Mer Playstation 5-lagring blir möjligt i sommar, enligt uppgift

Medlem
Skrivet av Margy:

Det ska mycket till för att det ska kunna bli ESD-skador av att hålla ett dammsugarmunstycke utanför ett hål som är gjort för att suga ut damm ur och röra på luft och damm som redan är i maskinen. I så fall vore nästan varenda kylningslösning där man drar in luft i maskiner extremt farlig för elektroniken.

Det ska man inte säga, det kan vara otur eller tur bara hur man nu ser det.
Dammsugare har inget i elektronik att göra helt enkelt.
Det är inte alls att jämföra med kyllösningar.

Men men det är väll nått Sony räknat ut ska funka förhoppningsvis.
Jag dammsuger inte i eller vid min dator. Jag skulle inte få för mig att trycka ett dammsugare munstycke i ett hål i elektronik prylar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är ganska troligt att det skulle förstöra mer än det hjälpte. Ett filter är bara bra om det rengörs annars sätts de igen snabbare än kylflänsarna. Har inte heller upplevt damm som något problem, men det beror nog på hur rent man har hemma. Kan tänka mig det är ett problem om man röker inomhus.
Hjälpte en rökare med hans dator och alla komponenter var typ klibbiga (hoppas de var pga rökning) och det luktade rök hemma hos mig några dagar efter att datorn varit igång hos mig någon timme. Öppnade min ps2 slim i somras för att justera lasern där var det inte mycket damm. Och den hade aldrig varit öppnad tidigare.

Jo, gör man inte rent filtren är det inte bra. Men det borde man ju kunna lösa genom tydliga instruktioner, ha någon simpel varningslampa, alternativt ett meddelande som ibland påminner om att göra rent filtret.

En viss skillnad mellan PS2 som bara drog runt 25-50w, medans PS5 drar runt uppåt 200w och har en mycket kraftigare fläkt. Öppna upp en PS4 eller PS4 Pro och den lär nog vara rätt dammigt inuti, även om man håller rent hemma.

Sen ska man väl inte behöva hålla pedantiskt rent hemma bara för konsolen inte ska damma igen. Haft många datorer som blivit dammiga som bara den efter många års flitigt användande. Stor, stor skillnad efter jag haft dammfilter i datorn. Borde vara standard i alla datorer och konsoler där man förväntar sig relativt högt luftflöde.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vore ju bra om utvecklare kunde komprimera sina spel bättre också. Kolla bara på IO och hur dom lyckades få ner storleken på Hitman-trilogin från 100+GB till cirka 50GB.

Nu när de nya konsolerna dessutom har snabba SSDs i sig så borde man väl kunna komprimera betydligt mer än på föregående konsoler?

Enig. Helt ofattbart slappt tycker jag det verkar vara. Förutom av Nintendo då. Som verkar ha perfektion i allt de utvecklar.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vore ju bra om utvecklare kunde komprimera sina spel bättre också. Kolla bara på IO och hur dom lyckades få ner storleken på Hitman-trilogin från 100+GB till cirka 50GB.

Nu när de nya konsolerna dessutom har snabba SSDs i sig så borde man väl kunna komprimera betydligt mer än på föregående konsoler?

Remedy optimerade Control: Ultimate Edition riktigt bra också! Från närmre 50 gig ner till 24 gig på PS5... Inga klagomål här, inte!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jo, gör man inte rent filtren är det inte bra. Men det borde man ju kunna lösa genom tydliga instruktioner, ha någon simpel varningslampa, alternativt ett meddelande som ibland påminner om att göra rent filtret.

Jo det skulle nog behövas en sådan lösning.

Citat:

En viss skillnad mellan PS2 som bara drog runt 25-50w, medans PS5 drar runt uppåt 200w och har en mycket kraftigare fläkt. Öppna upp en PS4 eller PS4 Pro och den lär nog vara rätt dammigt inuti, även om man håller rent hemma.

Aldrig ägt en ps4 de kanske har en usel kylardesign men har Ps3, ps2, ps1, gc, wii och en xbox ur alla generationer har hittils inte haft någon konsol som blivit överhettad eller märkbart sämre ljudnivå mot en ny vad jag kan minnas. Kanske är folk som har det dammigt hemma och förvarar konsolerna på golvet har mina uppe i en tvbänk. Eller så använder jag mina konsoler för lite.
Mina datorer har jag däremot rengjort men det är pga jag ändå öppnar för att uppgradera något med jämna mellanrum så passar på, inte för att det behövs.

Medlem

De får låsa upp hur många platser de vill, men får man inte tag på konsolen så spelar det ingen roll 😁

Kul att de pratar om lagring när knappt någon har fått tag på konsolen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

jbx
Medlem
Skrivet av elPresidente:

De får låsa upp hur många platser de vill, men får man inte tag på konsolen så spelar det ingen roll 😁

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kul att de pratar om lagring när knappt någon har fått tag på konsolen.

Okej? Men som vi som var smarta och bokade i tid har haft konsolen i flera månader nu många av oss med full SSD, vi kanske vill höra om denna nyhet...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Okej? Men som vi som var smarta och bokade i tid har haft konsolen i flera månader nu många av oss med full SSD, vi kanske vill höra om denna nyhet...

Du får gärna berätta för mig vart jag skriver att fz inte bör informera om nyheten?

Medlem

Ett av de stora hindren, undanta att ens få tag i konsolen, för min del är lagringen.
Är van vid 2tb extern på xbox one x, kommer inte vilja byta ner mig speciellt när spelen lär bli större.
Jag väntar lite och hoppas att både Sony och Microsoft kan sätta i större lagring från början.
Problem två är ju att det helt saknas intressanta spel för de nya generationerna än, så avbokade faktiskt bägge konsolerna

Vill gärna ha flera spel installerade, det tar sjukt lång tid som det är idag att installera spel och jag gillar iaf att växla genre eller sp/coop-spel tex utan att planera timmar för det.

Skrivet av jbx:

Okej? Men som vi som var smarta och bokade i tid har haft konsolen i flera månader nu många av oss med full SSD, vi kanske vill höra om denna nyhet...

Jag har också bokat i tid, men inte fått den, så myntet har tvenne sidor. Det skaver nog lika mycket på båda sidor.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Thane:

Har alltid funderat på hur mycket folk har installerat egentligen. Spelar 1 eller max 2 spel samtidigt så ser inte behovet att ha 1tb eller mer i lagring. Men vi är väl alla olika

Ja, det kan man undra. Har haft 500GB varianten av PS4 hela den genrationen och klarat mig fint på det. Visst får man ta bort ibland men det spelar ingen större roll då jag inte kör alla spel samtidigt ändå.
Jag kommer ihåg en tid när man bara kunde köra ett spel i taget på konsol hehe. Hårddiskar fanns inte ens i dem då


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag kommer ihåg en tid när man bara kunde köra ett spel i taget på konsol hehe. Hårddiskar fanns inte ens i dem då

Fast då behövde ju inte spelen installeras heller, bara stoppa in kassetten/skivan och köra.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Fast då behövde ju inte spelen installeras heller, bara stoppa in kassetten/skivan och köra.

Det stämmer men det tog tid att hitta spelen istället i all röra jag lyckades skapa mig mer ofta än inte hehe.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kul att de pratar om lagring när knappt någon har fått tag på konsolen.

Vad jag förstått så har de sålt fler ps5or än vad de sålde ps4or under samma tidspann.

Skrivet av gorbatjov:

Vad jag förstått så har de sålt fler ps5or än vad de sålde ps4or under samma tidspann.

De har det säkert. Det skulle vara kul att se hur många som har hamnat i händerna på scalpers.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

De har det säkert. Det skulle vara kul att se hur många som har hamnat i händerna på scalpers.

Förmodligen för många. Köper folk till ockerpriser på Tradera fortfarande?

Skrivet av gorbatjov:

Förmodligen för många. Köper folk till ockerpriser på Tradera fortfarande?

Det finns en annons upp där budet just nu är på 100 500:-

https://www.tradera.com/item/1000006/450591629/playstation-5-...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det finns en annons upp där budet just nu är på 100 500:-

https://www.tradera.com/item/1000006/450591629/playstation-5-...

Haha. Bara å buda då^^.

Luktar osåld om den annonsen dock.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det finns en annons upp där budet just nu är på 100 500:-

https://www.tradera.com/item/1000006/450591629/playstation-5-...

Såg att samma säljare även hade två andra PS5 auktioner ute men dom låg "bara" på 8000 även fast alla tre hade lika lång tid kvar med bara några minuters skillnad. Något skumt med det där alltså. Nu fungerar dessutom inte länken för auktionen verkar ha tagits bort.

Skrivet av Påskmust:

Såg att samma säljare även hade två andra PS5 auktioner ute men dom låg "bara" på 8000 även fast alla tre hade lika lång tid kvar med bara några minuters skillnad. Något skumt med det där alltså. Nu fungerar dessutom inte länken för auktionen verkar ha tagits bort.

Ja, när jag länkade var det ca. tre minuter kvar. Kan ju ha varit någon som trollade honom och la bud utan att dom tänkte fullfölja det. Ja, vissa har tre eller fyra ute till försäljning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Problemet är folk som får sina konsoler får de stora återförsäljare är inte intresserade att spel vill bara tjäna pengar... Och ja fattar inte folk som är så dumma som köper konsoler för flera tusen extra

Skrivet av gorbatjov:

Förmodligen för många. Köper folk till ockerpriser på Tradera fortfarande?

Medlem

På tiden, , har ingen ps5 , men fyllde upp xbox series x super snabbt, men köpt till xbox extern storage samt har en 3tb drive som arkiv drive.

Men jag spelar inte ett spel i taget och jag tar lång tid på mig att spela klart spel, så er som inte behöver mer än 600-700gb drive , lyckos er.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Är man digital hoarder (som jag) så vill man ha mycket lagring.

Få saker slår känslan av att bläddra igenom över 600 spel i sitt biblioteket.

Spel man ändå aldrig kommer spela.

12
Skriv svar