Hårdvara till streaming - tips för professionellt bruk.

Testpilot
Hårdvara till streaming - tips för professionellt bruk.

Tänkte kolla lite även här, har lagt ut samma fråga på SWEC men tänkte att på FZ kanske man har andra tips.

Har blivit tillfrågad som IT kunnig på mitt jobb att tipsa vår marknadsavdelning på utrustning för att kunna streama deras kurser de har mot kunder internationellt.
Normalt körs dessa kurser lärarlett på plats men pga Corona situationen så är det stream som gäller.

Krav:
Streaming av 3 källor
1: Inzoomad källa/kamera där de visar närbild på diverse arbete
2: Källa/kamera som visar arbetsplatsen där de jobbar.
3: Översiktsbild över personen som kör kurs så de har en översikt hur deras stream ser ut.

Bra grejer är kraven , priset kvittar enligt dem då detta är viktigt att det tas emot bra.

Jag har själv ingen erfarenhet av streaming och vi kommer troligen fråga nån extern firma om detta likaså men kan ju vara kul om nån orkar ge lite tips eller erfarenheter om hur man skall gå tillväga med nåt liknande.

Tycker själv det verkar som ett superkul projekt jag gärna vill labba lite med i den mån av tid jag har. Denna höst har varit galen gällande trycket på vår IT avdelning

Medlem

Kul förfrågan att få på jobbet

Ska väl nämna att jag aldrig jobbat med det professionellt så du får ta tipset för vad det är men jag tycker det är ett riktigt kul ämne
Jag har streamat lite med 3 webbkameror+desktop några gånger och det har funkat bra med OBS och ett MIDI-keyboard (fattigmans streamdeck).

Det första jag tänker på är att skaffa ett capturekort med ett gäng HDMI ingångar som matas med video från tre DSLR-kameror med olika linser. Sen lär man väl ha lite bra belysning och ljud också. För en sån basic setup kanske man kan komma undan med ~40K (?), streamingdator+monitorer ej inräknat.
Det svåra är nog att få till alltihopa bra - bild, ljus och ljud. Att mata capturekortet med bild och sen streama ut det med tex. OBS är nog inga problem

Down the rabbit hole:
https://www.dustinhome.se/product/5011180622/decklink-quad-hd...
https://www.dustinhome.se/product/5011097150/eos-2000d-18-55-...
https://www.dustinhome.se/product/5011195379/lg-600cscii-bely...


signatur

no remorse

Medlem

Jag sitter och labbar med det här själv just nu för utbildningsbruk. Jag har gått från novis till novis med alldeles för mycket grejer

Jag har tyvärr inte jättebra råd vad gäller utrutsning då jag plockat vad jag kunde hitta. Men jag fokuserade på bra webbkameror med HD-upplösning och en riktigt bra mikrofon. Där handlar det ofta om vad man föredrar, om man vil ha headset med bom-mick eller en bordsmick. Bordsmick är bättre imho, men tar också upp mer ljud i omgivningen. Det är också skönt att inte sitta med hörlurar på ett helt utbildningspass.

Men några lärdomar har jag samlat på mig längs vägen -
Ska ni streama och spela in kurserna samtidigt behöver man någon form av virtuell ljudkopling och ett gränssnitt för att kunna mixa och mata in olika ljudkällor i OBS annars hörs bara föreläsaren. För egen del har jag tur då vi inte får spela in eleverna alls. Men det skapar andra problem, hur hanterar man frågor så att det blir tydligt för de som tittar efteråt att en fråga ställts? Ska man upprepa frågan, be om att få alla frågor skickade in i streamen via samarbetsverktyg etc. Där har jag ännu inte landat i någon klockren lösning.

Just att streama och spela in samtidigt ställer mer krav på hårdvaran än om man bara streamar. Då det belastar både GPU och CPU. Streamar jag bara ligger processoranvändandet runt 40%, spelar jag in pendlar det mellan 60 och 80%. Med en och annan spik ibland med videolagg som följd i streamen (inte i det inspelade materialet).

Det kan vara värt att se över vilka upplösningar man matar in i OBS och vilka upplösningar man matar ut. Kör man en liten miniatyrbild över presentationen behöver den kamerakällan inte vara 1080 eller ens 720. Och lägger ni in egna backdrops, spara ner dem i så låg filstorlek som möjligt.
Det kan också spela stor roll om man delar ett programfönster, eller om man istället delar skärmen som fönstret ligger på. Här är det jättestor skillnad från program till program. När jag bygger upp min vy i OBS monitorerar jag ständigt hur mycket procesorkraft som går åt, och försöker hålla den så lågt det bara går - gärna ensiffrigt. För när streamen ska upp, man ska köra teams eller google meet samtidigt + säkert något till då behöver det finnas utrymme för att man inte ska få lagg.

Tweakar man där kan man komma undan med lägre prestanda. Jag streamar exempelvis från en macbook pro vilket inte är optimalt, men den stitchar samman en bra bild och jag streamar utan större problem till stora klasser. (Dock har jag redan börjat fundera på om jag inte ska bygga en dedikerad PC istället för tyngre sessioner eller när jag streamar våra rollspelspass med FoundryVTT som OBS har det lite svårare med av någon anledning - så tråden är högaktuell för mig).

Om ni ska köra green screen är belysning A och O. Dessutom är det inte dumt att ha bra belysning på fejset på den som pratar.
Kör ni internationellt och därför på tider när det är mörkt ute, testa er green screen setup vid lika tillfällen under dagen. Inställningen för Chromafiltret kommer behöva tweakas efter mängden dagsljus.

Just green screen - se till att tänka på att den är tillräckligt stor och att den har en jämn yta och färg. Fundera också på var ni spelar in/streamar från och om ni kan ha en green screen uppe alltid. Annars är rollupvarianterna smidiga.

Ett streamdeck är nice to have. Men inte kritiskt. Men skönt om man vill slippa lära sig kortkommandon.

Just ja. I OBS, studioläget är din vän! Särskilt om man under föreläsningen vill visa något nytt, då kan man dubbelkolla att det ser rätt ut innan man visar sina studenter bilden. Ibland kan ju ett program man tänkt dela kraschat, eller flyttats till en annan skärm. Det är helt enkelt klokt att förhandsgranska innan man skjuter ut något live

Och till sist, inte direkt teknikrelaterat, men dumt att missa. glöm inte sminket … ett bra puder räcker långt. Så slipper ni blanka pannor och en lätt svettig look

Hoppas du (och jag) får mer tips om hårdvara av andra som är mer insatta i just den biten.

Testpilot

FZ levererar!

Tack för tipsen det uppskattas verkligen att ni tagit er tid och skrivit lite. Skall kolla in lite hårdvara och sen titta lite på nybörjarvideos.

Vet iallafall att i de kommer ha en lärare som i sin tur zoomar in på olika verktyg och montage-set som han/hon skall lära ut hur dessa skall monteras eller hanteras. Det är ingen komplicerad setup på det viset gissar jag.

Tack igen och ha en fin spelhelg!

Medlem
med SDI kompabilitet blir det lättare..

Bättre är att satsa på SDI kompabilitet eftersom det är mer professionellt format, HDMI kan inte dras ibland mer än 3-10 meter samt att kontakter lossnar lätt eller bryts av. HDMI-kabeln blir väldigt oflexibel, speciellt med längre dragningar och ibland har man oturen att förväxla vad som ska vara input eller output-ände på kablen pga långa HDMI kablars inkluderande av en förstärkare i kontakten. Många apparater, kameror och videoswitchar kan inte driva långa kablar. T.ex. ATEM mini kan inte göra det, man måste ha en förstärkare emellan (som i sin tur skapar större risk för att fler kontakter kan jackas ur) .
SDI kablage kan man tillverka själv med BNC-verktyg ifrån löpmetervara ifrån 75-ohms kablage och dessutom få ned priset per meter kabel. Kameror med enbart HDMI ut behövs en HDMI>SDI konverter. Angående HDMI till SDI konverter är det bra att ha bi directional converters tillhanda som kan skicka tallylights eller aux med multi tillbaka till kameraposition etc.
T.ex. för ATEM mini etc. måste alla ingångar vara av samma format och frame rate. Dock har den nya ATEM mini extreme inbyggda converters (men inte SDI, vilket motverkar professionalitet vilket gör att man måste ha en converter på bägge platser ändå)
Flertalet capture cards ex. decklink etc har ofta separata converters på sina SDI-ingångar vilket gör att det blir ett bättre val.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av user83392:

Bättre är att satsa på SDI kompabilitet eftersom det är mer professionellt format, HDMI kan inte dras ibland mer än 3-10 meter samt att kontakter lossnar lätt eller bryts av. HDMI-kabeln blir väldigt oflexibel, speciellt med längre dragningar och ibland har man oturen att förväxla vad som ska vara input eller output-ände på kablen pga långa HDMI kablars inkluderande av en förstärkare i kontakten. Många apparater, kameror och videoswitchar kan inte driva långa kablar. T.ex. ATEM mini kan inte göra det, man måste ha en förstärkare emellan (som i sin tur skapar större risk för att fler kontakter kan jackas ur) .
SDI kablage kan man tillverka själv med BNC-verktyg ifrån löpmetervara ifrån 75-ohms kablage och dessutom få ned priset per meter kabel. Kameror med enbart HDMI ut behövs en HDMI>SDI konverter. Angående HDMI till SDI konverter är det bra att ha bi directional converters tillhanda som kan skicka tallylights eller aux med multi tillbaka till kameraposition etc.
T.ex. för ATEM mini etc. måste alla ingångar vara av samma format och frame rate. Dock har den nya ATEM mini extreme inbyggda converters (men inte SDI, vilket motverkar professionalitet vilket gör att man måste ha en converter på bägge platser ändå)
Flertalet capture cards ex. decklink etc har ofta separata converters på sina SDI-ingångar vilket gör att det blir ett bättre val.

SDI är man ju nyfiken på, de kör det i Red Bull Gaming Studio där vi körde Generations Spel.

Skrev en guide kring streaming förra året, om man vill ha en grundkurs. https://www.fz.se/guide/283629-sa-kommer-du-igang-med-spelstr...


signatur
1
Skriv svar