Valheim - Diskussion / Frågor / Tips och trix

Skribent
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kebabdjuret confirmed för Valheim?

Instabuy i sådana fall! Har alltid velat se ett kebabdjur i sitt naturliga habitat.

Medlem

Hej hallå!

För er som är sugna på att lira Valheim så har jag en hyrt en server som heter "Valheim Kattegatt" IP: 213.202.236.174:2457
Lösenord till servern är kattegatt

Servern rebootas varje dag mellan 07.00-08.00

Just nu tar jag in 10 spelare (men det kommer utökas så snart möjlighet finns)
Discord finns här https://discord.gg/jzBMca96

Skägg.
10 Chambers

Frågorna är ivägskickade nu. Alla kom av förklarliga skäl inte med, så många, men vi valde ut de som kändes allra viktigaste. Rent generellt svarar inte utvecklare på direkta "kommer den här funktionen" men vi tog med en handfull sådana, samt lite större och bredare frågor som det inte bara går att svara ja eller nej på.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Xerxex:

Hej hallå!

För er som är sugna på att lira Valheim så har jag en hyrt en server som heter "Valheim Kattegatt" IP: 213.202.236.174:2457
Lösenord till servern är kattegatt

Servern rebootas varje dag mellan 07.00-08.00

Just nu tar jag in 10 spelare (men det kommer utökas så snart möjlighet finns)
Discord finns här https://discord.gg/jzBMca96

Är servern nedlagd? Kunde ej komma in

Medlem

Ooookej. Såhär ser inte direkt min lilla bas ut:


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Finns en Valheim discord för svenskar, egna 24/7 servrar (en just nu, fler påväg). Event på servern veckovis m.m

https://discord.gg/2CZvZTBmE2

Medlem

Digital Foundry ger förslag på optimerade inställningar för 1080p 60 fps på GTX 1060: https://www.youtube.com/watch?v=YkEP9y3Ydz8


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Trist med monster och grejer. En äkta vikingsimulator hade varit najs.

Fotnot: Med "simulator" menar jag inte "simulator" a la FZ, när de skrev att PayDay var en BANKRÅNARSIMULATOR. Jag menar en riktig simulator. ;D #neverforget


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Trist med monster och grejer. En äkta vikingsimulator hade varit najs.

Fotnot: Med "simulator" menar jag inte "simulator" a la FZ, när de skrev att PayDay var en BANKRÅNARSIMULATOR. Jag menar en riktig simulator. ;D #neverforget

Om man googlar på det ser man att både IDG och Gamereactor kallade det för en bankrånarsimulator, så det är garanterat något som utgivaren skrev i pressmeddelandet när spelet släpptes. Mycket av innehållet i nyheter, förhandstittar och recensioner på spelsidor handlar ju om att rewrita content som utgivaren redan skrivit.

Medlem

Någon som varit med om lagg idag? Försöker spela med min sambo men det laggar på hennes dator, på nivån att hon åker ut ur båten osv, med andra ord helt ospelbart. Inte ändrat något i varken nätverket eller på datorerna och det har fungerat klockrent fram tills idag.
Servern ligger lokalt på min dator.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Någon som varit med om lagg idag? Försöker spela med min sambo men det laggar på hennes dator, på nivån att hon åker ut ur båten osv, med andra ord helt ospelbart. Inte ändrat något i varken nätverket eller på datorerna och det har fungerat klockrent fram tills idag.
Servern ligger lokalt på min dator.

Det är stora problem med nätkoden till Valheim. Klienterna skickar mer data än västvärldens "snitt-DSL-användare" har i stabil upströmsbandbredd. Den senaste patchen försökte därför åtgärda detta (med väldigt blandat resultat bör tilläggas).

Ni har tur som kör allt helt lokalt, för detta bör gå att fixa. När ni ansluter till varandra försäkra er då om att ni använder den lokala IP-adressen snarare än att ansluta via Steams serverlista eller spelets inbyggda. Risken är annars stor att allt routas ut ur ert nätverk och sedan in igen helt i onödan.

Två andra grejer som kan vara viktiga att nämna:

1) När ni väl försäkrat er om att allt verkligen körs lokalt ("koppla ur" WAN-sidan och testa), använd då t ex DNSpy för att öka "DataPerSec" till t ex det dubbla. Läs den här tråden, i synnerhet det maximgame skriver: https://www.reddit.com/r/valheim/comments/lkea78/valheim_dedi...

2) Det kan också vara bra att veta hur spelet hanterar aktivitet i världen. Den spelare som först går in i ett område blir "värd" för allt som händer där, d v s mobs som rör sig, loot på backen, manipulerad terräng etc. Kör man då en server där alla utom en sitter på superbra uppkopplingar kan den sista spelaren förstöra för alla andra om denne går först in i ett område. Det är därför viktigt, just nu, att den som orsakar problem "trailar" andra om ni är nära varann. Är ni långt ifrån varandra ska allt fungera bättre.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Det är stora problem med nätkoden till Valheim. Klienterna skickar mer data än västvärldens "snitt-DSL-användare" har i stabil upströmsbandbredd. Den senaste patchen försökte därför åtgärda detta (med väldigt blandat resultat bör tilläggas).

Tror det är fixat nu? De har iaf. gjort nåt för dedikerade servrar.

Skägg.
10 Chambers

Tompa fixade precis en guide för att langa upp en dedikerad server.

https://www.fz.se/guide/285885-guide-sa-startar-du-en-dediker...


signatur
Medlem
Skrivet av shelter:

Tror det är fixat nu? De har iaf. gjort nåt för dedikerade servrar.

Precis! Verkar kommit en väldigt lovande patch idag, kanske i synnerhet för de som kör helt lokalt mot en dedikerad server. Speciellt den här formuleringen ur patch notes bör t ex @BloodFarmer tänka på:

Skrivet av Valheim 0.147.3 Patch Notes:

Private dedicated servers are enabled by adding "-public 0" to the server command line (See server manual PDF). You can only connect to private dedicated servers using the "Join IP"-button.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har fått napp hos Iron Gate, om att ställa frågor kring Valheim. Så undrar ni något, ställ frågorna här i tråden.

Hur går det med intervjuen?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tripsen:

Hur går det med intervjuen?

Frågorna är skickade, har inte fått tillbaka dem än.


signatur
Medlem

Vet inte om någon nämnt det men man kan smyga sig på rådjur om man trycker på ctrl, inte alltid det funkar men har man ingen pilbåge eller pilar så är det ett ganska effektivt sätt ändå att få ihjäl rådjur på. Dock bör man väl ha ett spjut annars kanske man inte hinner få ihjäl det innan rådjuret hinner sticka iväg.

Medlem
Skrivet av shelter:

Vet inte om någon nämnt det men man kan smyga sig på rådjur om man trycker på ctrl, inte alltid det funkar men har man ingen pilbåge eller pilar så är det ett ganska effektivt sätt ändå att få ihjäl rådjur på. Dock bör man väl ha ett spjut annars kanske man inte hinner få ihjäl det innan rådjuret hinner sticka iväg.

Om rådjuret är ovetandes så kan man One-shotta med sneakbonus damage, som man får när en varelse inte ser dig.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av DitroX:

Om rådjuret är ovetandes så kan man One-shotta med sneakbonus damage, som man får när en varelse inte ser dig.

Aha, det är därför man gör så bra skada. Såg att man kunde kasta spjutet med men det är ju risk att man råkar kasta bort det, hände mig en gång av misstag när jag kom åt knappen.

Förövrigt tycker jag spelet har detaljer som gör att man häpnar hur utvecklarna tänkt på saker, bara en sån grej att när man fäller ett träd kan stammen på trädet man fällt lägga sig över ett annat träds gren och gunga på grenen. Finns mer saker också men dom får ni upptäcka själva.

Medlem
Skrivet av jonis:

Det är stora problem med nätkoden till Valheim. Klienterna skickar mer data än västvärldens "snitt-DSL-användare" har i stabil upströmsbandbredd. Den senaste patchen försökte därför åtgärda detta (med väldigt blandat resultat bör tilläggas).

Ni har tur som kör allt helt lokalt, för detta bör gå att fixa. När ni ansluter till varandra försäkra er då om att ni använder den lokala IP-adressen snarare än att ansluta via Steams serverlista eller spelets inbyggda. Risken är annars stor att allt routas ut ur ert nätverk och sedan in igen helt i onödan.

Två andra grejer som kan vara viktiga att nämna:

1) När ni väl försäkrat er om att allt verkligen körs lokalt ("koppla ur" WAN-sidan och testa), använd då t ex DNSpy för att öka "DataPerSec" till t ex det dubbla. Läs den här tråden, i synnerhet det maximgame skriver: https://www.reddit.com/r/valheim/comments/lkea78/valheim_dedi...

2) Det kan också vara bra att veta hur spelet hanterar aktivitet i världen. Den spelare som först går in i ett område blir "värd" för allt som händer där, d v s mobs som rör sig, loot på backen, manipulerad terräng etc. Kör man då en server där alla utom en sitter på superbra uppkopplingar kan den sista spelaren förstöra för alla andra om denne går först in i ett område. Det är därför viktigt, just nu, att den som orsakar problem "trailar" andra om ni är nära varann. Är ni långt ifrån varandra ska allt fungera bättre.

Tack! Hur försäkrar jag mig om att jag använder mig av den lokala IP-adressen och inte steams inbyggda?
Har fungerat förfärligt idag. Fungerade klockrent de första 2-3 veckorna, synd att de verkar ha gjort något så att det fungerar sämre.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Tack! Hur försäkrar jag mig om att jag använder mig av den lokala IP-adressen och inte steams inbyggda?
Har fungerat förfärligt idag. Fungerade klockrent de första 2-3 veckorna, synd att de verkar ha gjort något så att det fungerar sämre.

Håller med dig, de första veckorna fungerade allt perfekt för oss också. Ditt fall är dock enklare att lösa än mitt (jag kör tillsammans med engelsmän och belgare).

Försäkra dig om att du verkligen kör med "-public 0" i din server och anslut med LAN-adresser till den. Kör ni helt lokalt kan du även med fördel öka m_dataPerSec rejält också i assembly_valheim.dll.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Håller med dig, de första veckorna fungerade allt perfekt för oss också. Ditt fall är dock enklare att lösa än mitt (jag kör tillsammans med engelsmän och belgare).

Försäkra dig om att du verkligen kör med "-public 0" i din server och anslut med LAN-adresser till den. Kör ni helt lokalt kan du även med fördel öka m_dataPerSec rejält också i assembly_valheim.dll.

Tack, har dock testat detta nu och servern beter sig väldigt märkligt. Just nu kan vi inte sova. Hittar ingen direkt fix till detta när jag googlar heller.

Edit: Hade alltså inte en dedikerad server förut men har satt upp en nu och den fungerar om möjligt ännu sämre än när jag bara valt "new game". Fick iallafall allt att fungera utom att sova, men flera gånger när vi gick in och ut ur servern så var byggnader vi byggt borta och man fick börja om igen. Har gjort allt till punkt och pricka enligt FZs guide. :/

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Tack, har dock testat detta nu och servern beter sig väldigt märkligt. Just nu kan vi inte sova. Hittar ingen direkt fix till detta när jag googlar heller.

Edit: Hade alltså inte en dedikerad server förut men har satt upp en nu och den fungerar om möjligt ännu sämre än när jag bara valt "new game". Fick iallafall allt att fungera utom att sova, men flera gånger när vi gick in och ut ur servern så var byggnader vi byggt borta och man fick börja om igen. Har gjort allt till punkt och pricka enligt FZs guide. :/

Usch, progress får inte försvinna.

Synd att det strular så med dedikerad server för er. Vad jag förstått av det jag läst så är det bara i fallet med en dedikerad server som man kan tvinga spelet att endast köra lokalt (med "-public 0" med i startsträngen). Med direkt koppling mellan två klienter nyttjar spelet fortfarande Steams system, d v s all trafik går genom routern istället för att stanna inne i det lokala nätverket.

edit: Det där med att sova låter bekant. En bekant tvingades ta sönder sin säng för att kunna använda den igen trots att han claimade den som sin innan.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Idag kommer vi förmodligen, på vår server, ge oss ut på äventyr och ta boss 5. Det kräver dock sina förberedelser! Det ska bli en spännande utmaning!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Jag har ett rätt anmärkningsvärt problem med min Valheim-server som jag kör lokalt hos mig på en annan maskin i mitt nätverk.

Om jag försöker ansluta till den via den inbyggda browsern så släpps jag in men när jag kommer in i spelet så är allting borta, inga byggen, inga träd syns. Ser ut som jag står på en gigantisk äng. Sen efter 15-20 sekunder så får jag bara disconnected.

Om jag däremot via ingame browser ansluter med IP och använder mitt lokala IP i mitt nätverk då funkar det hur bra som helst.

Har även också så att en kompis ser inte ens min server i browser men kan ansluta via mitt externa IP medans en annan kompis ser servern och kan ansluta utan några som helst bekymmer.

Mycket märkligt och inkonsekvent beteende.

Men det första problemet tar jag gärna emot tips på vad man kan hitta på. Jag är rätt säker att problemet startade efter senaste server-uppdateringen(147.03?).

Medlem

Nu har jag och polarna på servern klarat av den "sista" bossen som finns tillgänglig i spelet. Fighten var spektakulär! Ni har något att se fram emot! Någon mer än jag här på FZ som klarat boss 5?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Ni som har kommit en bra bit in i spelet. Spelar ni med samma karaktär på en och samma server, eller har ni flera som ni skiftar med mellan olika servrar beroende på hur långt era polare har kommit? Tar ni med er material från den ena och flyttar över de till main-karaktären?

Jag har två karaktärer, en med full gear och den andra med halvbra gear. Har dock som policy just nu att inte föra över material från min main till min alt, men det kan ju komma att ändra sig.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Skägg.
10 Chambers

Iron Gate har svarat på frågorna vi skickade, pubbas ikväll!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Iron Gate har svarat på frågorna vi skickade, pubbas ikväll!

Sweet, har sett fram emot det här.

Skriv svar