System Shock-remaken har fått ny trailer, release-fönster och PC-demo

Robot
System Shock-remaken har fått ny trailer, release-fönster och PC-demo

Citadel Station slår återigen upp portarna i sommar.

#Nightdive-studios, #System-shock-remake, #nyhetstips


Älskade System Shock 2 men jag känner mig lite tveksam till detta. Ser lite B ut?

Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Älskade System Shock 2 men jag känner mig lite tveksam till detta. Ser lite B ut?

System Shock 1 är ju bättre än 2an, och detta är en remake på 1an med moderna kontroller.

eld
Medlem
Skrivet av Rakoon:

System Shock 1 är ju bättre än 2an

System shock 1 är coolt, men systemshock 2 kickade ordentligt liv i en helt ny typ av spel som fortfarande lever idag!

Medlem

Har spelat demon och det är riktigt bra. Lustigt hur man kommer ihåg korridorer och gömda utrymmen efter så många år. Originalboxen står i bokhyllan.

Medlem

Som gammal räv var jag från början rejält sugen på detta. Men allt eftersom man fick se saker från utvecklingen så tappade jag suget helt. Men nu blev jag ändå lite pepp måste jag erkänna.

Geeks Gaming

Riktigt jävla taggad. Kickstarta direkt när dom utannonserat de. Har testat demot och känslan är riktigt härlig. Ingen handholding här inte.

Medlem

1an behöver faktiskt en remaster/remake. Orginalet är i princip ospelbart idag. Kontrollen är för oldschool. UI:t har brister och känns sjukt omodernt. Upplösning är i minsta laget. Fungerar dåligt med nyare Windows-versioner.

Finns säkert moddar som löser ovan. Men out-of-the-box är det hemskt.

Däremot är tvåan fullt spelbart fortfarande. Dessutom är det ett bättre spel än 1:an.

Medlem

Kan man spela 2an idag utan att dras ur spelet på grund av dess ålder?

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Kan man spela 2an idag utan att dras ur spelet på grund av dess ålder?

Nightdive Studios ska släppa en System Shock 2 Enhanced Edition (inte en remaster, men en förbättrad version) samtidigt som System Shock remaster släpps.

Läs mer om den här.
https://www.kickstarter.com/projects/1598858095/system-shock/...

Medlem

Det jag ser fram emot mest är som kanske inte så förvånat att köra system shock 2 enhanched version i VR.

det är nått speciellt med dessa gamla klassiska spel.
Kör just nu original half life 1 i VR, det är verkligen speciellt att komma nära inpå nått som man minns från sin ungdom.
Självklart var man tvungen att köra HD modeller för original såg helt groteskt ut i VR 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skäms nästan att säga att jag aldrig har spelat något system shock och då har jag ändå gejmat i 35 år. Detta måste få en ändring.

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Kan man spela 2an idag utan att dras ur spelet på grund av dess ålder?

Absolut. Det är få spel som är så fängslande och det ger otrolig inlevelse. Spela blint. Youtube fanns inte när detta spel var aktuellt. Förstöra inte detta med någon let's play, walkthrough, influenser eller annan skit.

Som jag brukar säga: Ett bra spel är ett bra spel, även om det är gammalt.

Skribent
Skrivet av maq777:

1an behöver faktiskt en remaster/remake. Orginalet är i princip ospelbart idag. Kontrollen är för oldschool. UI:t har brister och känns sjukt omodernt. Upplösning är i minsta laget. Fungerar dåligt med nyare Windows-versioner.

Finns säkert moddar som löser ovan. Men out-of-the-box är det hemskt.

Däremot är tvåan fullt spelbart fortfarande. Dessutom är det ett bättre spel än 1:an.

Jag tycker nästan tvärt om. Förutom att 1an kan vara knepig att få igång så tycker jag det åldrats bättre. 2ans 3dgrafik tycker jag är så hopplöst daterad, med avsaknaden av texturer och lågt polygonantal.

Sen så är kontrollerna i 1an annorlunda, men samtidigt är det mer en grottkrälare likt Ultima Underworld och liknande spel från sin tid. 2an är mer ett fps och det är där jag tycker det åldrats sämre...grafik. kontroller och rörelser.

Med det sagt, båda är ändå bra spel fortfarande.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Älskar SS2, försökte spela SS1 men var både tekniskt strul och knepiga kontroller så jag gav upp. Ska bli spännande att se om Nightdive lyckas med detta. Har medvetet låtit bli alla demos för att få bästa möjliga upplevelse.

Medlem

gillar tanken, men såg på epic (tror jag) att det kostar satan, minst 400. och det kommer jag definitivt inte lägga.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Fulci:

Nightdive Studios ska släppa en System Shock 2 Enhanced Edition (inte en remaster, men en förbättrad version) samtidigt som System Shock remaster släpps.

Läs mer om den här.
https://www.kickstarter.com/projects/1598858095/system-shock/...

Skrivet av maq777:

Absolut. Det är få spel som är så fängslande och det ger otrolig inlevelse. Spela blint. Youtube fanns inte när detta spel var aktuellt. Förstöra inte detta med någon let's play, walkthrough, influenser eller annan skit.

Som jag brukar säga: Ett bra spel är ett bra spel, även om det är gammalt.

Tack för svaren. Väntar till nya versionen men då ska jag fan ta o spela detta

Medlem

Ser på Steam store att spelet kräver endast 2 GB installerad data på HD. Känns som misstänksamt lite. Blir det en stor flopp eller det kanske bara är bra kodat / komprimerat...
____________________________________________________________
:::::EDiT:::::

Kanske ska förtydliga lite. Sedan jämför jag detta med ett nytt BioShock och inte ett litet simpelt indie lir som Valheim. Det är ju skillnad i grafik om man säger så. Jag tänker som så att System Shock Remake med sin mycket mer avancerade grafik tar betydligt mer plats än Valheim som inte har nån avancerad grafik. Jag gissar här.

Var helt klart inte beredd på sådan liten storlek på spelet. Tänkte att det kanske blev väldigt kort. För grafiken levererar ju och trodde spelet skulle kräva iaf 20 Gb på datorn. Sedan är jag inte en spelskapare så jag gissar bara här som ni ser..

Har inte lirat SystemShock originalen. Fattar inte hur jag kunde missa de back in the day. Kan tänka mig att de var banbrytande när de släpptes. Idag har de för gammal simpel grafik för att jag ska kunna njuta av de därför har jag sett fram emot en remake med dagens teknologi.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Ser på Steam store att spelet kräver endast 2 GB installerad data på HD. Känns som misstänksamt lite. Blir det en stor flopp eller det kanske bara är bra kodat / komprimerat...

Originalet är ungefär 0,015GB. Baserat på dess storlek, hur pass bra skulle du säga det spelet är?

Super Mario Bros är för övrigt 0,000032GB.

Inaktiv

Haha vilken ripoff av Cyberpunk 2077. Kom med något nytt tack

/troll

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Ser på Steam store att spelet kräver endast 2 GB installerad data på HD. Känns som misstänksamt lite. Blir det en stor flopp eller det kanske bara är bra kodat / komprimerat...

Och Valheim 1GB. Sen när har spelets storlek en direkt relation till hur bra det är ?

Medlem
Skrivet av maq777:

1an behöver faktiskt en remaster/remake. Orginalet är i princip ospelbart idag. Kontrollen är för oldschool. UI:t har brister och känns sjukt omodernt. Upplösning är i minsta laget. Fungerar dåligt med nyare Windows-versioner.

Finns säkert moddar som löser ovan. Men out-of-the-box är det hemskt.

Däremot är tvåan fullt spelbart fortfarande. Dessutom är det ett bättre spel än 1:an.

System Shock: Enhanced Edition finns ju, löser lite av problemen du beskrev.

eld
Medlem
Skrivet av theailer:

Och Valheim 1GB. Sen när har spelets storlek en direkt relation till hur bra det är ?

Stämmer ju bra, fallout 76 är ju ca 100 gånger större än fallout 1!

Medlem
Skrivet av kaealy:

System Shock: Enhanced Edition finns ju, löser lite av problemen du beskrev.

Tumme Upp! Det hade jag glömt!

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Originalet är ungefär 0,015GB. Baserat på dess storlek, hur pass bra skulle du säga det spelet är?

Super Mario Bros är för övrigt 0,000032GB.

Skrivet av theailer:

Och Valheim 1GB. Sen när har spelets storlek en direkt relation till hur bra det är ?

Ja självklart har äldre spel mycket, mycket mindre storlek.

Kanske ska förtydliga lite. Sedan jämför jag detta med ett nytt BioShock och inte ett litet simpelt indie lir som Valheim. Det är ju skillnad i grafik om man säger så. Jag tänker som så att System Shock Remake med sin mycket mer avancerade grafik tar betydligt mer plats än Valheim som inte har nån avancerad grafik. Jag gissar här.

Var helt klart inte beredd på sådan liten storlek på spelet. Tänkte att det kanske blev väldigt kort. För grafiken levererar ju och trodde spelet skulle kräva iaf 20 Gb på datorn. Sedan är jag inte en spelskapare så jag gissar bara här som ni ser..

Har inte lirat SystemShock originalen. Fattar inte hur jag kunde missa de back in the day. Kan tänka mig att de var banbrytande när de släpptes. Idag har de för gammal simpel grafik för att jag ska kunna njuta av de därför har jag sett fram emot en remake med dagens teknologi.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

eld
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Var helt klart inte beredd på sådan liten storlek på spelet. Tänkte att det kanske blev väldigt kort. För grafiken levererar ju och trodde spelet skulle kräva iaf 20 Gb på datorn. Sedan är jag inte en spelskapare så jag gissar bara här som ni ser..

Två enkla förklaringar:

Demot är bara en liten del av spelet, inte hela spelet.

Texturer tar upp plats, systemshock remake har inte jättehögupplösta texturer:

Ta en textur på 256x som exempel;
512x är fyra gånger större än 256x,
1024x är sexton gånger större än 256x.
2048x är hela sextiofyra gånger större än 256x.

Så spel som har lite mer fidelitet kan sluta upp många gånger större.

Medlem
Skrivet av eld:

Två enkla förklaringar:

Demot är bara en liten del av spelet, inte hela spelet.

Texturer tar upp plats, systemshock remake har inte jättehögupplösta texturer:

Ta en textur på 256x som exempel;
512x är fyra gånger större än 256x,
1024x är sexton gånger större än 256x.
2048x är hela sextiofyra gånger större än 256x.

Så spel som har lite mer fidelitet kan sluta upp många gånger större.

Om det var spec för ett demo så förstår jag. Tack för förklaringen!.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Riktigt skön känsla i teaser/trailern, så kul att de fått med Terri Brosius igen också.

Många år sen man kickstartade detta nu, juni 2016. Snart så äntligen!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Hakade också på Kickstartern när den var aktuell, började tappa hoppet för typ två år sen att det skulle bli något men till slut så!

Minns att jag försökte spela originalet när det kom för en herrans massa år sedan, men min dator vid den tidpunkten pallade inte alls med det så det blev aldrig av. Ser fram emot att få testa det här

1
Skriv svar