Diskutera – Bästa svenska spelutvecklaren är...

Avstängd
Skrivet av moggen:

Skulle vilja säga Dice men sen de sålde sin själ till satan så.... Däremot vilja pusha för Image & Form Games (SteamWorld Dig)

+1 tänkte precis likadant.

Medlem

paradox skulle jag vilja nominera

Medlem
Skrivet av deezel:

Greve Graphics

Blood'n guts!!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Gud jag saknar flipperspel där man ser allt uppifrån. Gillar inte alla jäkla 3D bord som spelen har ni förtiden.

Medlem
Medlem

Bästa spelet för mig är BF 1. Vet inte om det är svenskar som vart med och gjort det men misstänker det. Gillar spelet väldigt mycket.

Medlem

Jag måste säga Paradox för sina strategispel eller Digital Illusions för sina flipperspel/FPS,

Medlem

Jag måste säga Tarsier.
Nu har jag inte spelat alla svenska spel, men många av dem känns som man har sett eller spelat förut. Little Nightmares var underbart. Väldigt nyfiken på hur deras nya spel kommer bli med erfarenheten de fått samt stabilare ekonomi


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
ELF
Medlem

Frictional Games


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Dennaton Games, älskar Hotline Miami 1 + 2

Redaktör

Skullle gärna säga (gamla) Starbreeze, för första Riddick var något alldeles extra. Men jag får nog säga Dice med tanke på hur mycket bra de gjort.


signatur
Medlem

Gamla Starbreeze, numera machine games? Och även machine games för deras nytolkning av wolfenstein, samt GRIN för deras take på ghost recon, speciellt GRAW 2, många timmar i den multiplayern!

Inaktiv

Tarsier pga Little nightmares. Stordiggar dom spelen.
Sen Image and form. Steamworld spelen är jäkligt välgjorda rakt igenom.

Medlem

Digital Illusions (DICE) innan de köptes upp av EA. Hade aktier i DICE för 50k åren innan de släppte Battlefield II. Det var mycket svajigt i spelbranschen på den tiden, årene 2002 -2005. IT-bubblan hade spruckit och övergången till PS3/X360 kostade skjortan. Många spelutvecklare hade ekonomiska problem - stora skulder, sinade intäkter. Det var frågan om DICE skulle överleva, spelföretag konkade på löpande band.

Jag, liksom många andra småsparare, stöttade DICE när det var som värst. De va ju svenska hjältar, ljuset i tunneln. Och vad hände precis innan de skulle släppa Battlefield II? Precis innan vi skulle skörda frukterna av att ha stöttat de när det var som värst? Jo, EA kom in i bilden och la in ett bud som var en spottstyver över dåvarande aktiekursen. Storägarna sålde medan småspararna (10% av totalen) vägrade.

Efter 1 år blev det tvångsinlösen till spottstyver kursen. Resten är historia. Vi småsparare fick en stor fet amerikansk dildo rätt upp i r*ven. En läxa till dagens kids. Storfiskar äter upp småfiskar på börsen. 🙂

Medlem

Might and Delight, geeks som kan.
Har ingen nämnt Mojang, de vände upp och ner på spel världen med deras a half billion $ indie spel från Sverige.

Medlem

DICE, men finns många som är bra.

Medlem

Coffee stain och Frictional Games.
Dice har tappat helt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Coffe Stain Studios = Satisfactory.

Medlem

Dice / Paradox Interactive / Paradox Development Studios.

Medlem
Skrivet av moggen:

Skulle vilja säga Dice men sen de sålde sin själ till satan så.... Däremot vilja pusha för Image & Form Games (SteamWorld Dig)

Ja, jag håller med. Jag gillar deras 2D-plattformsspel. Senaste jag spelade var SteamWorld Dig 2. Riktigt bra och mysigt spel!

Avstängd

Jag. Jag är bästa utvecklaren* ska det stå, inte utvecklingsstörd. haha...

Medlem
Skrivet av Lajoniol:

Då är jag inte ensam! Håller det fortfarande?

Skrivet av robbis:

Vet inte. Vågat inte testa. Spelar aldrig gamla spel. Dom är aldrig lika bra som man minns dem. Minns hur man nötte och nötte för att pressa de där sista mille sekunderna. Kunde typ varenda sväng exakt. Starta om direkt man gjorde minsta lilla miss.

Diggade Ignition som lite påg.

Jag spelade det för något år sedan igen. Håller fortfarande och känns fortfarande unikt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Diggade Ignition som lite påg.

Jag spelade det för något år sedan igen. Håller fortfarande och känns fortfarande unikt.

Känns som Micro machines möter Trials.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag har knappt koll på vart i världen studios kommer ifrån nu förtiden haha.
Men de som gjorde hotline miami är väl Svenskar va?
Och det spelet, eller spelen, gillade jag enormt mkt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Gud jag saknar flipperspel där man ser allt uppifrån. Gillar inte alla jäkla 3D bord som spelen har ni förtiden.

Jag ber om ursäkt för off topic, men Pinball Arcade är ju guld. Williams collection främst(såklart subjektivt). Såg den här artikeln och tänkte direkt på Digital Illusions, så jag började lira lite Theatre of Magic. Första spelet gick RIKTIGT bra. Sen skulle jag hålla bollen på högra flippern för att kolla mail i telefonen och "tröga tangenter" kickar in(kör med v-shift och h-shift sen amiga tiden antar jag..). Blir uttabbad och spelet kraschar... Smått ledsen nu, men jag ska på det igen tänkte jag.

Inaktiv
Medlem

Jag saknar gamla Massive Entertainment som gjorde Ground control spelen och World in Conflict.

Annars är Fatshark och Machinegames två regerande mästare.

Medlem

Skulle nog säga machine games för tillfället. Wolftenstein spelen har varit starka.
För något år sedan hade jag nog sagt Paradox men känns som de har tappat formen lite.

Medlem

Slår ett slag för Fatshark som jag tycker har gått från klarhet till klarhet på senare år med sina spel i Warhammer-serien. Är också ett stort fan av deras spel Krater som jag tycker är något av en hidden gem, det är inte ofta man får postapokalyptiskt Sverige med bra humor i ett spel!


signatur

STADIA | PC | PS4 PRO | XBOX ONE S | NINTENDO SWITCH

Streaming är framtiden, du äger inte dina spel på steam, skivläsare är högljudda och förlegade och horisontellt linjerade thumbsticks är bäst.

123
Skriv svar