att softs är det självklara valet. Skulle det vara 3 långa så kanske man kan snegla på medium men ändå ingen självklarhet.

Medlem

Gick hyfsat i Polen spann ur på stage 2 men och fastnade på en vägskylt, suck. Men är mest nöjd med stage 4 där jag för närvarande har snabbast tid 😁 får se hur många sekunder man hamnar efter sen när eliten kört den sträckan.

Som många tidigare skrivit kul tävla mot er andra trots att man har taskiga tävlingsnerver

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Jag tunar ingenting, stänger av alla assists så ”känner” jag bättre vad som händer med mer/mindre gas, broms etc.
Däck brukar jag räkna ihop sträckorna till nästa service och underlaget.
Tex om under 10km, soft
10-20 medium
20+ hard

Är det asfalt kan soft klara sig längre.
Är mer hur jag tänker iaf, tänk på att greppet på medium/hard är lägre i början när de är nya och tvärtom med soft i så fall, de orkar inte hela vägen.

Jag kör också utan assist men har förstått att en rätt tunad bil för ens körstil kan göra enorm skillnad, vet bara inte vad, när eller hur


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag kör också utan assist men har förstått att en rätt tunad bil för ens körstil kan göra enorm skillnad, vet bara inte vad, när eller hur

Default brukar för det mesta fungera. Ibland kör jag lite hårdare fjädring om det är mycket slag/hopp som gör att den bottnar.

Det är lätt att börja skruva bort sig om man ändrar för mycket grejer. I slutändan är ofta anledningen till att din tid blir snabbare är att du har bättre koll på sträckan du provar på eller helt enkelt har förstått bilens karaktär mer.

Medlem

Jag håller mig i regel bara till tuning när jag kör time trial (kör typ bara Hancock Hill Sprint Forward på repeat). I Argentina använde jag iofs Rally Technicals tuning men jag tror inte det gav mig någon direkt fördel. Det är snarare som Bogani säger; kunskap om sträckorna och bilen är det väsentliga.

Edit: I söndags gjorde jag dock förändring i spelets inställningar som verkar ha gjort mig mycket snabbare. Mindre rotation på ratten och justering av force feedback verkar ha ökat mina tider ganska ordentligt. Får se hur det blir ikväll i Polen. Erfarenheten av det rallyt är att det brukar gå väldigt snabbt i början, men det brukar alltid finnas ett träd som avslutar rallyt för mig.

Medlem
Skrivet av bogani:

Med tanke på att det oftast bara är 2-3 sträckor mellan service så skulle jag säga att softs är det självklara valet. Skulle det vara 3 långa så kanske man kan snegla på medium men ändå ingen självklarhet.

Får testa köra mer softs då, vart lite feg speciellt på heavy gravel- banor.

Medlem
Skrivet av bogani:

Med tanke på att det oftast bara är 2-3 sträckor mellan service så skulle jag säga att softs är det självklara valet. Skulle det vara 3 långa så kanske man kan snegla på medium men ändå ingen självklarhet.

Skönt att eliten tipsar lite, här har man suttit och kört med medium alla sträckor hittills haha 😄

Jag är med så långt som att soft ger bättre grepp. Men håller inte medium längre? Och är det inte så stor skillnad på slitna soft och slitna medium? 🤔

Medlem

Åker hem från Polen nu med en för närvarande 8e plats! Relativt nöjd, gjorde i vanlig ordning flera stora misstag, avåkningar och voltade och landade på taket vid ett tillfälle (2 kurvor innan målgång visade det sig dessutom )

Återstår att se hur långt ner man hamnar, tror tyvärr inte min top-10 placering står sig särskilt länge men förhoppningsvis bättre än 16e som mina tidigare event slutat på

För övrigt....Långa raksträckor på ojämn grusväg med träd tamefan inpå väggrenen...Helt öm i händerna efter detta rally, dags o skaffa ett par vettiga handskar att köra med tror jag!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Oj vilken katastrof. Det här med träd så nära vägen var det ja. Kom väl en minut in i första sträcken sedan pang. 120km/h in i ett träd. ja ja ny tag till nästa event


signatur

a.k.a fritiofsson, Jiffy

Medlem

Älskar sträckorna i Polen, men dom har en tendens att hata mig. Klarade första sträckan, andra sträckan "Six left keep right over big jump"... Jag: "Vad sa han nu då?!" och håller då så klart vänster i hoppet, raaaakt in i ett träd så klart. Det var det då...

Medlem

Vågar inte satsa så hårt i Polen då jag vet att jag kommer hälsa på Herr Träd rätt omgående.

Katastrof på SS3 när jag kom in i ett vägbyte åt fel håll. Dessutom tyckte spelet inte att jag skulle få vända runt som vanligt utan gav mig en reset och 14 sekunders straff istället? Märkligt.

Nåja, ska köra sista två imorrn och får försöka ta andraplatsen. Borgqvists gristid på SS2 satte alla andra förhoppningar ur spel

Medlem
Skrivet av bogani:

Vågar inte satsa så hårt i Polen då jag vet att jag kommer hälsa på Herr Träd rätt omgående.

Katastrof på SS3 när jag kom in i ett vägbyte åt fel håll. Dessutom tyckte spelet inte att jag skulle få vända runt som vanligt utan gav mig en reset och 14 sekunders straff istället? Märkligt.

Nåja, ska köra sista två imorrn och får försöka ta andraplatsen. Borgqvists gristid på SS2 satte alla andra förhoppningar ur spel

Fick in fint flyt på de två första sträckorna

SS3 och 4 gick dock betydligt sämre men ledningen hittills känns ju stabil. Avvaktar med de två sista till imorgon så får vi se hur det slutar! En liten felstuds på ett krön så kan det vara godnatt direkt....

Medlem

Riktigt skitrally. Sträcka ett och två var inga större bekymmer. Tog en paus innan sträcka tre. När jag återvänder och börjar köra inser jag att det är fel på ratten. Konstant vibbrerande, trög och ger ingen input från bilen. Fanns inget jag kunde göra så var bara att acceptera och genomlida sträckan som slutade med två punkterade däck och trasig växellåda. Fanns ingen möjlighet att reparera bilen så fick fortsätta rallyt i en bil som jag med enkelhet kunnat jogga ikapp.

Medlem

Kul event och tack för era fantastiska historier.

Medlem

Fy fan, Polen var inget för mig..
4:e racet, nej men hej terminal damage.. 130 knyck rätt in i ett träd!
Vi ses vid nästa anhalt!

Medlem

Sådärja, då var de sista två sträckorna också avklarade och jag kom i mål med en ledning på strax över 1,5 minut.

Var ruskigt svårt att köra med så stor ledning och försöka hålla ett vettigt tempo utan att ta risker. Kommer det någon snabb och kör nu under kvällen/morgondagen finns det absolut chans att slå mig då det finns massor av tid att hämta på slutet.

Medlem

Åh fy fasen, så nära att förbättra min position avsevärt. Men att klämma in 5 sträckor samma kväll tog ut sin rätt. Inför sträcka 5 missade jag byta däck i bara farten. Jag borde kanske sett det som ett varningens tecken, men glad i hågen efter att bara ha en sträcka kvar köttade jag vidare in i sträcka 6. Gick över förväntan med "bara" ett tiotal sekunder efter ledande, men in på sista segmentet av sträckan slog det plötsligt slint i skallen. Efter att äntligen sett de gröna små skyltarna vid sidan av vägen som flaggar för att man är nära målgång, va det som att jag tog ut "segern" i förskott och gasar på för att knapra in nån sista hundradel... "jäklar jag klarade att hålla ihop det" tänkte jag. Det va då det smällde... Uppenbarligen hade jag helt slutat lyssna på kartläsaren (som fortsatte ropar ut ytterligare svängar), och jag blir helt överraskad av att det plötsligt kommer en snäv åt vänster, medans jag var upptagen att mentalt fira målgång...! FYI träd är hårda... DNF

Medlem
Skrivet av Brov:

Åh fy fasen, så nära att förbättra min position avsevärt. Men att klämma in 5 sträckor samma kväll tog ut sin rätt. Inför sträcka 5 missade jag byta däck i bara farten. Jag borde kanske sett det som ett varningens tecken, men glad i hågen efter att bara ha en sträcka kvar köttade jag vidare in i sträcka 6. Gick över förväntan med "bara" ett tiotal sekunder efter ledande, men in på sista segmentet av sträckan slog det plötsligt slint i skallen. Efter att äntligen sett de gröna små skyltarna vid sidan av vägen som flaggar för att man är nära målgång, va det som att jag tog ut "segern" i förskott och gasar på för att knapra in nån sista hundradel... "jäklar jag klarade att hålla ihop det" tänkte jag. Det va då det smällde... Uppenbarligen hade jag helt slutat lyssna på kartläsaren (som fortsatte ropar ut ytterligare svängar), och jag blir helt överraskad av att det plötsligt kommer en snäv åt vänster, medans jag var upptagen att mentalt fira målgång...! FYI träd är hårda... DNF

Finns i chatten<3
BÄVAR inför den dagen detta händer mig, då det var ruskigt nära i Polen

Medlem
Skrivet av Brov:

Åh fy fasen, så nära att förbättra min position avsevärt. Men att klämma in 5 sträckor samma kväll tog ut sin rätt. Inför sträcka 5 missade jag byta däck i bara farten. Jag borde kanske sett det som ett varningens tecken, men glad i hågen efter att bara ha en sträcka kvar köttade jag vidare in i sträcka 6. Gick över förväntan med "bara" ett tiotal sekunder efter ledande, men in på sista segmentet av sträckan slog det plötsligt slint i skallen. Efter att äntligen sett de gröna små skyltarna vid sidan av vägen som flaggar för att man är nära målgång, va det som att jag tog ut "segern" i förskott och gasar på för att knapra in nån sista hundradel... "jäklar jag klarade att hålla ihop det" tänkte jag. Det va då det smällde... Uppenbarligen hade jag helt slutat lyssna på kartläsaren (som fortsatte ropar ut ytterligare svängar), och jag blir helt överraskad av att det plötsligt kommer en snäv åt vänster, medans jag var upptagen att mentalt fira målgång...! FYI träd är hårda... DNF

ooooff, tufft DX


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar