Varför vissa spel lyckats och andra inte

Medlem
Varför vissa spel lyckats och andra inte

Jag har mer och mer känt att många spel sista decenniet har misslyckats med sitt huvudmål, att vara riktigt roliga att spela.

Är 40+ så det känns som jag har fått se det mesta. Min kritik ligger nog mest mot de riktigt stora spelen idag.
Laddar hem och provar och känner mig inte riktigt nöjd och funderar på hur konstigt det är. Här har 400 personer under många års tid gett allt och jag suckar och avinstallerar efter en kvart.

Nu gäller det här förstås inte alla stora spel men förvånansvärt många. Det är som man glömmer bort det absolut viktigaste att göra en grund som är riktigt riktigt kul.

Vad som är tydligt är att jobbet med att få till coola effekter har allt som oftast tagit fokuset från det roliga (Star Citizen hehe).
Jag gissar att framgångsvågen vi ser av indiespel eller utgivningar från små studios är just att man har det omvända fokuset. Kul spelidé och spelmekanik.

Andra problemet med stora studios är att man satsar på "säkra kort". Förståeligt på ett plan då det kostar hundratals miljoner att producera men det ger spelaren samma upplevelse gång på gång.

Aktuella Valheim har visat vägen i survivalgenrén med hur man göra det roligare genom att ta bort tråkiga delar, så som att ständigt behöva äta / dricka för att inte dö, ger spelaren fokus på att utforska och bygga. Kan verka obetydligt men det är just de små aspekterna som kan få en mekanik att gå från en ständig grind till något mera intressant.

Vad tycker du är nycklarna till att man har så kul i vissa spel medans andra faller platt?

Singleplayer och en jävligt bra story.

Förmodligen är jag inte målgruppen för de flesta spel som görs idag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det beror väl på hur man definierar om ett spel "lyckats" eller inte antar jag. Säg att tio spelare köper samma spel. Nio av spelarna älskar spelet men en spelare är inte nöjd och avinstallerar det efter en kvart. Eller tvärtom, 9 spelare är inte nöjda och avinstallerar spelet efter en kvart men en spelare älskar det. Har spelet "lyckats" eller inte i båda fallen?

Medlem

Marknadsföring

Frilansare

Mycket av det ovan, men när det gäller mindre titlar som dyker upp från ingestans tror jag mycket att det handlar om timing. Timning, och att man itererat något så pass mycket att det känns helt nytt fast det egentligen är en gammal idé.

Medlem

Det känns som AAA som fortfarande kan leverera är sånt som brukar bli exclusivt på Playstation.
Annars är det bara spel från mindre studios och indie man tycker är roligast.

Sånt som Fortnite osv tycker jag inte alls om.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hannes.theorell:

Singleplayer och en jävligt bra story.

Förmodligen är jag inte målgruppen för de flesta spel som görs idag.

Samma här. Men jag tycker att det har släppts en del bra singleplayerspel under de senaste åren, främst till PS4 då.

Nu när jag i princip har klarat Metro Exodus inser jag dock att vissa spel inte är toppen från första minuten utan kräver lite tid. Metro tog ungefär tre timmar innan det kom igång, tycker jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar