När kom dina fördomar på skam senast?

It's not a lake, it's an ocean
När kom dina fördomar på skam senast?

Alla har dem. Fördomar och förutfattade meningar om saker, företeelser och människor. Personligen kan jag tycka att det är rätt skönt när man får dem motbevisade. Inte minst när det gäller spel.

Jag kan titta tillbaka och se när jag köpte Wii U 2019 med syftet att testa en handfull spel som jag trånat efter men inte tyckt varit värd investeringen. Det slutade med att jag köpte runt 30 st.

Jag tyckte Captain Toad: Treasure Tracker såg ut som ett menlöst barnspel, men det visade sig vara ett riktigt roligt plattformslir som jag hade överraskande roligt med. Ett annat exempel, till samma format, var Lego City Undercover. Jag hade skytt Lego-spelen i alla år i tron att de var ren dynga, och även om jag inte kommer köpa massor av Lego-spel framöver får jag tillstå att just Lego City Undercover hade en charm och humor som jag faktiskt gillade.

Så... när kom dina fördomar på skam senast?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Allra senast var nog Valheim. Jag brukar generellt inte gilla survival-spel, men testar dem regelbundet. Det blir dock att jag lirar ett par omgångar, och sen hittar jag inte motivationen att starta dem en tredje gång eftersom det bara känns som mer av samma.

Och mer av samma gäller ju även till viss del Valheim, men ändå känner jag mig motiverad att komma tillbaka. Det känns som att det är väldigt bra takt på allt, åtminstone under de 10–15 timmar jag hunnit lira (vilket visserligen inte är mycket).

Så det var verkligen en skön överraskning: att det faktiskt finns survival-spel som jag gillar och som inte bara känns som en lång grind

Medlem

Jag har börjat spela ett spel för att hålla min pensionärsmor sysselsatt i pandemin.
Hon gillar korsord men saknar det sociala.
Trodde jag skulle hata det....Wordfeud så här 10år efter det blev populärt.
Jag är hooked och spelar med randoms då och då.

Förövrigt ett enkelt spel att förstå för de mest teknikresistenta föräldrarna. Ett tips för att fördriva tid med den äldre generationen just nu.

Frilansare

I och med PUBG. Kunde inte tänka mig att mp kunde vara så kul. Å andra sidan kom den fördomen tillbaka efter PUBG också

Medlem

Fantastiskt roligt också när man ser kollegor som man inte alls trodde hade ett spelintresse, men som man upptäcker lirar betydligt mer, och mer hardcore, än en själv!

Spel - CounterSpy skulle jag bara prova hos en kompis men blev helt fast i det enkla spelet

FM-guru
F.d. Sisyr

När jag testade Troubleshooter: Abandoned Children. Jag har väldigt svårt för JRPG:n och hade aldrig tänkt skaffa spelet, men någon övertalade mig. Förväntade mig sedvanlig animesmörja (inte illa menat, bara illustrativt för att förklara mitt perspektiv ), fick ett av årets bästa spel. Visst, narrativt och presentationsmässigt sett är det alltjämt inte ett spel i min smak, men gameplay är fan klass rakt igenom. Ett av de bästa turordningsbaserade spelen i RPG-genren jag spelat, i klass med The Temple of Elemental Evil, Shadowrun: Dragonfall och Battle Brothers.

Medlem

Jag hade fördomar om att vissa människor inte går att resonera med. När det i själva verket är så att alla människor bara är vanliga människor när vi släpper den politiska retoriken.

De flesta människor vill väl oavsett var de tror att de ”står” politisk för tillfället. Det är något sjukt med, vad för-programmerade vi alla blir av, olika ideologiska perspektiv på världen - varesig vi vill det eller inte.

Jag är trött på allihop. Om du umgås med någon med ett uttalat perspektiv så hör du skitsnack om allt icke-detta perspektiv, och vice versa. Alla har de extrema missvisande exempel på hur idiotiskt något annat perspektiv än det som för tillfället tilltalar dem.

Den här attityden brukar få dö på politiksnacket:

Släpp politiksnacket, det är bara tröttsamt att höra på vad andra bör tycka, göra, eller inte göra. Förbannat trött på sånt. Låt politikerna tjöta håll i huvudet på varandra, jag slipper gärna höra. Det är bra mycket mer intressant att höra av hur det går för dej som person istället. Funkar livet, i skolan, jobbet och med familjen? Är allt verkligen bra? I sånna fall, kan vi va sjukt tacksamma för det. Det är ju alltid bara en tidsfråga innan något nytt lidande smyger sig in i livet!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Trodde Cyberpunk skulle vara ett bra spel

Medlem

@Hanzo Verkligen bra skrivet.

Medlem

Terraria - Var helt övertygad om att det bara var en blek Minecraft-kopia i 2D-grafik. Ack, så fel jag hade!

CEO
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag hade fördomar om att vissa människor inte går att resonera med. När det i själva verket är så att alla människor bara är vanliga människor när vi släpper den politiska retoriken.

De flesta människor vill väl oavsett var de tror att de ”står” politisk för tillfället. Det är något sjukt med, vad för-programmerade vi alla blir av, olika ideologiska perspektiv på världen - varesig vi vill det eller inte.

Jag är trött på allihop. Om du umgås med någon med ett uttalat perspektiv så hör du skitsnack om allt icke-detta perspektiv, och vice versa. Alla har de extrema missvisande exempel på hur idiotiskt något annat perspektiv än det som för tillfället tilltalar dem.

Den här attityden brukar få dö på politiksnacket:

Släpp politiksnacket, det är bara tröttsamt att höra på vad andra bör tycka, göra, eller inte göra. Förbannat trött på sånt. Låt politikerna tjöta håll i huvudet på varandra, jag slipper gärna höra. Det är bra mycket mer intressant att höra av hur det går för dej som person istället. Funkar livet, i skolan, jobbet och med familjen? Är allt verkligen bra? I sånna fall, kan vi va sjukt tacksamma för det. Det är ju alltid bara en tidsfråga innan något nytt lidande smyger sig in i livet!

Kan nog bli en separat tråd men ville bara lägga in ett svar

Håller med dig att utgångspunkten för alla människor är nästintill alltid att må bra och vi är färgade av vår egen hjärntvätt med dess fördomar. Fast vi kan inte undvika politik i denna värld. Om vi gör det kommer extremisterna att ta över oavsett vilken falang det är. Problemet idag skulle jag säga att vi är så pass beroende av politiken och dess influens över våra liv. För 1000 år sedan var politiken i princip högre skatt eller inte. Kriga eller inte. That's it.

Politiken idag är väldigt närvarande och påverkar familj, jobb och skola i hög grad. När jag pratar med en familjemedlem och dom berättar att dom mår dåligt är det alltid en gemensam nämnare. Politik.

När vi gräver djupare är en del i det att dom inte längre vågar gå ut när det är mörkt på grund av kriminalitet (politiskt). Dom är också deprimerade för att jobbet är stressigt (politiskt). En annan säger att skolan är tuff och stressig (politik).

Ifall man summerar problematiken från människor härledes det nästan alltid från politik där man har väldigt begränsat maktinflytande. Rösta på ett parti om 4 år kommer med största sannolikhet inte påverka min situation och mycket är status quo med enorm byråkrati ovanpå. Det är maktlösheten att vara beroende av stat och företag utan autonomi som gnager i oss. Aldrig har vi varit så beroende av dom som nu och därav att vi aldrig varit så politiskt kopplade och färgade. Ju mer politiken influerar våra beteende desto mer kommer vi bry oss om den.

Därmed bör utgångspunkten vara att depolitisera samhället i min mening.

Medlem

aldrig hänt tror jag. men har däremot blivit enormt besviken många tusen gånger


signatur

//monster

Medlem

Fick Subnautica gratis på Epic för nått årsedan. Visste inget om spelet direkt förutom att jag fått för mig att det skulle vara nått "Mincraft builder" liknande spel. Fick tråkigt nån julledighet och startade upp spelet. Plumsade i och sög långsamt in i världen. Visste inte ens om att det fanns en story i spelet och då var jag totalt hooked.

Från att tro att jag bara skulle testa ett "meeh" spel lite snabbt till en av de mest spännande och underhållande spelupplevelserna. Det var kul. Älskar att få mina fördomar krossade

Medlem

Mina fördomar reflekterar oftast spelen så som de blir. Hade senast en fördom om att Cyberpunk var en cash-grab eftersom att de inte visade något gameplay alls, och jag hade rätt. Min nya fördom är att Diablo 4 kommer att ta extremt mycket från Diablo 3 och att dess endgame kommer att bli lika värdelöst tråkigt.

Efter Blizzcon blev jag väldigt hypad av Diablo 2 som var väldigt vackert men Diablo 4 visade ingenting nytt, det såg bara ut som när man spelar en låglevlad gubbe i Diablo 3. Jag har oftast fördomar mot spel som inte visar en helhet i vad de promotar, när de bara pratar bra och inte visar det bra så blir jag väldigt kritisk.

Jag hoppas verkligen att Diablo 4 blir ruggigt bra men de har ännu inte visat någonting som man vill göra i tusentals timmar. Diablo 2 blev man beroende av för att man visste vad man farmade och allt bra som hittades var värt något, I Diablo 3 farmade/craftade man samma sak om och om igen för att få en bättre version av exakt samma sak och blev missnöjd när det inte var en uppgradering, SNARK..

Avstängd

Jag hade tänkt att förgylla vintern med Cyberpunk, men det sket sig.

Medlem
Skrivet av CEO:

Kan nog bli en separat tråd men ville bara lägga in ett svar

Håller med dig att utgångspunkten för alla människor är nästintill alltid att må bra och vi är färgade av vår egen hjärntvätt med dess fördomar. Fast vi kan inte undvika politik i denna värld. Om vi gör det kommer extremisterna att ta över oavsett vilken falang det är. Problemet idag skulle jag säga att vi är så pass beroende av politiken och dess influens över våra liv. För 1000 år sedan var politiken i princip högre skatt eller inte. Kriga eller inte. That's it.

Politiken idag är väldigt närvarande och påverkar familj, jobb och skola i hög grad. När jag pratar med en familjemedlem och dom berättar att dom mår dåligt är det alltid en gemensam nämnare. Politik.

När vi gräver djupare är en del i det att dom inte längre vågar gå ut när det är mörkt på grund av kriminalitet (politiskt). Dom är också deprimerade för att jobbet är stressigt (politiskt). En annan säger att skolan är tuff och stressig (politik).

Ifall man summerar problematiken från människor härledes det nästan alltid från politik där man har väldigt begränsat maktinflytande. Rösta på ett parti om 4 år kommer med största sannolikhet inte påverka min situation och mycket är status quo med enorm byråkrati ovanpå. Det är maktlösheten att vara beroende av stat och företag utan autonomi som gnager i oss. Aldrig har vi varit så beroende av dom som nu och därav att vi aldrig varit så politiskt kopplade och färgade. Ju mer politiken influerar våra beteende desto mer kommer vi bry oss om den.

Därmed bör utgångspunkten vara att depolitisera samhället i min mening.

Tekniskt sätt så kan vi delvis strunta i politiken då tex inom majoriteten av alla yrkesområden har vi fackligt förtroende valda som sköter detta på olika nivåer som ett exempel?
OT: Så trodde jag i stort sett de flesta av alla indie-spel skulle vara lågbudget "trams" men som i själva verket visade sig många av dem vara roliga och riktigt underhållande bara man gav dem några timmar, kan tänka mig att många andra har den uppfattningen och det kanske beror på att idag har vi ofta kanske inte så mycket tid över på vår fritid om man studerar, jobbar etc heltid.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av CEO:

Politiken idag är väldigt närvarande och påverkar familj, jobb och skola i hög grad. När jag pratar med en familjemedlem och dom berättar att dom mår dåligt är det alltid en gemensam nämnare. Politik.

När vi gräver djupare är en del i det att dom inte längre vågar gå ut när det är mörkt på grund av kriminalitet (politiskt). Dom är också deprimerade för att jobbet är stressigt (politiskt). En annan säger att skolan är tuff och stressig (politik).

[...]

Därmed bör utgångspunkten vara att depolitisera samhället i min mening.

Så sant. Därför borde fler bry sig mer om politik än att bara lägga en lapp i en låda vart fjärde år. Det är viktigt att rösta, såklart, men det är bara en liten handling. Politik är vad som händer mellan valen, inte främst på själva valdagen.

Jag gillar Navid Modiri. Han som driver podden Hur kan vi. Han träffar personer av alla färger och extremer och har för ett samtal med dem. Han vill förstå dem, på riktigt och därför ställer han följdfrågor som "Vad intressant. Kan du utveckla det?". Om fler var som Modiri skulle vi både få ett mycket behagligare politiskt klimat och förstå varandra lite mer.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av LabRat:

Fick Subnautica gratis på Epic för nått årsedan. Visste inget om spelet direkt förutom att jag fått för mig att det skulle vara nått "Mincraft builder" liknande spel. Fick tråkigt nån julledighet och startade upp spelet. Plumsade i och sög långsamt in i världen. Visste inte ens om att det fanns en story i spelet och då var jag totalt hooked.

Från att tro att jag bara skulle testa ett "meeh" spel lite snabbt till en av de mest spännande och underhållande spelupplevelserna. Det var kul. Älskar att få mina fördomar krossade

Tänkte precis skriva nått liknande med tanke på nyheten att below zero snart är klart.
Subnautica var verkligen en positiv överraskning 👍👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem

Att Roblox är hjärndött, men nu har jag sett barnen spela det väldigt mycket och insett att det finns en hel del väldigt roligt att spela där ibland allt det skräpiga

Medlem

Nä, för mig är det tvärt om.


signatur

autograph

Medlem

Att Cyberpunk 2077 skulle vara ett superbuggigt spel utan själ. Där hade mina fördomar helt fel. Annars stämmer alltid mina fördomar, framförallt om människor.

Medlem

I spelväg kan jag inte komma på att det skulle hänt i positiv mening en endaste gång, ser det ut som skräp har det varit skräp också. Däremot finns det ju både en och annan gång då lovande titlar visat sig inte hålla måttet.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag hade fördomar om att vissa människor inte går att resonera med. När det i själva verket är så att alla människor bara är vanliga människor när vi släpper den politiska retoriken.

De flesta människor vill väl oavsett var de tror att de ”står” politisk för tillfället. Det är något sjukt med, vad för-programmerade vi alla blir av, olika ideologiska perspektiv på världen - varesig vi vill det eller inte.

Jag är trött på allihop. Om du umgås med någon med ett uttalat perspektiv så hör du skitsnack om allt icke-detta perspektiv, och vice versa. Alla har de extrema missvisande exempel på hur idiotiskt något annat perspektiv än det som för tillfället tilltalar dem.

Den här attityden brukar få dö på politiksnacket:

Släpp politiksnacket, det är bara tröttsamt att höra på vad andra bör tycka, göra, eller inte göra. Förbannat trött på sånt. Låt politikerna tjöta håll i huvudet på varandra, jag slipper gärna höra. Det är bra mycket mer intressant att höra av hur det går för dej som person istället. Funkar livet, i skolan, jobbet och med familjen? Är allt verkligen bra? I sånna fall, kan vi va sjukt tacksamma för det. Det är ju alltid bara en tidsfråga innan något nytt lidande smyger sig in i livet!

Håller helt med om de första paragraferna i din kommentar. Din lösning är dock helt uppåt väggarna fel. Vi måste kunna prata om hur samhället bör formas på ett respektfullt sätt! Lösningen är INTE att sluta prata om detta. Lösningen är att få slut på den skadliga polariseringen inom politik (och andra frågor).

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Alla har dem. Fördomar och förutfattade meningar om saker, företeelser och människor. Personligen kan jag tycka att det är rätt skönt när man får dem motbevisade. Inte minst när det gäller spel.

Jag kan titta tillbaka och se när jag köpte Wii U 2019 med syftet att testa en handfull spel som jag trånat efter men inte tyckt varit värd investeringen. Det slutade med att jag köpte runt 30 st.

Jag tyckte Captain Toad: Treasure Tracker såg ut som ett menlöst barnspel, men det visade sig vara ett riktigt roligt plattformslir som jag hade överraskande roligt med. Ett annat exempel, till samma format, var Lego City Undercover. Jag hade skytt Lego-spelen i alla år i tron att de var ren dynga, och även om jag inte kommer köpa massor av Lego-spel framöver får jag tillstå att just Lego City Undercover hade en charm och humor som jag faktiskt gillade.

Så... när kom dina fördomar på skam senast?

När jag blev övertalad av min sambo att skaffa Switch och Animal Crossing. Det bästa köpet jag har gjort. Har nu spenderat 300 timmar i detta. Ofta tillsammans med min sambo och våra vänner. Fantastisk mysig värld att vara i när man inte kan träffas på grund av pandemin.

Jag är främst en PC-spelare, men har verkligen upptäckt charmen i att ha en konsol som man kan ha med sig var som helst.

Medlem

Jag fattade mig aldrig på hur folk kunde spela spel som skyrim, Fallout etc. Tyckte det såg bedrövligt ut. Jag provade också flertalet ggr och konstaterade att det var kasst.

Sen, många år senare fastnade jag för Mass Effect. Plötsligt klickade det bara och nu är det favoritgenren. Ja, lagom mycket rpg då. Witcher 3, Fallout 4, Skyrim etc. Kingdom Come Deliverance blev för mycket tjafs trots allt. 😁

Avstängd

Ark. Hade sett detta i förbifarten någon gång. Såg rätt tramsigt ut med dinosaurier osv. Inte heller är survival genren något för mig. Testade en kväll med några polare och blev helt hooked. Nog det roligaste jag lirat på 5-6 år.

Medlem

Jag har på senare år format en fördom om att Call of duty var ett tråkigt, fast-paced, sönderhackat pay to win-spel som mest riktar sig till de där som bara spelar COD och Fifa, och att jag ändå inte kommer ha en chans eftersom jag inte grindat sedan release och inte van vid att springa runt och bunny hoppa eller glida runt hörn.

Jag har sedan Modern Warfare 2 bara fått min mp-fps dos av Battlefield och lyckades övertyga mig själv om att det var överlägset pga destructive environment, fordon, stora kartor och många spelare. Men på sistone har jag nog gillat mer tanken på det, gillat det i teorin så att säga och egentligt aldrig tyckt om att styra flygplan eller de stora tomma kartorna. Det skulle kanske vara roligare om jag hade vänner som spelade det, men de är på PC eller PS4 och jag är ensam på Xbox och att försöka spela i lag med främlingar har varit nästintill omöjligt.

Så på en rea köpte jag det nya Modern Warfare för att spela single player, men jag provade lite multiplayer också och fastnade direkt. Jag hade kul helt enkelt.

Medlem

Vet inte om jag skall säga fördomar precis jag har däremot preferenser när det kommer till spel finns vissa genres jag inte tycker om så brukar därför undvika att lägga ned pengar på dem.

Men senaste gången jag gjorde avsteg ifrån min preferenser är att jag testade på RAID och tyckte om det. Ett annat avsteg jag funderar på är Valheim jag avskyr verkligen hela survival genren men måste medge att det ser rätt intressant ut.


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

Assassin creed serien. Testade allra första spelet på ps3 när den var ny. Gillade inte de och kan inte komma ihåg varför...
Var hos syrran några veckor sen och hennes ungar spela AS Odyssey. Fick testa och jäklar va rolig de var. I fredags köpte jag Valhalla! Skit bra spel. Och jäklar va mycket jag har missat!


signatur

🐖💨💩

Medlem

2D spel i allmänt. Trodde det var dött och trist.

Körde Terraria och Stardew Valley. Fastnat helt.

12
Skriv svar